Όταν η γνώση γίνεται επιχείρηση…
Στην εποχή όπου το χρήμα κυριαρχεί, γιατί να μην το ενσωματώσουμε και στη διαδικασία εκπαίδευσης;
Λέξεις: Ιωάννης Μπαξεβάνος
Στη συναρπαστική κούρσα για την ανύψωση της γνώσης, η ανθρωπότητα ανακάλυψε έναν εντελώς νέο τρόπο για να επιτύχει αυτόν τον στόχο: την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Επιτέλους, ένας τρόπος να φέρουμε την εκπαίδευση στην αγορά και να την μετατρέψουμε σε επιχείρηση!
Στην εποχή όπου το χρήμα κυριαρχεί, γιατί να μην το ενσωματώσουμε και στη διαδικασία εκπαίδευσης;
Η ιδέα είναι απλή: αν η γνώση είναι δύναμη, τότε γιατί να μην την μετατρέψουμε σε ένα εμπορεύσιμο αγαθό; Αφού όλοι ξέρουμε ότι στον σημερινό κόσμο, είναι πάντα καλύτερα να έχεις περισσότερα εμπορεύματα. Και έτσι, γεννήθηκαν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, οι οχυροί του γνωστικού κεφαλαίου.
Στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, η εκπαίδευση δεν είναι πλέον απλώς ένα μέσο για την απόκτηση γνώσης. Είναι μια επένδυση στο μέλλον σας, ένα πακέτο δεξιοτήτων που έρχεται με εγγύηση επιστροφής επενδύσεων (αν και οι όροι και προϋποθέσεις ισχύουν, φυσικά).
Και γιατί να πηγαίνετε σε ένα δημόσιο πανεπιστήμιο, όπου η γνώση είναι δωρεάν και η εκπαίδευση επικεντρώνεται στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης; Αφού μπορείτε να επιλέξετε ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο, όπου η εκπαίδευση προσφέρεται σαν πακέτο περιεχομένου, με επιπρόσθετο bonus την ευκαιρία να γίνετε μέλος μιας exclusive γνωστικής κοινότητας.
Σε ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο, η πρόσβαση στη γνώση δεν είναι απλά μια υπόθεση εγγραφής σε μαθήματα. Η διδασκαλία είναι σαν το VIP πάρτι, όπου οι καθηγητές είναι σαν διάσημοι DJs που παίζουν τις τελευταίες εκπαιδευτικές επιτυχίες. Οι φοιτητές δεν αγοράζουν απλώς μια εκπαίδευση, αλλά μια εμπειρία που θα ζήσουν και θα αναφέρουν στα εγγόνια τους. Πρόκειται για μια εμπειρία, που λαμβάνει χώρα σε πολυτελείς αίθουσες διαλέξεων όπου προσφέρεται καφές που παρασκευάζεται από φοιτητικούς baristas.
Επιπλέον, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια διαθέτουν εκδηλώσεις που επιτρέπουν στους φοιτητές να επικοινωνούν με άλλους σημαντικούς παράγοντες της κοινωνίας. Έτσι, μπορείτε να περνάτε τον χρόνο σας όχι μόνο με συμφοιτητές, αλλά και με πλούσιους επιχειρηματίες, πολιτικούς και άλλες λαμπρές προσωπικότητες. Και όλα αυτά, φυσικά, σε ένα πλαίσιο διακεκριμένης διασκέδασης.
Ένα δίπλωμα από ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο δεν είναι απλώς ένα έγγραφο που επιβεβαιώνει τις γνώσεις σας. Είναι ένα καλά διατηρημένο τεμάχιο κοινωνικοοικονομικού κώδικα, ένα «χαρτονόμισμα» που δείχνει ότι είστε ένας πραγματικά προνομιούχος κάτοχος γνώσης.
Και φυσικά, όσο πιο αναγνωρίσιμο το πανεπιστήμιο, τόσο πιο αυξημένη η αξία του διπλώματος. Επομένως, αναρωτιέστε: πόσο πληρώνετε για το κύρος; Αφού είναι γνωστό ότι τα διπλώματα είναι σαν τα κοσμήματα, όσο πιο μεγάλα και λαμπερά, τόσο καλύτερα.
Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι η απόδειξη ότι η εκπαίδευση μπορεί να γίνει επιτυχημένη επιχείρηση. Αποφεύγουν τα περίπλοκα προβλήματα της δημόσιας χρηματοδότησης και τα αντικείμενα όπως η φιλοσοφία, αντικαθίστανται από τις λέξεις “κέρδος” και “ευκαιρία”.
Συνεπώς, εάν αναζητάτε μια γνώση που δεν είναι απλώς γνώση, αλλά και ένα σύμβολο του κοινωνικοοικονομικού σας καθεστώτος, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι η λύση. Πρόκειται για μια επένδυση που σίγουρα θα προσθέσει αξία στο βιογραφικό σας, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να πληρώσετε με χρυσό το επόμενο δίδακτρο.
Μάλιστα, ίσως η νέα πραγματικότητα επιβάλλει να αναθεωρήσουμε τις παραδοσιακές αντιλήψεις μας για την εκπαίδευση και να αντικαταστήσουμε το απαρχαιωμένο “Σπούδασε για να γίνεις κάτι στη ζωή” με το πιο σύγχρονο “Πλήρωσε για να φαίνεσαι ότι ξέρεις κάτι”.
Σημείωση 1: Η συζήτηση γύρω από την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος έχει, λένε, σκοπό την εξάλειψη του «κρατικού μονοπωλίου» στην ανώτατη εκπαίδευση. Πρώτον, κρατικό μονοπώλιο δεν υπάρχει από τη στιγμή που το κράτος δεν διοικεί τα πανεπιστήμια. Τα όργανα διοίκησης εκλέγονται απευθείας από την πανεπιστημιακή κοινότητα.
Σημείωση 2: Ο όρος «μονοπώλιο» είναι ασυμβίβαστος με την εκπαίδευση. Η εκπαίδευση δεν αποτελεί μια συνηθισμένη υπηρεσία, ώστε να αφεθεί στο «αόρατο χέρι» της αγοράς. Η δημόσια και η δωρεάν ανώτατη παιδεία πρέπει να αποτελεί αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα.
Σημείωση 3: Οι βασικές προτάσεις υπέρ της δημιουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων περιλαμβάνουν την ανάγκη να ανασχεθεί η μετανάστευση των νέων για σπουδές σε άλλες χώρες και την επιδίωξη βελτίωσης των δημόσιων πανεπιστημίων μέσω του ανταγωνισμού.
Ωστόσο, αυτές οι προτάσεις δεν είναι πάντα δικαιολογημένες, καθώς η αγορά εργασίας σε αυτήν τη χώρα δεν εξαρτάται αποκλειστικά από υγιή ανταγωνισμό και αξιοκρατία.
Σημείωση 4: Θα ιδρυθούν μη κρατικά μη κερδοσκοπικά ιδρύματα. Αν στην Ελλάδα, σε μια μικρή αγορά, βρεθούν κάποιοι να επενδύσουν σε κάτι μη κερδοσκοπικό, τότε το μόνο που μένει είναι να παίξει ο Σεφερλής σε αρχαία τραγωδία στην Επίδαυρο!
*Ο Ιωάννης Μπαξεβάνος είναι φιλόλογος.
**Πηγή Εικόνας: pexels-pixabay