δημήτρης-κολιαδήμας-h-θεσσαλονίκη-φαν-1033940

Design

Δημήτρης Κολιαδήμας: H Θεσσαλονίκη φαντάζει φτιαγμένη για περαστικούς, όχι για τους κατοίκους της

Ο Δημήτρης Κολιαδήμας, από τους πιο επιτυχημένους designers της χώρας και ιδρυτής της Semiotik Design Agency, μιλάει για την απόφαση του να κατέβει πλέον στην Αθήνα για τα επόμενα μεγάλα του σχέδια

Γιώργος Σταυρακίδης
Γιώργος Σταυρακίδης

O Δημήτρης Κολιαδήμας, ιδρυτής και creative director του Semiotik Design Agency, μετά από αρκετά χρόνια δημιουργίας στη Θεσσαλονίκη αποφασίζει να αλλάξει έδρα και να μεταφέρει την δραστηριότητα του στην Αθήνα κι αυτό από μόνο του, δείχνει μία τολμηρή και άκρως δημιουργική επόμενη μέρα για έναν άνθρωπο που ποτέ δεν περιορίστηκε τελικά από τα “σύνορα” της πόλης του.

Με τον αέρα των μεγάλων επιτυχιών και ενός ακόμα βραβείου που κέρδισε πρόσφατα, το Μέγα ΕΒΓΕ, ο δημιουργός της Semiotik μιλά για την γενιά του, τα προσεκτικά αλλά και τολμηρά σε πολλές περιπτώσεις βήματα του σε έναν χώρο που ξεχώρισε, τα επόμενα, μεγάλα σχέδια του και για μία Θεσσαλονίκη που μπορεί να αποχωρίζεται τυπικά, ουσιαστικά όμως υπάρχουν πολλά που θέλει να πάρει μαζί του και τον συνδέουν μαζί της.

Ο Δημήτρης Κολιαδήμας είναι ένας από τους πιο επιτυχημένους designers της χώρας με σημαντικές δουλειές και συνεργασίες και για αυτές και ακόμα περισσότερα μιλάει στην Parallaxi μία εποχή που μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα σε κούτες μετακόμισης και σπουδαία καινούρια σχέδια. Είναι περίοδος προσαρμογής; Θα έλεγα, είναι ακόμα μία περίοδος δημιουργίας γι’ αυτόν και την ομάδα του!  

Ανήκετε σε μία γενιά που μοιάζει τα τελευταία χρόνια να αναπολεί και να αναζητάει μία χαμένη αισθητική. Νιώθετε να ισχύει αυτό και ότι συμβάλλετε ουσιαστικά μέσω της δουλειάς σας;

Το οπτικό αποτέλεσμα κάθε εργασίας φέρει κοινωνικό και πολιτισμικό χαρακτήρα, αποτελώντας μορφή ηθικής έκφρασης. Η έκφραση που αναζητά η γενιά μου, θεωρώ πως βρίσκεται σε κάθε έργο που φανερώνει την ουσία των πραγμάτων και υπερκεράζει την οπτική διάσταση, τιμώντας έτσι τον ορισμό της λέξης “αισθητική” ως ένα σύνολο κανόνων που εντοπίζεται στη βαθύτερη ανάγνωση του αποτελέσματος. Για να υπηρετήσουμε πιστά αυτόν το σκοπό, οφείλουμε να διαχειριζόμαστε με ειλικρίνεια και διαφάνεια τη σχεδιαστική πράξη, κατανοώντας τις ηθικές συνέπειες στο άτομο και την κοινωνία.

Είναι εύκολο να ξεχωρίσει – αν ξεχωρίζει – ο άνθρωπος από τον επαγγελματία;

Το ζήτημα δεν είναι να ξεχωρίζουν, αλλά να συνεργάζονται. Ο επαγγελματίας οφείλει να ορίζει πότε και πόσο θα εντάξει την ανθρώπινη ματιά για να στηρίξει μία δημιουργική αποστολή. Ο άνθρωπος από την άλλη, που πρέπει πάντα να κάθεται στο τιμόνι, επωφελείται από τις διαδικασίες του επαγγελματία, για να μπορέσει να εξελιχθεί και να “μεγαλώσει” και στη δουλειά του, αλλά και ως προσωπικότητα. Η διαχείριση της κάθε πλευράς είναι δείκτης ωριμότητας και θεωρώ άξιος στόχος κάθε ατόμου, ανεξαρτήτως απασχόλησης.

Ποιες πόλεις πιστεύετε πως «βαδίζουν» σε μια καλύτερη πορεία αισθητικά;

Το Λονδίνο, το Βερολίνο και η Νέα Υόρκη για εμένα αποτελούν σημεία όπου η αισθητική αποτυπώνεται κοινωνικά και πολιτιστικά σε εμφανή κλίμακα. Γενικότερα, στις πόλεις εκτιμώ την ποιότητα των εικόνων με τις οποίες μπορούν να σε “εξοπλίσουν”, και αναζητώ την ισορροπία ανάμεσα στην αισθητική διάσταση και την κοινωνική της συνέπεια. Η κληρονομιά που προκύπτει από την αστική έκφραση οφείλει να είναι προϊόν συνειδητότητας και να αποσκοπεί στη δημιουργία ενός φιλικού πλαισίου διαβίωσης.

MGA Logo – Φωτ.: Semiotik Design

Πώς χαρακτηρίζετε τη ζωή στη Θεσσαλονίκη – Τι θα αλλάζατε αν μπορούσατε και πώς;

Χρόνια τώρα καταλήγω στο συμπέρασμα πως η Θεσσαλονίκη φαντάζει φτιαγμένη για τους περαστικούς, και όχι για τους κατοίκους της. Θα χαιρόμουν να δω πολλές αλλαγές που θα συνεισφέρουν σε μία νέα πραγματικότητα, πιο φιλική και σίγουρα πιο σύγχρονη.

Τι σας κρατάει και τι σας σπρώχνει να φύγετε από τη Θεσσαλονίκη;

Θα μας κρατούσε το μετρό, μόνο που θα μας βρει στην Αθήνα! Από τη Θεσσαλονίκη θέλω να κρατήσω την ιδιαιτερότητα στην ανομοιογένειά της. Το μωσαϊκό που συνθέτει και απαιτεί φρέσκια ματιά σε κάθε σταυροδρόμι, ενθαρρύνοντας την ενεργή παρατήρηση και αξιολόγηση. Αγαπώ να επιλέγω το κομμάτι που τελικά θα “πάρω μαζί μου”. Όσο για την Αθήνα, ανυπομονώ να συνδεθώ μαζί της ως μόνιμος κάτοικος και να εντοπίσω με τον χρόνο τα σημεία που θα ενημερώνουν τη νέα αυτή εμπειρία.

Μπορεί η Θεσσαλονίκη να είναι βάση για έναν άνθρωπο που δημιουργεί παγκόσμια ή θα πρέπει κάποια στιγμή να μετρήσει τα πράγματα και να φύγει;

Από την εμπειρία μου λοιπόν θα έλεγα πως δεν σε περιορίζει, όπως δεν περιόρισε εμάς και τις διεθνείς μας συνεργασίες (Volvo Cars, Volvo Ocean Race, Akzonobel, Qualco Group, Apivita, CoType Foundry, The Future Academy, Montegrappa), αλλά ούτε και τη διεθνή μας αναγνώριση σε βραβεύσεις (Red Dot Design Awards, D&AD, Art Directors Club Europe, Type Directors Club, European Design Awards). Οι σχεδιαστικές λύσεις που είναι ανθεκτικές στον χρόνο, τείνουν να ξεπερνούν και τα στεγανά των συνόρων. Παρόλα αυτά, πιστεύω απόλυτα στη συνειδητότητα και τις συγκυρίες – πως το επόμενο κεφάλαιο ανήκει στην Αθήνα. Δεν εικάζω ότι θα αλλάξει τα πράγματα, αφού η κουλτούρα μας ήταν πάντα εξωστρεφής. Έχω όμως πίστη στο αντίκτυπο της αλλαγής, και για αυτό είμαι ενθουσιασμένος.

Ποιες από τις συνεργασίες σας θεωρείτε σταθμό σας;

Σταθμό αποτελεί για εμάς κάθε συνεργασία που ανοίγει τον δρόμο για επιτυχή ολοκλήρωση, αλλά και αμοιβαία επαγγελματική και προσωπική εξέλιξη. H συνεργασία μας με τη Volvo αποτέλεσε αδιαμφισβήτητα ορόσημο για εμάς και ανέδειξε την έντονη κλίση μας προς εταιρίες με καινοτόμο χαρακτήρα (Volvo Car Hellas, Volvo Ocean Race). Στο ίδιο πλαίσιο, η εκτενής συνεργασία μας με τη Doppler, που απέσπασε τέσσερις διακρίσεις στα Ελληνικά Βραβεία Σχεδιασμού Οπτικής Επικοινωνίας, μας έδωσε την ευκαιρία να εντρυφήσουμε στην τεχνολογία στον κλάδο των ανελκυστήρων, αναδεικνύοντας το ήθος που τη διακρίνει διεθνώς. Αξίζει να αναφέρω εδώ και το τυπογραφείο Future Format, αφού χάρη στο εταιρικό έντυπο “Elements” που σχεδιάσαμε, λάβαμε διεθνή αναγνώριση και μία θέση στο Red Dot Design Museum στη Σιγκαπούρη.

Elements at Museum – CGI Alexandros Mavrogiannis

Τι σημαίνουν τα βραβεία για έναν άνθρωπο που αφιερώνεται στη δουλειά του και ποια ξεχωρίζετε;

Πάντα χρησιμοποιούσα τη λέξη “ενθύμιο” για τα βραβεία. Είναι ένας τρόπος να διατηρούμε στη συλλογική μας μνήμη κάποιες συνεργασίες. Η δραστηριότητά μας στα πεδία του πολιτισμού, της τεχνολογίας, της τυπογραφίας και των σύγχρονων επιχειρήσεων, φροντίζουν να μας προσφέρουν ηθική ικανοποίηση πολύ πριν από την αναγνώριση κάποιου θεσμού, και δη όταν ο σχεδιασμός μας αποτελεί αφορμή για μεγαλύτερες αλλαγές. Δεν μπορώ να κρύψω παρόλα αυτά τη μεγάλη μου χαρά, ιδιαιτέρως για την ομάδα, που λάβαμε φέτος την τιμή επτά διακρίσεων στα Ελληνικά Βραβεία Σχεδιασμού Οπτικής Επικοινωνίας και τη βράβευση με Μέγα ΕΒΓΕ. Αυτή η αναγνώριση και η διάκριση Best of Best Typography από τα Red Dot Design Awards θα παραμείνουν ως σημαίνοντα της σκληρής μας δουλειάς και δημιουργικής σκέψης.

Αν γυρίζατε πίσω, θα υπήρχε κάτι που θα αλλάζατε, ίσως για να γίνει αλλιώς, από αυτά που κάνατε;

Δεν θα άλλαζα τίποτα, γιατί ουσιαστικά δεν μπορώ, και με αυτή τη σκέψη σχεδιάζω πάντα. Αυτή η αποδοχή οδηγά στον σχεδιασμό λύσεων βιώσιμων, διαχρονικών και λειτουργικών. Γι΄αυτό και αγαπώ τη διαδικασία της συστηματοποίησης, καθώς προφυλάσσει το σχεδιαστικό αποτέλεσμα από την αμφισβήτηση ή την αδυναμία στήριξης στο ενδεχόμενο ανάπτυξης. Αντίθετα, θέλουμε το σχέδιο να ενθαρρύνει την πρόοδο και τις θετικές αλλαγές.

Θεσσαλονίκη, Νέα Υόρκη, Αθήνα. Τι κερδίζει από εσάς κάθε μία από αυτές τις πόλεις; – Και τι κερδίζετε εσείς ενδεχομένως από αυτές;

Θεωρώ πως οι πόλεις μπορούν να επωφεληθούν από την ατομική συνεισφορά και πως ό, τι παράγουμε φέρει την ευθύνη απέναντι στη συλλογική της ταυτότητα. Ελπίζω η Θεσσαλονίκη να κερδίζει από εμάς τη διεθνή και σύγχρονη ματιά στις επιχειρήσεις αλλά και τον πολιτισμό. Για να κερδίσουν οι άνθρωποι από μία πόλη, οφείλουν να είναι ανοιχτοί στο να αντλούν εικόνες γενναιόδωρα μέσα από μία ενεργητική διαδικασία παρατήρησης και συλλογισμού. Ανεξαρτήτως τόπου, κερδίζει αυτός που επιλέγει μέσα από την αναλυτική σκέψη τις εικόνες που θα του προσδώσουν νέα αξία. Ανυπομονώ να δω τα αστικά κέντρα της χώρας να αναδεικνύουν την πηγαία τους ταυτότητα μέσα από προδιαγραφές που χαρακτηρίζονται από την αρχή της συμπερίληψης, και να διευκολύνουν τον παρατηρητή που αναζητά την ουσία τους, όπως ακριβώς η Νέα Υόρκη καθιστά τη διεθνή της σύσταση προσβάσιμη για τους επισκέπτες της.

Volvo Excellence Awards – Φωτ. : Volvo Cars Hellas

*Ο Δημήτρης Κολιαδήμας αποφοίτησε από το London College of Communication αποκτώντας MA in Typo/Graphic studies. Είναι ιδρυτής και creative director του Semiotik Design Agency.  Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς ανθρώπους, και εργαστεί για οργανισμούς και εταιρίες όπως οι The Beatles, Volvo Cars Corporation, Volvo Ocean Race, Euroleague Basketball, Adidas, Daimler AG. Τα τελευταία δέκα χρόνια, αυτός και η ομάδα του έχουν βραβευτεί πολλές φορές για το έργο τους σε διεθνές επίπεδο (D&AD, Red Dot Design Awards, European Design Awards). Συμμετέχει σε διεθνή projects, η δουλειά του έχει εκτεθεί σε μουσεία και έχει υπάρξει ομιλητής σε σημαντικά συνέδρια με θέμα το design. Μετά από χρόνια δραστηριότητας με βάση του γραφείου του την Θεσσαλονίκη, η απόφαση του να μεταφερθεί στην Αθήνα έκανε αίσθηση. 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα