Τσιμισκή, η ναυαρχίδα της πόλης επιστρέφει!

Στα παιδικά μου χρόνια η οδός Τσιμισκή αποτέλεσε τον ορισμό του πλούτου, της χλιδής και δύναμης της πόλης αυτής. Θυμάμαι στη δεκαετία του ογδόντα τις θρυλικές βιτρίνες του Dil και της Φαμ Κιούκα, να κοσμούν ένα δρόμο που τα ψώνια στα καταστήματα του αφορούσαν λίγους, καθώς το μεγάλο μέρος του πληθυσμού της πόλης περιορίζονταν στην […]

Γιώργος Τούλας
τσιμισκή-η-ναυαρχίδα-της-πόλης-επιστρ-9535
Γιώργος Τούλας
49.jpg

Στα παιδικά μου χρόνια η οδός Τσιμισκή αποτέλεσε τον ορισμό του πλούτου, της χλιδής και δύναμης της πόλης αυτής. Θυμάμαι στη δεκαετία του ογδόντα τις θρυλικές βιτρίνες του Dil και της Φαμ Κιούκα, να κοσμούν ένα δρόμο που τα ψώνια στα καταστήματα του αφορούσαν λίγους, καθώς το μεγάλο μέρος του πληθυσμού της πόλης περιορίζονταν στην αγορά της Αγίας Σοφίας, της Έρμου και της Εγνατίας. Παρόλα αυτά όταν λέγαμε θα κατέβουμε κέντρο εννοούσαμε πάντα ένα πέρασμα από κει.  Η Τσιμισκή ήταν πάντα το σύμβολο της λάμψης της πόλης, ο δρόμος της καταξίωσης. Εδώ δοκίμαζαν την τύχη τους οι νέες αφίξεις και τα πρώτα εμπορικά κέντρα του κέντρου, όπως το Πλατεία.

Ο δρόμος άρχισε να αλλάζει και ουσιαστικά να ακολουθεί την πορεία μεγάλων εμπορικών δρόμων της Ευρώπης την προηγούμενη δεκαετία, με το άνοιγμα των πρώτων αλυσίδων φτηνών ρούχων που συναντά κάνεις σε όλες τις μητροπόλεις της Γης. Ομογενοποίηση. Η επέλαση της ZARA με όλα της τα brand, σε δεκάδες καταστήματα του δρόμου, άνοιξε την όρεξη σε πάρα πολλές άλλες φίρμες της ίδιας λογικής να κατοικοεδρεύσουν εδώ, αναγκάζοντας τα πανάκριβα καταστήματα του δρόμου να αναβαθμίσουν, μετακομίζοντας, στην αρχή τη Μητροπόλεως και κατόπιν την Προξένου Κορομηλά, που έγινε ο νέος δρόμος του χλιδάτου πόθου στην πόλη. Κατά καιρούς δράσεις και παρεμβάσεις, όπως του Θεσσαλονίκης Αλλιώς στην πρώτη του δράση και στη μέρα χωρις αυτοκίνητο έδειξαν μια άλλη δυναμική του δρόμου. Προσωρινά.

Η Τσιμισκή αργά αλλά σταθερά μετατράπηκε από ναυαρχίδα του Θεσσαλονικιώτικου εμπορίου, με τους επώνυμους εμπόρους της πόλης, σε τόπο υπαίθριας συνάθροισης παρεμπορίου, καθώς τα πεζοδρόμια της δεν διαφέρουν από εκείνα αφρικανικών πόλεων. Παράλληλα οι καθημερινές αφίξεις ενός τσούρμου ακρωτηριασμένων ανθρώπων που κυκλώματα εναποθέτουν εδώ στα πεζοδρόμια της πόλης με την ανοχή της αστυνομίας, μετατρέπει το δρόμο σε ένα αποτρόπαιο freak show απελπισμένων ψυχών.

Τα καταστήματα του δρόμου, όσα δεν μισθώθηκαν από μεγάλες αλυσίδες φθηνών ρούχων, έκλεισαν σταδιακά το ένα μετά το άλλο, αφήνοντας πίσω τους άδεια κουφάρια, σκοτεινές προθήκες και ταμπέλες ‘’Ενοικιάζεται’’ και σωρούς σκουπιδιών στα πεζοδρόμια.

Η τελευταία μετάλλαξη του δρόμου είναι αυτή που συμβαίνει τους τελευταίους μήνες με το άνοιγμα καταστημάτων που δίνουν στο δρόμο τη χαριστική βολή. Γραφεία κηδειών, μίνι μάρκετ του ενός ευρώ, καταστήματα ευκαιριών, αναψυκτήρια που πουλούν φθηνά λουκάνικα και τέλος ενεχυροδανειστήρια, μετατρέπουν τον ιστορικό εμπορικό δρόμο της Θεσσαλονίκης σε ένα φάντασμα της ιστορίας του συνοδευόμενο από το υπαίθριο πάρκινγκ, στο οποίο μετατρέπεται τις περισσότερες ώρες της ημέρας, από οχήματα και ταξί που καταλαμβάνουν χωρίς καμία επίπτωση τη λεωφορειολωρίδα και την αριστερή του απόληξη.

Παράλληλα με την εγκατάλειψη και την παρακμή έρχονται οι απανωτές εξαγγελίες για την πεζοδρόμηση της οδού. Πρώτη η ευφάνταστη πρώην υπουργός περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη εξήγγειλε πριν τρία χρόνια άκριτα την πεζοδρόμηση της οδού, χωρίς να βασίσει την εξαγγελία της σε καμία συγκοινωνιακή μελέτη. Επίσης πριν ένα χρόνο ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης ανακοίνωσε ότι το μεγάλο σχέδιο της δικής του διοίκησης είναι η μετατροπή του δρόμου σε πεζόδρομο. Έργο μάλλον ουτοπικό. 

Η νέα φάση της εμπορικής ναυαρχίδας της πόλης σχεδιάζεται αυτή την εποχή και θα πρωταγωνιστήσει ξανά στην εμπορική ζωή της πόλης τον επόμενο χειμώνα. Τρία εμβληματικά της κτίρια, περνούν σε χέρια νέων ιδιοκτητών, ανακαινίζονται και θα αποτελέσουν τα δέλεαρ του μέλλοντος για την επιστροφή των αγορών στο κέντρο που αποδυναμώθηκε τα τελευταία χρόνια λόγω των κυκλοφοριακών συνθηκών, του ανοίγματος εμπορικών κέντρων στην περιφέρεια και της δημιουργίας δεκάδων νέων προαστίων μακριά από τον αστικό ιστό.

Το κτίριο του Φωκά στην Τσιμισκή 48-50 νοικιάστηκε από την ιερά μονή Αγίας Θεοδώρας στα πολυκαταστήματα Attica που πρόκειται να το ανακαινίσουν με το ποσό των 4 εκατομμυρίων ευρώ και να παρουσιάσουν τη δεύτερη εκδοχή τους στη Θεσσαλονίκη. Η πρώτη βρίσκεται στο Mediterranean Cosmos.

To παλαιό κτίριο του Λαμπρόπουλου, στην Τσιμισκή που ανήκει στον όμιλο Σαραντόπουλος φημολογείται πως μισθώθηκε από την εταιρία Jumbo, χωρίς να επαληθεύεται.

Τέλος το κτίριο του παλαιού ταχυδρομείου στην Τσιμισκή 20, στη υπέροχη στοά Πελοσώφ, ετοιμάζεται η ναυαρχίδα της εταιρείας H&M στη Θεσσαλονίκη που συνηθίζει να αναπαλαιώνει νεοκλασικά σε όλο τον κόσμο. Το μισό υπόλοιπο κτίριο αυτού του υπέροχου συγκροτήματος που ανήκει στην οικογένεια Σαλτιέλ ψάχνει τη δική του αξιοποίηση.

Είναι χαρακτηριστικό, όπως λένε μεσίτες πως μετά τις συγκεκριμένες κινήσεις, οι τιμές των ακινήτων στην Τσιμισκή πήραν και πάλι την ανηφόρα.

Η νέα πιάτσα που δημιουργείται και πέραν του ψυχολογικού ορίου της Αριστοτέλους, όπου έχουν επενδύσει ήδη και τα καταστήματα του ομίλου Inditex της Zara, αναμένεται να προσελκύσει και άλλους παίκτες και όπως λένε όσοι γνωρίζουν την αγορά σε συνδυασμό με νέες θελκτικές προτάσεις διασκέδασης όπως οι αίθουσες που αποκτά η Village στο λιμάνι αλλάζει πάλι το παιχνίδι.

Στο δρόμο με την παλιά αίγλη  που πήρε το όνομα του αυτοκράτορα του Βυζαντίου…

*Εικόνα: Oneiros (Μια αλλιώτικη μέρα, Η Θεσσαλονίκη Αλλιώς)

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα