Parallax View

Ο υφέρπων φασισμός

Κοντά στα ξημερώματα χτύπησαν οι φασίστες με μουτζούρες και μαχαιριές το πανό του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Γιώργος Τούλας
ο-υφέρπων-φασισμός-234798
Γιώργος Τούλας

Ξημερώματα Κυριακής. Έχει προηγηθεί μια θαυμάσια, εξωστρεφής νύχτα στην πόλη, με δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους να έχουν απολαύσει όσα συνέβαιναν σε όλο το κέντρο της. Μια πόλη εξωστρεφής, ανοιχτόκαρδη, που υποδέχονταν, τους κατοίκους και τους επισκέπτες της. Μια πόλη όνειρο. Εκεί όμως, κοντά στα ξημερώματα, όταν όλοι είχαν γυρίσει στα σπίτια τους και κυκλοφορούσαν κυρίως οι σκιές και οι σκοτεινοί τύποι, που φοβούνται το Φως και δρουν στο απόλυτο σκοτάδι, κάποιοι ”άνθρωποι” πήγαν στη νότια πύλη της ΔΕΘ και τιμώρησαν παραδειγματικά το πανό της έκθεσης του ΜΜΣΤ Ιεροί τόποι. Μιας έκθεσης που στήθηκε με κόπο δεκάδων ανθρώπων για να δείξει το διάλογο ανάμεσα σε θρησκείες, σε ανθρώπους διαφορετικών καταβολών, σε πολιτισμούς ξένους μεταξύ τους. Μιας έκθσεσης που συμφιλιώνει.

Έτσι λοιπόν την ίδια στιγμή που οι ψηφοφόροι του AFD ξεσκόνιζαν τα εκλογικά τους βιβλιάρια και ετοιμαζόταν να ψηφίσουν εναντίον των Εβραίων, των μεταναστών, των ξένων στη Γερμανία, εκείνη τη στιγμή στη Θεσσαλονίκη με το πολυπολιτισμικό παρελθόν, τη Θεσσαλονίκη των πολλών εθνοτήτων και θρησκειών, κάποιοι τύποι, τους λες χαλαρά φασίστες δεν άντεξαν στη θέα του πανό και πήγαν και πρόσθεσαν το Ελλάς με ένα σταυρό απαίτησαν να φύγουν οι Εβραίοι από τη χώρα, επανέφεραν το γνωστό ρητό της χούντας Πατρίς, Θρησκεία, Οικογένεια σε κοινή θέα. Βεβηλώνοντας ταυτόχρονα τα ιερά σύμβολα δισεκατομυρίων ανθρώπων.

Η Θεσσαλονίκη έχει βέβαια παράδοση δυστυχώς και σε τέτοιο είδος πληθυσμού. Πάντα υπήρχαν αστέρια αυτής της κατηγορίας κρυμμένα πίσω από εθνικιστικές, πατριωτικές και θρησκευτικές οργανώσεις που με κάθε ευκολία ξεβρακώνονταν. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα είχαν βρει και στέγη σε κοινοβουλευτικό κόμμα, της Χρυσής Αυγής μέχρι που λούφαξαν μετά τη δολοφονία Φύσσα. Όμως με κάθε ευκαιρία θα βγαίνουν μπροστά. Νύχτα συνήθως, σαν τα ποντίκια. Να δείχνουν το δηλητήριο του μίσους που έχουν κρυμμένο εντός τους.

Οι μουτζούρες στο πανό των Ιερών τόπων και κυρίως ο τρόπος που το έσκισαν με μαχαίρι είναι ένας ακόμα τρόπος να ανακαλύψουμε πως όλα γύρω δεν είναι καλά. Πως το αυγό του φιδιού ελοχεύει πάντα. Πως ο υφέρπων φασισμός του διπλανού μπορεί σε λίγο να χτυπήσει και το δικό μας κουδούνι. Για σκέψου…

Να πάτε στην έκθεση Ιεροί Τόποι. Είναι ένας πρώτης τάξεως τρόπος για να αντιληφθούν ότι είμαστε απέναντι τους. Με μάτια και μυαλά ανοιχτά.

Κοινοί Ιεροί Τόποι στα Βαλκάνια και στη Μεσόγειο, διοργανώνεται από το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης στους εξής χώρους: Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Γενί Τζαμί. Η τριμερής έκθεση Κοινοί Ιεροί Τόποι διερευνά το φαινόμενο αυτό εντοπίζοντάς το σε συγκεκριμένα παραδείγματα και γεωγραφικά πλαίσια, αναδεικνύοντας τη συνύφανση συμβόλων και μορφών, πρακτικών και τόπων που το καθορίζουν.

Στη Θεσσαλονίκη, η έκθεση αποτελείται από τρία μέρη, τα οποία παρουσιάζονται σε τρεις χώρους: στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και στο Γενί Τζαμί (Παλιό Αρχαιολογικό Μουσείο). Η εκδοχή είναι αποτέλεσμα μιας βαθιάς αναθεώρησης, που περιέλαβε πολλά νέα στοιχεία: αρχειακό υλικό, φωτογραφίες, ταινίες και σύγχρονη τέχνη.

*Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Γενί Τζαμί (Παλαιό Αρχαιολογικό Μουσείο)

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα