άννα-μενενάκου-είναι-απαραίτητο-να-μ-1223149

Θέατρο

Άννα Μενενάκου: «Είναι απαραίτητο να μαχόμαστε για το δικαίωμα στην ελευθερία του λόγου»

Η δημοφιλής ηθοποιός έρχεται στη Θεσσαλονίκη με το εξαιρετικό «Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons» και μιλάει στην Parallaxi για όλα!

Γιώργος Σταυρακίδης
Γιώργος Σταυρακίδης

Ηθοποιός με σημαντικές παρουσίες θεατρικά, τηλεοπτικά αλλά και κινηματογραφικά, άνθρωπος με έντονη παρουσία στον χώρο που αγαπά και την έκανε γνωστή στο κοινό, αλλά και γεμάτη ευαισθησίες που δεν την κρατούν πίσω, αλλά την κάνουν πιο πολύτιμη σε όσα κάνει.

Η Άννα Μενενάκου, δεν είναι μία ηθοποιός που απλά κοιτάει τη δουλειά της. Ενδιαφέρεται για την κοινωνία που ζει, παίρνει θέση και θέλει να την αφορά κάθε κοινωνικό ζήτημα ακόμ και μέσα από τη δουλειές που παρουσιάζει, όπως συμβαίνει με την παράσταση «Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons» που η έλλειψη επικοινωνίας των ανθρώπων και οι περιορισμοί που βρίσκουμε μπροστά μας παντού, είναι το θέμα της παράστασης που συμπρωταγωνιστεί μαζί με τον εξίσου ταλαντούχο Γιώργο Ζυγούρη σε σκηνοθεσία της Ζαφειρίας Δημητροπούλου Del Angel και ένα εξαιρετικό κείμενο του άγγλου Sam Steiner σε μετάφραση του Αντώνη Γαλέου.

Με αφορμή την… άνοδο  του «LemonsX5» στη Θεσσαλονίκη, στη σκηνή του Θεάτρου Αυλαία από την Πέμπτη 10 Οκτωβρίου και για λίγες παραστάσεις, η Άννα Μενενάκου μιλάει στην Parallaxi για τα νοήματα του έργου, την δική της άποψη για τους περιορισμούς που ζούμε ως κοινωνία, αλλά μας αφήνει να τη γνωρίσουμε και λίγο καλύτερα απαντώντας σε ερωτήσεις που αφορούν τη δική της ζωή.

Συνεχίζοντας με το «Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons» του Σαμ Στάινερ για ακόμα μία σεζόν, τι σας δίδαξε η επαφή με το έργο αλλά και οι συζητήσεις ενδεχομένως που θα έχετε κάνει γύρω από αυτό;

Η επαφή μου με το έργο «Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons» με έχει διδάξει πολλά σχετικά με τη σημασία της επικοινωνίας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε στις ανθρώπινες σχέσεις. Μέσα από τις πρόβες και τις συζητήσεις που είχαμε με την ομάδα, συνειδητοποίησα ακόμα περισσότερο πόσο σημαντικές είναι οι λέξεις που επιλέγουμε και πώς αυτές επηρεάζουν την αλληλεπίδρασή μας με τους άλλους. Επίσης, το έργο φέρνει στην επιφάνεια την έννοια των περιορισμών. Οι χαρακτήρες καλούνται να βρουν έναν τρόπο να συνδεθούν σε έναν κόσμο που είναι γεμάτος απαγορεύσεις και περιορισμούς. Αυτό μας υπενθυμίζει ότι, παρά τις δυσκολίες, η ειλικρίνεια και η αλήθεια είναι απαραίτητες για την αληθινή σύνδεση. Η συζήτηση γύρω από το έργο, λοιπόν, μας έχει βοηθήσει να εξερευνήσουμε πτυχές της ανθρώπινης φύσης, της ελευθερίας και του φόβου, αλλά και τη διαχείριση των συναισθημάτων μας, κάτι που θεωρώ πολύ σημαντικό, ειδικά σε μια εποχή όπου η επικοινωνία πολλές φορές γίνεται επιφανειακή.

Γιατί Lemons επί πέντε;

Ο τίτλος «Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons» αποτυπώνει την επανάληψη των προκλήσεων και την αναγκαιότητα της αληθινής επαφής, ενώ καλεί τους θεατές να αναλογιστούν τους δικούς τους περιορισμούς και πώς μπορούν να τους υπερβούν. Ο αριθμός πέντε, πέρα από το ότι δημιουργεί μια ιδιαίτερη ηχητική και οπτική αίσθηση, λειτουργεί ως μια ένδειξη επανάληψης και εμμονής, υποδεικνύοντας την αίσθηση του περιορισμού που βιώνουν η Μπερναντετ και ο Όλιβερ.

Σε μία εποχή που μιλάμε συνεχώς για τους περιορισμούς που ζούμε, τι έρχεται να δώσει στον θεατή αυτό το έργο;

Το Lemonsx5  συνδυάζει την πρόκληση και την ελπίδα. Μέσα από την ιστορία των δύο πρωταγωνιστών,  καλούμαστε να αναλογιστούμε την αξία της ελευθερίας, της έκφρασης και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε οι άνθρωποι στη σύγχρονη κοινωνία. Το έργο αναδεικνύει την σημασία της επικοινωνίας, όχι μόνο μέσω λέξεων, αλλά και μέσω σιωπών, βλέμματος και συναισθημάτων. Υπογραμμίζει πώς οι περιορισμοί, είτε αυτοί είναι εξωτερικοί, είτε εσωτερικοί, μπορούν να επηρεάσουν τις σχέσεις μας και την αληθινή σύνδεση με τους άλλους.  Το «Lemons» μας υπενθυμίζει ότι, παρά τις δυσκολίες, η αναζήτηση της ευτυχίας και η ανθρώπινη σύνδεση παραμένουν θεμελιώδεις ανάγκες για όλους μας.

Μπορεί να υπάρχει ευτυχία πίσω από τη σκιά των περιορισμών;

Το ιδανικό είναι να μην υπάρχουν περιορισμοί, ας ξεκινήσουμε από αυτό. Όμως ακόμα και σε δύσκολες συνθήκες, οι άνθρωποι μπορούν να βρουν στιγμές χαράς και σύνδεσης. Οι περιορισμοί,  μπορεί να μας αναγκάσουν να αναζητήσουμε εναλλακτικούς τρόπους έκφρασης και επικοινωνίας. Η ευτυχία  όμως μπορεί να ανθήσει όταν οι άνθρωποι αναγνωρίζουν την αξία των σχέσεών τους, την κατανόηση και την υποστήριξη που προσφέρουν ο ένας στον άλλο στην απόλυτη ελευθερία και όχι σε κατάσταση περιορισμού.

Ποια είναι η σχέση σας με την Μπερναντέτ, την ηρωίδα που υποδύεστε;

Η Μπερναντέτ είναι ένας ρόλος που έχω αγαπήσει πολύ. Έχουμε αρκετά κοινά, αλλά και διαφορές. Είναι μια καθημερινή και συνεχής πρόκληση για μένα, καθώς είναι μια πολύπλοκη και πολυδιάστατη προσωπικότητα. Έχει πολλές άμυνες, όπως πολλοί άνθρωποι όταν αισθάνονται πίεση ή περιορισμούς στην ελευθερία τους. Και φοβάται, αλλά δεν φοβάται να πει ότι φοβάται. Γεγονός που εγώ το βρίσκω συγκινητικά θαραλλέο. Η Μπερναντέτ όπως κι εγώ, θέλει να επικοινωνήσει ουσιαστικά και να εκφραστεί, αλλά ζει σε έναν κόσμο γεμάτο περιορισμούς, που την ωθούν να προστατεύει τον εαυτό της. Η διαφορά μας είναι πως, ενώ εγώ νιώθω ότι μπορώ να εκφραστώ ελεύθερα, η Μπερναντέτ παλεύει με τις λέξεις και με τον περιορισμένο χώρο που της δίνεται για να το κάνει. Έτσι καθημερινά γίνομαι η φωνή της και μέσα από τις λέξεις της και τους φόβους της εκτιμώ την δική μου ελευθερία.

Άννα Μενενάκου

Είναι τελικά απαραίτητες οι λέξεις για να επικοινωνήσουμε τα συναισθήματα μας;

Μέσα από την έρευνά μας με τη σκηνοθέτιδά μας, Ζαφειρία Δημητροπούλου-Del Angel, ανακαλύψαμε πολλές στιγμές όπου τα σώματα και οι σιωπές των ηρώων λένε τα πάντα. Αυτές οι στιγμές, κατά τη γνώμη μου, είναι από τις πιο δυνατές του έργου μας. Προσωπικά, αγαπώ τις σιωπές. Παρ’ όλα αυτά, ενώ η σιωπή μπορεί να είναι πιο δυνατή από μια ολόκληρη συζήτηση και να αποτυπώνει βαθιά συναισθήματα, οι λέξεις παραμένουν εξίσου σημαντικές στην επικοινωνία μας. Είναι απαραίτητο να μαχόμαστε για το δικαίωμα στην ελευθερία του λόγου, καθώς οι λέξεις είναι το μέσο με το οποίο εκφράζουμε την αλήθεια μας.

Ποια είναι η άποψη σας σχετικά με την ελευθερία τελικά που μπορεί να έχουμε σήμερα να εκφραστούμε;

Η ελευθερία της έκφρασης σήμερα μπορεί να φαίνεται πιο εύκολη λόγω των πολλών μέσων επικοινωνίας, αλλά στην πραγματικότητα είναι πιο περιορισμένη από όσο νομίζουμε. Αν και έχουμε πρόσβαση σε περισσότερους τρόπους να εκφραστούμε, η αληθινή ελευθερία λόγου είναι συχνά υπό αμφισβήτηση. Για μένα, η ελευθερία έκφρασης είναι απαραίτητη για την προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη, και πρέπει να την υπερασπιζόμαστε ενεργά, γιατί χωρίς αυτήν, χάνεται η αυθεντική επικοινωνία και η ουσιαστική σύνδεση.

Συγκρούεται καθόλου η Άννα ως άνθρωπος με την Άννα την επαγγελματία που θα πρέπει αν θέλετε,  να δείξει κι ένα άλλο πρόσωπο για να υπάρξει στον χώρο;

Όχι, δεν συγκρούεται πάντα η Άννα ως άνθρωπος με την Άννα την επαγγελματία. Αυτό σημαίνει ότι προσπαθώ να διατηρώ τη συνοχή ανάμεσα στις δύο πλευρές του εαυτού μου. Ωστόσο, οι καταστάσεις μπορεί να απαιτούν διαφορετικές προσεγγίσεις. Αν η ηθική μου το επιτρέπει, θα προσαρμοστώ ανάλογα. Αυτό σημαίνει ότι όταν οι απαιτήσεις της δουλειάς  δεν έρχονται σε αντίθεση με τις αρχές μου, μπορώ να προσαρμοστώ χωρίς να νιώθω ότι χάνω την ταυτότητά μου. Η αυθεντικότητα είναι σημαντική για μένα. Θέλω να είμαι πιστή στον εαυτό μου, στις αξίες μου, στους συνεργάτες μου και σε αυτό που θέλουμε να εκφράσουμε.

Σας έχουμε δει στο θέατρο αλλά και στην τηλεόραση πολλές φορές. Πρόκειται για δύο διαφορετικές συνθήκες που πρέπει να προσαρμοστείτε ή για εσάς είναι μία ίδια διαδικασία;

Στο θέατρο, η παράσταση είναι ζωντανή και η αλληλεπίδραση με το κοινό είναι άμεση. Οι συναισθηματικές αντιδράσεις και οι ρυθμοί μπορεί να αλλάξουν κάθε βράδυ, πράγμα που απαιτεί μεγάλη ευελιξία και προσαρμοστικότητα. Αντίθετα, στην τηλεόραση, η διαδικασία είναι πιο τεχνική και συνήθως απαιτεί περισσότερη προετοιμασία και επαναλήψεις, καθώς οι σκηνές γυρίζονται πολλές φορές μέχρι να βγει το τελικό προϊόν. Συνολικά, η κύρια διαφορά έγκειται στον τρόπο παρουσίασης και στον χρόνο που έχεις για να εξερευνήσεις τους χαρακτήρες. Αλλά η επιθυμία να επικοινωνήσεις και να εκφράσεις τα συναισθήματα των ρόλων παραμένει σταθερή και στις δύο περιπτώσεις.

Τι περιέχει στις μνήμες σας η δική σας Θεσσαλονίκη;

Πάντα λέω: ” Θεσσαλονίκη μου πανέμορφη” . Έχω ζήσει πολύ δυνατές στιγμές στη Θεσσαλονίκη. Πολλές παραστάσεις, υπέροχο ζεστό κοινό, καταπληκτικό φαγητό και έντονη πολιτιστική δράση. Η Θεσσαλονίκη αποτελεί πάντα έμπνευση για μένα.

Άννα Μενενάκου

“Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons” του Sam Steiner από 10 Οκτωβρίου 2024 στο θέατρο ΑΥΛΑΙΑ

Σε έναν θορυβώδη κόσμο, όπου δύο άτομα καταφέρνουν να βρουν το ένα το άλλο ξεκινώντας μια ρομαντική σχέση, ο Sam Steiner, στο πρωτοποριακό έργο του “Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons”, φαντάζεται μια συνθήκη που αγγίζει τα όρια της δυστοπίας. Η κατάχρηση εξουσίας, ο περιορισμός της ελευθερίας, η επικοινωνία, η αντίσταση και ο έρωτας είναι μόνο κάποια από τα κομμάτια του μωσαϊκού που περίτεχνα δημιουργεί ο συγγραφέας.

Η παράσταση ανεβαίνει στο θέατρο Αυλαία, με τους Άννα Μενενάκου και Γιώργο Ζυγούρη, σε σκηνοθεσία της Ζαφειρίας Δημητροπούλου Del Angel.

Σε ένα φανταστικό μέλλον, όπου η κυβέρνηση εφαρμόζει έναν αυστηρό νόμο που περιορίζει την καθημερινή ομιλία, μέσα στη δίνη των κοινωνικοπολιτικών θεμάτων που εγείρονται, μια όμορφη και συγκινητική ερωτική ιστορία, μεταξύ δύο πολύ διαφορετικών ατόμων, μας θυμίζει ότι σχεδόν πάντα «η κάθε λέξη μας μετράει»! Πώς γίνεται αυτά τα δύο άτομα να έρθουν πιο κοντά; Ποια είναι αυτά που λένε με ή χωρίς το όριο στις λέξεις και – το πιο σημαντικό – τι λένε ανάμεσα στις λέξεις; Πόσο σημαντική είναι η επικοινωνία και η ελευθερία και πόσο συμβάλουν στη βελτίωση των ανθρωπίνων σχέσεων που ήταν και θα είναι πάντα τόσο εύθραυστες;

Το “Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons” είναι ένα αιχμηρό έργο, που μοιάζει οικείο, διαχρονικό, γεμάτο χιούμορ και φοβερά αληθινό…!

Πληροφορίες: Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ: Τσιμισκή 136, (Πλατεία ΧΑΝΘ) | Τηλέφωνο: 2310 230013 | Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2024, 21:00 – Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2024, 21:00 – Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2024, 21:00 – Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2024, 20:00 – Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2024, 21:00 – Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2024, 21:00 – Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2024, 21:00 – Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2024, 21:00 – Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024, 20:00 | Εισιτήρια: 17€ κανονικό, 15€ φοιτητικό, ανέργων | Προπώληση: Ταμείο θεάτρου ΑΥΛΑΙΑ & ticketservices.gr // https://shorturl.at/06Er7

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα