ΟPA : Σύγχρονη Αρχιτεκτονική Προοπτική!

To δίδυμο της θρυλικής Casa Brutale, μας μίλησε πριν ανέβει στην σκηνή του TEDxUAegean‬.

Έλενα Ταξίδου
οpa-σύγχρονη-αρχιτεκτονική-προοπτική-103718
Έλενα Ταξίδου

ΟPA : Taken from the Greeks.

Ή και όχι, γιατί OPA σε αυτή την περίπτωση σημαίνει Open Platform for Architecture, με ελληνική ρίζα και διεθνή αρχιτεκτονική εμβέλεια, ανεβαίνουν στη σκηνή του TEDxUAegean‬ μιλώντας για προοπτική και απαντώντας εκ των έσω στο επίκαιρο του διλλήματος “Fight or Flight”.

dacf42f7-01b7-4267-81d6-9034ec1d1a9a

Aυτοαναφορική εγχώρια και ταυτόχρονα κοσμοπολίτικη «αρχιτεκτονική βαρών», το δίδυμο που έφερε ξανά στο προσκήνιο την χαρά του σχεδίου, χωρίς αυτό να κατακρεουργείται από στερεότυπες αντιλήψεις περί “πιασάρικου” και πομπώδη συμπλέγματα ζορισμένης καλλιτεχνικής υπόστασης. Πειραματίζονται με την εννοιολογική διάσταση της αρχιτεκτονικής και οραματίζονται ουτοπικά περιβάλλοντα, μία εναλλακτική αφηγηματική αρχιτεκτονική εμπνεόμενη από μία ιδιαίτερη -μέσα στο μίνιμάλ της- μετάφραση του φυσικού χώρου. Ακόμα και στην πρώιμη θέα της μακέτας τους σε προκαλούν να σκεφτείς, λίγο διαφορετικά “την εικόνα”. Αυτό κατάφερε και η, θρυλική πλέον, Casa Brutale, με την λυρικότητα της οποίας μέσα σε ένα καλοκαίρι σύστησαν έξυπνα και εκρηκτικά τους αρχιτεκτονικούς τους αλγόριθμους παρουσιάζοντας “Το σπίτι που κρέμεται σε βράχο στο Αιγαίο”.

Ο Λαέρτης-Αντώνιος Βασιλείου και Παντελής Καμπουρόπουλος, έχουν ένα cool τρόπο να προσεγγίζουν την πολυτέλεια αφού πρώτα καταρρίπτουν την φιλοσοφία περί λειτουργικού και μη. Μόνη τους αρχή είναι το “Life is too short for designs that people will soon forget” και μακριά από φετιχιστικούς υπαινιγμούς, στέκονται τολμηροί και σοβαροί, κόντρα πολλές φορές στην de facto ιστορική ευθύνη που κουβαλάει η σύγχρονη δημιουργική σκέψη. Με αφορμή την διοργάνωση του TEDx University of The Aegean στις 9 Απριλίου στην Σύρο όπου και θα παρευρεθούν ανεβαίνοντας στην σκηνή του, μας μιλούν για το story τους και μας βάζουν στο κόλπο τους.

22c239ab-23e2-4362-9f3a-244278b0c6ac

Η ιστορία του κόσμου τους, ποιοι είναι και πώς λειτουργούν ;

ΟPA: H λειτουργία της ομάδας μας μπορεί να εξηγηθεί απλώς με το όνομα μας. Το ΟΡΑ εκτός από το γνωστό και ελληνικότατο ΏΠΑ! που χρησιμοποιούμε όλοι μας για να εκφράσουμε σχεδόν κάθε συναίσθημα σε κάποια αντίδραση, είναι και τα αρχικά του ολόκληρου ονόματος μας, που είναι Open Platform for Architecture δηλαδή μία ελεύθερη (ανοικτή) πλατφόρμα για την αρχιτεκτονική. Ένα επιστημονικό δίκτυο δηλαδή που μπορεί να υποστηρίξει τον σχεδιασμό σε οποιαδήποτε κλίμακα. Η δομή του ή η υποστήριξη του σχεδιασμού στα project που αναλαμβάνουμε γίνεται από 2 σημεία στην Ευρώπη. Ένα στην Ελλάδα και ένα στο Χάαρλεμ της Ολλανδίας όπου βρίσκεται και η έδρα της εταιρίας μας. Όσων αφορά το ανθρώπινο δυναμικό των ΟΡΑ αυτό αποτελείται από εμάς τους δύο, την Άννα Ρόζα Μοσχούτη και τον Μιχάλη Τακόπουλο που είναι και οι δύο αρχιτέκτονες. Από εκεί και πέρα και σε κάθε νέο project συνεργαζόμαστε με πολλούς ακόμα, αρχιτέκτονες, γραφεία κ.τ.λ. Όσον αφορά το κομμάτι του ερωτήματος σας που αναφέρεται για τον τρόπο, δηλαδή την πράξη που λειτουργούμε, είμαστε πολύ χαρούμενοι που υπάρχει το internet. Μέσα από εκεί βρισκόμαστε όλοι μαζί σε συνεχόμενη επικοινωνία. Επίσης, με πάρα πάρα πολλά mail.

Με έδρα την Ολλανδία. Υπήρχαν ευνόητοι λόγοι; 

ΟPA: Στο TEDx, στο πλαίσια του οποίου πραγματοποιείται και η συνέντευξη, θα μιλήσουμε για την συναισθηματική κατάσταση “Fight or Flight”. Εμείς προτείνουμε μία αντιστροφή του όρου, κάτι που λειτούργησε πολύ καλά για εμάς. First Flight then Fight. Η Ολλανδία για εμάς ήταν το Flight. Για να καταφέρουμε να πετύχουμε αυτό που θέλαμε έπρεπε να βγούμε τελείως από τον τρόπο που δουλεύαμε μέχρι τη στιγμή που αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε το γραφείο εκεί. Η Ολλανδία και η απόσταση από την Ελλάδα, βοήθησαν σε αυτό.

Σου δίνουν εύκολα την αίσθηση πως απενεχοποιούν την ντροπή που υποβόσκει σαν κοινωνική σκέψη στο αφοπλιστικό “το έκανα απλα γιατί μου άρεσε” και εν αρχή έρχεται φυσικά…η Casa Brutale. To πιο γνωστό τους πρότζεκτ, ένα σπίτι που κάνει απόλυτο fit in στο περιβάλλον, συνδυάζει το φως, το νερό και όσα στοιχεία το περιβάλλουν. Ευφάνταστοι συνδυασμοί υλικών, με πειραματισμό και παιχνίδι «πρώτων υλών», έρευνα και πολύ μελέτη, η Casa Brutale απέσπασε διθυραμβικά σχόλια τόσο εντός μα κυρίως εκτός συνόρων.

Casa Brutale / Κατοικία (μελέτη, υπό κατασκευή), σχεδιασμός και επεξεργασία - παραγωγή εικόνων πρός δημοσίευση αρχ. γραφείο ΟΡΑ, συνεργάτες τρισδιάστατων απεικονίσεων: LOOM DESIGN (Τερψιχώρη Λάτση)
Casa Brutale / Κατοικία (μελέτη, υπό κατασκευή), σχεδιασμός και επεξεργασία – παραγωγή εικόνων πρός δημοσίευση αρχ. γραφείο ΟΡΑ, συνεργάτες τρισδιάστατων απεικονίσεων: LOOM DESIGN (Τερψιχώρη Λάτση)
39d82764-23dc-4861-a977-fd35a57b5139
Casa Brutale / Κατοικία (μελέτη, υπό κατασκευή), σχεδιασμός και επεξεργασία – παραγωγή εικόνων πρός δημοσίευση αρχ. γραφείο ΟΡΑ, συνεργάτες τρισδιάστατων απεικονίσεων: LOOM DESIGN (Τερψιχώρη Λάτση)

52413385-bd97-4b84-99bb-276374b70a6c

Όταν όμως μιλάμε για μία ανοιχτή πλατφόρμα, για σχέδια για δημιουργία για όραμα, τι απαιτείται στην πράξη τελικά για την υλοποίηση πρότζεκτ τύπου Casa Brutale, ποιες είναι οι προϋποθέσεις ;

ΟPA: Το σπουδαιότερο που πετύχαμε με την Casa Brutale είναι πως αντιστρέψαμε τη political correct πορεία της δουλειάς του αρχιτέκτονα. Σχεδιάστηκε κάτι που άρεσε σε εμάς και κάποιος ήρθε να επενδύσει σε αυτό που πιστέψαμε εμείς. Σε εμάς δηλαδή. Όταν τελειώσει η κατασκευή της Casa Brutale θα είμαστε οι τύποι που χτίσανε έναν «πίνακα» και ο επενδυτής, αυτός που έχτισε την Casa Brutale. Δηλαδή, δεν δουλεύουμε υπό προϋποθέσεις. Η μόνη αρχή μας είναι: Life is too short for designs that people will soon forget.

Το θρυλικό σχέδιο της Casa Brutale, χρηματοδοτήθηκε, και από το “Αιγαίο” πηγαίνει Λίβανο. 

OPA: Η Casa Brutale ξεκινάει να κατασκευάζεται σύντομα και ευελπιστούμε ότι σε 2 χρόνια περίπου θα φιλοξενήσει το πρώτο του πάρτυ. Αυτή τη στιγμή μάλιστα, που μιλάμε, ετοιμάζουμε βαλίτσες για Λίβανο, το μέρος που θα βρίσκεται η Casa Brutale.

Αν κοιτούσαμε σε ένα καθρέφτη τα αστικά κέντρα της Ελλάδας, στο άμεσο μέλλον, θα θέλαμε η φιλοσοφία της ΟPA να είναι η αντανάκλασή τους. Ωστόσο σήμερα, ποια χαρακτηριστικά θα έπρεπε -ιδανικά- να εκπέμπουν τα εγχώρια αστικά περιβάλλοντα, αρχιτεκτονικά;

OPA: Τα χαρακτηριστικά της καθαριότητας και της οργάνωσης.

Πλατεία Εμπορίου στις Σέρρες (1ο Βραβείο σε πανελλήνιο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό - ένα εκ 3 ισότιμων), ομάδα μελέτης: ΟΡΑ μαζί με Κωνσταντίνο Κοσμά, Νέστωρα Σκαντζούρη και Τάσο Θεοδωρακάκη.
Πλατεία Εμπορίου στις Σέρρες (1ο Βραβείο σε πανελλήνιο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό – ένα εκ 3 ισότιμων), ομάδα μελέτης: ΟΡΑ μαζί με Κωνσταντίνο Κοσμά, Νέστωρα Σκαντζούρη και Τάσο Θεοδωρακάκη.

Περί Αρχιτεκτονικής & άλλων δαιμονίων. Ποιο είναι το πιο όμορφο σχέδιο | κτίριο στην Ελλάδα;  

ΟPA: Σχέδιο, η Casa Brutale που αρχικά προοριζόταν για να κτισθεί κάπου στο Αιγαίο. Κτισμένο, για τον Παντελή το Μουσείο Περιβάλλοντος Στυμφαλίας, των αρχιτεκτόνων Δημήτρη Ησαϊα και Τάση Παπαϊωάννου. Για τον Λαέρτη, ο Παρθενώνας.

Είναι η σύγχρονη αισθητική το ναρκωτικό του μέλλοντος ή ακόμα και αυτή επιστρέφει στο παρελθόν για να ξαναοριστεί, με ό,τι και όσα αυτό συνεπάγεται; 

OPA: Η αισθητική του καθενός διαμορφώνεται σύμφωνα με τις εμπειρίες του, σύμφωνα με τον τρόπο που μεγάλωσε και της εικόνες που μάζεψε. Κάθε στιγμή της ζωής μας η αισθητική μας διαμορφώνεται λοιπόν και σύμφωνα με αυτή προχωράμε. Αν γυρνούσαμε συνέχεια στο παρελθόν θα έπρεπε να προτείνουμε άλλον ένα πύργο του Άϊφελ και εμάς αυτό δεν μας εκφράζει, άσχετα αν εκφράζει άλλους. Φυσικά όμως και εμείς και ο τρόπος σκέψης μας στηρίχτηκε και συνεχίζει να στηρίζεται σε ιδέες προηγούμενων τις οποίες προσπαθούμε να προχωρήσουμε ένα βήμα πιο μπροστά.

(1ο Βραβείο σε πανευρωπαϊκό αρχ. διαγωνισμό μετά από πρόσκληση από την Ευρωπαϊκή Ένωση) (μελέτη,κατασκευή), ομάδα μελέτης: ΟΡΑ μαζί με Άννα-Ρόζα Μοσχούτη, Μιχάλη Τακόπουλο και Θεόδωρο Στρατσιάνη / Θέμα: Περίπτερο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο διεθνές συνέδριο MWC Barcelona.
(1ο Βραβείο σε πανευρωπαϊκό αρχ. διαγωνισμό μετά από πρόσκληση από την Ευρωπαϊκή Ένωση) (μελέτη,κατασκευή), ομάδα μελέτης: ΟΡΑ μαζί με Άννα-Ρόζα Μοσχούτη, Μιχάλη Τακόπουλο και Θεόδωρο Στρατσιάνη / Θέμα: Περίπτερο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο διεθνές συνέδριο MWC Barcelona.

f55fc650-bc52-4bbb-a54f-5f80a21d9a63

Γιατί δεν είναι ουσιαστικά ορατή η αλλαγή των αστικών τοπίων στην σύγχρονη Ελλάδα, όταν οι σχολές αρχιτεκτόνων τυπικά εξακολουθούν και βγάζουν στην αγορά νέους αρχιτέκτονες. Γυρίζουν τελικά τα πάντα γύρω από την οικονομική κρίση; 

OPA: Νομίζουμε πως η σύγχρονη ελληνική αρχιτεκτονική έχει να δείξει σπουδαία παραδείγματα ποιότητας αλλά συνήθως αυτά χάνονται στους τόνους σαβούρας που μας πλασάρουν τα δήθεν ελληνικά περιοδικά και γενικά τα media που ασχολούνται με το design εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων. Από την άλλη, αυτές τις σαβούρες θαυμάζει και ο κόσμος που αγοράζει ή ενημερώνεται από αυτά. Οπότε, δεν νομίζουμε πως μπορούμε, από τη μεριά μας τουλάχιστον, να συνεχίσουμε να κατηγορούμε την οικονομική κρίση για όλα μας τα κακά αλλά την παιδεία μας. Του καθενός μας προσωπικά. Άλλωστε μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, που η οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα ήταν χειρότερη από ότι σήμερα, υπήρξε το σημαντικότερο ρεύμα της νεότερης ελληνικής αρχιτεκτονικής με παραδείγματα αρχιτεκτόνων όπως ο Πικιώνης και αργότερα ο Κωνσταντινίδης και ο Ζενέτος.

Ποια τα ερεθίσματα του σύγχρονου αρχιτέκτονα; Ποια τα χαρακτηριστικά που τον ορίζουν;

OPA: Η αρχιτεκτονική, ανέκαθεν, ήταν ίσως το επάγγελμα που επηρρεάζεται περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο από όλες τις σύγχρονες επιστήμες ανάλογα με την εποχή που μελετάται. Ένας αρχιτέκτονας μπορεί να είναι φιλόσοφος ή να τον ενδιαφέρει η ιατρική ή ακόμη και η μουσική. Σύμφωνα με τον Βιτρούβιο, πολλούς αιώνες πρίν, ο αρχιτέκτονας έπρεπε να είναι πανεπιστήμονας. Όπως καταλαβαίνετε δεν μπορούμε να δώσουμε ένα γενικό χαρακτηρισμό στους αρχιτέκτονες αλλά σίγουρα μπορούμε να σας πούμε για εμάς πως το δικό μας ερέθισμα είναι το στοιχείο του coolness σε ότι υπογράφουμε.

Lux Aterna / ναός (μελέτη), σχεδιασμός και επεξεργασία - παραγωγή εικόνων πρός δημοσίευση αρχ. γραφείο ΟΡΑ, συνεργάτες τρισδιάστατων απεικονίσεων: LOOM DESIGN (Τερψιχώρη Λάτση) και Christopher Malheiros.
Lux Aterna / ναός (μελέτη), σχεδιασμός και επεξεργασία – παραγωγή εικόνων πρός δημοσίευση αρχ. γραφείο ΟΡΑ, συνεργάτες τρισδιάστατων απεικονίσεων: LOOM DESIGN (Τερψιχώρη Λάτση) και Christopher Malheiros.

Ποιο μέρος του κόσμου είναι ο παράδεισος για έναν designer; Είτε από την άποψη πόρων είτε για το ακριβώς αντίθετο, λειτουργώντας από το μηδέν σαν ιντριγκαδόρικος καμβάς; 

OPA: Μας αρέσουν τα δύσκολα. Προτιμάμε να μελετήσουμε και να προτείνουμε μία κατοικία στο Τόκυο, σε ένα οικόπεδο επιφάνειας 100 τ.μ. και πλάτους 4μ. παρά να μας καλούσε κάποιος σεϊχης να οργανώσουμε το masterplan μίας νέας πόλης σε μία έρημο. Αν και δεν θα λέγαμε όχι και στο δεύτερο φυσικά…

Κατάστημα στην Μεσαιωνική πόλη της Ρόδου (μελέτη, υλοποίηση), μελέτη - υλοποίηση ΟΡΑ.
Κατάστημα στην Μεσαιωνική πόλη της Ρόδου (μελέτη, υλοποίηση), μελέτη – υλοποίηση ΟΡΑ.

Αγαπάτε Αλλήλους. Πώς αλληλεπιδρούν δύο φίλοι πάνω στις ίδιες δημιουργικές επιδιώξεις;

OPA: Η βάση της συνεργασίας μας είναι η εμπιστοσύνη και ο σεβασμός που έχουμε ο ένας απέναντι στον άλλο. Δεν ξεχωρίζουμε επιτυχίες ή αποτυχίες. Τις γιορτάζουμε όμως πάντα, παρέα και με χιούμορ που δεν καταλαβαίνουν συνήθως οι υπόλοιποι.

Μετά από την bigger than life απεικόνιση ενός σπιτιού όπως το ξέραμε μέχρι τώρα (Casa Brutale). Νext big thing; 

ΟPA: Το Casa Brutale μας έφερε υπέροχα project τα οποία όμως δυστυχώς δεν μπορούμε να αποκαλύψουμε. Σας υποσχόμαστε όμως πως θα δείτε δημοσιευμένες πολλές ακόμα μελέτες μας.

(προμελέτη, τμηματική υλοποίηση με αυτεπσιτασία από τον ιδιοκτήτη), αποκατάσταση και επανάχρηση διατηρητέων αρχοντικών στο Ημεροβίγλι Σαντορίνης ως ενοικιαζόμενα τουριστικά - πολυτελή καταλύματα. Ομάδα μελέτης: ΟΡΑ μαζί με Παναγιώτα Κουλοχέρη και Θεόδωρο Στρατσιάνη.
(προμελέτη, τμηματική υλοποίηση με αυτεπσιτασία από τον ιδιοκτήτη), αποκατάσταση και επανάχρηση διατηρητέων αρχοντικών στο Ημεροβίγλι Σαντορίνης ως ενοικιαζόμενα τουριστικά – πολυτελή καταλύματα. Ομάδα μελέτης: ΟΡΑ μαζί με Παναγιώτα Κουλοχέρη και Θεόδωρο Στρατσιάνη.

Οι OPA θα ανέβουν στην σκηνή του TEDx University of the Aegean σε μία διοργάνωση σύγχρονης λογικής γεμάτη ήχους και πρωταγωνιστές που οι ιστορίες τους παρουσιάζονται για να παρακινήσουν. Ετοιμαστείτε να παρακινηθείτε και να προβληματιστείτε για “φυγές και για μάχες” αλλά και να γνωρίσετε από πρώτο χέρι τα παρασκήνια πίσω από τα σχέδια. H δεύτερη συνεχή διοργάνωση του TEDxUAegean‬, με την εύστοχη θεματική του “Fight of Flight, έρχεται δυναμικά να δώσει κίνητρα και να αποδείξει πως “όλα είναι θέμα προοπτικής”, στις 9 Απριλίου στην Ερμούπολη της Σύρου, στο Apollon Theater.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα