Τι γίνεται με τα ραδιόφωνα και αλλάζουν χέρια και ταυτότητα;

Στην Θεσσαλονίκη μετατρέπονται σε μουσικά και στην Αθήνα αλλάζουν... χέρια. Τι αλλάζει τελικά στα ραδιόφωνα αυτή τη χρονιά;

Γιώργος Σταυρακίδης
τι-γίνεται-με-τα-ραδιόφωνα-και-αλλάζου-967302
Γιώργος Σταυρακίδης

Σε μία νέα εποχή όπως φαίνεται, μπαίνουν τα ραδιόφωνα της χώρας, με πρόσφατο παράδειγμα ένα ακόμα ενημερωτικό ραδιόφωνο της Θεσσαλονίκης (North) που έκλεισε για να μετατραπεί σε μουσικό, λίγους μήνες μετά το κλείσιμο του, επίσης ενημερωτικού, Real Fm για να έχει κι αυτό την ίδια εξέλιξη, σε μουσικό.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΜ-Θ αντέδρασε στην ενέργεια του North, που, όπως ανέφερε, μαρτυρεί στρεβλή αντίληψη για την αξία της πολυφωνίας και της ισοτιμίας στο δικαίωμα όλων των πολιτών να ενημερώνονται. Προστιθέμενη μάλιστα στη μετατροπή του Real FM Θεσσαλονίκης σε μουσικό σταθμό, επιβεβαιώνει την τάση που έχει επανειλημμένα καταγγείλει η Ένωση, να υποκατασταθεί η ραδιοφωνική ενημέρωση, την οποία σταθερά οι έρευνες δείχνουν ότι το κοινό εμπιστεύεται, από ανέξοδο για τους επιχειρηματίες ψυχαγωγικό πρόγραμμα.

Η αντίδραση πολλών στις ειδήσεις αυτές, είναι σίγουρα σχετικές με την απόλυση του δημοσιογραφικού δυναμικού των ραδιοφωνικών σταθμών, ώστε να μετεξελιχθούν σε μουσικά, είτε προσλαμβάνοντας νέο προσωπικό που θα «παίζει» μουσική, είτε γεμίζοντας το πρόγραμμα τους με βαρετές λίστες στον υπολογιστή, που εξυπηρετούν συνήθως συγκεκριμένους σκοπούς και, σίγουρα, όχι τον μέσο ακροατή που ανοίγει το ραδιόφωνο του για να ακούσει μουσικές.

Άνθρωποι έχασαν τη δουλειά τους ξαφνικά και στις δύο περιπτώσεις των ραδιοφωνικών σταθμών, χωρίς προς το παρόν να έχουν ανακοινωθεί νέες προσλήψεις στο δυναμικό τους, ώστε να ενισχυθεί το νέο προφίλ τους, αφήνοντας σαφή επιλογή τους την δημιουργία play list.

Κανείς βέβαια δεν περιμένει πως θα επιστρέψουμε ποτέ στις εποχές που περιμέναμε να «πιάσουμε» γραμμή για να ακούσουμε ένα τραγούδι ή να ξενυχτήσουμε με την φωνή του αγαπημένου μας εκφωνητή. Αυτές είναι αναμνήσεις που, καλώς ή κακώς, έχουν καταχωρηθεί σε ένα σκονισμένο ντουλάπι και θα μείνουν εκεί για πάντα.

Βέβαια, αν πρέπει κάποτε να μιλήσουμε για ευθύνες που η μουσική βιομηχανία έχασε την παλιά δυναμική της, αλλά και τους ακροατές που έχουν γυρίσει την πλάτη πλέον στα ραδιόφωνα – τουλάχιστον αυτοί που άκουγαν μουσική στο σπίτι τους, αφού το αυτοκίνητο παραμένει λόγος για να ανοίξει κάποιος το ραδιόφωνο του, ειδικά στις μεγάλες πόλεις που οι οδηγοί περνάνε πολλές ώρες στους δρόμους – σίγουρα θα μιλήσουμε για ανθρώπους που έκαναν λάθος διαχείρισης της θέσης που μπορεί να είχαν και, φυσικά, της παρακαταθήκης από άλλους, παλιότερους ανθρώπους που έκαναν ραδιόφωνο με μεράκι και αγάπη για το μέσο.

Προφανώς τέτοιοι άνθρωποι υπάρχουν ακόμα στα ραδιόφωνα, που αγαπούν την διαδικασία παραγωγής μίας εκπομπής, είτε μουσικής είτε λόγου. Όμως, η νέα τάξη πραγμάτων, δείχνει πως αυτή την εποχή ξανά, τα ραδιόφωνα περνούν μία ανακατάταξη χεριών και ταυτότητας.

Είναι σίγουρα συνέχεια άλλωστε και μίας ουσιαστικής παρακμής στις δισκογραφικές εταιρίες που στο πέρασμα των χρόνων μετατράπηκαν σε απλές επιχειρήσεις, άλλοτε κερδοφόρες και άλλοτε όχι, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα το τραγούδι και τους ανθρώπους που φτιάχνουν μουσική. Κι αυτό, είναι απόλυτα συνδεδεμένο και με τα ραδιόφωνα της χώρας.

Μεγάλο παράδειγμα βέβαια και οι μετακινήσεις και αλλαγές σε μεγάλα ραδιόφωνα (και) της Αθήνας (ο όμιλος ΣΚΑΙ αγόρασε πριν λίγο καιρό τον Μέντα και τον Pepper), όπου ακόμα μαθαίνουμε για σημαντικούς ραδιοφωνικούς παραγωγούς που χάνουν (ή επιλέγουν να χάσουν) τη δουλειά τους, για μεταγραφές και αλλαγές σε πόστα, για διαφορετικό ύφος και πρόγραμμα.

Η νοοτροπία που θέλει τα μουσικά ραδιόφωνα να είναι ανέξοδα, έναντι των ενημερωτικών που θέλουν ανθρώπινο δυναμικό, είναι ένας λόγος που βλέπουμε την προτίμηση πλέον των ομίλων σε λύσεις χωρίς να χρειάζονται να μπει το χέρι «βαθιά» στη τσέπη με μοναδικό χαμένο βέβαια τον εργαζόμενο. Είναι η εποχή μας. Η εποχή της ευκολίας, του fast food και της αφαίρεσης.

Όλο αυτό βέβαια, δε γίνεται να μην συνδεθεί και με μία χρονιά με αλλεπάλληλες εκλογικές διαδικασίες που, παραδοσιακά, τα ΜΜΕ προετοιμάζονται από καιρό και ίσως, να έχει τη δική του σημασία στις εξελίξεις ο ραδιοφωνικός αέρας που θα είναι σε διάθεση για τις εκλογές ή (ως πιο πονηρά) ο ραδιοφωνικός αέρας που δεν θα είναι σε διάθεση λόγω άλλης ταυτότητας και χαρακτήρα. Ίσως κι αυτό, να μπορεί να εξυπηρετήσει καταστάσεις…

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα