Τι θα γίνει με τους ανέργους, αγαπητέ ΟΑΣΘ;

Όλοι οι Θεσσαλονικείς ξέρουν τι εστί ΟΑΣΘ. Ένας ιδιωτικός οργανισμός αστικών συγκοινωνιών που έχει το μονοπώλιο στην πόλη, που επιδοτείται από το κράτος, χωρίς όμως να προνοεί για μια μεγάλη κατηγορία πολιτών της που γεννήθηκε στην κρίση. Μιλάμε φυσικά για τους άνεργους, για τους οποίους, παρά τις αναγγελίες, δεν έχει οριστεί κάποια ελάφρυνση στην μετακίνησή […]

Parallaxi
τι-θα-γίνει-με-τους-ανέργους-αγαπητέ-οα-44896
Parallaxi
img_20150311_183918_0.jpg

Όλοι οι Θεσσαλονικείς ξέρουν τι εστί ΟΑΣΘ. Ένας ιδιωτικός οργανισμός αστικών συγκοινωνιών που έχει το μονοπώλιο στην πόλη, που επιδοτείται από το κράτος, χωρίς όμως να προνοεί για μια μεγάλη κατηγορία πολιτών της που γεννήθηκε στην κρίση. Μιλάμε φυσικά για τους άνεργους, για τους οποίους, παρά τις αναγγελίες, δεν έχει οριστεί κάποια ελάφρυνση στην μετακίνησή τους.

Έτσι, οι άνεργοι της πόλης, εδώ και ένα χρόνο, πήραν τα πράγματα στα χέρια τους και διαγράφουν τα πρόστιμά τους μια φορά τον μήνα στον ΟΑΣΘ. Και δεν μένουν μόνο σ’ αυτό. Διεκδικούν δωρεάν μετακινήσεις για όλους τους ανέργους, θεωρώντας πως οι ελεύθερες μετακινήσεις στην πόλη δεν είναι μόνο ανάγκη αλλά και δικαίωμα.

Πώς ξεκίνησε η ιστορία; Μια ομάδα Θεσσαλονικέων, θεωρώντας παράλογο ένας άνεργος να υποχρεούται να πληρώνει εισιτήριο στον ΟΑΣΘ ενώ έχει μηδενικό εισόδημα, καθώς και να αναγκάζεται να πληρώσει πρόστιμο στο 60πλάσιο της αρχικής αξίας του εισιτηρίου, όταν δεν έχει τα χρήματα ούτε για το ένα, αποφάσισε να οργανωθεί και να κινητοποιηθεί για το ζήτημα. Θεωρώντας πως η δύναμη βρίσκεται στους αριθμούς, σχηματίσαν έτσι το Δίκτυο Ανέργων & Επισφαλώς Εργαζομένων Θεσσαλονίκης, μια πρωτοβουλία που εδώ και δύο χρόνια παρεμβαίνει στην πόλη, διεκδικώντας άμεσες λύσεις στα προβλήματά τους.

Ποιοι βρίσκονται από πίσω; Πρόκειται για νέους και νέες, ανέργους και άνεργες, εργαζόμενους και εργαζόμενες «μαύρα», με μπλοκάκια, με συμβάσεις του ενός μήνα ή της μίας μέρας, απολυμένους και απολυμένες. Η ομάδα λειτουργεί με καθιερωμένες τακτικές ανοιχτές συνελεύσεις, όπου ο καθένας μπορεί να τοποθετεί ή να θέσει το δικό του πρόβλημα. Βασική επιδίωξη είναι η συμμετοχή όσο περισσότερων ανέργων και επισφαλώς εργαζομένων, καθώς θεωρείται πως μόνο όπλο είναι η συλλογική δράση και διεκδίκηση, σπάζοντας τη λογική της ανάθεσής στην πράξη. Όπως σημειώνει η ομάδα, «Είδαμε ότι σε αυτή την κατάσταση είμαστε πολλοί και πολλές και το να μένει ο καθένας μόνος του στην κρίση δεν βγάζει πουθενά. Η δύναμή μας βρίσκεται στην αλληλεγγύη και στην πρόθεσή μας όλοι μαζί να διεκδικήσουμε αυτά που μας ανήκουν.»

Βασική δράση της ομάδας, που διεκδικεί την δωρεάν μετακίνηση για όλους τους ανέργους, είναι οι μαζικές παραστάσεις διαμαρτυρίας τους, που γίνονται κάθε 23 του μήνα στις 12:00, έξω από τα γραφεία του ΟΑΣΘ, για να διαγραφούν τα πρόστιμά τους. Η δράση γίνεται εδώ και ένα χρόνο, καθώς οι άνεργοι συγκεντρώνονται και διαγράφουν τα πρόστιμά τους αυτή τη μέρα του μήνα, καταφέρνοντας όλοι μαζί, αυτό που δεν μπορεί να καταφέρει ο καθένας μόνος του.

Όπως σημειώνει η ομάδα, «Όλο αυτό το διάστημα ο ΟΑΣΘ διασκεδάζει τις εντυπώσεις. Πρώτα πρώτα, παρουσιάζει τις διαγραφές προστίμων ως κοινωνική πολιτική του οργανισμού, αποσιωπώντας το γεγονός ότι η πίεση και η διεκδίκηση συλλογικοτήτων όπως η δική μας ανάγκασε τον ΟΑΣΘ να υποχωρήσει στο θέμα αυτό. Επίσης, ο ΟΑΣΘ, διακηρύσσει ότι κάθε άνεργος μπορεί να διαγράψει το πρόστιμο του. Και εδώ ξεκινά ο παραλογισμός: μία βόλτα στο Τμήμα Προστίμων του ΟΑΣΘ αρκεί για να επιβεβαιώσει κάθε αμφιβολία. Εκεί, πέρα από την προκλητική συμπεριφορά των υπαλλήλων, ο άνεργος ενημερώνεται πως όλα αυτά περί διαγραφών είναι φήμες και ανακρίβειες. Τέλος, ο ΟΑΣΘ ανά τακτά διαστήματα σε μια προσπάθεια να εκτονώσει την κοινωνική αντίδραση εξαγγέλει δωρεάν μετακινήσεις ανέργων μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ. Εδώ και δύο χρόνια…».

Ο ΟΑΣΘ είχε εξαγγείλει και πρόσφατα, στις αρχές του 2015, την διάθεση δωρεάν ετήσιων καρτών απεριορίστων διαδρομών σε ανέργους μέσω προγράμματος που είχε ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, το οποίο όμως ακόμη δεν έχει τεθεί σε εφαρμογή, ενώ δεν υπάρχει ένδειξη για το πότε θα εκταμιευθεί το ποσό για την υλοποίησή του.

Η ομάδα καταγγέλει, «Ο ΟΑΣΘ είναι ένας ιδιωτικός οργανισμός ο οποίος επιδοτείται από το κράτος με διαδοχικές ανανεώσεις της οικονομικής συμφωνίας από το 1957 μέχρι σήμερα. Με βάση τα στοιχεία της νέας συμφωνίας (αναλυτικά στοιχεία και τεκμηρίωση μπορεί να βρει κανείς στο blog μας) το εγγυημένο επιχειρηματικό κέρδος των μετόχων του Ο.Α.Σ.Θ. ανήλθε την περίοδο 2009-2014 σε 100 εκατ. ευρώ περίπου, ενώ για τα έτη 2015-2017 προβλέπεται να ανέλθει σε 50 εκατ. ευρώ περίπου. Σκανδαλώδες είναι, επίσης, το γεγονός ότι ενώ μειώνεται η κρατική επιχορήγηση, τα κέρδη του οργανισμού παραμένουν ανέπαφα καθώς το κόστος της μείωσης περνά στο επιβατικό κοινό. Για να επιτευχθεί αυτό, τα εισιτήρια αυξήθηκαν (25% ως 33%), η συχνότητα των δρομολογίων μειώθηκε ενώ τα νυχτερινά δρομολόγια έπαψαν και η παράταση του χρόνου κυκλοφορίας των λεωφορείων αυξήθηκε από 15 σε 20 χρόνια χωρίς πρόβλεψη για υποχρεωτική συντήρηση. Για όποιον μπορεί ακόμα να έτρεφε αυταπάτες για το ποιος είναι ο ΟΑΣΘ, η εικόνα μιλά από μόνη της.»

Η ομάδα λοιπόν επιδιώκει και διεκδικεί το γι’αυτήν αυτονόητο: Να διαγράφονται όλα τα πρόστιμα με επίδειξη της κάρτας ανεργίας και η κάρτα ανεργίας να αναγνωρισθεί από τον ΟΑΣΘ ως “πάσο” δωρεάν μετακινήσεων. Έτσι, παρόλο που δεν είναι 23 του μήνα, την Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου, στις 12:00, έξω από τα γραφεία του ΟΑΣΘ, στην οδό Μπότσαρη και Παπαναστασίου 90, θα πραγματοποιηθεί για μία ακόμη φορά έκτακτη παρέμβαση του Δικτύου Ανέργων και Επισφαλώς Εργαζομένων για διαγραφές προστίμων ανέργων.

Διαβάστε όλα τα άρθρα για τον ΟΑΣΘ εδώ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα