Welcome to Kodraland

Το «Ειδικό Χωρικό Σχέδιο» για το πρώην στρατόπεδο Κόδρα βρίθει προτάσεων που συγκρούονται ευθέως με τις επιτρεπόμενες χρήσεις,

Parallaxi
welcome-to-kodraland-830174
Parallaxi

Λέξεις Bασίλης Πατσιλάρας, Διαμαντής Μαστρογιαννάκης

Την Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου 2021 παρουσιάστηκε στις αρμόδιες επιτροπές του Δήμου το «Ειδικό Χωρικό Σχέδιο» για το πρώην στρατόπεδο Κόδρα. To ΕΧΣ που παρουσιάσθηκε βρίθει προτάσεων, οι οποίες συγκρούονται ευθέως με τις επιτρεπόμενες χρήσεις, όπως αυτές καθορίζονται από πληθώρα δικαστικών αποφάσεων και διοικητικών διατάξεων, όπως για παράδειγμα η απόφαση 288/2003 του ΣτΕ, αλλά και η ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία.

Μετά από μια πρώτη σύντομη ανάγνωση του ΕΧΣ αναφέρουμε ενδεικτικά:

– Το πρώην στρατόπεδο κατατεμαχίζεται σε επιμέρους τομείς, υποτομείς και οικοδομικά τετράγωνα με διαφορετική πολεοδομική αντιμετώπιση για το κάθε ένα. Ποιους και τι εξυπηρετούν η ρυμοτόμηση και ο κατατεμαχισμός του πρώην στρατοπέδου σε επί μέρους τμήματα, καταργώντας την ενιαία αντιμετώπιση του χώρου ως χώρου «κοινόχρηστου πράσινου όπως επιβάλλει η 288/2003 απόφαση του Σ.τ.Ε..;

– Αντίθετα, αποκλείσθηκε από το ΕΧΣ το Κυβερνείο (παρότι νομικά μπορεί να περιληφθεί) ως οργανικό – και το σημαντικότερο – μέρος του πρώην στρατοπέδου Κόδρα.

– Παραχωρείται συντελεστής δόμησης σε μη οικοδομήσιμες περιοχές, επιβαρύνοντας καθοριστικά το πολεοδομικό κεκτημένο της περιοχής. Αναρωτήθηκε κανείς τι επιπτώσεις θα έχει η συνεπαγόμενη αύξηση των αξιών γης στο κόστος αποζημίωσης ιδιοκτησιών και στην τρέχουσα έρευνα του εισαγγελέα διαφθοράς για το ύψος των πρώτων αποζημιώσεων εντός του Κόδρα;

– Προτείνεται η κατασκευή διαφόρων ειδών αθλητικών εγκαταστάσεων που εκτός από παράνομες, δεν είναι αναγκαίες, διότι εντός του Κόδρα υπάρχουν ήδη: κολυμβητήριο, γήπεδο ποδοσφαίρου με στίβο, γήπεδα τέννις, γήπεδα ποδοσφαίρου 5×5, προπονητήριο ποδοσφαίρου! Ενώ και για το κολυμβητήριο προβλέπονται από το σχέδιο επιπλέον 3.000 τ.μ. για τις ανάγκες στέγασης του!

– Για τα υπάρχοντα 16 διατηρητέα κτίρια προτείνεται η επιπλέον δόμηση 3.000 τ.μ. αγνοώντας την απόφαση της Διεύθυνσης Προϊστοστορικών Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού (ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/Φ16/2015/1147/28-5-1997), η οποία ορίζει κατηγορηματικά ότι τα υπάρχοντα κτίσματα απαγορεύεται να υποστούν οποιαδήποτε επέκταση και αλλοίωση των ογκομετρικών περιγραμμάτων τους.

– Προτείνεται η ανέγερση μουσείου και θεάτρου τα οποία – άκουσον άκουσον – χωροθετούνται επί του αρχαιολογικού χώρου! (4.400 τμ δόμησης σε έκταση 11.000 τ.μ για το μουσείο και 5.000 δόμησης σε έκταση 25.000 τ.μ. για το ανοιχτό θέατρο και την αίθουσα πολιτιστικών εκδηλώσεων). Γιατί; Δεν αρκούν τα 16 διατηρητέα  για να χρησιμοποιηθούν ως μουσειακοί χώροι, και το Κυβερνείο για χώρος πολιτιστικών εκδηλώσεων;

– Τα υφιστάμενα κτίρια προορίζονται από το Ε.Χ.Σ. για χώρους εστίασης, αναψυχής, πολιτισμού, άθλησης και εκπαίδευσης ακόμα και γραφεία συλλόγων!!! ενώ η απόφαση του ΣτΕ  ρητά και σαφέστατα αποκλείει αυτές τις χρήσεις, καθορίζοντας ότι αποκλειστικός τους προορισμός είναι η απόλαυση του πράσινου.

– Στο ΕΧΣ προβλέπονται δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, πλατείες!! και υπαίθριοι χώροι στάθμευσης. Δηλαδή μία νέα οικιστική περιοχή και όχι πάρκο. Και τούτο παρότι η κυκλοφορία και η στάθμευση εντός του πρώην στρατοπέδου απαγορεύονται. (ΣτΕ 288/2003, Έγγραφο 3186/11-10-2013, Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας).  Το ένα μάλιστα από τα  δύο parking τοποθετείται στο ίδιο χώρο όπου υπήρχε το παράνομο υπαίθριο πάρκινγκ που ο Δήμος αναγκάστηκε, με βάση την απόφαση 288/2003, να καταστρέψει το 2006.

Κοντολογίς, το προτεινόμενο ΕΧΣ εγγράφεται ως κύριο εργαλείο μιας νέας ενορχηστρωμένης προσπάθειας τσιμεντοποίησης- εμπορευματοποίησης του πρώην στρατοπέδου και σκοπεύει  να «βιάσει» τον χώρο μετατρέποντάς τον σε «Kodraland». Αντί να συμμορφώνεται ως οφείλει στις ισχύουσες δικαστικές αποφάσεις και διοικητικές διατάξεις, τις αγνοεί. Αντί ο Δήμος να ενεργοποιήσει, όπως οφείλει, τα νομικά εργαλεία που διαθέτει ανακηρύσσοντας τον χώρο ως «Περιοχή Ειδικού Καθεστώτος» και να τον ενσωματώσει στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (όπως επιτάσσει το άρθρ.7 του Ν.4759/2020), ενισχύοντας περαιτέρω τη θωράκιση της έκτασης, επιλέγει την εκπόνηση ενός νομικά διάτρητου ΕΧΣ που επιχειρεί τη διάσπαση του χώρου, καθιστώντας τον βορά σε πάσης φύσεως συμφέροντα, που στόχο έχουν την εμπορευματοποίηση και την τσιμεντοποίησή του. Είναι συνεπώς πασιφανές και αναντίρρητο ότι το ΕΧΣ σχετίζεται με την ολομέτωπη επίθεση που δέχεται το παραλιακό μέτωπο του Δήμου.

Εφόσον ακολουθήσει διαβούλευση, ο Δήμαρχος και οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων οφείλουν να μεριμνήσουν να ενημερώσουν τους πολίτες για το ισχύον νομικό καθεστώς που διέπει το πρώην στρατόπεδο και τις επιτρεπόμενες εντός της έκτασης χρήσεις. Η δημοκρατική ευαισθησία για τη συμμετοχή των πολιτών στη λήψη αποφάσεων δεν πρέπει να περιορίζεται στην επίκληση της συμμετοχής τους, αλλά και στην ορθή ενημέρωσή τους για το νόμιμο και το παράνομο, για το εφικτό και το ανέφικτο. Ειδάλλως πρόκειται για ψευδεπίγραφη συμμετοχή, άλλοθι νομιμοποίησης των αποφάσεων των διοικούντων.

Ο Bασίλης Πατσιλάρας είναι πρόεδρος του Συλλόγου Κατιρλιωτών, «Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος»                         

Ο Διαμαντής Μαστρογιαννάκης, είναι μέλος του Συλλόγου Κατιρλιωτών, «Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος»

Δείτε επίσης:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα