Περιβάλλον

“Χαλινάρι” στη διαφήμιση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής

Η βιομηχανία της διαφήμισης προωθεί τα υλιστικά πρότυπα και αυξάνει τις πωλήσεις προϊόντων που βλάπτουν το περιβάλλον.

Parallaxi
χαλινάρι-στη-διαφήμιση-για-την-αντι-690858
Parallaxi

Η βιομηχανία της διαφήμισης προωθεί τα υλιστικά πρότυπα και αυξάνει τις πωλήσεις προϊόντων που βλάπτουν το περιβάλλον.

Η διαφήμιση πρέπει να ελεγχθεί και να αλλάξει προκειμένου να περιοριστούν οι αρνητικές επιδράσεις της στο κλίμα, αναφέρει μια πρόσφατη έκθεση, που είδε το φως της δημοσιότητας με αφορμή την τεράστια αγοραστική δαπάνη των καταναλωτών στο πλαίσιο της Black Friday.

Η έκθεση του New Weather Institute σε συνεργασία με τον φιλανθρωπικό ο οργανισμό We Are Possible εξετάζει πώς η διαφήμιση επηρεάζει έμμεσα την κλιματική αλλαγή και την οικολογική κρίση.

Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι η διαφήμιση προωθεί με έμμεσο τρόπο τον καταναλωτισμό, το ματεριαλισμό (υλιστικά πρότυπα) και τη νοοτροπία “δουλεύω για να ξοδεύω”, σε συνδυασμό με τον ρόλο της βιομηχανίας στην προώθηση προϊόντων βοείου κρέατος, καπνού, και SUV αυτοκινήτων με υψηλές εκπομπές καυσαερίων.

Η έκθεση επισημαίνει ότι η διαφημιστική βιομηχανία έχει αποφύγει μέχρι τώρα να εξετάσει το ρόλο που διαδραματίζει στην κλιματική αλλαγή. Ο συντάκτης της έκθεσης, Tim Kasser, ομότιμος καθηγητής ψυχολογίας στο Knox College στο Ιλινόις, παρατήρησε ότι υπάρχει ένα σύνολο στοιχείων που αποδεικνύουν ότι για να σημειωθεί πρόοδος στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και την αναστροφή της περιβαλλοντικής υποβάθμισης, θα ήταν συνετό να χαλιναγωγηθούν και να αλλάξουν οι πρακτικές της διαφημιστικής βιομηχανίας.

Οι ερευνητές εξέτασαν διάφορες μελέτες και δεδομένα που συνδέουν την εκτενή έκθεση των πολιτών στη διαφήμιση με την αυξημένη καλλιέργεια υλιστικών προτύπων. Όπως αναφέρει, αυτή η έκθεση “αυξάνει την προτεραιότητα που δίνουν οι άνθρωποι σε υλιστικές αξίες και στόχους” και σχετίζεται με μη βιώσιμες συμπεριφορές και επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

Η επιθυμία πολλών ανθρώπων να εργάζονται περισσότερες ώρες για να μπορούν καταναλώνουν περισσότερο συνδέεται επίσης με τη διαφήμιση. “Η διαφήμιση οδηγεί τους ανθρώπους να δίνουν υψηλότερη αξία στην κατανάλωση των αγαθών που βλέπουν στις διαφημίσεις και χαμηλότερη αξία στο να έχουν περισσότερο χρόνο διαθέσιμο για εξω-εργασιακές δραστηριότητες”, αναφέρει η έκθεση.

Η βιομηχανία ενθαρρύνει επίσης την αγορά προϊόντων που έχουν αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, όπως το βόειο κρέας και ο καπνός. “Πολλές μελέτες καθιστούν σαφές ότι η εκτροφή βοοειδών για το κρέας τους, βασίζεται σε μη βιώσιμη εκμετάλλευση υδάτινων πόρων, προκαλεί καταστροφή του περιβάλλοντος με υψηλά επίπεδα εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου όσο και των χημικών ουσιών όπως ο φώσφορος και το άζωτο που προκαλούν υπερβολική ανάπτυξη των φυκών σε στα ύδατα”, λέει η έκθεση.

Η παραγωγή καπνού έχει επίσης άμεσες επιπτώσεις στο περιβάλλον. «Κάθε στάδιο του κύκλου ζωής ενός τσιγάρου, από την καλλιέργεια του καπνού έως την παραγωγή του τσιγάρου, έως το κάπνισμα και έως το πέταμα του τσιγάρου, σχετίζεται με συγκεκριμένους κλιματικούς και οικολογικούς κινδύνους: αποψίλωση, χημική ρύπανση του νερού και του εδάφους, εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων επιβλαβών αερίων».

Ο Kasser σχολιάζει ότι ο συσχετισμός μεταξύ της διαφήμισης του καπνού και της κατανάλωσής του ήταν τόσο ισχυρός που οδήγησε τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας να ζητήσει τη γενική απαγόρευση της διαφήμισης καπνού, ώστε για να μειωθεί η κατανάλωσή του.

Ο Stephen Woodford, διευθύνων σύμβουλος του Advertising Association, δήλωσε: «Η απαγόρευση της διαφήμισης ορισμένων τμημάτων της οικονομίας δεν είναι η απάντηση. Η άσκηση πίεσης για μια συστημική αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας μιας βιομηχανίας είναι. Και ειδικά όταν αναγνωρίζουμε ότι η ίδια η διαφήμιση μπορεί να συμβάλει θετικά στην δράση για το κλίμα, προωθώντας αυτές τις κρίσιμες αλλαγές στους πολίτες και ενθαρρύνοντας μία γρήγορη αλλαγή στη συμπεριφορά τους.

“Ταυτόχρονα, η δική μας βιομηχανία πρέπει να βεβαιωθεί ότι οι δραστηριότητές της έχουν μηδενικό καθαρό αντίκτυπο και γι ‘αυτό έχουμε ξεκινήσει το Ad Net Zero, για να μειώσουμε την επίδραση του άνθρακα στην ανάπτυξη, παραγωγή και διανομή διαφημίσεων σε καθαρό μηδενικό άνθρακα έως το τέλος του 2030. Αυτό περιλαμβάνει την ενθάρρυνση των διαφημιζόμενων και των διαφημιστικών εταιρειών να μετρήσουν τον αντίκτυπο του άνθρακα στις καμπάνιες τους, το οποίο είναι ένα καλό και αποδεδειγμένο πρώτο βήμα προς τη μείωσή του”.

Πηγή: theguardian.com

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα