Τι συμβαίνει στην προσχολική αγωγή; Τα παιδιά δίνουν τις απαντήσεις
Μια βρεφονηπιοκόμος καταθέτει την εμπειρία της με αφορμή τη στάση εργασίας από τις 11.30 π.μ. σήμερα στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς
Λέξεις: Όλγα Καπάταη
Προσχολική αγωγή: Ενιαία, αποκομμένη, ενσωματωμένη; Τι από όλα αυτά; Σε χώρους προσχολικής αγωγής φιλοξενούνται νήπια, προνήπια, παιδιά νηπιαγωγείου που δεν ήταν έτοιμα στην έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Οι χώροι προσχολικής αγωγής είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι και καλούνται να φιλοξενήσουν βρέφη και νήπια. Αλήθεια, πόσα παιδιά μπορούν να φιλοξενηθούν; Και για ποιους λόγους; Για την αγωγή, για την εκπαίδευση, για γνώσεις που θα συμπληρωθούν αργότερα στην κυρίως σχολική ζωή;
Για παιχνίδι, για κοινωνικοποίηση, ανάπτυξη της ελεύθερης βούλησης, ανεξαρτητοποίηση, οργανωμένη παιχνίδι ή μήπως απλώς φύλαξη;
Ή για να μάθουν τον τρόπο που θα μάθουν όσα θα ακολουθήσουν στη μετέπειτα πορεία τους;
Αν σκύψεις δίπλα στα τρυφερά αυτά προσωπάκια θα πάρεις τις απαντήσεις. Αν γονατίσεις μαζί τους στο δάπεδο, θα καταλάβεις τι θέλουν. Θέλουν χώρο, άνεση, ολιγομελή τμήματα, φυσικό υλικό για παιχνίδι, ζέστη, δροσιά, χάδι.
Λειτουργικό εξοπλισμό, ηρεμία, αλλά και εκπλήξεις και ευχάριστες ανατροπές.
Δεν ενδιαφέρονται εάν “περάστηκε το καρτελάκι τους” ή εάν “μπλόκαρε το σύστημα”.
Θλίβονται και υποφέρουν όταν στην έναρξη της περιόδου προσαρμογής τους προστίθενται συνεχώς καινούργια, απελπισμένα προσωπάκια.
Χρειάζονται χρόνο. Ποιον χρόνο; Αυτόν που επιβάλλουν οι μεγάλοι! “Οι προσαρμογές πρέπει να ολοκληρωθούν άμεσα”…
Αποκαρδιώνονται τα μικρά όταν η/ο παιδαγωγός αναγκάζεται να λειτουργήσει ως “πολυμηχάνημα” που τα κάνει όλα. Αποσυντονίζονται. Και τα μικρά και οι παιδαγωγοί.
Αγκάλιασε ένα παιδί που μένει τελευταίο στην αποχώρηση και θα ακούσεις την αβεβαιότητα: Πέρασε η ώρα; Θα πάω στο σπίτι μου; Γιατί άργησαν; Μήπως με ξέχασαν;
Οφείλεις να τα καθησυχάσεις με ειλικρίνεια. Αρκεί να μην διαψευστείς από ωράρια, τύπους, τροποποιήσεις και εφευρέσεις που δεν ενδιαφέρονται, προσπερνούν τον ψυχοσυναισθηματισμό του παιδιού.
Αν δεν έχεις εμπειρία, ευχέρεια, επινοητικότητα, αγάπη, σεβασμό γι’ αυτά τα μικρά προσωπάκια και σε ενδιαφέρει μόνο η εξυπηρέτηση διαφόρων και διαφορετικών συμφερόντων και υπηρεσιών, δεν θα δώσεις ειλικρινή απάντηση στο ερώτημα “τι είναι η προσχολική αγωγή”.
* Η Όλγα Καπάταη είναι βρεφονηπιοκόμος με 30 χρόνια εμπειρία