Ο Δήμος επιστρέφει κάθε χρόνο στη Θεσσαλονίκη για ένα μουσικό φεστιβάλ αυτοσχεδιασμού
Ο ελεύθερος αυτοσχεδιασμός και η πειραματική μουσική - Ο βιολιστής / αυτοσχεδιαστής από τη Θεσσαλονίκη μιλάει στην Parallaxi
Μεταξύ Αθήνας και Βασιλείας μοιράζεται τα τελευταία χρόνια ο Δήμος Βρύζας, βιολιστής / αυτοσχεδιαστής από τη Θεσσαλονίκη που πριν 2 χρόνια αποφάσισε πως θέλει να φτιάξει ένα δικό του φεστιβάλ πειραματικής μουσικής για να ενώσει τους μουσικούς όλου του κόσμου!
Κάπως έτσι, γεννήθηκε το No Ordinary Festival που φέτος μετράει την τέταρτη διοργάνωση του, όπου ο Δήμος μαζί με την Μαρίνα Ταντανόζη φιλοδοξούν να το μεγαλώσουν και να φτιάξουν ένα σημείο συνάντησης ανθρώπων που αγαπούν την διαφορετικότητα της μουσικής.
Το No Ordinary Festival επιστρέφει στην πόλη της Θεσσαλονίκης στις 13, 14 και 15 Σεπτεμβρίου για ένα τριήμερο γεμάτο πειραματική και ηλεκτρονική μουσική, όπου οκτώ αυτοσχεδιαστές και αυτοσχεδιάστριες από την Ελλάδα και το εξωτερικό θα συναντηθούν για πρώτη φορά μαζί στη σκηνή του Transcendance – αγωγός τέχνης, όπου θα συμπράξουν σε έξι πρωτότυπα μουσικά σετ.
Για την απόφαση του να επιστρέφει στην πόλη του και να επιμένει να κάνει το φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη, μιλάει ο Δήμος Βρύζας στην Parallaxi.
Πώς πήρες την απόφαση να δημιουργήσεις ένα φεστιβάλ πειραματικής μουσικής στη Θεσσαλονίκη;
Το καλοκαίρι του 2022 βρέθηκα με τον Νικόλα Νικητάκη που μοιράστηκε μαζί μου την ιδέα για τη δημιουργία ενός φεστιβάλ πειραματικής μουσικής στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Ο Νικόλας είχε παρακολουθήσει ένα σεμινάριο ελεύθερου αυτοσχεδιασμού που είχα κάνει μαζί με την φίλη και συνεργάτιδα Μαρίνα Ταντανόζη λίγους μήνες πριν στον χώρο που έφτιαξε και διαχειρίζεται, τον αγωγό τέχνης Transcendance. Εκεί συναντήθηκε η κοινή μας αγάπη για τον αυτοσχεδιασμό. Η συζήτηση που ακολούθησε το καλοκαίρι ήταν γρήγορη και εύκολη, δεν χρειάστηκε να πούμε πολλά, αρχίσαμε να δουλεύουμε και μέσα σε δύο μήνες δημιουργήθηκε το πρώτο No Ordinary Festival!
Τι ξεχωριστό θα έχει η τέταρτη εκδοχή του φετινού No Ordinary Festival;
Η τέταρτη εκδοχή του No Ordinary Festival θα έχει έξι πολύ ενδιαφέρουσες συναυλίες πειραματικής μουσικής. Επτά καλλιτέχνιδες/ες από την Ελλάδα, την Ελβετία και τη Νορβηγία θα βρεθούν και θα παίξουν για πρώτη φορά μαζί στη σκηνή του φεστιβάλ. Ένα βασικό μέλημα της καλλιτεχνικής επιμέλειας του NOF, που αναλαμβάνουμε με την Μαρίνα Ταντανόζη, είναι να δημιουργούμε σύνολα με έμπειρους μουσικούς/αυτοσχεδιαστές που θα παίζουν για πρώτη φορά μαζί (adhoc concerts). Κάθε διοργάνωση του No Ordinary Festival είναι ένας συνδυασμός adhoc συναυλιών και μουσικών σχημάτων που ήδη υπάρχουν και δουλεύουν για χρόνια μαζί.
Ως μουσικός, ποιοι είναι οι πιο κρυφοί σου στόχοι για αυτό το φεστιβάλ;
Θέλουμε το No Ordinary Festival να αποτελέσει ένα δίκτυο, ένα πολιτιστικό κέντρο/κόμβο για μουσικούς από όλο τον κόσμο ώστε κάθε χρονιά να φιλοξενούμε αυτοσχεδιαστές/ριες από διαφορετικά μέρη που θα μοιράζονται τη σκηνή με αντίστοιχους/ες από την Ελλάδα. Η διαπολιτισμική συνάντηση/αλληλεπίδραση μουσικών και κοινού είναι κάτι που μας ενδιαφέρει και προσπαθούμε να το επιτύχουμε σε κάθε διοργάνωση. Ελπίζουμε και δουλεύουμε ώστε το No Ordinary Festival να συνεχίσει να “μεγαλώνει” και να προσφέρει ένα φιλικό και φιλόξενο περιβάλλον σε όλα τα άτομα που εμπλέκονται/συμμετέχουν σε αυτό.
Όταν λέμε αυτοσχεδιαστική σκηνή τι εννοούμε ακριβώς και πώς ασχολήθηκες εσύ με αυτή;
Η πειραματική μουσική και ειδικότερα ο ελεύθερος αυτοσχεδιασμός είναι ένα είδος μουσικής όπου όλα συμβαίνουν στο παρόν. Δεν υπάρχει κάτι προαποφασισμένο, υπάρχουν μόνο οι αυτοσχεδιάστριες/ες που επιθυμούν να συμπράξουν “στο τώρα”. Αυτή η συνθήκη είναι μία προσπάθεια επικοινωνίας, μία προσπάθεια που εμπεριέχει ενεργά και το κοινό. Όλα τα άτομα που βρίσκονται στις συναυλίες έχουν μία κοινή βάση, το ότι δεν γνωρίζουν τί θα γίνει, τι θα ακούσουν. Αυτή είναι μία πολύ καλή αρχή έτσι ώστε οι μουσικοί και το κοινό να έρθουν πιο κοντά και να δημιουργήσουν κάτι συλλογικό! Εγώ άρχισα να ασχολούμαι με τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό και την πειραματική μουσική όταν έκανα ένα μαστερ πριν από αρκετά χρόνια στην Ελβετία. Εκεί σπούδασα δίπλα στον Alfred Zimmerlin και τον Fred Frith και αμέσως κατάλαβα ότι είναι κάτι που με εκφράζει και επιθυμώ να ασχοληθώ εκτενώς.
Από τα προηγούμενα χρόνια του φεστιβάλ, ποιοι θα μπορούσες να πεις πως είναι οι επισκέπτες του;
Από την πρώτη κιόλας διοργάνωση, θέλαμε το No Ordinary Festival να απευθύνεται στο ευρύ κοινό. Άλλωστε, η επιλογή του να λειτουργούμε με προτεινόμενη είσοδο και όχι με εισητήριο, είναι ενδεικτικό του ότι θέλουμε το φεστιβάλ να είναι προσβάσιμο σε όλους και όλες. Στο No Ordinary Festival μπορεί να βρεί κανείς άτομα όλων των ηλικιών και αυτό είναι κάτι που μας χαροποιεί ιδιαιτέρως. Τέλος, είναι σημαντικό και για την καλλιτεχνική επιμέλεια του NOF να καλούμε μουσικούς από διαφορετικές ηλικίες και background έτσι ώστε να “γνωριστούν” και να αλληλεπιδράσουν “ηχητικά” τόσο μεταξύ τους όσο και με το κοινό.
Τελικά τα φεστιβάλ είναι οι άνθρωποι που τα οραματίζονται ή οι άνθρωποι που τα επισκέπτονται;
Συνήθως η ιδέα της δημιουργίας ενός φεστιβάλ ξεκινάει από μία πρωτοβουλία ενός ή λίγων ατόμων. Αυτό είναι κομβικό γιατί χωρίς αυτές τις πρωτοβουλίες δεν θα μας απασχολούσε το ερώτημα που έθεσες. Από εκεί και πέρα όμως, το πιο σημαντικό είναι οι άνθρωποι που επισκέπτονται και στηρίζουν την εκάστοτε διοργάνωση. Εμείς νιώθουμε ευγνώμονες για την παρουσία και την αλληλεγγύη που δείχνει το κοινό της Θεσσαλονίκης στο No Ordinary Festival. Είναι ξεκάθαρο ότι χωρίς αυτό το κοινό, δε θα υπήρχε αυτό το φεστιβάλ.