Στο λαβύρινθο του Μινώταυρου ή πώς είναι να οδηγείς στον Περιφερειακό της Θεσσαλονίκης σήμερα
Μια οδηγός καταγράφει τα όσα ζει καθημερινά πίσω από το τιμόνι
Λέξεις: Φωτεινή Μυλωνά
Οδηγώ καθημερινά, κινούμενη από τα Κωνσταντινοπολίτικα-Πυλαίας προς ανατολικά. Παρατηρώ ότι η σήμανση, τόσο οι ταμπέλες όσο και η διαγράμμιση των λωρίδων και της περιφερειακής διαγράμμισης στα τσιμεντένια τοιχία που καθορίζουν και περιορίζουν τις λωρίδες κυκλοφορίας, είναι ελλιπής. Ως εκ τούτου, δυσχεραίνεται η κυκλοφορία, με τους οδηγούς να φαίνονται εγκλωβισμένοι και φοβισμένοι, όπως δηλώνουν συχνά.
Είναι γνωστό ότι σε συνθήκες φόβου και εγκλωβισμού, ο οδηγός στερείται λογικών και ορθών αντανακλαστικών και αποκρίσεων, αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχημάτων.
Είναι αποδεκτό να οδηγούμε στο λαβύρινθο του Μινώταυρου, όπως έχει γίνει ο περιφερειακός της Θεσσαλονίκης, λόγω της κατασκευής του Flyover;
Μήπως υποτιμάται η αξιοπρέπεια και η ανθρώπινη ύπαρξη κάτω από αυτές τις συνθήκες; Σε μια χώρα που υποτίθεται ότι πρεσβεύει τις αρχές της φιλοσοφίας, της δημοκρατίας και του πολιτισμού; Τι επίπεδο πολιτισμού και αξιών αναδεικνύουν τα δομικά έργα που εκτελούνται όταν δεν υπάρχουν οι απαραίτητες σημάνσεις και προφυλάξεις;
Υπάρχει ομάδα ειδικών εμπειρογνωμόνων από τις κατασκευάστριες εταιρείες που ελέγχει αν τηρούνται οι απαραίτητες προδιαγραφές για την ασφαλή κίνηση των οχημάτων, των οδηγών και των επιβαινόντων;
Ακόμη, η τοπική κοινωνία και η διοίκηση σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο πώς ακριβώς διασφαλίζουν την εύρυθμη και ασφαλή μετακίνηση των κατοίκων τους; Ή μήπως αυτό είναι αδιάφορο μέχρι τις παραμονές δημοτικών, περιφερειακών και βουλευτικών εκλογών, οπότε θα λανσάρεται το έργο, το οποίο εκτυλίχθηκε «καταρρακώνοντας» τον πληθυσμό σε πολλαπλά επίπεδα;
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο οικισμός των Κωνσταντινοπολιτών έχει μετατραπεί σε ένα εργοτάξιο απροσδιόριστου χώρου και χρονικού ορίζοντα, με τα φορτηγά και τα μηχανήματα της κατασκευάστριας εταιρείας να διέρχονται καθημερινά, φορτωμένα με χώματα και με ταχύτητα από τους δρόμους του οικισμού, αδιαφορώντας παντελώς για τις όποιες ενστάσεις και καταγγελίες έγιναν για μέτρα ασφάλειας, αλλαγή διαδρομής, κλπ., από τις σχολικές μονάδες και τον σύνδεσμο των πολιτών.
Με αυτόν τον τρόπο εκτελούνται αντίστοιχα έργα και σε άλλες πόλεις της ΕΕ;
Παραθέτω ένα παράδειγμα των ελλείψεων στη διαδρομή από Κωνσταντινοπολίτικα προς το Πανεπιστήμιο ΑΠΘ, στις 3 Απρίλη.
Εξερχόμενη στον περιφερειακό διατηρώ σταθερά την δεξιά λωρίδα από τις δύο (2) που διαθέτει πλέον ο δρόμος. Εξέρχομαι στην έξοδο που αναγράφεται στην κίτρινη ταμπέλα «Τούμπα, Τριανδρία, Κέντρο» και αποτελείται από μια λωρίδα , συνεχίζω ευθεία, προσπερνώντας την ταμπέλα για έξοδο προς «Τούμπα». Στη διαδρομή υπάρχει ταμπέλα για έξοδο προς «Τριανδρία και Κέντρο» και σε απόσταση ~50 μέτρα, από δεξιά εξέρχονται αυτοκίνητα. Αναρωτιέμαι που είναι η έξοδος και προχωρώ ψύχραιμα* ευθεία. Σε ~100 μέτρα ο δρόμος διακλαδίζεται και κινούμαι προς τα δεξιά στη διακλάδωση, η κίτρινη ταμπέλα που υπάρχει είναι τοποθετημένη μετά τη διακλάδωση, δείχνοντας τη δεξιά λωρίδα για «Τριανδρία και Κέντρο».
Αναρωτιέμαι λοιπόν, η τοποθέτηση των ταμπελών έγινε από ειδικούς και αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος υπόδειξης του δρόμου και των εξόδων;
Στη διαδρομή δεν υπάρχει καμία οδηγός γραμμή επί των τσιμεντένιων τοιχίων που προσδιορίζουν το δρόμο δεξιά και αριστερά. Στη διακλάδωση του οδοστρώματος το τσιμεντένιο τοιχίο προβάλλει άχρωμο στο μουντό καιρό, χωρίς ιδιαίτερη σήμανση, θέτοντας σε κίνδυνο τον οδηγό.
Συμπερασματικά καταλήγω ότι αποτελώ μέρος πειράματος εξελικτικής επιλογής, μιας και αρκετοί συμπολίτες μου δηλώνουν ότι αποφεύγουν τον περιφερειακό για τους λόγους που προανέφερα και για να επιβιώσουν. Σε αυτό το πλαίσιο πειραματισμού αναρωτιέμαι ποια θα είναι η τιμή του διαφορικού επιλογής στον πληθυσμό των οδηγών που τον χρησιμοποιούν. Με το όρο διαφορικό επιλογής* να προσδιορίζει την ικανότητα του οδηγού να ελίσσεται μέσω στενών απροσδιορίστων τσιμεντένιων ατραπών, ως σύγχρονοι λαβύρινθοι με τον Μινώταυρο να είναι ο Flyover.
* ψύχραιμα: Έχοντας ζήσει και οδηγήσει στις ΗΠΑ, έμαθα ότι αν χάσεις μια έξοδο, προχωράς για την επόμενη.
*διαφορικό επιλογής: δείχνει πόσο μακριά από τον μέσο όρο του πληθυσμού βρίσκεται ο μέσος όρος των επιλεγομένων οδηγών που τα καταφέρνουν αν οδηγούν.
*Η Φωτεινή Μυλωνά είναι κάτοικος της Θεσσαλονίκης