close search results icon

Προσοχή, βρέχει Μαρίνες

Ο Δημήτρης Παπαγεωργίου, γράφει για την ανακοίνωση δημιουργίας μαρίνας τουριστικών σκαφών στη Νέα Μηχανιώνα.

Προσοχή, βρέχει Μαρίνες
  • ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
  • fb
  • twi

Στην πρόσφατη επίσκεψη του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνι Γεωργιάδη στην Θεσσαλονίκη ανακοινώθηκε παρουσία του Δημάρχου Θερμαϊκού η δημιουργία μαρίνας τουριστικών σκαφών στη Νέα Μηχανιώνα. Όπου βάσει των λεγομένων του Υπουργού το project θα αναπτυχθεί από την Μονάδα Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (ΜΟΔ) που θα αναλάβει την κατάρτιση τεχνικών μελετών του έργου, έτσι ώστε να προχωρήσει η προκήρυξη διαγωνισμού για την υλοποίησή του, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων μέσω της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, είτε μέσω του νέου ΕΣΠΑ.

Η εν λόγω κυβερνητική εξαγγελία δια στόματος του Υπουργού Ανάπτυξης αποτελεί την τρίτη σε σειρά σχετικά με την δημιουργία Τουριστική Μαρίνας στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης μετά από αυτές της Πυλαίας και της Καλαμαριάς. Επιπλέον σε αυτό το σημείο μπορούμε να προσθέσουμε και τις ενέργειες του Ιβάν Σαββίδη παλαιότερα σχετικά με την δημιουργία μαρίνας μπροστά στο Μακεδονία Παλλάς. Δηλαδή με απλά λόγια έχουμε τέσσερις μαρίνες οι οποίες άλλες αναζητούν χρηματοδότηση, άλλες χωροθέτηση και άλλες διαχειριστική ικανότητα για να υλοποιηθούν και οι οποίες όταν και οποίες θα γίνουν θα είναι ανταγωνιστικές μεταξύ τους.

Πιο συγκεκριμένα, η μαρίνα Πυλαίας ξεκινάει επίσημα την ιστορία της το 2012 καθώς τότε με το ΦΕΚ Α.Α.Π. 60-2012 θεσμοθετείται η Χωροθέτηση Τουριστικού Λιμένα Πυλαίας (εικόνα 1). Από τότε μέχρι σήμερα έχουν περάσει σχεδόν 10 χρόνια και μαρίνα οι κάτοικοι του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη δεν έχουν δει ακόμα. Λίγο η καθυστέρηση από πλευράς δημοτικής αρχής να προχωρήσει στην αναθεώρηση και τροποποίηση του ΓΠΣ Πυλαίας προκειμένου οι χρήσεις γης να εναρμονίζονται με αυτές της χωροθέτησης ΦΕΚ Α.Α.Π.123-2017 πέντε χρόνια μετά, λίγο η γραφειοκρατία του ευρύτερου δημόσιου τομέα (υπουργεία, γενικές γραμματείες, περιφέρεια κ.α.) και λίγο τα πολιτικά παιχνίδια των κομμάτων εξουσίας διαχρονικά έχουν οδηγήσει στην στασιμότητα του έργου.

Εικόνα 1: Χάρτης της χωροθέτησης του τουριστικού λιμένα Πυλαίας σύμφωνα με το ΦΕΚ Α.Α.Π. 60-2012

Ένα έργο όμως που χρήζει ολικής αναθεώρησης πλέον καθώς μετά την πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη, στην Νέα Μηχανιώνα για να την ανακοίνωση της δημιουργίας τουριστικής μαρίνας στην περιοχή και παράλληλα μετά τις ενέργειες του ΤΑΙΠΕΔ με την ανοιχτή πρόσκληση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης της μαρίνας Καλαμαριάς (Αρετσού) δείχνει να βαλτώνει και να μπλέκεται σε ένα γαϊτανάκι κυβερνητικών δεσμεύσεων και επικοινωνιακών εντυπώσεων.

Και σε αυτό το σημείο εύλογα κάποιος μπορεί να θέσει τα εξής ερωτήματα:

  1. Πόσες μαρίνες χρειάζεται η Θεσσαλονίκη ως μητροπολιτική πόλη συνολικά; Πόσες έχει ανάγκη στην πραγματικότητα με βάσει το μέγεθος της, την γεωγραφία της και την οικονομία της;
  2. Το Κράτος τι ρόλο παίζει στο σχεδιασμό των παραπάνω προτάσεων, μπορεί να αναπτύξει μία μελέτη βιωσιμότητας, ένα master plan και να πει με βεβαιότητα ότι η Θεσσαλονίκη χρειάζεται τόσες μαρίνες σε αυτές τις περιοχές ή απλά παρακολουθεί τις πολιτικές δεσμεύσεις αμέτοχο;
  3. Οι τοπικές κοινωνίες έχουν άποψη για τις εν λόγο προτάσεις, έχουν ερωτηθεί αν θέλουν ή δεν θέλουν να πραγματοποιηθούν αυτά τα έργα;
  4. Η τοπική αυτοδιοίκηση έχει τις δυνάμεις, την θέληση ή την διαχειριστική ικανότητα για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ενός μεγάλου έργου όπως η κατασκευή μίας μαρίνας;

Τα παραπάνω ερωτήματα πρέπει να ληφθούν υπόψιν και να απαντηθούν από τους αρμόδιους πολιτικούς και αυτοδιοικητικούς παράγοντες της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι αρέσκονται στις προεκλογικές εξαγγελίες και δεσμεύσεις ακόμα και αν αυτές είναι ουτοπικές, μη βιώσιμες και ανταγωνιστικές μεταξύ τους προκειμένου να πείσουν το ακροατήριο τους αποκρύπτοντας κάτω από το χαλί τα πραγματικά προβλήματα της τοπικής αυτοδιοίκησης. Και από ότι φαίνεται αυτοί οι πολιτικοί και αυτοδιοικητικοί παράγοντες της πόλης μας δεν έχουν μάθει από τα λάθη τους (π.χ. μετρό Θεσσαλονίκης) και συνεχίζουν να υπόσχονται έργα ανέφικτα και ανώφελα στους πολίτες.