Πες μου τι φταίει: Έχω προφίλ στο facebook, επειδή…

της Κατερίνας Τζιωρίδου Το facebook είναι πλέον ο πιο γρήγορος και άμεσα προσβάσιμος χώρος συνεύρεσης, όπου όλοι καταθέτουν άλλοτε περήφανα, άλλοτε με θυμό, άλλοτε με απογοήτευση, τι κάνουν οι ίδιοι, τι συμβαίνει στον κόσμο, ποια είναι η άποψη τους για τη ζωή. Ένας διαδικτυακός χώρος, όπου όλοι μπορούν να επιδείξουν προς όλους τα πάντα. Ακόμη […]

Κατερίνα Γ. Τζιωρίδου
πες-μου-τι-φταίει-έχω-προφίλ-στο-facebook-επει-22076
Κατερίνα Γ. Τζιωρίδου
facebook_30.jpg

της Κατερίνας Τζιωρίδου

Το facebook είναι πλέον ο πιο γρήγορος και άμεσα προσβάσιμος χώρος συνεύρεσης, όπου όλοι καταθέτουν άλλοτε περήφανα, άλλοτε με θυμό, άλλοτε με απογοήτευση, τι κάνουν οι ίδιοι, τι συμβαίνει στον κόσμο, ποια είναι η άποψη τους για τη ζωή. Ένας διαδικτυακός χώρος, όπου όλοι μπορούν να επιδείξουν προς όλους τα πάντα. Ακόμη και οι πιο αυστηροί επικριτές διατηρούν πλέον προφίλ και συνδιαλέγονται με τους “φίλους” τους (βλέπε λίστα φίλων και όχι απαραίτητα πραγματικοί φίλοι) είτε για προσωπικούς είτε για επαγγελματικούς λόγους – είτε και για τα δύο. Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άτομα είναι χρήστες του facebook, ενώ πάνω από 650 εκατομμύρια τσεκάρουν τουλάχιστον μια φορά τη μέρα τις αναρτήσεις των φίλων τους, τις ειδήσεις και τις αγαπημένες σελίδες.

Να μερικές διαπιστώσεις, στις οποίες έχουν καταλήξει ερευνητές για το facebook και το ατομικό προφίλ που ο καθένας δημιουργεί εκεί. Τα συμπεράσματα αφορούν ατομικά προφίλ και όχι προφίλ που χρησιμοποιούνται για επαγγελματικούς λόγους.

Το προφίλ στο facebook αποτελεί αποτύπωμα της αληθινής προσωπικότητας του χρήστη. Αναιρέθηκε η άποψη που για πολύ καιρό επικρατούσε, ότι το προφίλ δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική εικόνα του χρήστη. Προβάλλονται έντονα τα ναρκισσιστικά στοιχεία της προσωπικότητας του χρήστη. Το πιο συχνό φαινόμενο είναι ατομικές φωτογραφίες προσωπικών στιγμών, όπου τα σχόλια από κάτω θα είναι συνήθως θαυμασμού, όπως επίσης και αναρτήσεις ζηλευτών τοποθεσιών, όπου βρίσκεται ο χρήστης. Το facebook είναι ο σεισμογράφος των σχέσεων. Δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά. Όταν μια σχέση (φιλική, ερωτική) δεν πάει καλά ή αντίθετα πάει πολύ καλά, θα υπάρξει τις περισσότερες φορές μια σχετική ανάρτηση (συχνά αφαιρετική, συμβολική και πολύ “ποιητική”) στο facebook. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται περισσότερο στις ηλικίες 15-25. Όταν η λίστα των φίλων περιλαμβάνει είτε πολύ λίγους είτε πάρα πολλούς, λειτουργεί αρνητικά στη συνολική εικόνα του ίδιου του χρήστη.  Ο ιδανικός αριθμός φίλων για μια ελκυστική εικόνα είναι γύρω στους 300 φίλους. Εμφανίσιμοι φίλοι στη λίστα αυξάνουν το ενδιαφέρον προς τον ίδιο τον χρήστη. Βαρετές συνομιλίες οδηγούν στο τέλος τις ηλεκτρονικές φιλίες. Επιπλέον φίλοι διαγράφονται, όταν γίνονται εκνευριστικοί με άχρηστες ή αδιάφορες συνεχόμενες αναρτήσεις. Προκλητικές αναρτήσεις που θίγουν θρησκευτικές και πολιτικές πεποιθήσεις προκαλούν επίσης διαγραφές από τη λίστα των φίλων. Υπάρχουν 6 βασικά κίνητρα για να διατηρεί κανείς προφίλ στο facebook: α. επικοινωνία με παλιούς φίλους, συμμαθητές, συμφοιτητές. β. ενημέρωση για το τι κάνουν οι φίλοι χωρίς να την άμεση επικοινωνία. γ. περαιτέρω αξιοποίηση γνωριμιών. δ. παρατήρηση δραστηριότητας αγνώστων. ε. ατομικές αναρτήσεις προς ενημέρωση όλων. στ. σχολιασμός καταστάσεων φίλων, αλλά και πολιτική, προσωπική τοποθέτηση. Το προφίλ του μέσου χρήστη είναι: 31,5 ετών, γυναίκα, επισκέπτεται πολλές φορές τη μέρα το facebook και είναι επιρρεπής καταναλώτρια.

Τι συναισθήματα δημιουργεί η καθημερινή χρήση του facebook; Κατά βάση και σύμφωνα με τελευταία έρευνα που διεξήχθει στο πανεπιστήμιο του Innsbruck στη Γερμανία το facebook κάνει τους ανθρώπους πιο δυσαρεστημένους. Η ψυχική διάθεση βουλιάζει όσο περισσότερο χρόνο αφιερώνει κανείς στο να βλέπει φωτογραφίες από διακοπές φίλων ή άλλες ιδιωτικές στιγμές τους. Η αίσθηση που συνοδεύει τον χρήστη είναι, ότι χάνει το χρόνο του σερφάροντας στο facebook διαβάζοντας όχι πάντα χρήσιμα ή εποικοδομητικά θέματα. Το ερώτημα που προκύπτει είναι, γιατί παρόλα αυτά υπάρχει η καθημερινή είσοδος στον διαδικτυακό χώρο του facebook. Η ψυχολογική εξήγηση συνοψίζεται στο επονομαζόμενο συναισθηματικό λάθος της πρόβλεψης. Πίσω από αυτό κρύβεται η αβεβαιότητα του να μην ξέρουμε, τι ακριβώς μας κάνει δυσαρεστημένους. Οι περισσότεροι χρήστες προσδοκούν, ότι η διάθεση τους θα αλλάξει προς το καλύτερο τσεκάροντας τον κόσμο και τους φίλους τους στο facebook. Όμως η διαπίστωση εκ των υστέρων είναι, ότι όχι μόνο η διάθεση δεν καλυτερεύει σημαντικά, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις χειροτερεύει. Σημειώστε, ότι τα αποτελέσματα των ερευνών αποτυπώνουν το μέσο όρο των τάσεων του χρήστη. Εξαιρέσεις υπάρχουν πάντα.

Ακούγεται κάτι οικείο;

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα