close search results icon

Υγεία

Πόσο πρέπει να κοιμούνται τελικά τα άτομα μέσης έως τρίτης ηλικίας;

Τι δείχνει πρόσφατη μελέτη.

Πόσο πρέπει να κοιμούνται τελικά τα άτομα μέσης έως τρίτης ηλικίας;
  • ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
  • fb
  • twi

Επτά ώρες ύπνου κάθε βράδυ χρειάζεται ένα άτομο μέσης έως τρίτης ηλικίας, σύμφωνα με νέα έρευνα.

H μελέτη που διενεργήθηκε σε σχεδόν 500.000 ενήλικες ηλικίας 38- 73 ετών κατέληξε στο εξής συμπέρασμα:

Τόσο ο πολύς όσο και ο πολύ λίγος ύπνος συνδέονται με χειρότερη γνωστική απόδοση και ψυχική υγεία, συμπεριλαμβανομένου του άγχους και της κατάθλιψης. 

Από την άλλη o σταθερός σε ώρες ύπνος φάνηκε να είναι ευεργετικός.

Η καθηγήτρια Barbara Sahakian- από το τμήμα ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ- είπε σχετικά: 

«Για κάθε ώρα που απομακρύνεσαι από τις επτά ώρες ύπνου γίνεσαι "χειρότερος". Είναι σαφές ότι οι διαδικασίες που συμβαίνουν στον εγκέφαλό μας κατά τη διάρκεια του ύπνου είναι πολύ σημαντικές για τη διατήρηση της σωματικής και ψυχικής υγείας».

Ο καλός βραδινός ύπνος, πρόσθεσε, ήταν σημαντικός σε όλα τα στάδια της ζωής, αλλά ιδιαίτερα κατά την τρίτη ηλικία. 

«Νομίζω ότι ο ύπνος είναι εξίσου σημαντικός με την άσκηση».

sleep-1.jpg

Ένας πιθανός λόγος για τη σχέση μεταξύ ελλιπούς ύπνου και μειωμένης γνωστικής απόδοσης μπορεί να είναι η διαταραχή του βαθύ ύπνου, που έχει αποδειχθεί σημαντικός για τη μνήμη. 

Η έλλειψη βαθύ ύπνου θα μπορούσε επίσης να εμποδίσει τον εγκέφαλο να καθαρίσει αποτελεσματικά τις τοξίνες.

Η μελέτη, η οποία χρησιμοποίησε δεδομένα από τη Biobank του Ηνωμένου Βασιλείου, περιλάμβανε απεικόνιση εγκεφάλου και γενετικά δεδομένα για σχεδόν 40.000 από τους συμμετέχοντες. 

Διαπίστωσε ότι η περιοχή του εγκεφάλου που επηρεαζόταν περισσότερο από τον ύπνο ήταν αυτή που περιέχει τον ιππόκαμπο, το κέντρο μνήμης του εγκεφάλου. 

Η ανάλυση οδήγησε στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι που κοιμόντουσαν επτά ώρες τη νύχτα είχαν καλύτερες επιδόσεις κατά μέσο όρο σε γνωστικά τεστ ως προς την ταχύτητα επεξεργασίας, την οπτική προσοχή, τη μνήμη και τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.

Ωστόσο, η έρευνα δεν μπόρεσε να αποδείξει μια αιτιώδη σχέση. 

Επιπλέον, η σχέση μεταξύ του ύπνου και ορισμένων εγκεφαλικών διαταραχών είναι πολύπλοκη. 

Για παράδειγμα, τα ασυνήθιστα μοτίβα ύπνου και η αϋπνία είναι ένα κοινό σύμπτωμα σε άτομα με άνοια.

Οι επιστήμονες είναι λιγότερο σαφείς σχετικά με το γιατί το να περνάς οκτώ ή περισσότερες ώρες στο κρεβάτι μπορεί να προκαλέσει προβλήματα. 

Μια εξήγηση είναι ότι οι άνθρωποι που έχουν κακή ποιότητα ύπνου, διαταραγμένο π.χ. ύπνο, τείνουν να κοιμούνται περισσότερο - ή προσπαθούν να κοιμηθούν - επειδή αισθάνονται κουρασμένοι. 

«Δεν καταλαβαίνουμε πραγματικά γιατί ο περισσότερος ύπνος θα συνιστούσε πρόβλημα», είπε η Sahakian.

Ο καθηγητής Jianfeng Feng- από το Πανεπιστήμιο Fudan στη Σαγκάη- δήλωσε από μέρους του: 

«Αν και δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ο πολύ λίγος ή πολύς ύπνος προκαλεί γνωστικά προβλήματα, η ανάλυσή μας φαίνεται να υποστηρίζει αυτήν την ιδέα.

«Οι λόγοι για τους οποίους οι ηλικιωμένοι έχουν φτωχότερο ύπνο φαίνεται να είναι περίπλοκοι. Ίσως παίζει ρόλο ο συνδυασμός της γενετικής σύνθεσης και της δομής του εγκεφάλου μας».

Η παραπάνω έρευνα δημοσιεύτηκε στο "Τhe journal Nature Aging".

Πηγή: Guardian