Κώστας Μακεδόνας: Θέλω ένα καλοκαίρι με λιγότερη τοξικότητα και περισσότερη ενσυναίσθηση
Ο Κώστας Μακεδόνας μιλάει στην Parallaxi λίγες μέρες πριν τραγουδήσει Οδυσσέα Ελύτη στο Φεστιβάλ Επταπυργίου
Η Θεσσαλονίκη υποδέχεται την ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη, σε δύο σπουδαίες βραδιές ποίησης και μουσικής, αφιερωμένες στον Νομπελίστα ποιητή. Μια παράσταση λόγου και μουσικής που θα απογειωσε με τις ερμηνείες του ο Κώστας Μακεδόνας και τις απαγγελίες της η Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη, ενώ θα ακουστούν περίπου 20 ποιήματα μελοποιημένα από τους Μίκη Θεοδωράκη, Ηλία Ανδριόπουλο, Μάνο Χατζιδάκι, Γιάννη Μαρκόπουλο, Λίνο Κόκκοτο, Νένα Βενετσάνου, Νότη Μαυρουδή και θα παρουσιαστούν με 12μελή ορχήστρα.
Ο Κώστας Μακεδόνας, ερμηνευτής αξιώσεων που έχει ερμηνεύσει στο παρελθόν κι άλλες φορές ποιήματα του Ελύτη, επιστρέφει στην πόλη που τον καθιέρωσε και τον πρωτοαγάπησε, χαρίζοντας ένα θέαμα υψηλού επιπέδου που εντάσσεται στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επταπυργίου και θα παρουσιαστεί στον επιβλητικό χώρο του Επταπυργίου, με την επιμέλεια της διδάκτωρ συγκριτικής λογοτεχνίας Άννας Μυκωνίου.
Χωρίς αμφιβολία, ο Μακεδόνας είναι ένας τραγουδιστής που από πολύ νωρίς αγάπησε το τραγούδι και αγαπήθηκε τραγουδώντας, Άλλοτε σε σκηνές της Θεσσαλονίκης στα 18 του, άλλοτε ερμηνεύοντας Σταμάτη Κραουνάκη και Γιώργο Ζήκα στα πρώτα του βήματα, άλλοτε Νικολόπουλο και Θάνο Μικρούτσικο και χτίζοντας με τα χρόνια, μια σπουδαία πορεία γεμάτη μεγάλες συνεργασίες αλλά και μία στενή σχέση εμπιστοσύνης με ένα μεγάλο κοινό που αναγνωρίζει στον ίδιο την ποιότητα, την συνέπεια και την αξία.
Με αφορμή τις δύο βραδιές στο Επταπύργιο, στις 28 και 29 Ιουνίου, ο Κώστας Μακεδόνας μιλάει στην Parallaxi για τη “σχέση” του με την ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη, για την πορεία του, το “μοίρασμα” του ως τραγουδιστής και πιλότος και για την δισκογραφία σήμερα.
Παραμένει πρόκληση για εσάς κάθε φορά που καλείστε να ερμηνεύσετε λόγια και μουσικές μεγάλων δημιουργών ή είναι μία διαδικασία που πλέον γνωρίζετε και απλά, κοιτάτε να το κάνετε καλά;
Μπορεί η εμπειρία των χρόνων να με βοηθά να ανταπεξέρχομαι με ικανοποιητικό τρόπο στο ρεπερτόριο μεγάλων δημιουργών αλλά δεν υπάρχει εφησυχασμός. Κάθε περίσταση είναι διαφορετική και παραμένει πρόκληση για μένα να ερμηνεύω μεγάλα έργα! Τίποτα δεν μένει ίδιο, ούτε εγώ ο ίδιος, εκτός από την διαρκή επιθυμία μου να μαθαίνω και να βελτιώνομαι!
Στο τέλος του μήνα έρχεστε για δύο βραδιές στη Θεσσαλονίκη για ένα αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη. Ποια είναι τα στοιχεία που σας συγκινούν σε μία τέτοια πρωτοβουλία;
Το Φεστιβάλ του Επταπυργίου το το θεωρώ ως ένα από τα πιο σημαντικά της χώρας μας. Η τοποθεσία είναι ιδανική καθώς και ο τρόπος που το προσεγγίζουν και διοργανώνουν οι άνθρωποί του. Η ιδέα της συναυλίας, στο συγκεκριμένο φεστιβάλ και χώρο, να ερμηνεύσουμε μελοποιημένα ποιήματα του Οδυσσέα Ελύτη με ενθουσίασε από την πρώτη στιγμή και νιώθω ιδιαίτερα συγκινημένος που θα είμαι παρέα με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη την οποία και θαυμάζω!
Είναι δύο βραδιές που, ωστόσο, εντάσσονται στην μεγάλη καλοκαιρινή σας περιοδεία που αποτελείται από διαφορετικά προγράμματα και διοργανώσεις σε όλη την Ελλάδα. Είναι μία περιοδεία κάτι που απολαμβάνετε ή είναι απλά μία λύση για να έρθετε κοντά σε ανθρώπους που σας αγαπούν και είναι δύσκολο να σας ακούσουν στην Αθήνα;
Οι καλοκαιρινές περιοδείες έχουν μεγάλη κούραση αλλά κρύβουν και μεγάλες χαρές! Παράλληλα με την εργασία μας γνωρίζουμε νέους τόπους, νέους ανθρώπους απολαμβάνοντας την φιλοξενία τους και λαμβάνοντας αγάπη από κόσμο που η αλήθεια είναι πως είναι δύσκολο να μας βρουν στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη.
Δεν είναι η πρώτη φορά που τραγουδάτε Οδυσσέα Ελύτη. Ποια στοιχεία της γραφής του αλλά, ίσως, και της ζωής του και της στάσης του στα πράγματα, ξεχωρίζετε;
Ό,τι και να πούμε για την ποίηση του Ελύτη θα είναι λίγο. Ο λόγος του είναι αβίαστος και έχει την μουσικότητα μέσα του. Το «Μονόγραμμα» για παράδειγμα είναι ένα κορυφαίο ποιήμα που κάθε φορά που το διαβάζω συγκινούμαι βαθιά ενώ όταν τραγουδώ το «Άξιον εστί» πλημμυρίζω με συναισθήματα! Έχω και την τύχη να έχω ερμηνεύσει σε πρώτη εκτέλεση ποιήματα του Ελύτη που τα μελοποίησε ο Δημήτρης Παπαδημητρίου στο έργο “Παραλλαγές πάνω σε μια αχτίδα”. Το έργο παρουσιάστηκε σε παγκόσμια πρώτη εκτέλεση στο Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο το 2020.
Γιατί σήμερα, ενώ κυκλοφορούν πολλές ποιητικές συλλογές σύγχρονης ποίησης, δεν υπάρχουν πολλοί συνθέτες που να επιδιώκουν να μελοποιήσουν ποιήματα;
Η ποίηση για τους συνθέτες είναι πάντα πρόκληση και πηγή έμπνευσης. Αν όντως ισχύει αυτό που λέτε, ίσως να πρέπει να ψάξουμε τα αίτια στον τρόπο που λειτουργεί πλέον η δισκογραφία, στα κίνητρα και στις ευκαιρίες που δίνονται στους νέους δημιουργούς να παράξουν και να παρουσιάσουν το έργο τους.
Έχει αλλάξει ο Κώστας Μακεδόνας στον τρόπο που επιλέγει νέα τραγούδια να πει, από τον Κώστα των πρώτων χρόνων; Είναι άλλες πια οι απαιτήσεις σας από το ρεπερτόριο σας;
Με τον καιρό όλα αλλάζουν. Προσπαθώ πάντως να θυμάμαι πάντα αυτό το «τσίμπημα» που ένιωθα όταν άκουγα ένα καινούργιο τραγούδι και ήθελα να το δισκογραφήσω ή να το παρουσιάσω στις συναυλίες μου. Πάντα ο στόχος μου ήταν να δισκογραφώ τραγούδια που αντέχουν στο χρόνο κι όχι εφήμερα σουξέ.
Είστε με το ένα πόδι σε μία δουλειά και με το άλλο σε μία άλλη, αυτή του πιλότου και μου έχετε πει παλιότερα οτι τις αγαπάτε εξίσου. Σας έχει στερήσει αυτό το μοίρασμα σε συνεργασίες, προτάσεις ή ακόμα και σε χρήματα;
Το βασικό κέρδος είναι πως ο συνδυασμός αυτών των δύο εργασιών μου προσφέρει ισορροπία. Φυσικά κάθε επιλογή μας, απαιτεί θυσίες αφού ο χρόνος δεν είναι απεριόριστος. Αισθάνομαι όμως ευτυχισμένος και πλήρης και αν ξεκινούσα από την αρχή πάλι τις ίδιες επιλογές θα έκανα.
Υπάρχουν ξέρετε πολλοί άνθρωποι που αναγκάζονται να κάνουν στη ζωή τους δουλειές που δεν αγαπούν και θεωρώ πως εσείς που κάνετε ως εργασία όσα αγαπάτε, είστε ο ιδανικός να πείτε κάτι σε αυτούς
Δεν γνωρίζω αν είμαι κατάλληλος για να δίνω συμβουλές. Προσπάθησα μια ζωή να κυνηγήσω τα όνειρά μου και να κάνω την όποια εργασία μου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και σαφώς με βοήθησε κι η τύχη σε αυτό. Ας κρατήσουν αυτά.
Με πρόσφατη την απώλεια του Γιάννη Μαρκόπουλου, νιώθετε να φεύγει σιγά σιγά μία σπουδαία εποχή για το τραγούδι; – Δεν θα έπρεπε να πάρουν την σκυτάλη νεότεροι δημιουργοί και να παρουσιάσουν μεγάλα πράγματα;
Ο Γιάννης Μαρκόπουλος ήταν ένας σπουδαίος δημιουργός. Πιο σπουδαίος από αυτό που πιστεύουμε σήμερα και το μέλλον πιστεύω θα μας το αποδείξει. Η τέχνη γενικότερα όπως και το τραγούδι, έχει μία συνέχεια. Την χωρίζουμε σε εποχές για να γίνεται πιο εύκολη η μελέτη της. Τα τραγούδια του Μαρκόπουλου και όλων των σπουδαίων δημιουργών παραμένουν εδώ και ανά πάσα στιγμή μπορούν να εμπνεύσουν έναν νέο δημιουργό και αν υπάρξουν οι κατάλληλες συνθήκες και ευκαιρίες, να μας παρουσιάσει το έργο του.
Πώς θα θέλατε να είναι το καλοκαίρι σας από εδώ και πέρα;
Με λιγότερες βροχές, με υγεία και αγάπη. Λιγότερη τοξικότητα και περισσότερη ενσυναίσθηση.
*Φεστιβάλ Επταπυργίου 2023, Φρούριο Επταπυργίου | «ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ – ΜΕ ΦΩΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟ» | 28-29 Ιουνίου 2023 | Κείμενα / λογοτεχνική μελέτη Άννα Μυκωνίου, Μουσική διεύθυνση Κωνσταντίνος Δημηνάκης, Σκηνοθετική επιμέλεια Αθανάσιος Κολαλάς, Ενορχηστρώσεις Αντώνης Σουσάμογλου, Λάζαρος Τσαβδαρίδης, Μικτή χορωδία Θεσσαλονίκης, Διεύθυνση Μαίρη Κωνσταντινίδου, Ερμηνεύουν Κώστας Μακεδόνας, Μαρία Κωστράκη, Αφήγηση-απαγγελία Καρυοφυλλιά Καραμπέτη | Προπώληση: VIVA