Πεζοδρόμηση Αγίας Σοφίας: Μπορεί να πετύχει

Ας πάμε στην ουσία τώρα του θέματος, ανεξαρτήτως αρμοδιοτήτων. Είναι λειτουργική η πιλοτική πεζοδρόμηση; Όχι δεν είναι. Δεν είναι, κατ’ εμέ, για δύο σοβαρούς λόγους. Πρώτον, λόγω της πιλοτικής διάστασης του εγχειρήματος δεν έχει προβλεφθεί η αλλαγή φοράς παραλλήλων στην Αγ. Σοφίας οδών που θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν τη ζήτηση της καταργημένης καθόδου των οχημάτων. […]

Parallaxi
πεζοδρόμηση-αγίας-σοφίας-μπορεί-να-πε-8781
Parallaxi
1.jpg

Ας πάμε στην ουσία τώρα του θέματος, ανεξαρτήτως αρμοδιοτήτων. Είναι λειτουργική η πιλοτική πεζοδρόμηση; Όχι δεν είναι. Δεν είναι, κατ’ εμέ, για δύο σοβαρούς λόγους. Πρώτον, λόγω της πιλοτικής διάστασης του εγχειρήματος δεν έχει προβλεφθεί η αλλαγή φοράς παραλλήλων στην Αγ. Σοφίας οδών που θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν τη ζήτηση της καταργημένης καθόδου των οχημάτων. Λογικό, γιατί αυτό θα απαιτούσε έργα σε αυτές τις οδούς που δεν θα μπορούσαν να είναι προσωρινά. Δεύτερον, γιατί η πραγματικότητα έχει δείξει ότι δεν μπορεί η Παύλου Μελά να λειτουργήσει με τις απαιτούμενες δύο λωρίδες κίνησης. Κάποιοι θα πουν γιατί η αστυνόμευση είναι ελλιπής, εγώ θα προσθέσω ότι εμείς, οι κάτοικοι, δεν σεβόμαστε τίποτα και κανέναν μπροστά στην ικανοποίηση των απαιτήσεων μας για στάθμευση όπου λάχει. Αυτοί είμαστε και όποιος πει το αντίθετο να κοιταχτεί στον καθρέφτη.

Ωραία. Τώρα τι κάνουμε; Η Πρωτοβουλία ως παράταξη προεκλογικά ακόμα, είχε προειδοποιήσει ότι θα ανακτήσει τον δημόσιο χώρο που με πολλή χαρά είχαν παραδώσει οι προηγούμενες διοικήσεις στο ΙΧ. Η βραβευμένη αρχιτεκτονική μελέτη του ΥΠΕΚΑ, που σημειωτέον θεώρησε ως βασική συνιστώσα της ανάλυσης των κυκλοφοριακών θεμάτων την υλοποίηση του Μετρό (δεκτόν) και της υποθαλάσσιας (της ποιας;) και που προφανώς επιδέχεται βελτιώσεων όταν θα συμβασιοποιηθεί από το ΥΠΕΚΑ, προβλέπει την πλήρη πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας, επομένως και του κομματιού από Μακένζυ Κινγκ έως Τσιμισκή. Να το κάνουμε, λοιπόν, ως το πρώτο εφικτό στάδιο μίας συνολικής υλοποίησης που δεν μπορεί να γίνει πραγματικότητα πριν από την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του Μετρό και που δεν θα θίξει την κίνηση των οχημάτων στον άξονα Ερμού-Μακένζυ Κίνγκ-Αλεξάνδρου Σβώλου που είναι ένα θέμα της συνολικής υλοποίησης από κυκλοφοριακή άποψη. Αυτό προϋποθέτει και την ικανοποίηση με μόνιμο χαρακτήρα πλέον των συνοδευτικών αλλαγών σε άλλες οδούς της ευρύτερης περιοχής, όπως πχ αμφιδρόμηση ή αντιδρόμηση της Καρόλου Ντηλ, κλπ.

Όλα αυτά θα πρέπει να γίνουν όχι επειδή «κλωτσάει» η Περιφέρεια (που σιγά μην «κλώτσαγε» αν Δήμαρχος ήταν ο κ. Παπαγεωργόπουλος ή παρόμοιος κομματικός), αλλά επειδή αυτό επιβάλλει η κοινή λογική. Επίσης, καλό θα ήταν διάφοροι που την έχουν δει Θεσσαλονικάρχες να μην υπόσχονται τραπεζοκαθίσματα στην Αγίας Σοφίας στους επιχειρηματίες, γιατί δυστυχώς γι αυτούς αυτή είναι μία αρμοδιότητα που –επίσης- δεν τους ανήκει. Ξέρουν αυτοί.

Υ.Γ. Αποτελεί μία ικανοποίηση για μας ότι κόσμος που αρχικά ήταν (και ακόμα είναι) δύσπιστος προς την πιλοτική πεζοδρόμηση έχει πλέον δραστηριοποιηθεί ενεργά για τη διατήρηση ή έστω μη επιστροφή στην πρότερη κατάσταση της Αγίας Σοφίας. Είναι μία κατάκτηση της Πρωτοβουλίας η δραστηριοποίηση του κόσμου. Εκτός, όμως, από ελάχιστες περιπτώσεις (και η Parallaxi ήταν μία από αυτές), η αλήθεια είναι ότι ο κόσμος δεν διεκδίκησε, ούτε χρησιμοποίησε στην πράξη τον πεζόδρομο, παρά μόνο τώρα που αυτός τέθηκε σε αμφισβήτηση. Να τα λέμε.

*Ο Γιώργος Δημαρέλος είναι συγκοινωνιολόγος και ενεργό μέλος της Πρωτοβουλίας για τη Θεσσαλονίκη από το 2006 και ήταν υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος του συνδυασμού στις εκλογές του ίδιου έτους, ενώ από τότε συμμετέχει ανελλιπώς στο Συμβούλιο της κίνησης.

**Η φωτογραφία είναι του Θόδωρου Καρανίκα

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα