Αμαζόνιος: Αποψίλωση και μεγάλοι οίκοι μόδας – Ποια η σύνδεσή τους
Τι δείχνει έρευνα για το θέμα.
Νέα έρευνα σχετικά με τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού της βιομηχανίας μόδας δείχνει ότι ορισμένοι μεγάλοι οίκοι κινδυνεύουν να συμβάλουν στην αποψίλωση των δασών στο τροπικό δάσος του Αμαζονίου. Τα δεδομένα αυτά προκύπτουν από τις διασυνδέσεις τους με βυρσοδεψεία και άλλες εταιρείες που ασχολούνται με την παραγωγή δέρματος και δερμάτινων ειδών.
Πάνω από πενήντα οίκοι έχουν πολλαπλές διασυνδέσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού με τον μεγαλύτερο εξαγωγέα δέρματος της Βραζιλίας, την JBS, η οποία είναι γνωστό ότι συμμετέχει στην αποψίλωση των δασών του Αμαζονίου. Η JBS ανέλαβε πρόσφατα τη δέσμευση να επιτύχει μηδενική αποψίλωση των δασών σε όλη την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού της έως το 2035, κάτι που οι περιβαλλοντικές ομάδες έχουν χαρακτηρίσει ανεπαρκές.
Λίγα λόγια για τη μελέτη
Η μελέτη διεξήχθη από την Stand.earth, μια εταιρεία ερευνών για την εφοδιαστική αλυσίδα. Τα ευρήματα προκαλούν έκπληξη, εν μέρει επειδή αρκετές από τις μάρκες που συμμετείχαν στην έρευνα ανακοίνωσαν πρόσφατα πολιτικές για να απεμπλακούν από τους φορείς της αλυσίδας εφοδιασμού που συμβάλλουν στην αποψίλωση των δασών.
Επικρίσεις στη Βραζιλία
Το 2019 και το 2020, η Βραζιλία αντιμετώπισε επικρίσεις από ηγέτες ανά τον πλανήτη επειδή δεν έκανε περισσότερα για την προστασία των δασών από τις πυρκαγιές. Η αποψίλωση του κρίσιμου οικοσυστήματος συνεχίζεται με ανησυχητικό ρυθμό. Έρευνες έχουν δείξει ότι η βιομηχανία βοοειδών είναι ο μόνος μεγαλύτερος παράγοντας αποψίλωσης του τροπικού δάσους του Αμαζονίου και η βιομηχανία μόδας είναι ένα σημαντικό γρανάζι στη μηχανή εξαγωγής δέρματος.
Τα στοιχεία για τους οίκους που εντάσσονται σε εθελοντικές δεσμεύσεις
Η έκθεση εντόπισε τους οίκους μόδας που συμμετέχουν στην Ομάδα Εργασίας Δέρματος ή σε άλλες εθελοντικές δεσμεύσεις, αλλά τόνισε ότι η Ομάδα Εργασίας Δέρματος αξιολογεί τα βυρσοδεψεία μόνο με βάση την ικανότητά τους να εντοπίζουν το δέρμα μέχρι τα σφαγεία και όχι μέχρι τις φάρμες.
«Ο στόχος είναι να αναπτυχθεί ένα σαφές σχέδιο [για τη βιομηχανία μόδας] ώστε να κλείσουν τα κενά», δήλωσε ο Jungwon Kim, αντιπρόεδρος στρατηγικής της Slow Factory, της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης για την κλιματική δικαιοσύνη που συνεργάστηκε στην έκθεση.
Από τις 84 εταιρείες που αναλύθηκαν από την έκθεση, οι 23 είχαν σαφείς πολιτικές σχετικά με την αποψίλωση των δασών. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτές οι 23 εταιρείες παραβιάζουν “πιθανότατα” τις δικές τους πολιτικές. Ο οίκος μόδας LVMH, για παράδειγμα, βρέθηκε να έχει υψηλό κίνδυνο σύνδεσης με την αποψίλωση των δασών του Αμαζονίου – παρά το γεγονός ότι νωρίτερα φέτος δεσμεύτηκε να προστατεύσει την ευάλωτη περιοχή με την Unesco.
«Ηθική ευθύνη» στις εταιρείες
Η Sonia Guajajara, εκτελεστική συντονίστρια της Συμμαχίας Αυτοχθόνων Λαών της Βραζιλίας (APIB), δήλωσε ότι οίκοι μόδας έχουν «την ηθική ευθύνη, την επιρροή και τους οικονομικούς πόρους» να σταματήσουν να συνεργάζονται με προμηθευτές που συμβάλλουν στην αποψίλωση των δασών στον Αμαζόνιο σήμερα, «όχι σε 10 χρόνια, ούτε το 2025».
Οι επιπτώσεις των πρόσφατων πυρκαγιών στον Αμαζόνιο είχαν καταστροφικές συνέπειες για τις ομάδες των ιθαγενών, οι οποίες λένε ότι ο πρόεδρος Ζαΐρ Μπολσονάρου απομάκρυνε βίαια τους ιθαγενείς για να ανοίξει δρόμο για τη γεωργία, την εξόρυξη και άλλες αναπτυξιακές δραστηριότητες.
Η Angeline Robertson, ερευνήτρια που εργάστηκε για τη μελέτη, δήλωσε στον Guardian ότι ελπίζει η βιομηχανία μόδας να λάβει υπόψη της την ανάλυσή τους και να «εργαστεί με γνώμονα το δικό της συμφέρον».
Πού πρέπει να στραφεί η βιομηχανία μόδας
«Σε αυτή την εποχή της κλιματικής έκτακτης ανάγκης, αν η βιομηχανία της μόδας θέλει να είναι ”πρέπουσα”, αυτή είναι η ευκαιρία», είπε.
Η Celine Semaan, διευθύνουσα σύμβουλος και συνιδρύτρια της Slow Factory, δήλωσε ότι οι οίκοι δεν θα πρέπει να το χρησιμοποιήσουν αυτό ως ευκαιρία για να συμβάλουν στην αποψίλωση των δασών αλλού, όπως στη Γουατεμάλα ή στο Μεξικό, αλλά να επενδύσουν και να διερευνήσουν εναλλακτικές λύσεις. Με τις εναλλακτικές λύσεις που καλλιεργούνται στο εργαστήριο να βρίσκονται σε άνοδο, ένα μέλλον όπου η αγαπημένη σας τσάντα ή τα αθλητικά σας παπούτσια δεν θα προέρχονται από το τροπικό δάσος του Αμαζονίου είναι εφικτό.
«Στο τέλος της ημέρας, πρέπει να βρούμε άλλες λύσεις και άλλα εναλλακτικά δέρματα που δεν είναι ζωικής προέλευσης και που δεν είναι πλαστικής προέλευσης», δήλωσε ο Semaan. «Με τους πόρους που διαθέτουν οι εταιρείες μόδας, δεν υπάρχει πραγματικά καμία δικαιολογία», ανέφερε.
ΠΗΓΗ: ethnos.gr