Σωματικά και ψυχολογικά προβλήματα των μουσικών
Ο Μάριος Δαδούδης γράφει για την καταπόνηση που δέχεται το σώμα των μουσικών.
“Μία δακτυλογράφος κάνει περίπου 200 κινήσεις το λεπτό, ένας βιολιστής παίζοντας μια παρτίτα του Bach για solo βιολί, κάνει πάνω από 1.200! Για να δώσει κάποιος το πρώτο του ρεσιτάλ, χρειάζεται περίπου 12.000 ώρες μελέτης!
Η καταπόνηση που δημιουργείται στο σώμα του μουσικού από τις χιλιάδες ώρες μελέτης – κυρίως από τις επαναλαμβανόμενες κινήσεις, ή και από το στατικό φορτίο – έχει ως αποτέλεσμα ,πολλές φορές, τον τραυματισμό (σύνδρομα παγίδευσης νεύρου, διαταραχές κινητικής λειτουργίας, δυσλειτουργίες του μυοσκελετικού συστήματος) κάποιων σημείων του σώματος (δάχτυλα, καρπός, χέρια, πλάτη, χείλια, κ.λ.π.).
Οι αιτίες πρόκλησης τραυματισμών είναι αρκετές, όπως το μέγεθος και το βάρος του μουσικού οργάνου, ανατομικές ιδιομορφίες, απότομη αύξηση των ωρών μελέτης κ.τ.λ. Στη χώρα μας υπάρχει ένα τεράστιο κενό πληροφόρησης γύρω από αυτό το θέμα καθώς είναι γνωστό ότι σε πολλές χώρες στην Αμερική και Ευρώπη λειτουργούν εδώ και αρκετά χρόνια ειδικές Κλινικές για μουσικούς.”
Ορμώμενος από αυτές τις άγνωστες για τους περισσότερους ,πτυχές, από τη ζωή ενός μουσικού, αποφάσισα να παίξω επί 1 ώρα σχεδόν ασταμάτητα και να συντομεύσω τον χρόνο στα 28 δευτερόλεπτα, με σκοπό να δείξω αυτό ακριβώς που αντιμετωπίζουν οι μουσικοί. Παίζοντας 1 ώρα, έκανα σχεδόν 12.000 συνεχόμενες κινήσεις επιβαρύνοντας τον αυχένα, την πλάτη, τα χέρια, τα δάχτυλα και άλλα σημεία του σώματός μου.
Βλέποντας κανείς σε γρήγορη κίνηση αυτή την διαδικασία, είναι εύκολο να αντιληφθεί την καταπόνηση του σώματος ενός μουσικού. Ιδίως ενός βιολονίστα, όπου η στάση του σώματος του είναι παρά φύσιν, καθώς ο αυχένας πρέπει μονίμως να είναι σε στραβή θέση, αλλά και το αριστερό χέρι πρέπει να έρχεται και να κάθεται ανάποδα από την φυσιολογική φορά του, επάνω στην ταστιέρα για να δημιουργηθούν οι διαφορετικοί φθόγγοι (νότες). Σε όλη αυτή την διαδικασία, έρχεται να προστεθεί και η ακατάπαυστη κίνηση του δεξιού χεριού, το οποίο κρατώντας το δοξάρι, οφείλει να κινείται διαρκώς με σκοπό να δημιουργηθεί ο οποιοσδήποτε ήχος του βιολιού.
https://www.youtube.com/watch?v=Lwp67L6Wlh8
**Πηγή κειμένου από το βιβλίο με τίτλο: “Σωματικά και ψυχολογικά προβλήματα των μουσικών” του Ηλία Σακαλάκ.