Ελένη Καραΐνδρου: Επιστρέφω στη Θεσσαλονίκη με συγκίνηση και χαρά

Η διεθνούς φήμης Ελληνίδα συνθέτρια Ελένη Καραΐνδρου επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη για δύο συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής και μας μιλάει για την αγάπη της για την σύνθεση, την συνεργασία με τον μεγάλο δημιουργό Θόδωρο Αγγελόπουλο και την σχέση της με την πόλη μας.

Χριστίνα Παρασκευοπούλου
ελένη-καραΐνδρου-επιστρέφω-στη-θεσσα-86632
Χριστίνα Παρασκευοπούλου

KARAIDR4

Στις 14 & 15 Φεβρουαρίου 2016 η διεθνούς φήμης Ελληνίδα συνθέτρια Ελένη Καραΐνδρου επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, την αγαπημένη της πόλη, για δύο συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής, με ένα ανανεωμένο πρόγραμμα που περιλαμβάνει μουσική και τραγούδια απ’ όλο το φάσμα της δουλειάς της στον κινηματογράφο και το θέατρο.

Μας μίλησε για την αγάπη της για την σύνθεση, την συνεργασία με τον μεγάλο δημιουργό Θόδωρο Αγγελόπουλο και την σχέση της με την πόλη μας.

  1. Μιλήστε μας για το υπόβαθρό σας και το πως οδηγηθήκατε στη μουσική.

Αν αναζητούσαμε μια ζωή μυθιστορηματική σίγουρα αυτή που εγώ έζησα θα ήταν ανάμεσα σ’ αυτές με τη μεγαλύτερη πλοκή και τις μεγαλύτερες ανατροπές. Τα πρώτα 7 μου χρόνια ήταν γεμάτα από εμπειρίες της φύσης, του δάσους, σ’ ένα υπέροχο ορεινό χωριό. Επαφή με μουσική; Απλή, ανθρώπινη, αλλά ουσιαστική. Ο παππούς έπαιζε μαντολίνο και τραγουδούσε παλιά δημοτικά τραγούδια, οι γυναίκες του χωριού σε συλλογικές εργασίες και νυχτέρια τραγουδούσαν πολυφωνικά τραγούδια και η εκκλησία πλημμύριζε τις Κυριακές από τις καθηλωτικές βυζαντινές ψαλμωδίες. Αυτό ήταν! Και ήταν αρκετό μέχρι που το δεύτερο μεγάλο κεφάλαιο της ζωής μου ξεκινούσε όταν καθισμένη πάνω στην κόκκινη βελέτζα ενός μουλαριού διέσχισα τα δάση και επιβιβάστηκα για πρώτη φορά στη ζωή μου σ’ ένα φορτηγό που με οδήγησε στην Αθήνα. Εκεί, στο σχολείο που δίδασκε Μαθηματικά ο πατέρας μου κι όπου ζήσαμε για 3 χρόνια στο υπόγειο του, ανακάλυψα τα πάντα. Ένα παλιό πιάνο με ουρά στον πρώτο όροφο κι από τα παράθυρα του σχολείου την οθόνη ενός καλοκαιρινού σινεμά (Φλερύ). Από εκεί άρχισαν όλα. Και πιανίστα έγινα και μουσική για το σινεμά έγραψα. Είναι αυτές οι καταπληκτικές συγκυρίες στη ζωή μας που όταν έρχονται και κάνεις τις σωστές επιλογές ανακαλύπτεις το δρόμο για τον οποίο είσαι ταγμένος.

karaindrou1

Εικόνα: Αργυρόπουλος
  1. Τι είναι αυτό που αγαπάτε και σας προσφέρει η σύνθεση;

Από την πρώτη στιγμή που έβαλα τα χέρια μου στα πλήκτρα του πιάνου δεν έπαψα να αυτοσχεδιάζω, να παίζω μουσικές φράσεις που στιγμιαία γεννιόντουσαν μέσα μου. Αυτό πιστεύω ότι ήταν μια μορφή σύνθεσης που σιγά-σιγά την εξέλιξα. Αυτή η διαδικασία της σύνθεσης είναι ένα είδος συνομιλίας εσωτερικής που γίνεται μέσα μας και που έχει σαν αποτέλεσμα μια λυτρωτική θα έλεγα λειτουργία. Είναι η στιγμή που στα πλήκτρα και μετά στο πεντάγραμμο μεταφέρεις ένα μήνυμα ψυχικό που θα έχει αποδέκτες. Είναι ένα συναίσθημα βαθιάς ικανοποίησης, απελευθερωτικό και μοναδικό – αυτός ακριβώς είναι και ο ρόλος της δημιουργίας: η λύτρωση.

  1. Είχατε συνεργαστεί με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο σε πολλές ταινίες του. Πως θα περιγράφατε την εμπειρία σας με τον μεγάλο δημιουργό;

Οι 9 ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου για τις οποίες έγραψα μουσική (8 μεγάλου μήκους και 1 μικρού) αποτέλεσαν για μένα ένα ταξίδι ζωής, γεμάτο εμπειρίες, γνώσεις και κυρίως στάθηκαν αφορμή για μια συνεχή ενδοσκόπηση. Αναμφισβήτητα ο Θόδωρος ήταν ένας σκηνοθέτης με όραμα πολλές φορές προφητικό. Ήταν ένας στοχαστής που διερεύνησε όλες τις ιστορικές και πολιτικές παραμέτρους της εποχής του. Θα έλεγα ακόμη ότι το σινεμά που δημιούργησε έχει μια έντονα ποιητική ματιά και κυρίως μια παγκοσμιότητα. Η συνεργασία μου μαζί του μου αποκάλυψε το μυστικό της επιτυχίας του που οφειλόταν στη σιδερένια θέληση του, στην απίστευτη ενέργειά του και στην διαρκεί αναζήτηση. Καμιά επανάπαυση. Ξανά και ξανά, με πειθαρχία, μέθοδο, απαιτητικότητα  και πείσμα. Λιτός, αποφασιστικός και ακούραστος.

karaindrou-Aggelopoulos

  1. Τι ήταν αυτό που σας τράβηξε περισσότερο στην σύνθεση μουσικής για τον κινηματογράφο;

Δεν υπάρχει περισσότερο ή λιγότερο για ένα συνθέτη. Ή κάτι σου μιλάει, σε αναστατώνει, σε γοητεύει και σε παρασύρει στην εξωτερίκευση των βαθύτερων συναισθημάτων σου ή παραμένεις ασυγκίνητος, αδιάφορος και αν είσαι έντιμος λες όχι σε κάποια συνεργασία (θέατρο ή σινεμά ή άλλο). Αυτό που με τραβάει σε κάτι είναι η γοητεία που ασκεί επάνω μου. Το σινεμά από μόνο του δεν έχει κάποιο μυστήριο ή γοητεία. Είναι ο σκηνοθέτης, το σενάριο, οι ιδέες που θα σε ταρακουνήσουν τόσο ώστε να εμπλακείς σε μια ταινία. Σίγουρα ακόμη και τότε στο σινεμά είναι το τελικό αποτέλεσμα που μετράει και αυτό δεν το ξέρεις από πριν. Δεν γνωρίζεις αν στο τέλος θα υπάρξει χημεία ανάμεσα στην εικόνα και τη μουσική που έγραψες. Είναι λίγο ταξίδι στο άγνωστο. Αυτό που εγώ κατάλαβα ότι έχω σαν μουσικός και με βοήθησε στο να πετύχω είναι μια ξεχωριστή διαίσθηση, κάτι σαν μέντιουμ. Γράφω μουσική από πριν κι όμως δένει με την ταινία. Αυτό συνέβη σε όλες τις συνεργασίες μου.

  1. Ποια δουλειά σας ξεχωρίζετε μέχρι τώρα; Κάποια συγκεκριμένη ταινία για την οποία η σύνθεση σας εκφράζει ιδιαίτερα;

Η κάθε μουσική που γράφω αποτελεί μια ψηφίδα της όλης δουλειάς μου. Δεν θα ξεχώριζα κάποια περισσότερο. Η κάθε μία ξεπήδησε από την αλήθεια μου και δέθηκε μαγικά με την ταινία, την κάθε ταινία. Για κάποιο ξεχωριστό λόγο αγαπώ την κάθε μία και την  θεωρώ μοναδική. Άλλο κομμάτι του ψυχισμού μου εκφράζει το “Ταξίδι στα Κύθηρα” άλλο το “Βλέμμα του Οδυσσέα”, άλλο η “Εικόνα του Χρόνου”.

καραινδ

Εικόνα: Αθηνά Καζολέα
  1. Στην εμφάνισή σας στο Μέγαρο Μουσικής θα συνεργαστείτε για πρώτη φορά με την Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης. Πως προέκυψε η διοργάνωση αυτή και τι θα έχουμε να περιμένουμε;

Στις 14 και 15 Φεβρουαρίου θα ξαναβρεθώ στην αγαπημένη μου πόλη. Στο Μέγαρο Μουσικής της, με την Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης που μου άφησε εξαίρετες εντυπώσεις το 2013 όταν έπαιζε τη μουσική μου στο μπαλέτο “Ταξίδι στην αιωνιότητα” που παρουσίασε η Λυρική σε χορογραφία του υπέροχου Ρενάτο Τζανέλλα. Η ορχήστρα τότε ξεδίπλωσε τα χρώματα της μουσικής μου σε διεύθυνση Μίλτου Λογιάδη αφήνοντας πολύ όμορφες εντυπώσεις σε όλους αλλά και στον σπουδαίο σας Δήμαρχο που μου το επεσήμανε ιδιαιτέρως. Στις τωρινές μου συναυλίες θα έχω την ιδιαίτερη χαρά να συνεργαστώ με τον Λουκά Καρυτινό, μαέστρο με τον οποίο έχω συνεργαστεί με επιτυχία ήδη από το 1998 (Μια αιωνιότητα και μία μέρα). Στη συναυλία που έχει θέμα “Μουσική και τραγούδια από το Θέατρο και τον Κινηματογράφο” θα ακούσουμε την εμβληματική φωνή της Μαρίας Φαραντούρη και θα ταξιδέψουμε με το γοητευτικό “Τρίο Τζάζ” των David Lynch, Σταύρου Λάντσια  και Γιώτη Κιουρτσόγλου  σε μπλουζ που έγραψα για το σινεμά. Πολλά άπαιχτα θέματά μου μπροστά στο κοινό της Θεσσαλονίκης, κυρίως από το Θέατρο, από παραστάσεις του Ζυλ Ντασέν, του Σπύρου Ευαγγελάτου και του Αντώνη Αντύπα, αλλά και θέματα από μουσική μου για τη μικρή οθόνη (το “10” του Καραγάτση)

  1. Ποια η σχέση σας με την πόλη μας; Τι μπορείτε να πείτε πως σας αρέσει στη Θεσσαλονίκη;

Επιστρέφω στη Θεσσαλονίκη με συγκίνηση και χαρά. Κάθε φορά. Άπειρα καρδιοχτύπια με δένουν μαζί της. Φεστιβάλ, ΚΒΘΕ, Συναυλίες. Κάθε φορά η συνάντηση μου με το υπέροχο κοινό της γεμίζει την ψυχή μου με ενέργεια αλλά κι ευγνωμοσύνη. Κι ύστερα είναι τα πηγαινέλα με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο και τα ιστορικά του γυρίσματα στο λιμάνι. Εμπειρίες που χαράζονται στη μνήμη και αποτελούν πολύτιμες παρακαταθήκες για το μέλλον. Θεσσαλονίκη έρχομαι ξανά!

*14 και 15 Φεβρουαρίου, Μέγαρο Μουσικής, Ώρα Έναρξης: 21.00, Τιμές Εισιτηρίων: 15 € Δ ζώνη, 25 € Γ ζώνη, 30 € Β ζώνη, 35 € Α ζώνη, 45 € Διακεκριμένη, Τηλέφωνο κρατήσεων:2310 895938-9

Περισσότερα για την συναυλία εδώ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα