Η Κατερίνα μαθαίνει στα παιδιά να αγαπούν και να σέβονται τα ζώα
Πώς θα σου φαινόταν αν μία μέρα ενώ καθόσουν στο θρανίο στην αίθουσα του σχολείου σου και περίμενες τον δάσκαλο σου να έρθει, να έμπαινε ένας σκύλος. Παγκόσμια μέρα αδέσποτων ζώων σήμερα.
«Γνώρισα τον άνθρωπο και αγάπησα τα ζώα»∼ Μενέλαος Λουντέμης, συγγραφέας και ποιητής
Παγκόσμια Ημέρα Αδέσποτων Ζώων σήμερα 4/4
Πώς θα σου φαινόταν αν μία μέρα ενώ καθόσουν στο θρανίο στην αίθουσα του σχολείου σου και περίμενες τον δάσκαλο σου να έρθει, να έμπαινε ένας σκύλος; Ένας σκύλος που θα σου έκανε το πιο σημαντικό μάθημα της ζωής σου. Ένα μάθημα που θα σου έδειχνε πως η αγάπη και ο σεβασμός στα ζώα είναι αρετές που χρειαζόμαστε σε αυτό τον κόσμο.
Για κάποιους μικρούς μας φίλους αυτή είναι μία μέρα στο σχολείο, όταν η εκπαιδευτικός Κατερίνα Παπαποστόλου με τους σκύλους της επισκέπτεται σχολικά τμήματα στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων των Ζω.Ε.Σ.
Η Parallaxi μίλησε με την Κατερίνα Παπαποστόλου, Εκπαιδευτικός με Εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή & στη Σχολική Ψυχολογία- Ζωοθεραπεύτρια και Ιδρύτρια Ζω.Ε.Σ. για το έργο τους, την έμπνευση και τους τετράποδους φίλους της:
Πότε ιδρύθηκε η ΑΜΚΕ Ζω.Ε.Σ. και ποιος είναι ο σκοπός της;
Οι Ζω.Ε.Σ. ιδρύθηκαν το 2015 ως ένα αποτέλεσμα όμως ενός προσωπικού 15ετούς αγώνα μέσα στα ελληνικά σχολεία για να αλλάξει ριζικά η φιλοζωική παιδεία των Ελλήνων πολιτών. Γκρεμίζουμε συθέμελα ως επικίνδυνο, μη αποδοτικό και ξεπερασμένο το υπάρχον ελληνικό ζωοφιλικό κατεστημένο και χτίζουμε ένα νέο μοντέλο ζωοφιλικής και περιβαλλοντικής παιδείας που θα αλλάξει για πάντα τον κόσμο. Χαράζουμε νέους δρόμους μέσα στα ελληνικά σχολεία με όραμά μας να ακουστεί κάθε ανθρώπινη φωνή και να σιγήσει απελευθερωτικά κάθε ακηδεμόνευτη κραυγή. Όραμά μας να φτάσει η φωνή μέχρι το τελευταίο άκρο της Ελλάδας. Γινόμαστε η φωνή όλων εκείνων που φωνή δεν έχουν. Ενάντια σε όποια μορφή βίας, η αγάπη για εμάς ηχεί επαναστατικά και διδάσκεται. Όραμά μας ένα Νέο Σχολείο αγάπης, ειρήνης, αλληλεγγύης, δικαιοσύνης, ισότητας και εθελοντισμού.
Ποιο ήταν το έναυσμα για να ξεκινήσετε τις Ζω.Ε.Σ.;
Έναυσμα μου η διάσωση της Διώνης, του σκύλου μου που, όταν ήταν αδέσποτη το 2011, κάποιος αποπειράθηκε να δολοφονήσει σε ένα κεντρικό σημείο της πόλης που ζω. Τη μαχαίρωσε, της έκοψε την ουρά, την πυροβόλησε και την άφησε να πεθάνει αβοήθητη. Και λίγες ώρες μετά συνάντησε άλλους συμπολίτες μου και μάλιστα εκπαιδευτικούς που έπιναν καφέ πλάι σε ένα αιμόφυρτο ζώο χωρίς να καλέσουν καν βοήθεια. Αυτό το έγκλημα με συγκλόνισε και αυτή η αδιαφορία. Βρέθηκα σε εκείνο το σημείο εντελώς τυχαία εκείνη τη μέρα και εκείνη η μέρα άλλαξε όλη τη ζωή μου.
Εγώ έσωσα τη Διώνη και εκείνη έσωσε εμένα. Η Διώνη μου έδωσε ένα όραμα και εγώ έδωσα φωνή στη Διώνη. Οι Ζω.Ε.Σ. θα είναι πάντα αφιερωμένες σε εκείνη που στα μάτια της είδα όλα τα ζώα που καθημερινά υποφέρουν και διεκδικούν περήφανα, σιωπηλά και με αξιοπρέπεια πίσω τη ζωή τους…
Ποιες είναι μερικές από τις δράσεις σας;
Οι Ζω.Ε.Σ. διοργανώνουν και εκπονούν Ζωοφιλικές Ενημερώσεις Σχολείων, Ιδρυμάτων και Οργανισμών αλλά και Διαδικτυακές Φιλοζωικές & Περιβαλλοντικές Ενημερώσεις λόγω της πανδημίας. Προγράμματα Εκπαιδευτικής Διαμεσολάβησης και Θεραπευτικής Επαφής με σκύλους, Διαδραστικά, Πολυθεματικά Φιλοζωικά & Περιβαλλοντικά Εκπαιδευτικά Προγράμματα δημιουργικής γραφής, κριτικής σκέψης, μυθοπλασίας και ενσυναίσθησης, αλλά και διοργανώνουν Βιωματικά Φιλοζωικά & Περιβαλλοντικά Εργαστήρια, Σεμινάρια και Ημερίδες.
Πολύ σημαντικό είναι το Πρόγραμμα θεραπευτικής επαφής με τη συμμετοχή εκπαιδευμένων σκύλων διαμεσολάβησης για μαθητές ειδικής αγωγής, ΕΕΕΕΚ και θεραπευτικά ιδρύματα. Παράλληλα μέσω των δωρεών των Ελλήνων πολιτών αλλά και των εσόδων από τις πωλήσεις των βιβλίων μου, που μπορεί κανείς να βρει στο www.zwes.gr, τα οποία και έχω δωρίσει στις Ζω.Ε.Σ. καθώς είναι αλληλένδετα με το μεγάλο μου όραμα, δεν σταματάμε να στηρίζουμε αδέσποτα ζώα που έχουν αναλάβει εθελοντές και φιλοζωικά σωματεία, αλλά και οικογένειες και συνανθρώπους μας που έχουν ανάγκη. Πάντα έχουμε την ανάγκη οικονομικής στήριξης όμως καθώς το έργο μας, όταν ανοίξουν και πάλι τα σχολεία είναι εξαιρετικά δύσκολο να στηριχθεί οικονομικά πανελλαδικά.
Πότε ξεκινήσατε τα εκπαιδευτικά προγράμματα, τι αφορούν και τι μαθαίνει ένα παιδί στο σχολείο από αυτά. Ποια είναι η διαδικασία εκπόνησης των προγραμμάτων; Περιγράψτε μας μία μέρα σε ένα σχολείο.
Τα πρώτα μου εκπαιδευτικά προγράμματα τα ξεκίνησα το 2001 που ξεκίνησα να εργάζομαι σε ιδιωτικά σχολεία ως Δασκάλα. Αν και για πρώτη φορά ήρθα σε επαφή τους φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο και μέσω της πρακτικής μου. Στόχος μου είναι να εκπαιδευθούν τα παιδιά στην αποδοχή των ζώων ως πλάσματα ίσα με μας, στην αρμονική συμβίωση με αυτά, στον σεβασμό στον πλανήτη, στην αποδοχή του διαφορετικού, στην υιοθεσία αδέσποτων ζώων με απόλυτη υπευθυνότητα ως μια υπέρτατη πράξη αγάπης. Στη δημιουργία μιας κοινωνίας που θα επικρατεί η ισότητα, η αλληλεγγύη και η δικαιοσύνη.
Τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα απαρτίζονται από οπτικοακουστικό υλικό, θεατρικό παιχνίδι, τραγούδι, χορό, εικαστικές κατασκευές, μουσικοκινητικές δραστηριότητες, αφηγήσεις παραμυθιών, δραματοποιήσεις. Συνεργάζομαι με ηθοποιούς, τραγουδιστές, εικονογράφους, συγγραφείς, χορογράφους, παιδικές θεατρικές σκηνές και ομάδες για να στήσω άρτια και πολυθεματικά εκπαιδευτικά προγράμματα. Επισκεπτόμαστε τα σχολεία είτε με την παρουσία των σκύλων μου είτε όχι, αφήνουμε τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τους σκύλους πάντα υπό την επίβλεψή μας, καθώς στόχος μας είναι να μάθουν και το πώς να προσεγγίζουν έναν άγνωστο σκύλο, στολίζουμε χαρούμενα τον χώρο που θα γίνει η παρουσίαση, συζητάμε με τους μαθητές καθώς επιθυμώ να είναι συναντήσεις αλληλεπίδρασης και μου αρέσει τόσο πολύ να ακούω τις ιστορίες τους. Δεν είναι πάντα χαρούμενες.
Έχω ακούσει δυστυχώς πολύ θλιβερά πράγματα όλα αυτά τα χρόνια αλλά πώς μπορείς να θυμώσεις σε ένα παιδί που μεγαλώνει με έναν γονιό που πετάει τα κουτάβια του σκύλου τους στο ποτάμι… ή εγκαταλείπει τον σκύλο τους στο βουνό παρουσία του παιδιού του. Δεν είναι εύκολος ο δρόμος. Έχω αποφασίσει όμως να τον βαδίσω μέχρι το τέλος. Και το τέλος είναι μια κοινωνία όπου τα ζώα και οι άνθρωποι θα συνυπάρχουν ευτυχισμένοι δίχως πόνο και θα είναι άδεια όλα τα κλουβιά. Η δική μου μέρα στο σχολείο ως Δασκάλα είναι συχνά υπέροχη καθώς έχω τη δυνατότητα να έχω μαζί μου κάποιον από τους σκύλους μου οι οποίοι είναι πολύτιμοι μου συνεργάτες και χαρίζουν μέρες απόλυτης χαράς στους μαθητές μου.
Πιστεύετε ότι τα παιδιά είναι ευαισθητοποιημένα στο θέμα των ζώων;
Πιστεύω πως τα παιδιά γεννιούνται με μια έμφυτη αγάπη για τα ζώα η οποία όμως δυστυχώς μπορεί να διαγραφεί αν μεγαλώνουν σε οικογένειες που μισούν ή αντιπαθούν τα ζώα. Θεωρώ πως τα παιδιά έχουν γενικότερα ευαισθησίες και η σχέση τους με τα ζώα είναι ικανή να τις αναδείξει. Υπάρχουν παιδιά στην Ελλάδα που επισκέπτονται καταφύγια και φροντίζουν αδέσποτα. Ελάχιστα αλλά υπάρχουν. Και η αλλαγή συχνά έρχεται από τους λίγους, από εκείνους που βλέπουν φως εκεί όπου όλοι βλέπουν σκοτάδι.
Επίσης πιστεύω πως μπορούν πολύ εύκολα να εκπαιδευθούν στην αρμονική συμβίωση με τα ζώα αρκεί όμως να ζουν σε οικογένειες που τους παρέχουν αγάπη, ασφάλεια και αποδοχή. Δεν μπορείς να εκπαιδεύεις ένα παιδί στο σχολείο και μιλώ κυρίως και για τα προγράμματα που εκπονούνται καθημερινά στην τάξη από εκπαιδευτικούς και να γυρίζει το παιδί στο σπίτι και να ακούει από τους γονείς του φράσεις όπως «άσε τη δασκάλα σου να λέει, οι σκύλοι είναι μόνο για να φυλάνε τα πρόβατα», αντιλαμβάνεστε πως είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνει ένα παιδί ή ένας ενήλικας μελλοντικά ευαισθητοποιημένος φιλοζωικά και περιβαλλοντικά. Σε κάθε περίπτωση νιώθω τεράστια συγκίνηση να μου λένε μαθητές που τους είχα στο δημοτικό πριν 15 χρόνια πως έκαναν καταγγελία στον γείτονά τους, γιατί είχε αλυσοδεμένο τον σκύλο του ή γιατί τον κακοποιούσε. Ο κόσμος αλλάζει με βήματα μικρά όμως έχω ακλόνητη πίστη σε αυτή την αλλαγή.
Ποια είναι η αντίδραση των παιδιών στα εκπαιδευτικά προγράμματα; Ποιες είναι μερικές από τις δυσκολίες που συναντήσατε κατά τη διάρκεια των εκπαιδευτικών προγραμμάτων;
Τα παιδιά χαίρονται πάρα πολύ όταν μας συναντούν! Φυσικά υπάρχουν και παιδιά που φοβούνται. Το σέβομαι απόλυτα όπως και σέβομαι κάθε συνάνθρωπό μου που έχει φοβία με τα ζώα. Θα τον βοηθήσω να την ξεπεράσει φυσικά μα όχι με τη πίεση να έρθει σε επαφή με ένα ζώο. Πόσο μάλλον ένα παιδί. Τα παιδιά ακούνε προσεκτικά και τους αρέσουν πολύ οι δράσεις μας, γιατί είναι τόσο πολυθεματικές που ένα παιδί βρίσκει πάντα κάτι να του αρέσει. Οι δράσεις που αφορούν τα βιβλία μου είναι γεμάτες μουσική και χρώματα!
Τεράστια δυσκολία συναντούσα και συναντώ από κάποιους συναδέλφους εκπαιδευτικούς που δεν ανοίγουν τις τάξεις τους να μας υποδεχτούν καθώς θεωρούν τα φιλοζωικά προγράμματα μικρής αξίας, από εθελοντές που δυστυχώς ίσως έρθουν στις Ζω.Ε.Σ. για την ικανοποίηση προσωπικών φιλοδοξιών που αυτό το αντιμετωπίζουν πολλές εθελοντικές ομάδες και μια δυσκολία αποδοχής από την κοινωνία γενικότερα από όλους εκείνους τους υπέρμαχους αντιλήψεων τύπου «εδώ πεθαίνουν άνθρωποι και αυτοί μιλάνε στα σχολεία για τα ζώα». Γενικά η αντίληψη για τους φιλόζωους στην Ελλάδα είναι ακόμη πολύ οπισθοδρομική θα έλεγα. Έχουμε ακόμη πολύ δρόμο για να αντιληφθούμε πως όλοι εμείς, ναι, έχουμε ευτυχισμένες ζωές και στα ζώα δεν αναζητάμε κομμάτια που μας λείπουν αλλά τα ζώα είναι η αθώα και η πιο όμορφη και αγνή πλευρά της ζωής μας. Είναι εδώ με μας και όχι για μας.
Μεταξύ των προγραμμάτων που διοργανώνει το Ζω.Ε.Σ. είναι η «θεραπευτική αγκαλιά». Πείτε μας λίγα λόγια για τη δράση σας;
Είναι ένα πρόγραμμα εγκεκριμένο από το ΥΠΑΙΘ για όλα τα σχολεία γενικής αγωγής και τα ΕΕΕΕΚ της χώρας. Παράλληλα επισκεπτόμαστε θεραπευτικά ιδρύματα αλλά και παιδιά που νοσούν από καρκίνο μέσω της συνεργασίας μας με το «Άγγιγμα Ζωής». Οι σκύλοι μου είναι εκπαιδευμένοι για αυτό και η Διώνη πιστοποιημένη από το IFZ ως σκύλος εκπαιδευτικής διαμεσολάβησης.
Παράλληλα εγώ έχω εξειδικευτεί στην ειδική αγωγή, έχω πιστοποιηθεί ως ζωοθεραπεύτρια και έχω πάρει πάρα πολλές πιστοποιήσεις που να αφορούν την ειδική αγωγή. Φέτος το ίδρυμα «Καπετάν Βασίλη & Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου» μας στηρίζει στη δράση μας για παιδιά μαχητές του καρκίνου και είμαι τόσο ευγνώμων για αυτό. Το πρόγραμμα «Θεραπευτική Αγκαλιά» μου έχει χαρίσει πολύ σημαντικές στιγμές που θα τις θυμάμαι όλη μου τη ζωή. Δεν θα μπορούσα να βαδίσω σε αυτά τα μονοπάτια αν δεν είχα συναντήσει τη Διώνη, τον Αxel και τον Πόθο. Τους το χρωστώ και αυτό!
Η Διώνη, ο Axel και ο Πόθος είναι τρεις μουσούδες που φαντάζομαι πέραν της ομάδας σημαίνουν πάρα πολλά και για εσάς. Πώς βρήκατε τους τρεις σκύλους και ποια η ιστορία τους;
Είναι η οικογένειά μου μαζί με τον σύζυγό μου και για αυτό και θα μας δείτε σχεδόν παντού μαζί! Η Διώνη έχει αυτή τη θλιβερή ιστορία που μοιράστηκα μαζί σας παραπάνω. O Axel έζησε αλυσοδεμένος για αρκετό καιρό και, όταν δραπέτευσε, βρέθηκε άσχημα ξυλοκοπημένος με ξηλωμένες τις μεμβράνες από τις πατούσες του. Ο Πόθος πετάχτηκε κουτάβι σε σακούλα σκουπιδιών, ενώ μέχρι να βρει τη δική μας ως την παντοτινή του οικογένεια βίωσε τι σημαίνει ανεύθυνη κηδεμονία. Είναι τρία εκπληκτικά ζώα με πολύ ανεπτυγμένη ενσυναίσθηση και νιώθω τόσο τυχερή που τους συνάντησα. Ανέδειξαν στην επιφάνεια κομμάτια του χαρακτήρα μου που είχα καλά κρυμμένα και με έκαναν αυτό που είμαι σήμερα. Τους χρωστώ πολλά και για αυτό και μόνο, κόντρα σε όλα τα εμπόδια, δεν θα κάνω πίσω. Είναι τρεις εξαιρετικοί συνεργάτες μου που, όταν ανοίγει η πόρτα του σπιτιού μας και έχουμε γυρίσει από τη δουλειά μεταμορφώνονται σε τρισευτυχισμένα «κουτάβια».
Έχετε εκδώσει τέσσερα βιβλία για τη φιλοζωία και σε μερικά από αυτά πρωταγωνιστεί η Διώνη. Καθώς μιλάτε σε αυτά για τη δύσκολη ζωή που είχε πριν την διασώσετε, πόσο δύσκολο ήταν να συγγράψετε το βιβλίο για τον αγώνα της Διώνης;
Ίσως η πιο δύσκολη στιγμή της συγγραφικής μου πορείας. Ξέρετε αρθρογραφώ χρόνια με μια αρκετά αιχμηρή και «σκληρή» γλώσσα σχετικά με τη φιλοζωία στη χώρα. Πάντα όμως έγραφα σε τρίτο πρόσωπο. Πριν γνωρίσω τη Διώνη και πριν βιώσω πλάι της το τι σημαίνει «παλεύω με τους εφιάλτες της απόπειρας δολοφονίας μου». Τα σωματικά τραύματα της Διώνης επουλώθηκαν ευτυχώς γρήγορα. Έμεινε μονάχα ένα τεράστιο σημάδι στον λαιμό να θυμίζει εκείνη την άνιση μάχη και η μηδενική όραση στο ένα της μάτι. Οι ψυχικοί της όμως πόνοι χρειάστηκαν χρόνια για να σταματήσουν. Οι κραυγές της και εκείνες οι νύχτες που κοιμόμουν μαζί της στο πάτωμα για να μη φοβάται «γέννησαν» το πρώτο μου βιβλίο, «Το Δώρο» αλλά και τη «Μεγάλη Επιστροφή στο Βασίλειο των Ακηδεμόνευτων Ζώων», τα οποία είναι κείμενα επαναστατικά, αληθινά και γεμάτα μια ηχηρή ελπίδα πως όλα μπορούν να συμβούν αν υπάρχει αγάπη. Πως όλοι μας μπορούμε να πετύχουμε τα όνειρά μας και πως σε όλους μας αξίζει μια δεύτερη ευκαιρία στη ζωή και οφείλουμε να βρούμε τη δύναμη να τη διεκδικήσουμε. Το να γράφεις ως ένας αδέσποτος σκύλος και να νιώθεις περιττός, βρόμικος, επιζήμιος και επικίνδυνος είναι αλήθεια σοκαριστικό μα και θεραπευτικό ταυτόχρονα. Η ενσυναίσθηση που απορρέει από τέτοια κείμενα είναι εκείνη που αλλάξει τις πεποιθήσεις πολλών και θα τους οδηγήσει να σώσουν και άλλα ζώα!
Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια τα δικά σας και ποιες οι μελλοντικές κινήσεις της ομάδας σας;
Είμαι μονίμως σε έναν ασταμάτητο σχεδιασμό της ζωής μου ο οποίος περιλαμβάνει πολύ σπουδαία και όμορφα πράγματα. Αναμένω πραγματικά με αγωνία να τελειώσει όλο αυτό με την πανδημία και να ανοίξουν και πάλι τα σχολεία και να αρχίσουν τα ταξίδια μας σε όλη την Ελλάδα. Το να ταξιδεύω όλα τα σαββατοκύριακα με την οικογένεια μου για να εκπαιδεύω πολίτες σε απομακρυσμένα μέρη είναι κάτι που αγαπώ τόσο πολύ. Ετοιμάζω πολύ ωραίες δράσεις που αφορούν το νέο μου βιβλίο το οποίο εκδόθηκε πριν περίπου έναν μήνα και σίγουρα κάθε φορά που βγαίνει ένα βιβλίο μου ετοιμάζω μέσα μου το επόμενο! Τις Ζω.Ε.Σ. μόλις επιστρέψουμε στη νέα μας πραγματικότητα, γιατί θεωρώ πως κανονικότητα δεν θα είναι, τις περιμένουν πολύ σημαντικές αλλαγές που θα τις οδηγήσουν ολοένα και πιο κοντά στον στόχο. Η καραντίνα με βοήθησε στο να δω τα πράγματα από απόσταση και να έχω όλο τον χρόνο να οργανωθώ. Υπάρχουν πολλοί Δήμοι, όπως είναι ο Δήμος Θεσσαλονίκης που αναμένουν να ξεκινήσουμε την εκστρατεία φιλοζωικών ενημερώσεων σε όλα τα σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και πάρα μα πάρα πολλά σχολεία και φορείς που μας περιμένουν με χαρά! Όταν ξεκίνησε ξανά το lock down το φθινόπωρο είχα σχεδιάσει και ακύρωσα 19 ταξίδια για τις Ζω.Ε.Σ. μέχρι και το τέλος του χρόνου! Να έχουμε την υγεία μας και θα τα καταφέρουμε όλα!
Κα. Κατερίνα, μέσω του έργου σας έχετε δώσει μία δεύτερη ευκαιρία για πολλά ζωάκια. Πώς νιώθετε κάθε φορά που διδάσκετε σε ένα παιδί να σέβεται και να αγαπάει τα ζώα, αλλά και κάθε φορά που σώζετε ένα ζωάκι;
Νιώθω απέραντη χαρά, συγκίνηση και ελπίδα. Στόχος μου είναι να αγαπήσουν και να αποδεχθούν όλοι τα ζώα. Παιδιά και ενήλικες. Κυρίως να τα αναγνωρίσουν ως ισότιμα μέλη της κοινωνίας. Το ότι πολλές φορές δεν αγαπάμε τους ανθρώπους ή τα ζώα δεν σημαίνει ότι μας δίνεται το δικαίωμα να τους κάνουμε κακό. Αν ρωτήσεις ένα παιδί, γιατί έκανε κακό σε ένα ζώο, θα σου πει συνήθως από πειραματισμό, για να δει αν το ζώο πονάει. Πόσοι δάσκαλοι ή γονείς προσπέρασαν μαθητές ή τα παιδιά τους που άρπαξαν μια μέλισσα και της ξερίζωσαν τα φτερά ή έκλεισαν μια μύγα σε ένα ποτήρι για να δούνε σε πόση ώρα θα πεθάνει από ασφυξία; Η ψυχή σκληραίνει σιγά σιγά και τα εγκλήματα δυστυχώς κάπως έτσι ξεκινούν.
Τα ζώα δεν είναι πια μόνα. Έχουν όλους εμάς. Το να διδάσκουμε στα παιδιά την αγάπη για τα ζώα είναι μια πράξη που μόνο καλοσύνη θα γεμίσει στο σύμπαν και αυτή η καλοσύνη θα επιστραφεί στο πολλαπλάσιο. Η ευγνωμοσύνη που μου χαρίζει κάθε ζώο που διέσωσα ακόμη και εκείνα που ξεψύχησαν στην αγκαλιά μου, γιατί δεν κατάφερα να προλάβω να τα σώσω, δίνουν φως στο σκοτάδι της ζωής που έχουν συχνά ορίσει άλλοι για μας. Μέχρι να σώσεις ένα ζώο από τον θάνατο και να δεις πώς είναι να μεγαλώνει ένα πλάσμα που του χάρισες πίσω τη ζωή του, νομίζω πως ένα κομμάτι σημαντικό ευτυχίας δεν έχει μέσα σου ακόμη ξυπνήσει! Αν μπορούσα να τα σώσω όλα, ναι, θα τολμούσα να φωνάξω πως είμαι πραγματικά απόλυτα ευτυχισμένη! Καθώς όμως γνωρίζω πως κάτι τέτοιο είναι ακατόρθωτο πολεμώ με όλη μου τη δύναμη να σώσω όσα περισσότερα μπορώ δίνοντάς τους την αγάπη που τους αξίζει.
Λίγα λόγια για την Κατερίνα Παπαποστόλου…
H Παπαποστόλου Κατερίνα είναι Εκπαιδευτικός με μεταπτυχιακό στη «Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων», με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, ενώ έχει κάνει σπουδές σχολικής ψυχολογίας και διαχείρισης σχολικής τάξης. Είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια σκύλων και Ζωοθεραπεύτρια. Συμμετέχει με εισηγήσεις της σε πολλά συνέδρια και ημερίδες, αλλά και διοργανώνει φιλοζωικά workshops για παιδιά βιωματικής προσέγγισης με τους σκύλους της που είναι όλοι πιστοποιημένοι και εγκεκριμένοι από το ΥΠΑΙΘ για όλα τα σχολεία γενικής και ειδικής αγωγής της χώρας. Μια από τις «Διακεκριμένες εκπαιδευτικούς» για το 2020, το 2015 ίδρυσε την ΑΜΚΕ Ζω.Ε.Σ. και με τη στήριξη των εθελοντών της έχει εκπαιδεύσει περισσότερους από 350.000 μαθητές σε περισσότερα από 550 σχολεία. Αρθρογραφεί σε πολλά ηλεκτρονικά site, έντυπα περιοδικά και εφημερίδες, ενώ είναι επιστημονική συνεργάτης του www.newschool.gr και του www.projectparenting.gr. Η «Ζωο…γραφική Φαντασίας στο Βασίλειο του Πόθου, είναι το τέταρτο βιβλίο της το οποίο εκδόθηκε τον Φεβρουάριο του 2021, ενώ συμμετέχει με κείμενά της σε συλλογικά έργα και έχει αναλάβει επιμέλειες βιβλίων αγαπημένων φίλων της.