Μουσική

Social Waste & Θραξ Πανκc: Το μεσογειακό χιπ χοπ συναντά το θρακοπανκ στη Θεσσαλονίκη

Οι δύο μπάντες έρχονται στη Μονή Λαζαριστών για μία μεγάλη συναυλία και μιλούν στην Parallaxi για αυτή την σύμπραξη!

Γιώργος Σταυρακίδης
social-waste-θραξ-πανκc-το-μεσογειακό-χιπ-χοπ-συ-1174361
Γιώργος Σταυρακίδης

Όσο παράξενη μπορεί να μοιάζει αυτή η σύμπραξη, τόσο είναι και του τύπου… “έπρεπε να είχε γίνει από καιρό” για όλους εμάς που τους αγαπάμε χώρια και, ίσως κάποιοι, είχαμε ονειρευτεί να τους δούμε μαζί σε κάτι “ουάου”.

Κάπως έτσι σκέφτηκαν κι εκείνοι και αυτό το καλοκαίρι, οι Social Waste και οι Θραξ Πανκc ενώνουν δυνάμεις, μουσικές και τρέλα και κάνουν μία περιοδεία που θα θυμόμαστε για καιρό, όπως όλα φαίνονται.

Οι Social Waste δημιουργήθηκαν το 1999 στο Ηράκλειο Κρήτης. Δεκαεφτάχρονοι τότε, μαθητές ακόμα, τράβηξαν την προσοχή των Active Member, οι οποίοι τους πρότειναν να συνεργαστούν στα πλαίσια της ομάδας παραγωγής τους, της Freestyle Productions. Από εκεί, αποχώρησαν το 2004 συνεχίοζντας να κάνουν χιπ χοπ έτσι όπως αυτοί θέλουν και ξέρουν να κάνουν καλά. Από την άλλη, οι Θραξ Πανκc, με καταγωγή από τον Έβρο, αρχίζουν να σχηματίζονται το 2006 με ύφος αμιγώς παραδοσιακό Με το πέρασμα των χρόνων, τα μέλη του άρχισαν να πειραματίζονται και να ενσωματώνουν στη μουσική τους σύγχρονη αισθητική και ύφος από διάφορα μουσικά είδη ανά τον κόσμο, αντίστοιχα με τα ακούσματά τους, φτιάχνοντας πλέον το δικό τους, ξεχωριστό, χαρακτήρα.

Στη Θεσσαλονίκη, οι δύο μπάντες έρχονται την Τρίτη 18 Ιουνίου στην Μονή Λαζαριστών και ενώνουν την Χιπ χοπ της Μεσογείου και την… πανκοπανηγυροψυχεδέλεια τους ενώ λίγες μέρες νωρίτερα, μιλούν στην Parallaxi για όσα τους ενοχλούν στην κοινωνία σήμερα και όσα τους έκαναν να είναι μαζί αυτό το καλοκαίρι.

Γιατί αποφασίσατε να είστε μαζί αυτό το καλοκαίρι; Τι σας ενώνει και, ίσως, ποια μπορεί να είναι μία διαφορά σας;

SOCIAL WASTE: Με τα παιδιά γνωριζόμαστε από συναυλίες και φεστιβάλ και έχουμε καλή σχέση, που είπαμε να τη δοκιμάσουμε και στη σκηνή με αυτή τη σύμπραξη. Τι μας ενώνει; Μάλλον μια κοντινή πολιτική στάση με την ευρύτερη έννοια της πολιτικής, και το γεγονός ότι χρησιμοποιούμε παραδοσιακές μελωδίες και όργανα με τη δική της ιδιαίτερη αισθητική η κάθε μπάντα. Εκείνοι φέρνουν μια θρακιώτικη αισθητική στο πανκ, και μια πανκ αισθητική στα παραδοσιακά θρακιώτικα τραγούδια. Εμείς από την άλλη, φέρνουμε μια μεσογειακή αισθητική και μουσική στο χιπ χοπ, και αντίστροφα, κάνοντας όμως σύγχρονο τραγούδι – και αυτή ίσως είναι η βασική διαφορά μας, εκτός από τα διαφορετικά είδη τραγουδιού που υπηρετούμε.

ΘΡΑΞ ΠΑΝΚC: Μας ενώνει ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούμε σαν συγκροτήματα, μέσω της αυτοοργάνωσης και του σκεπτικού του “καν’ το μόνο σου”, χωρίς μεσάζοντες για την προώθηση και διάθεση της μουσικής μας. Έχουμε και οι δυο μας, μία αντίστοιχη ηθική και ιδεολογία σε κοινωνικά και οικολογικά ζητήματα, προωθώντας την αλληλεγγύη και την ισότητα των λαών και των φύλων. Μουσικά από την άλλη, έχουμε την ίδια αγάπη για την παραδοσιακή μουσική αφού και οι δύο την έχουμε εντάξει στην αισθητική μας. Οι ΘΡΑΞ δεν έχουμε καθόλου το Hip Hop στοιχείο στον ήχο μας, όπως και οι Social δεν έχουν νταούλι και ηλεκτρική κιθάρα! Είναι μια διαφορά που όμως για μας θα είναι και η ευκαιρία να αλληλοσυμπληρώσουμε τους ήχους μας και να βγάλουμε κάτι εντελώς καινούριο στη σκηνή!

Eπιδιώκετε να συνυπάρχετε στην σκηνή με άλλα συγκροτήματα; Ποια ανάγκη σας ωθεί σε αυτό;

S. W.:  Όχι πολύ συχνά εμείς. Πέρα από τη συνεργασία μας με τους Χαϊνηδες πέρυσι, η οποία θα συνεχιστεί και φέτος σε κάποιες πόλεις, και αν εξαιρέσεις και τη φετινή συνεργασία με τους Θραξ Πανξ, τα τελευταία …25 χρόνια που υπάρχουμε συνήθως μόνοι μας παίζουμε. Όταν ίσως παίζουμε παρέα με άλλη μπάντα ή καλλιτέχνη/ιδα είναι γιατί τα βρίσκουμε τόσο καλλιτεχνικά όσο και πολιτικά, ή κοινωνικά έστω.

Ποια είναι η δική σας ανάγκη να συνυπάρχετε με άλλες μπάντες κατά καιρούς πάνω στη σκηνή;

Θ. Π.: Είναι μία ευκαιρία για εξωστρέφεια! Οι ρυθμοί ενός συγκροτήματος ειδικά όταν βρίσκεται στην προετοιμασία για δίσκο ή συναυλίες είναι αρκετά αυξημένοι και δυστυχώς δεν υπάρχουν περιθώρια για τζαμαρίσματα με άλλους μουσικούς. Όπως επίσης όλη η γραφειοκρατία που προκύπτει αναπάντεχα στην Ελλάδα και φυσικά οι καθημερινές παράλληλες δραστηριότητες των μελών του συγκροτήματος  τα στενεύουν ακόμα περισσότερο. Όμως πραγματικά είναι κάτι αναγκαίο για την καλή υγεία ενός σχήματος να πειραματίζεται και να δοκιμάζει καινούρια πράγματα με καινούριους ανθρώπους, αφού προκύπτουν φρέσκες ιδέες και φυσικά γίνονται αναθεωρήσεις για πράγματα που θεωρούνται δεδομένα.

Πώς θα χαρακτηρίζατε τον ήχο των Θραξ Πανκc; Τι μουσική δηλαδή φτιάχνετε;

Θ. Π.: Είναι δύσκολο να κατηγοριοποιήσει κανείς τη μουσική μας. Ακόμα και ’μείς οι ίδιοι δυσκολευόμαστε να την προσδιορίσουμε. Σίγουρα έχει ένα πολύ μεγάλο κομμάτι, σκελετό θα λέγαμε που έρχεται από την παράδοση της Θράκης. Βασισμένοι σε αυτό, προσθέτουμε πιο σύγχρονες μουσικές γέφυρες, στοιχεία από τη πανκ και τη ροκ αισθητική, ατμόσφαιρες και ψυχεδελικά περάσματα που πολλές φορές καταλήγουν σε πειραματικούς αυτοσχεδιασμούς.

Τι έχει αλλάξει για τους Social Waste από τον καιρό που ξεκινήσατε, σχεδόν παιδιά, μέχρι σήμερα;

S. W.:  Όλα και τίποτα. Έχουμε την ίδια τρέλα, το ίδιο μεράκι μπορεί και μεγαλύτερο, και έχουμε βρει και ένα τρόπο λειτουργίας που μας εκφράζει. Από την άλλη, έχουμε μεγαλύτερη απήχηση, μεγαλύτερη αναγνώριση, και μεγαλύτερη ευθύνη κατ’ επέκταση. Επίσης βέβαια, έχουμε περισσότερες άσπρες τρίχες, περισσότερες σκοτούρες ίσως, ενώ κάποιοι από μας είναι πλέον και …γονείς!

Στον κόσμο μας τι έχει αλλάξει από τότε; – Υπάρχει κάτι που να σας ενοχλεί πολύ;

S. W.:  Η Ακροδεξιά στροφή στην Ευρώπη και στην Ελλάδα μας ενοχλεί πολύ. Η απανθρωποποίησή μας. Το ότι ξεσπάμε στους πιο αδύναμους και όσους δεν έχουν φωνή αντί να τα βάλουμε με αυτούς -τους δυνατούς- που μας καταδυναστεύουν. Και φυσικά το μεγαλύτερο και πιο κρίσιμο πρόβλημα της εποχής μας: ότι το ανθρώπινο είδος σε λίγο δε θα μπορεί να ζήσει στον πλανήτη – είναι πολύ κοντά στην αυτοκαταστροφή του. Στην αυτοκαταστροφή του ανθρώπινου είδους, όχι του πλανήτη, αυτός θα επανέλθει. Ίσως και καλύτερα, ποιος ξέρει… δεν είμαστε το κέντρο του σύμπαντος ως είδος, τι να κάνουμε. Ίσως να παίρνουμε και αυτό που μας αξίζει.

Τους  Θραξ Πανκc  τι τους ενοχλεί πολύ σήμερα;

Θ. Π.: Επειδή όλοι μας στο συγκρότημα αγαπάμε τη φύση και την απολαμβάνουμε σε κάθε πτυχή της, η κλιματική αλλαγή η οποία δυστυχώς είναι περισσότερο εμφανής χρόνο με το χρόνο, σίγουρα είναι κάτι που μας προβληματίζει, μας στεναχωρεί και μας τρομάζει. Το αμέσως επόμενο ανησυχητικό είναι η παρέμβαση του ανθρώπου στη φύση προκειμένου να λύσει τα προβλήματα της κλιματικής κρίσης. Δυστυχώς, πολλές φορές, αποδεικνύεται πως τα επιδεινώνει και μάλιστα για την κάλυψη, για άλλη μια φορά, ιδιωτικών συμφερόντων, με τρανταχτό παράδειγμα τις αναρίθμητες εγκαταστάσεις με ανεμογεννήτριες. Επίσης νιώθουμε μία στασιμότητα στην ανάπτυξη της χώρας μας σε κοινωνικοπολιτικά ζητήματα, όπως αυτό που μας αφορά άμεσα τον πολιτισμό. Τα θετικά και εξελικτικά βήματα που βλέπουμε αφορούν κυρίως μία μερίδα κόσμου που στηρίζει περισσότερο την τέχνη, δημιουργεί αυτόνομα φεστιβάλ και μυείται σε μία κουλτούρα ενίσχυσης του πολιτισμού. Ακόμα και κάποια σωματεία και αυτόνομες ομάδες διεκδικούν τα αυτονόητα για την τέχνη και τον πολιτισμό με ένα πολιτικό σύστημα να παραμένει σχεδόν στάσιμο.

Μπορεί η μουσική να δώσει απαντήσεις σε μεγάλα κοινωνικά ζητήματα; – Είναι κάτι που το σκέφτεστε όταν γράφετε εσείς;

S. W.: Όχι δε μπορεί, ούτε και το σκεφτόμαστε έτσι. Ούτε η μουσική ούτε και το τραγούδι που είναι μάλλον αυτό στο οποίο αναφέρεστε. Μπορεί το πολύ πολύ να θέσει κάποια ερωτήματα. Που κι αυτά είναι αντικατοπτρισμοί ζητημάτων που υπάρχουν ήδη στην κοινωνία, δεν είναι γκουρού οι καλλιτέχνες. Απλώς δίνουν μια καλλιτεχνική χροιά σε ζητήματα που ήδη απασχολούν την κοινωνία.

Θ. Π.: Μέσω της μουσικής αναπόφευκτα εκφράζουμε την δική μας οπτική σε αυτά τα ζητήματα, είτε έμμεσα και συμβολικά, είτε άμεσα. Η τέχνη έχει την ιδιότητα να μεταφέρει ένα μήνυμα, με τέτοιο τρόπο, που μπορεί να σε αγγίξει πιο εσωτερικά, χωρίς να σε προσβάλλει, να σου το επιβάλει ή να το προσδιορίσει σε αυστηρά πλαίσια. Πολλές φορές τα μηνύματα που περνάμε, μπορεί απλώς να είναι ένα συναίσθημα που σου αφήνει μία ηχητική σύνθεση, ακόμα και χωρίς στίχους. Η μουσική επιδρά στο υποσυνείδητο και γι αυτό είναι και ένας κώδικας επικοινωνίας, που μπορούν να αναγνωρίσουν και να νιώσουν οι άνθρωποι, σε όλο τον κόσμο, χωρίς η εθνικότητα να στέκεται εμπόδιο.

Με ποιο τραγούδι θα χαρακτήριζαν οι  Θραξ Πανκc  την Ελλάδα σήμερα;     

Θ. Π.: Το τραγούδι αυτό λέγεται «Μασκαράς», ήδη το παίζουμε στις συναυλίες μας και θα κυκλοφορήσει σύντομα στον καινούριο μας δίσκο!

Και οι Social Waste;

S. W.: «Και μου θυμίζει η Ελλάδα φράουλες στη Μανωλάδα όσο αντέχεις μαζεύεις κι ύστερα Βούρου στον Καιάδα, οι επιστάτες φυλάνε, κι οι αφέντες καλοπερνάνε, οι μπάτσοι μας κυνηγάνε, κι όλο Βαράνε, Βαράνε, Βαράνε…»

* Οι Social Waste και οι Θραξ Πανκc στη Μονή Λαζαριστών | Τρίτη 18 Ιουνίου | Ώρα: 21.00 | δύο συγκροτήματα χτισμένα πάνω σε συνεργατικό πλαίσιο, που τους ενώνουν όχι μόνο η μουσική αλλά και οι αξίες τους, ο αδιαμεσολάβητος τρόπος επαφής με το κοινό και τους φίλους τους και η πίστη στις αρχές τους.