Τι έδειξε η μελέτη κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου με τις αρχαιότητες αμετακίνητες
«Έπεσαν οι μάσκες για το σταθμό Βενιζέλου».
Του Γιάννη Α. Μυλόπουλου
Καθηγητή Τμ. Πολιτικών Μηχανικών ΑΠΘ και πρώην Προέδρου της Αττικό Μετρό ΑΕ
Παρουσιάστηκε από τον μελετητή της ΑΚΤΩΡ, Πολιτικό Μηχανικό Παναγιώτη Βέττα, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΤΜ ΑΤΕ, τη Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου, σε επιστημονική εκδήλωση που διοργανώθηκε από το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, η τεχνική λύση και η πλήρης και τεκμηριωμένη μελέτη της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου με τις αρχαιότητες αμετακίνητες.
Η εκδήλωση έγινε παρουσία του Κοσμήτορα της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ καθηγητή Κώστα Κατσιφαράκη, του Προέδρου του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών καθηγητή Παναγιώτη Πρίνου, των καθηγητών και των φοιτητών της Σχολής και πλήθους πολιτών της Θεσσαλονίκης.
Η άρτια επιστημονικά και τεχνικά και λεπτομερής παρουσίαση της τεχνικής λύσης που είχε εγκριθεί από το ΚΑΣ το 2017, είχε μελετηθεί σε βάθος από το γραφείο Βέττα και εφαρμόζονταν στο σταθμό Βενιζέλου, μέχρι να ζητηθεί από την Αττικό Μετρό ΑΕ η διακοπή της, το καλοκαίρι του 2019 και η οποία επέτρεπε την κατασκευή του υπόγειου σταθμού με παραμονή των αρχαίων στη θέση τους, είναι η τεκμηριωμένη επιστημονική απάντηση στην ανεύθυνη και με πολιτική ιδιοτέλεια κυβερνητική προπαγάνδα που, προσπαθώντας να την εξαφανίσει, την αμφισβητεί και την απαξιώνει.
Από το καλοκαίρι του 2019, ξεκίνησαν να υποστηρίζουν ότι τέτοια τεχνική λύση δεν υπήρχε, συνέχισαν να διαδίδουν ότι ναι μεν υπήρχε, αλλά ήταν ανέφικτη, ακολούθως έλεγαν στην ειδική συνεδρίαση του Δήμου Θεσσαλονίκης ότι δεν ικανοποιούσε τις απαιτήσεις πυρασφάλειας και πυροπροστασίας, μετά υποστήριξαν ότι είναι πιο ακριβή, για να καταλήξουν να υποστηρίζουν στην τραγική εκείνη συνεδρίαση του ΚΑΣ (της οποίας τα πρακτικά γράφονται και… σβήνονται εδώ και δύο μήνες), στην οποία με αντιεπιστημονικές μεθοδεύσεις απορρίφθηκε αυτή η τεχνική λύση για να προχωρήσουν ανεμπόδιστα στην απόσπαση των αρχαιοτήτων, ότι η μελέτη αυτή ήταν δήθεν ανυπόγραφη, γιατί δεν βρίσκονταν ούτε ένας μηχανικός για να την υπογράψει…
Αυτός λοιπόν ο Πολιτικός Μηχανικός με τη μεγάλη εμπειρία σε υπόγεια έργα και σε έργα μετρό, ο οποίος όχι μόνο τη μελέτησε επί χρόνια σε βάθος, αλλά και την υπέγραψε υποβάλλοντάς την στην Αττικό Μετρό ΑΕ, την υποστήριξε με μια εξαιρετική διάλεξη στο Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης, ενώπιον των ειδικών στο αντικείμενο καθηγητών του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών.
Οι οποίοι συμφώνησαν, λαμβάνοντας το λόγο στο τέλος, ότι και τεχνική λύση υπάρχει και η μελέτη της είναι πλήρως επιστημονικά τεκμηριωμένη και τεχνικά εφικτή. Μεταξύ αυτών που έλαβαν το λόγο ήταν ο καθηγητής Γεωτεχνικής Μηχανικής και Υπογείων Κατασκευών και επί χρόνια τεχνικός σύμβουλος της Αττικό Μετρό ΑΕ Χρήστος Αναγνωστόπουλος και ο καθηγητής των Κατασκευών Σιδηροπαγούς Σκυροδέματος Κοσμάς Στυλιανίδης.
Τον λόγο έλαβε και ο πρώην δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος δήλωσε δικαιωμένος από την επιστημονική τεκμηρίωση και την αποδοχή από τους επιστήμονες του ΑΠΘ της τεχνικής λύσης που επιτρέπει στα αρχαία να παραμείνουν στη θέση τους και υπενθύμισε τους αγώνες που έδωσε ως δήμαρχος για να μην αποσπαστούν τα αρχαία.
Η ύπαρξη επιστημονικά τεκμηριωμένης λύσης για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τα αρχαία αμετακίνητα, καθώς και η ύπαρξη τεχνικά εφικτής μελέτης για τη λύση αυτή, αποδεικνύουν ότι η απόσπαση των αρχαιοτήτων είναι πράξη παράνομη.
Όσο δηλαδή η τεχνική λύση που εφαρμόζονταν ήδη από την προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ και τη σταμάτησε η νέα κυβέρνηση το καλοκαίρι του 2019, η οποία επέτρεπε την κατασκευή του σταθμού με τα αρχαία αμετακίνητα, είναι υπαρκτή, επιστημονικά τεκμηριωμένη και τεχνικά εφικτή, τόσο η απόσπαση του αρχαιολογικού συμπλέγματος την οποία μεθοδεύει η κυβέρνηση, είναι μη νόμιμη.
Διότι ο αρχαιολογικός νόμος του 2002 είναι σαφής:
Η απόσπαση είναι πράξη μη νόμιμη, εφόσον υπάρχει τεχνική λύση επιστημονικά τεκμηριωμένη που να επιτρέπει την παραμονή των αρχαίων στη θέση τους.
Η παρουσίαση της μελέτης από τον μελετητή της ενώπιον των ειδικών στο αντικείμενο καθηγητών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ είναι η καλύτερη τεκμηρίωση προς το ΣτΕ, όπου είναι βέβαιον ότι θα προσφύγουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς όταν, με το καλό, εκδοθεί η απόφαση της υπουργού Πολιτισμού, ότι η απόσπαση των αρχαιοτήτων παραβιάζει τη νομιμότητα.
Εφόσον υπάρχει πλέον η καλύτερη επιστημονική μαρτυρία ότι η τεχνική λύση που επιτρέπει την παραμονή των αρχαίων στη θέση τους έχει μελετηθεί και τεκμηριωθεί επιστημονικά και τεχνικά πλήρως και μάλιστα είχε ξεκινήσει και να εφαρμόζεται.
Η διατύπωση της άποψης μάλιστα από τον μελετητή της τεχνικής λύσης ότι οι λόγοι της αμφισβήτησης, της απαξίωσης και τελικά της εγκατάλειψης αυτής της λύσης που επέτρεπε την κατά χώρα ανάδειξη των αρχαιοτήτων, από πλευράς της νέας διοίκησης της Αττικό Μετρό ΑΕ, δεν ήταν επιστημονικοί ή τεχνικοί, αλλά καθαρά πολιτικοί, έδωσε και την εξήγηση για ό,τι συμβαίνει από το καλοκαίρι του 2019 μέχρι σήμερα.
Γιατί η αλήθεια είναι ότι ο σχεδιασμός της κατασκευής της Βενιζέλου άλλαξε, με συνέπειες την καθυστέρηση του έργου κατά 3 τουλάχιστον χρόνια, (υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με αυτή την τεχνική λύση κατασκευής με τα αρχαία αμετακίνητα, οι 12 στους 13 σταθμούς του μετρό θα δίνονταν σε λειτουργία στο τέλος του 2020), και την αύξηση του κόστους του, για λόγους που έχουν να κάνουν με την πολιτική ιδιοτέλεια των κυβερνητικών στελεχών, που σήμερα άλλος είναι δήμαρχος, άλλος υπουργός και άλλοι βουλευτές της κυβέρνησης, οι οποίοι εξ αρχής είχαν εκτεθεί επιμένοντας να υποστηρίζουν μια λύση που ήταν μη νόμιμη.
Πολλοί βέβαια ισχυρίζονται ότι υπάρχουν και άλλα κίνητρα πίσω από τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις, αλλά η υπόθεση αυτή εκφεύγει της παρούσας συζήτησης…
Προς το παρόν, το επόμενο ραντεβού των υποστηρικτών της κατά χώρα ανάδειξης των αρχαιοτήτων του Μετρό της Θεσσαλονίκης, θα δοθεί στα δικαστήρια…