O σταθμός της Βενιζέλου είναι το πρόβλημα του Μετρό;
Έχουμε τελειώσει με το δίλημμα "ή Μετρό ή αρχαία";
του Τάσου Αγγελίδη Εικόνα: Ελένη Βράκα
Πέρασαν δυόμισι χρόνια από τότε που πού γράφηκαν αυτές οι σκέψεις.
Τι έγινε από τότε;
Μια σειρά από αντιφατικές αποφάσεις και δηλώσεις, αρχής γενομένης με το απαράδεκτο “ή μετρό ή αρχαία”, που δημιούργησαν σύγχυση και διόγκωσαν το ήδη δύσκολο πρόβλημα.
Το σύνθημα “ή μετρό ή αρχαία” ανατράπηκε, με κινητοποιήσεις, τη συμβολή του Δήμου Θεσσαλονίκης, του ΑΠΘ και του ΤΕΕ, αφού αποδείχθηκε ότι είναι δυνατή η συνύπαρξη των αρχαιοτήτων και του σταθμού μετρό και έγινε “και μετρό και αρχαία”. Η λύση της απόσπασης – επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στο φυσικό τους χώρο ικανοποιεί και τα δύο σκέλη της αρχής αυτής.
Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν παρουσιάστηκε καμία πρόταση, ιδέα ή λύση που να ικανοποιεί την συνύπαρξη χωρίς απόσπαση – επανατοποθέτηση.
Ξεκίνησε λοιπόν η διαδικασία έκδοσης των σχετικών αποφάσεων και η σύνταξη των σχετικών εξειδικευμένων μελετών. Οι εργασίες αυτές έχουν διακοπεί προσωρινά λόγω της διακοπής των εργασιών κατασκευής εδώ και ένα χρόνο περίπου.
Η τελευταία απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, που προκλήθηκε μετά από παρέμβαση του Δημάρχου Θεσσαλονίκης, ανέτρεψε όλα τα παραπάνω και επανέφερε από άλλη πόρτα την αρχή “ή μετρό ή αρχαία” που είχε απορριφθεί στο παρελθόν, αμφισβητώντας ευθέως την αναγκαιότητα κατασκευής του σταθμού.
Δεδομένου ότι έχουν προαναγγελθεί και αναμένονται από τον Υπουργό Υποδομών εξαγγελίες σχετικά με το μέλλον του έργου, η σπουδή του Υπουργού Πολιτισμού να εκδώσει την απόφαση αυτή δεν δικαιολογείται.
Επιπλέον, δεδομένης και της οικονομικής συγκυρίας, η αποσύνδεση της τύχης των αρχαιοτήτων από την κατασκευή του έργου θα αποβεί σε βάρος τους λόγω καθυστερήσεων στις εργασίες συντήρησης, ανάδειξης και απόδοσης των στους πολίτες της πόλης.
Το μετρό μπορεί να λειτουργήσει και χωρίς τον σταθμό ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ αλλά θα έχει χάσει ένα σημαντικό κομμάτι του και η πόλη θα χάσει την ευκαιρία να αποκτήσει ένα σταθμό – μουσείο που θα το επισκέπτονται οι χιλιάδες επιβάτες του μετρό καθημερινά.
*Ο Τάσος Αγγελίδης είναι Τοπογράφος Μηχανικός