ΣΚΕΨΕΙΣ: Όσα θα αλλάξουν στους τουρίστες και τον τουρισμό
Αλλαγές προφανώς θα υπάρξουν και στον τουρισμό, έναν κλάδο ορόσημο για τη χώρα μας και έναν κλάδο που αναμένεται να επηρεαστεί περισσότερο από άλλους.
Λέξεις: Θωμάς Μούτσελος
Ήταν Δεκέμβριος του 2019, όταν παρουσιάστηκε ο ιός Covid-19 στην πόλη Ουχάν της Κίνας. Από τις αρχές του 2020 άρχισε να εμφανίζεται και σε άλλες χώρες, αρχικά στις γειτονικές χώρες με την Κίνα και στη συνέχεια και σε πιο μακρινές, μεταξύ αυτών και χώρες της Ευρώπης, αλλά και τις Η.Π.Α. Έπρεπε ωστόσο να φτάσουμε περίπου στα μέσα Φεβρουαρίου, για να αντιληφθούμε το μέγεθος του προβλήματος και έκτοτε χωρίς υπερβολή, μπορούμε να πούμε ότι ολόκληρος ο πλανήτης κινείται στο ρυθμό του ιού.
Τρεις μήνες μετά, η Υφήλιος προσπαθεί δειλά να βρει τους ρυθμούς της. Είναι δεδομένο όμως ότι η κατάσταση έχει διαμορφώσει πλέον νέες συνθήκες και κυρίως νέες συνήθειες. Η καθημερινότητα, οι αντιλήψεις, ο τρόπος εργασίας, οι ανθρώπινες σχέσεις, η σχέση μας με το κράτος δε θα είναι πλέον ίδια με πριν. Και είναι βέβαια και αυτή η αβεβαιότητα για το οικονομικό παγκόσμιο μέλλον, που στέκεται σαν «δαμόκλειος σπάθη» πάνω από τα κεφάλια μας και περιπλέκει ακόμη περισσότερο την κατάσταση.
Αλλαγές έχουν γίνει λοιπόν παντού, αλλαγές προφανώς θα υπάρξουν και στον τουρισμό, έναν κλάδο ορόσημο για τη χώρα μας και έναν κλάδο που αναμένεται να επηρεαστεί περισσότερο από άλλους. Έχουν λοιπόν μεγάλο ενδιαφέρον οι αναμενόμενες εξελίξεις στον τουρισμό, όχι μόνο οι προφανείς όπως πχ. Ότι θα υπάρχει τρομακτική μείωση τη φετινή χρονιά και ότι πολλά ξενοδοχεία δε θα ανοίξουν, αλλά κυρίως το τι μέλλει γενέσθαι το επόμενο διάστημα, βραχυπρόθεσμα, αλλά και μακροπρόθεσμα. Και φαίνεται ότι θα αλλάξουν αρκετά.
Πρώτα από όλα θα αλλάξει η συμπεριφορά των ανθρώπων, των τουριστών παγκοσμίως. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία αναμένεται να μειώσουν τις μετακινήσεις τους, καθώς ήδη αισθάνονται πλέον γενικά πιο ευάλωτοι. Οι κοντινοί προορισμοί, που είναι προσβάσιμοι με Ι.Χ. αυτοκίνητο, θα είναι πλέον πιο ελκυστικοί για τους ταξιδιώτες, καθώς θα θεωρούνται ασφαλέστεροι, ενώ αναμένεται να αυξηθεί ο εγχώριος τουρισμός, τόσο για λόγους ασφαλείας, όσο και για λόγους αλληλεγγύης και στήριξης της εγχώριας Οικονομίας.
Γενικά, το αίσθημα ασφάλειας θα παίζει πλέον σημαντικό, αν όχι πρωταρχικό ρόλο. Για το λόγο αυτό, η επαναλαμβανόμενη πελατεία, που γνωρίζει τον τόπο και το εκάστοτε κατάλυμα, που θα επισκεφθεί, θα επεκταθεί, ενώ οι χώρες με σταθερό, οργανωμένο και ισχυρό Σύστημα Υγείας, θα έχουν δεδομένο προβάδισμα.
Δε θα αλλάξουν όμως οι προτιμήσεις μόνο σχετικά με τον προορισμό, αλλά και με τα χαρακτηριστικά των ταξιδιών και των κρατήσεων. Η αβεβαιότητα σχετικά με την μελλοντική οικονομική πορεία θα οδηγήσει τους περισσότερους τουρίστες στη μείωση της διάρκειας παραμονής, αλλά και της καταναλωτικής δαπάνης. Και κυρίως πλέον θα επιλέγονται οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής και αυτές που δίνουν δικαίωμα ακύρωσης.
Άλλαξαν όμως και οι ανθρώπινες σχέσεις. Το Lockdown έφερε τις οικογένειες πιο κοντά, έβαλε τις ανθρώπινες σχέσεις σε προτεραιότητα και πολλοί ειδικοί του marketing πιστεύουν ότι πλέον φεύγουμε από το Lifestyle και τους influencers και στρεφόμαστε στον άνθρωπο και τις στιγμές με την οικογένεια ή τους φίλους.
Όλα λοιπόν τα παραπάνω, αναπόφευκτα θα προκαλέσουν αλλαγές στο πλάνο πωλήσεων και Marketing των ξενοδοχείων, τα οποία μπορεί να χρειαστεί σε αρκετές περιπτώσεις να διαφοροποιήσουν κατά πολύ το πελατολόγιό τους και να προσαρμοστούν άμεσα στις εξελίξεις.
Και φυσικά, μεταβολές θα υπάρξουν και στον επιχειρηματικό τομέα τους κλάδου. Αναμένονται να γίνουν αρκετές εξαγορές και συγχωνεύσεις ξενοδοχείων και τουριστικών πρακτορείων, ενώ πιθανότατα θα υπάρξουν και «λουκέτα», ορισμένα εξ αυτών ηχηρά. Σε μακροπρόθεσμο πλάνο, κερδισμένοι της κατάστασης φαίνεται να βγαίνουν οι μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες – τόσο λόγω οικονομικής ισχύος, όσο και γιατί είναι ευκολότερο να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των τουριστών για θέματα ασφαλείας – και τα διαδικτυακά τουριστικά πρακτορεία.
Οι αλλαγές ωστόσο θα δημιουργήσουν και νέες ευκαιρίες, με πρώτη και βασικότερη την αναμενόμενη ανάπτυξη της τηλε-εργασίας. Καθώς, όλο και περισσότεροι πλέον θα μπορούν να εργάζονται εξ αποστάσεως, θα προκύψει μία σημαντική κατηγορία πελατών οι οποίοι θα μπορούν να συνδυάζουν εργασία και διακοπές, άρα να ταξιδεύουν περισσότερο και όχι μόνο στην περίοδο της άδειάς τους. Για μία χώρα σαν τη δική μας, που ο καλός καιρός σε ορισμένες περιοχές διαρκεί και περισσότερο από 10 μήνες, μπορεί να δημιουργηθούν σημαντικές προοπτικές. Με σωστή και συντονισμένη προσπάθεια, οι τουριστικοί προορισμοί είναι εφικτό να αποκτήσουν ζωή πέραν της κλασσικής σεζόν. Αν ήμουν ξενοδόχος στην Κρήτη ή τη Ρόδο θα ήμουν λίγο πιο αισιόδοξος. Αλλά και όσοι έχουν εξοχικά, γιατί να τα επισκέπτονται μόνο στις διακοπές ή τα Σαββατοκύριακα, αν και εφόσον αυτά βρίσκονται σε περιοχές, που εξασφαλίζουν τα απαραίτητα;
*Ο Θωμάς Μούτσελος είναι Οικονομολόγος και έχει εργαστεί στον κλάδο του Τουρισμού επί 10 έτη. Η πλήρης ανάλυση για την περιγραφή της κατάστασης και τις επιπτώσεις του Covid – 19 στον κλάδο του τουρισμού, αλλά και μία ανάλυση με τα μέτρα προστασίας που θα πρέπει να λάβουν τα τουριστικά καταλύματα, περιλαμβάνεται στο on-line Advance Certificate “Hotel Manager & Σύγχρονη Διοίκηση Ξενοδοχειακών Μονάδων” που μπορεί κανείς να βρει στην πλατφόρμα της Skillbox.gr