Shenzhen: μία πόλη – πρότυπο καινοτομίας και ευημερίας

Με την ονομασία Silicon Valley της Κίνας, η πόλη βρίσκεται σε μια συνεχή προσπάθεια να γίνει κόμβος για περιβαλλοντικές καινοτομίες.

Parallaxi
shenzhen-μία-πόλη-πρότυπο-καινοτομίας-και-ε-710430
Parallaxi
Εικόνα Unsplash

Το 1980, η Σεντσέν  βρισκόταν στα πρόθυρα μιας μεγάλης αλλαγής στην οικονομία της, που θα τη μετέτρεπε από ένα ταπεινό ψαροχώρι, στην πρώτη Ειδική Οικονομική Ζώνη της Κίνας.

Καθώς οι επιτυχίες συνεχίστηκαν, η ταχεία οικονομική ανάπτυξη οδήγησε όχι μόνο σε μεγάλη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης, αλλά επηρέασε και το περιβάλλον. Για να ανταποκριθεί σε αυτό, η Σεντσέν έθεσε τρεις στόχους για το 13ο πενταετές της πλάνο : τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, τη διατήρηση την ποιότητας του αέρα. και την συνέχιση της οικονομικής ευημερίας. Τι θα μπορούσε να κάνει για να γίνει η πιο βιώσιμη πόλη της Κίνας, άξια ως παράδειγμα για την υπόλοιπη χώρα;

Η Σεντσέν δεσμεύτηκε να προχωρήσει σε μία νέα υποδομή σχεδιασμένη για να φιλοξενήσει επερχόμενα βιομηχανικά κέντρα, να αποκαταστήσει τοπικές οικολογίες και να υποστηρίξει έναν τρόπο ζωής με χαμηλές εκπομπές άνθρακα. Για την πόλη, δεν υπήρχε πλέον επιλογή μεταξύ περιβάλλοντος και οικονομικής ανάπτυξης. Οι κάτοικοι πίστευαν πως, η τεχνολογία και η καινοτομία θα μπορούσαν να ενισχύσουν ταυτόχρονα την οικολογική και την οικονομική ανάπτυξη.

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Σεντσέν είναι η αναγέννηση του οικολογικού διαδρόμου Dasha River που βρίσκεται στη νότια περιοχή Nanshan της πόλης. Η άλλοτε ερειπωμένη πράσινη οδός μήκους 8,5 μιλίων ακολουθεί τον παρθένο ποταμό Dasha, κατά μήκος του οποίου μεγαλώνουν φυτά και ανθίζουν λουλούδια καθώς περνούν δρομείς, ποδηλάτες και κωπηλάτες ενώ εξωτικά πουλιά προσγειώνονται στο διάδρομο – ένα πραγματικά σπάνιο θέαμα.

Εικόνα Unsplash

Την διαμόρφωση αυτή ανέλαβε η πολυεθνική εταιρεία υποδομής AECOM. «Η επιλογή της βλάστησης έγινε με μεγάλη προσοχή και αυτό είναι που κάνει τη διαφορά», λέει ο Stone Shen, Αντιπρόεδρος, της εταιρίας AECOM στην Κίνα. «Το πράσινο κατά μήκος του ποταμού είναι μη επεμβατικό για τα γηγενή είδη και είναι ικανό να φιλτράρει τους ρύπους από τα νερά της βροχής και τα λύματα της πόλης. Αυτό δημιουργεί έναν νέο βιότοπο για την άγρια φύση”. Ο ποταμός διασχίζει την περιοχή του πανεπιστημίου, έχει θέα στη ζώνη βιομηχανικής ανάπτυξης υψηλής τεχνολογίας και εκβάλλει στον παραλιακό κόλπο.

Η Σεντσέν  είναι μία από τις πόλεις της Κίνας με πολλά πάρκα γι’ αυτό και ονομάζεται “Η πόλη των χιλιάδων πάρκων”. Με την παγκόσμια πανδημία του COVID-19, η ύπαρξη εξωτερικών χώρων πρασίνου στις πόλεις έχει αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία. Οι κάτοικοι μπορούν να ασκούνται, να βρίσκονται στη φύση και να έχουν κοινωνικές αλληλεπιδράσεις διατηρώντας ασφαλείς αποστάσεις. Σύμφωνα με την AECOM, ο οικολογικός διάδρομος του ποταμού Dasha προσελκύει περίπου 40.000 άτομα καθημερινά.

Πρόκειται για ένα κορυφαίο project μεταξύ των πολλών σχεδίων περιβαλλοντικής βελτίωσης του Shenzhen τα τελευταία χρόνια. Τον Σεπτέμβριο του 2020, κέρδισε το Βραβείο Αριστείας ULI Asia Pacific. Πριν από το makeover, ο ποταμός Dasha ήταν, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Shen μια “γκρίζα υποδομή”. Εξυπηρετούσε μόνο για τον έλεγχο πλημμυρών. H μεταμόρφωσή του πρόσθεσε χρώμα, έφερε τη φύση μέσα στην πόλη και έκανε τον υδάτινο δρόμο μια πράσινη υποδομή.

Οι οικολογικές αλλαγές της Σεντσέν είναι χαρακτηριστικές των πόλεων που έχουν υποστεί ραγδαίες βιομηχανικές εξελίξεις. Μέσα στα τελευταία 40 χρόνια, ο πληθυσμός της αυξήθηκε κατα 42 φορές και το ΑΕΠ της αυξήθηκε κατά 14 φορές από αυτό που ήταν το 1980, δύο παράγοντες που επιβάρυναν πολύ το περιβάλλον.

Η ρύπανση των υδάτων ήταν κάποτε το σοβαρότερο πρόβλημα της πόλης. Από το 2016, η Σεντσέν έχει κατασκευάσει περίπου 4.000 μίλια δικτύων αποχέτευσης, ενώ το 2019, έγινε η πρώτη πόλη στην Κίνα που αποκατέστησε τις πλωτές οδούς της.

H ατμοσφαιρική ρύπανση ήταν άλλο ένα πρόβλημα για τους κατοίκους και χρειάστηκαν δέκα χρόνια για την αντιμετώπιση της. Ο περιβαλλοντολόγος και διευθυντής του Ινστιτούτου Δημόσιων & Περιβαλλοντικών Υποθέσεων Ma Jun παρακολουθεί την πρόοδο της Κίνας εδώ και δεκαετίες. “Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα για την Σεντσέν είναι ότι είναι η μόνη μεγάλη κινεζική πόλη που πληροί τα εθνικά πρότυπα ποιότητας του αέρα”. Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020, η ποιότητα του αέρα της πόλης αξιολογήθηκε ως εξαιρετική ή καλή στο 99% των ημερών. Ο Ma Jun σημείωσε ότι μπορεί η παράκτια θέση της να βοηθά στη διάχυση της ρύπανσης, αλλά στην ουσία οι κυβερνητικές πολιτικές της πόλης είναι οι κύριοι λόγοι πίσω από τον γαλάζιο ουρανό και τον καθαρό αέρα της.

Μεταξύ 2004 και 2014, η κυβέρνηση της Σεντσέν εργάστηκε για την αλλαγή του οικονομικού μοντέλου της πόλης. Οι “πράσινοι” κατασκευαστές αντικατέστησαν εταιρείες και κατασκευαστές που δεν πληρούσαν τα περιβαλλοντικά πρότυπα και υποστηρίχθηκαν εταιρείες που επικεντρώθηκαν στην τεχνολογική καινοτομία. Το 2013, οι βιομηχανίες με επίκεντρο την τεχνολογία έγιναν οι βασικοί οικονομικοί μοχλοί της Σεντσέν. Το 2014, έγινε επίσημα μία από τις πόλεις με την καλύτερη ποιότητα αέρα στην Κίνα.

Καθώς η Κίνα αντιμετωπίζει την απειλή της κλιματικής αλλαγής, η μείωση των εκπομπών άνθρακα είναι στο επίκεντρο ενδιαφέροντος της πόλης. Από το 2010, η ένταση άνθρακα σε σχέση με το ΑΕΠ έχει μειωθεί περισσότερο από 25%, κυρίως χάρη στην τεχνολογία. Εταιρείες που μπόρεσαν να αναπτύξουν τεχνολογίες για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα “άνθισαν” υπό αυτές τις αυστηρές απαιτήσεις.

Στην προσπάθειά της να μειώσει τη ρύπανση και τις εκπομπές άνθρακα, η Σεντσέν προωθεί τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) και εισήγαγε ένα πιλοτικό πρόγραμμα πράσινων οχημάτων. Είναι επίσης η πρώτη πόλη στον κόσμο που έχει όλα τα λεωφορεία της με μπαταρίες, πιθανό να ακολουθήσουν τα ταξί και τα οχήματά της.

Αποτελεί μάλιστα έδρα της BYD Auto, του δεύτερου μεγαλύτερου κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, που Ιδρύθηκε το 1995, με πωλήσεις έως και 30.000 EV ή plug-in το μήνα. Γι ‘ αυτό και υπάρχουν πάνω από 80.000 σταθμοί φόρτισης σε όλη την πόλη, και πολλές εταιρείες βρίσκονται αναπτύσσουν νέες τεχνολογίες για την περαιτέρω επιτάχυνση της φόρτισης.

Η σημερινή Σεντσέν δίνει σε κάποιον τη δυνατότητα να βρεθεί μέσα σε πέντε λεπτά με τα πόδια σε έναν καταπράσινο χώρο μέσα στην πόλη. Είναι ένα πρότυπο που η πόλη ελπίζει ότι αξίζει να μιμηθεί από άλλες επαρχίες στην Κίνα και ίσως και από άλλες πόλεις του κόσμου.

Ο Stone Shen πιστεύει ότι αυτό το επίτευγμα μπορεί να αποδοθεί στη σύγχρονη προσέγγιση της κυβέρνησης Σεντσέν, η οποία όπως λέει “ξέρει πώς να συνεργάζεται με τον ιδιωτικό τομέα, η ίδια παρέχει τη χρηματοδότηση και στη συνέχεια αφήνει την εκτέλεση και τη διαχείριση σε εταιρείες.”

Πηγή: CNN

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα