Πετρέλαιο βάλατε;

Μερικές πολύ χρήσιμες συμβουλές για να μην σας πιάσουν ...κότσο από έναν παθόντα που "φυσάει και το γιαούρτι"

Βαγγελιώ Χρηστίδου
πετρέλαιο-βάλατε-63900
Βαγγελιώ Χρηστίδου

Ξέρουμε τι μπαίνει – ποσοτικά – στις δεξαμενές πετρελαίου μας; Όταν πρόκειται για θέρμανση πολυκατοικίας, οι διαχειριστές είναι συνήθως πολύ πιο προσεκτικοί. Όταν όμως πρόκειται για διαμερίσματα ή για σπίτια, ο λογαριασμός μπορεί λίγο πιο εύκολα να… «χαθεί».

ÐÅÔÑÅËÁÉÏ ÈÅÑÌÁÍÓÇÓ
ÐÅÔÑÅËÁÉÏ ÈÅÑÌÁÍÓÇÓ

Βασικές οδηγίες για την παραλαβή πετρελαίου θέρμανσης

Μίλησα με τη Διεύθυνση Εμπορίου της Περιφέρειας. Η υπάλληλος που μίλησα τελικά άκρως εξυπηρετική (και όχι όπως άλλη κυρία, η οποία επίσης δήλωσε ότι «δεν μιλάμε σε δημοσιογράφους» – μα τι έχουν όλοι με τους δημοσιογράφους, τέλος πάντων; Αυτή δεν είναι η δουλειά μας;), μου εξήγησε ότι κατ’ αρχήν, εκτός από τον πελάτη, θα πρέπει και οι διανομείς να κυβίσουν τη δεξαμενή πριν και μετά τη διανομή πετρελαίου. Είναι must. Όπως και είναι υποχρεωμένοι να γράψουν στην απόδειξη το ύψος της, πριν και μετά. Ξέρω τώρα ότι η Διεύθυνση Εμπορίου βγαίνει ως ελεγκτική υπηρεσία για επί τόπους ελέγχους καθημερινά και ότι είναι συχνό φαινόμενο να βρίσκει ελλείμματα ή πλεονάσματα στα βυτία – είτε δηλαδή να έχουν βάλει χωρίς παραστατικό είτε να έχουν βάλει λιγότερο πετρέλαιο απ’ όσο γράφουν στην απόδειξη. Ξέρω επίσης ότι ισχύει ο αγοραμικός νόμος του 2014, αλλά και το ΦΕΚ 2090/Β΄/31/7/2014 (‘Αρθρο 126), που αφορούν στη διανομή πετρελαίου θέρμανσης. Ότι η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή αναρτά κάθε χρόνο οδηγίες και προειδοποιήσεις, αλλά ότι δυστυχώς ο κόσμος δεν το γνωρίζει.

Έχοντας ήδη κάποια επιπλέον γνώση και λίγο παραπάνω… «μυαλό», παραθέτω υπεύθυνα τα εξής, για όσους δεν έχουν ακόμη γεμίσει ή πρόκειται να ξαναγεμίσουν τις δεξαμενές τους. Συμβουλές που προέρχονται από ιδίαν εμπειρία, από συζητήσεις με άλλους ομοιοπαθείς αυτό το τριήμερο (τελικά, πολλούς μας έχουν κλέψει τουλάχιστον μία φορά) και βασίζονται και στα όσα συστήνουν το Υπουργείο Ανάπτυξης (Γενική Γραμματεία Καταναλωτή), η Διεύθυνση Εμπορίου και η ίδια η Νομοθεσία, ως εκ τούτου.

  • Οι καταναλωτές θα πρέπει να οπωσδήποτε να κάνουν έρευνα αγοράς, προτού προβούν σε παραγγελία πετρελαίου, ώστε να επιλέξουν την οικονομικότερη τιμή. Αυτό εξυπακούεται κι αν δεν το κάνει κάποιος, απλά θα ξέρει ότι ενδέχεται να πληρώσει παραπάνω, ενώ θα είχε τη δυνατότητα να το αποφύγει. Οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται για τις τιμές των καυσίμων από το Παρατηρητήριο Υγρών Καυσίμων της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή fuelprices.gr.
  • Το στάνταρ που κάνουμε κάθε χρόνο, πριν την παραλαβή πετρελαίου, είναι μια συντήρηση – ρύθμιση του καυστήρα μας (είτε κεντρικής, είτε ατομικής θέρμανσης), ώστε να καταναλώνουμε στη συνέχεια λιγότερο πετρέλαιο και χρήματα, αλλά και προς αποφυγήν της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος. Είναι καλύτερο αυτό να γίνεται αμέσως μετά τη λήξη της περιόδου θέρμανσης (άνοιξη), ώστε να μη μείνουν τα κατάλοιπα της καύσης κατά την περίοδο του καλοκαιριού και γίνεται πιο δύσκολος ο καθαρισμός της. Εφόσον δεν το κάναμε τότε, το κάνουμε οπωσδήποτε πριν βάλουμε πετρέλαιο τώρα. Το φθινόπωρο.
  • Η παραλαβή του πετρελαίου είναι καλό να γίνεται από δύο άτομα, ώστε ο έλεγχος των προμηθευτών να είναι μεγαλύτερος (τώρα, αν οι προμηθευτές αποφασίσουν να μην τηρήσουν από πλευράς τους καμία σχεδόν υποχρέωσή τους ως επαγγελματίες, υπάρχει κι άλλη… οδός).
  • Το χρώμα του πετρελαίου, το οποίο και αποτελεί ένδειξη της ποιότητάς του, πρέπει να είναι κόκκινο και διαυγές και όχι θολό.
  • Αυτός που παραλαμβάνει το πετρέλαιο πρέπει να καταγράφει πάντοτε την ποσότητα του πετρελαίου που υπάρχει στη δεξαμενή τόσο πριν όσο και μετά την παραλαβή, παρουσία του βυτιοφορέα.
  • Κατά την παραλαβή του πετρελαίου καλό είναι να μην εμπιστευόμαστε μόνο το μετρητή του βυτιοφόρου αλλά να χρησιμοποιούμε και δικό μας διαγραμμισμένο μέτρο.
  • Όχι μόνο καλό, αλλά και σωτήριο, είναι να γνωρίζουμε ακριβώς τις διαστάσεις της δεξαμενής μας, για να μπορέσουμε να υπολογίσουμε πόσα λίτρα πετρελαίου αντιστοιχούν σε κάθε εκατοστό ύψους της. Π.χ. αν μια δεξαμενή έχει μήκος 2,0 μέτρα, πλάτος 1,25 μέτρα και ύψος 1 μέτρο, τότε η συνολική χωρητικότητά της είναι 2.5 κυβικά μέτρα (2×1,25×1=2.5 m3) ή 2500 λίτρα. Επομένως, σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής αντιστοιχούν 25 λίτρα (2500:100=25). Μόλις μας βάζουν πετρέλαιο και μετά από 5΄- 6΄, καλό είναι να μετρήσουμε την ανύψωση της στάθμης του πετρελαίου, αφού ο αφρός θα έχει πια κατασταλάξει και θα φαίνεται καλύτερα το αποτέλεσμα (προϋπόθεση, ο διανομέας να παραμείνει επίσης στο χώρο και όχι να την… «κάνει με ελαφρά», ώστε να λήξει το θέμα επιτόπου και να μην τραβήξει άλλες 2-3 μέρες, όπως στην περίπτωσή μου, π.χ.).
  • ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ, αν δεν λάβουμε την απαραίτητη απόδειξη, η οποία – κι αυτό είναι κάτι που δεν γνωρίζουν όλοι και θα πρέπει να προσέξουν – οφείλει να αναγράφει: το ύψος της στάθμης του πετρελαίου στη δεξαμενή πριν και μετά την παραλαβή και όχι μόνο τα λίτρα, καθώς και όλα τα απαιτούμενα από το νόμο στοιχεία (ονοματεπώνυμο και διεύθυνση του πελάτη, Α.Φ.Μ., ποσότητα του πετρελαίου, ποσό πληρωμής, ώρα παράδοσης, ονοματεπώνυμο οδηγού, κ.λ.π.). Στη δική μου περίπτωση, το ύψος δεξαμενής προ και μετά την παράδοση, είναι μια… «μουτζούρα», μη ευανάγνωστη. Κι απ’ όσο ξέρω και φαντάζομαι, θα έπρεπε να είναι… νούμερο.
  • Μην αφήνετε ούτε μία ημέρα να περάσει, για να μην «κατηγορηθείτε» ότι ήδη «κάψατε» ποσότητα πετρελαίου και άρα δεν έχετε δίκιο (εγώ, ακόμη δεν έχω ανάψει το δικό μου). Στην περίπτωση που ο πρατηριούχος δεχθεί το λάθος του όπως οφείλει και συμφωνήσει να σας επιστρέψει χρήματα, θα πρέπει επίσης να το κάνει με πιστωτικό τιμολόγιο και όχι… στο χέρι απλά (εγώ, τέτοιο δεν έλαβα). Γενικά, καταγγελίες κάνουμε στη Διεύθυνση Εμπορίου χρησιμοποιώντας το παραστατικό που έχουμε στα χέρια μας. Μόνο επώνυμα. Μια λεπτομέρεια: από το νόμο, επιτρέπεται στους διανομείς να «παίξει» η ποσότητα έως και 5/1.000. Όχι παραπάνω.
  • Τσεκάρετε και ψάξτε εκ των προτέρων ή εκ των υστέρων, αν δικαιούστε επίδομα θέρμανσης. Κρίμα και να δίνουμε τόσα και να μην παίρνουμε τίποτα απ’ αυτό που δικαιούμαστε πίσω…

Και για να είστε καλυμμένοι…

Οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλλουν ερωτήματα και καταγγελίες στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, μέσω της ιστοσελίδας www.1520.gov.gr και μέσω της Γραμμής Καταναλωτή 1520. Εγώ, προτίμησα πιο άμεση επαφή με τη Διεύθυνση Εμπορίου της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, πήρα πολύ χρήσιμες και άμεσες πληροφορίες. Στην ιστοσελίδα του «Ήφαιστου», http://www.ifestos.mnec.gr/, του συστήματος του Υπουργείου Οικονομικών για το Πετρέλαιο Θέρμανσης, θα βρείτε όλη τη νομοθεσία που διέπει τις υποχρεώσεις των διανομέων (επιχειρήσεων κι επιτηδευματιών που εμπορεύονται πετρέλαιο θέρμανσης). Δεν δέχονται, ωστόσο, καταγγελίες πολιτών, σύμφωνα με τα όσα άκουσα από την υπάλληλο με την οποία έτυχε να μιλήσω…Τέλος, για … extreme περιπτώσεις έντονων διαφορών, υπάρχει πάντα το νούμερο «100» που μπορεί να καλέσει οποιοσδήποτε, προκειμένου να βρίσκεται στο σπίτι του προληπτικά, εφόσον ο «επαγγελματίας» εξοργίζεται εύκολα αν τον απειλήσετε με καταγγελία, στην περίπτωση που δεν έρθει να λυθεί το όποιο «ατυχές» θέμα εγκαίρως (σ.σ. μιλάμε για πολλά λίτρα και όχι για 2-3 πόντους διαφορά, για να μην γίνουν υπερβολές). Μπορούν να στείλουν περιπολικό στο σπίτι σας την ίδια ώρα και να λυθούν όλα λίγο πιο ομαλά. Υπ’ όψην ότι έχετε τη δυνατότητα μήνυσης στο Αστυνομικό Τμήμα, η οποία δυστυχώς πληρώνεται…100 ευρώ. Θεωρώ ότι η καλύτερη λύση είναι μια επαφή με τη Διεύθυνση Εμπορίου, η οποία δεν θα μπορέσει να σας αποζημιώσει οικονομικά σε περίπτωση κλοπής, αλλά θα συνδράμει ώστε να αποζημιωθείτε έστω ηθικά, «κυνηγώντας» την εν λόγω εταιρία διανομής.

Κρατήστε επίσης: http://www.kepka.org/ (Κέντρο Προστασίας Καταναλωτή), http://www.synigoroskatanaloti.gr/stk_links.html (Συνήγορος του Καταναλωτή), http://www.astynomia.gr/ (Αστυνομικά Τμήματα).

Λίγη παραπάνω προσοχή, λοιπόν, αφού οι διανομές θα συνεχίζονται μέχρι και τον Απρίλιο και δεν είναι το timing καλό για χασούρες χρημάτων και χρόνου, με … περίεργους επαγγελματίες. Εμένα μου πήρε τρεις ημέρες, αρκετή υπομονή – δε λέω, χάθηκε λίγο σε στιγμές, λόγω της συμπεριφοράς που εισέπραξα – και άλλη μία μέτρηση / κυβισμό στη δεξαμενή μου από άτομο – γνώστη του χώρου, που επιβεβαίωσε τη δική μου μέτρηση και ως μάρτυρας, επέμεινε κι αυτός ότι η διαφορά «αγγίζει» τα 100 λίτρα. Αποζημιώθηκα πλήρως τελικά, με ένα τηλέφωνο την τρίτη ημέρα στον ιδιοκτήτη του βυτιοφόρου και όχι στον επιχειρηματία με τον οποίο είχα κάνει την αρχική συνεννόηση (οι δυο τους, όπως συμβαίνει συχνά, συνεργάζονταν εκείνη την ημέρα). Το βασικό, η όποια κίνηση να γίνει από την ίδια μέρα και να μην κάψετε αν γίνεται, καθόλου πετρέλαιο…

Καλό φθινόπωρο, χειμώνα και τα μάτια σας… τουλάχιστον τέσσερα!

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα