Το πουλόβερ ξηλώνεται
Η κυβέρνηση αυτή θα κριθεί για τον κυνισμό και την αμετροέπειά της.
Εδώ και 50 μέρες μάς επιβάλατε ένα «αφήγημα» σοβαρής αντιμετώπισης της πανδημίας. Σύμμαχός σας ήταν ο φόβος του κόσμου για την υγεία του, η αβεβαιότητα μπροστά στο άγνωστο, τα πολιτικά στερεότυπα και το κατεστημένο των ΜΜΕ. Καταφέρατε να μεταθέσετε όλες τις ευθύνες από την πολιτεία, από σας δηλαδή, στον κάθε πολίτη ξεχωριστά, βγάζοντας την ουρά σας απέξω στην περίπτωση που το στοίχημα της καραντίνας χαθεί. Όλο αυτό το διάστημα, η επικοινωνιακή σας πολιτική εστίαζε «στο ελληνικό φαινόμενο που προκαλεί παγκόσμιο θαυμασμό» αλλά και στο ατσαλάκωτο προφίλ του πρωθυπουργού που «είμαστε τυχεροί που τον έχουμε γιατί τον ζητάνε με μεταγραφή όλες οι χώρες αλλά εμείς δεν τον δίνουμε».
Σας βγάζω το καπέλο για την διαχείριση αυτής της κρίσης. Κάνατε πάρα πολλά σε μικρό διάστημα, απλώς δεν ήταν για τους πολίτες, δεν ήταν για τη χώρα, ήταν όλα «για την πάρτη σας».
Είναι αδιανόητο το πως καταφέρατε να βγείτε αλώβητοι από την πανδημία και να έχετε αυξήσει και τα ποσοστά σας. Να είστε «καβάλα στο άλογο», να είναι στο χέρι σας το πότε θα κάνετε εκλογές, πώς θα κυβερνήσετε αυτοδύναμοι, τι θα επικαλεστείτε για τα σκληρά μέτρα που σύντομα θα πάρετε…
Κάποτε, όμως, τα ψέματα τελειώνουν. Μπορείς να ξεγελάσεις λίγους για μεγάλο διάστημα, πολλούς για μικρό διάστημα, αλλά όχι όλους για πάντα.
Ο «μήνας του μέλιτος» τελείωσε, το πουλόβερ σιγά σιγά ξηλώνεται. Όσο κι αν φοβόμαστε τι θα πούμε, όσο κι αν τα ΜΜΕ μάς βγάζουν τρελούς για το τι βλέπουν τα ματάκια μας, δεν αργεί η στιγμή που ένα παιδί θα βρεθεί και θα φωνάξει: «ο βασιλιάς είναι γυμνός».
– «Ο βασιλιάς είναι γυμνός», γιατί δεν έκανε τίποτα για την υγεία όλο αυτό το διάστημα. Δεν το λέμε εμείς. Οι διεθνείς στατιστικές το λένε, που τόσο τις επικαλεστήκαμε σχετικά με τα θύματα του Κορονοϊού.
– «Ο βασιλιάς είναι γυμνός» γιατί εν μέσω πανδημίας δεν έκανε τίποτα για να περιορίσει την αισχροκέρδεια στην αγορά κι έδωσε «άφθονο ζεστό χρήμα» σε ΜΜΕ και «δικούς του» επιχειρηματίες.
– «Ο βασιλιάς είναι γυμνός» γιατί επέλεξε να «σκοτώσει» το περιβάλλον με έναν νόμο – έκτρωμα που νομίζεις ότι συνέταξαν εργολάβοι και μεγαλοβιομήχανοι. Και συμβολικά μόνο, εν μέσω πανδημίας δεν έπρεπε να το κάνει.
– «Ο βασιλιάς είναι γυμνός» γιατί ο νόμος του για την Παιδεία είναι ό,τι πιο συντηρητικό και αναχρονιστικό σχεδιάστηκε τα τελευταία 40 χρόνια.
– «Ο βασιλιάς είναι γυμνός διότι με 28 δις ευρώ στα ταμεία προτίμησε να κάνει πολιτική επιδομάτων, ελεημοσύνης και όχι ουσιαστικής ενίσχυσης της εργασίας μέσω επιχειρήσεων. Ξόδεψε μόλις 1 δις ευρώ ενώ οι άλλες χώρες πολλαπλάσια ποσά και δεν πήρε καμία ευρωπαϊκή πρωτοβουλία ενίσχυσης των αδύναμων χωρών.
– «Ο βασιλιάς είναι γυμνός» γιατί μάς είπε ότι το 2021 θα είναι χρονιά απίστευτης ανάκαμψης και τώρα τα γυρίζει μετά τις έρευνες που φανερώνουν πως η Ελλάδα θα πληγεί περισσότερο κι από χώρες στις οποίες είδαμε εκατόμβες νεκρών.
Και φτάνουμε στον πολιτισμό. Πολλοί θα πείτε ότι «όταν ο κόσμος καταστρέφεται οικονομικά δε θα κοιτάξουμε την Παιδεία και τον πολιτισμό» αλλά κοίτα να δεις που κάποιοι έχουμε την ακριβώς αντίθετη άποψη γιατί χωρίς πολιτισμό, ανάθεμα αν έχουν αξία όλα όσα πάμε να διασώσουμε.
«Ο βασιλιάς είναι γυμνός», λοιπόν, γιατί η αλαζονεία του τον οδήγησε στο να απαξιώσει πλήρως την έννοια του πολιτισμού. Δεν τον ενδιαφέρει. Δεν είχε καν πρόγραμμα για τον πολιτισμό. Γι αυτό τοποθέτησε εκεί την Λίνα Μενδώνη. Γι αυτό μετέτρεψε ακόμα και πριν την κρίση του Κορονοϊού όλους τους φορείς του πολιτισμού σε επαίτες και παρέδωσε το κομμάτι του αθλητισμού, που ανήκει στον πολιτισμό, στον Βαγγέλη Μαρινάκη.
Και δεν τον ενδιαφέρει ο πολιτισμός τον «βασιλιά» γιατί ούτε τον ξέρει, ούτε τον πιστεύει. Εμπόδιο του είναι ο πολιτισμός. Ένας μπελάς που συχνά τον εμποδίζει να εφαρμόσει την οικονομική πολιτική του. Δείτε πως συμπεριφέρθηκε η κυβέρνηση στο θέμα των αρχαίων του μετρό: ειρωνεία και απαξίωση των επιστημόνων. Λαϊκισμός και επίκληση σε δήθεν ανάγκες της αγοράς (που την γονάτισαν 20 χρόνια με τα έργα αλλά τώρα δεν μπορεί να κάνει υπομονή ώστε να μείνουν τα αρχαία στη θέση τους).
Δείτε επίσης πως συμπεριφέρθηκε η κυβέρνηση στο θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων: Αρνήθηκε να βάλει τους δημιουργούς στο παιχνίδι της διαχείρισης και του ελέγχου. Επέμεινε πεισματικά στην ιδιωτική πρωτοβουλία και στον κρατικό έλεγχο. Τους υποσχέθηκε τα πάντα προεκλογικά και μετά τους αγνόησε πλήρως.
Και εδώ εντοπίζει κανείς το πρώτο πραγματικά μεγάλο επικοινωνιακό λάθος της κυβέρνησης των «άριστων». Διότι μπορεί ο αριθμός των ανθρώπων του πολιτισμού να είναι μικρός και ίσως «αμελητέος» αν μιλάμε για εκλογές και ψήφους, ωστόσο η κοινωνική συναρμογή του είναι τεράστια. Η διείσδυση των ανθρώπων που εργάζονται στις διάφορες μορφές τέχνης και η επίδραστικότητα που έχουν στην κοινωνία είναι καταλυτική.
Το πουλόβερ αρχίζει να ξηλώνεται από τον πολιτισμό. Και η σφαλιάρα θα έρθει από το εξωτερικό. Από εκεί δηλαδή που ως τώρα καταγράφαμε «διθυραμβικές ανταποκρίσεις» για την κυβέρνηση.
 Όταν τα ρεπορτάζ των ξένων ειδησεογραφικών πρακτορείων θα μεταδίδουν το «μαύρο» των καλλιτεχνών και την απαγόρευσή τους να μεταδίδονται τα έργα τους, να δω ποιος θα επικαλεστεί τον «διεθνή θαυμασμό για το ελληνικό μοντέλο». Όταν σε λίγες μέρες θα είμαστε ο περίγελος της Ευρώπης και όλου του κόσμου, να δω πώς θα μας το σερβίρουν το γεγονός οι τηλεοράσεις.
Η κυβέρνηση αυτή θα κριθεί για τον κυνισμό και την αμετροέπειά της. Για το ότι δεν είχε καμία συστολή, καμία αμφιβολία ότι μπορεί και να κάνει λάθος σε κομβικά πολιτικά ζητήματα. Γιατί επαναπαύθηκε όσο η κοινωνία υπάκουε από φόβο.
Κυρίως, όμως, θα βαθμολογηθεί «διά της ατόπου απαγωγής». Καλές οι εντυπώσεις και τα προπετάσματα καπνού. Καλό το «πέταγμα της μπάλας στην κερκίδα». Κάποια στιγμή θα πρέπει να δούμε και το τι πραγματικά έγινε. Κι όταν καταλάβουν όλοι πως το ένα ΔΕΝ έγινε, το άλλο ΔΕΝ προχώρησε, το τρίτο ΔΕΝ ήταν όπως μας το σέρβιραν, ο καθένας από αυτήν την κυβέρνηση θα τοποθετηθεί εκεί που του αξίζει.
Απλώς τότε θα είναι πολύ πολύ αργά. Όπως – δυστυχώς – γίνεται πάντα, από το «ωσσανά» θα βρεθούμε στο «άρον άρον σταύρωσον αυτούς».
Και η ζωή θα συνεχιστεί. Για μας χειρότερα και γι αυτούς πολύ καλύτερα…