Πες μου γιατί μας βρέχουν τα αυτοκίνητα
της Λίας Καραμπατέα Μπαίνοντας απότομα στο φθινόπωρο, έχουμε ήδη αντιμετωπίσει πολλές και έντονες βροχοπτώσεις. Και πόσο μεγάλο πρόβλημα μας δημιουργεί, μεταξύ άλλων, όταν τα αυτοκίνητα που περνούν με ταχύτητα από μπροστά μας, μας… μπουγελώνουν κανονικά! Πώς ακριβώς συμβαίνει αυτό…; Η αρχή του Αρχιμήδη αποτελεί ίσως μία από τις πιο δημοφιλείς και πολυσυζητημένες. Κάθε σώμα βυθισμένο […]
της Λίας Καραμπατέα
Μπαίνοντας απότομα στο φθινόπωρο, έχουμε ήδη αντιμετωπίσει πολλές και έντονες βροχοπτώσεις. Και πόσο μεγάλο πρόβλημα μας δημιουργεί, μεταξύ άλλων, όταν τα αυτοκίνητα που περνούν με ταχύτητα από μπροστά μας, μας… μπουγελώνουν κανονικά! Πώς ακριβώς συμβαίνει αυτό…;
Η αρχή του Αρχιμήδη αποτελεί ίσως μία από τις πιο δημοφιλείς και πολυσυζητημένες. Κάθε σώμα βυθισμένο σε ρευστό δέχεται δύναμη ίση και αντίθετη με το βάρος του ρευστού που εκτοπίζει. Γι’ αυτό όταν βουλιάζουμε στη γεμάτη μπανιέρα μας, ανεβαίνει η στάθμη του νερού γύρω μας, ενώ η άνωση αποτελεί έναν από τους λόγους που τα πλοία δεν βουλιάζουν.
Όταν ένα αυτοκίνητο διαπερνά λακκούβες και σημεία του δρόμου γεμάτα νερό, αυτό άραγε συμβαίνει και το αποτέλεσμα είναι το νερό που κατευθύνεται προς το μέρος μας…; Η απάντηση είναι όχι ακριβώς..!
Τα ελαστικά των οχημάτων (στη θεωρητικά σωστή κατάσταση που πρέπει να βρίσκονται), είναι χαραγμένα με αυλακώσεις. Αυτές μάλιστα ποικίλλουν ανάλογα το είδος του οχήματος. Ο σκοπός που εξυπηρετούν είναι το νερό να διαπερνά μέσα από αυτές. Με αυτόν τον τρόπο, και πληρώντας τις σωστές προδιαγραφές αέρα και πίεσης, επιτυγχάνεται η αποφυγή εγκλεισμού στρώματος νερού ανάμεσα στο οδόστρωμα και τις ρόδες του αυτοκινήτου. Οι αυλακώσεις μάλιστα, συμβάλλουν στη γενικότερα καλή πρόσφυση του αυτοκινήτου.
Όταν λόγω φθοράς οι αυλακώσεις εξαλείφονται, ή/και η οδήγηση δεν γίνεται έχοντας τον προβλεπόμενο αέρα στα λάστιχα (άρα αλλάζουν και οι συνθήκες πίεσης), δημιουργείται υδρολίσθηση. Κάτι τέτοιο, καταρχήν, είναι από μόνο του επικίνδυνο ακόμη και για τους ίδιους τους επιβαίνοντες, καθώς το όχημα πλέον «γλυστράει» στον δρόμο. Μία από τις επόμενες συνέπειες όμως, είναι και το μεγαλύτερο στρώμα νερού που «πετά» στον αέρα το όχημα πίσω από τα λάστιχά του.
Άτομα που ταξιδεύουν συχνά στο εξωτερικό, σχολιάζουν ακόμη και την διαφορετική συμπεριφορά του οδοστρώματος στη συσσώρευση νερού.
Όταν επομένως η ποιοτική κατάσταση του δρόμου χωλαίνει, ενώ ταυτόχρονα στην πλειονότητα των οχημάτων η συντήρηση των ελαστικών δεν τηρείται, το συνολικότερο αποτέλεσμα δυσχεραίνει πολύ περισσότερο για όλους μας μια ήδη δύσκολη βροχερή μέρα..!