Διεθνή

Σπάνιος αέριος γίγαντας εξωπλανήτης ανακαλύφθηκε γύρω από μεγάλο υπέρλαμπρο άστρο

Έχει το μέγεθος του Ποσειδώνα

σπάνιος-αέριος-γίγαντας-εξωπλανήτης-906492

Αμερικανοί αστρονόμοι ανακάλυψαν έναν δυσεύρετο αέριο γίγαντα εξωπλανήτη σε τροχιά γύρω από ένα μεγάλο πολύ λαμπερό άστρο. Κατά τα τελευταία 25 χρόνια οι επιστήμονες έχουν βρει χιλιάδες πλανήτες γύρω από άστρα στον γαλαξία μας, όμως πάνω από το 99% από αυτούς κινούνται πέριξ σχετικά μικρών άστρων, είτε λευκών νάνων είτε παρόμοιων με τον Ήλιο μας (που θεωρείται μεσαίου μεγέθους άστρο στο σύμπαν) ή λίγο μεγαλύτερων.

Ελάχιστοι εξωπλανήτες έχουν ανακαλυφθεί γύρω από πολύ μεγάλου μεγέθους άστρα τύπου-Α, τα οποία είναι πολύ φωτεινά, γαλαζωπά και τουλάχιστον διπλάσια από τον Ήλιο. Μερικά από τα λαμπρότερα άστρα στον γήινο ουρανό, όπως ο Σείριος και ο Βέγας, είναι άστρα τύπου-Α.

Έχει το μέγεθος του Ποσειδώνα

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας-Μπέρκλεϊ, με επικεφαλής τον Στίβεν Τζιακαλόνε, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Αστροφυσικής «The Astrophysical Journal Letters», εντόπισαν έναν νέο πλανήτη, τον HD 56414 b, που έχει το μέγεθος του Ποσειδώνα και κινείται γύρω από ένα μεγάλο καυτό αλλά βραχύβιο άστρο τύπου-Α. Τέτοιοι πλανήτες εκτιμάται ότι σχετικά γρήγορα «απογυμνώνονται» από τα αέριά τους υπό την επίδραση της ισχυρής ακτινοβολίας (ακτίνων-Χ, υπεριώδους κ.ά.) του μητρικού άστρου τους.

«Βρήκαμε το πιο καυτό άστρο που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα με πλανήτη γύρω του ο οποίος είναι μικρότερος του Δία. Τέτοιοι πλανήτες είναι πραγματικά δύσκολο να βρεθούν και πιθανώς δεν πρόκειται να βρούμε πολλούς παρόμοιους στο προβλεπόμενο μέλλον», δήλωσε ο Τζιακαλόνε.

Ο νέος εξωπλανήτης HD 56414 b, γύρω από το άστρο HD 56414, παρατηρήθηκε με το τηλεσκόπιο TESS της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA). Έχει ακτίνα σχεδόν τετραπλάσια της Γης και χρειάζεται 29 ημέρες (η διάρκεια του έτους του) για να πραγματοποιήσει μία πλήρη περιφορά πέριξ του άστρου του. Κινείται σε απόσταση από το άστρο που είναι περίπου το ένα τέταρτο της απόστασης Γης-Ήλιου. Η ηλικία του άστρου και του εξωπλανήτη είναι 420 εκατομμυρίων ετών, πολύ μικρότερη από εκείνη της Γης και του Ήλιου (περίπου 4,5 δισεκατομμύρια έτη).

Με βάση τις έως τώρα αναλύσεις, εκτιμάται ότι παρόλο που η ακτινοβολία του ισχυρού άστρου καταστρέφει σταδιακά την ατμόσφαιρα του εξωπλανήτη, αυτός θα επιβιώσει για περίπου ένα δισεκατομμύριο χρόνια, αλλά στη συνέχεια το μητρικό άστρο αναμένεται να εξαντλήσει τα πυρηνικά καύσιμά του, να καταρρεύσει βαρυτικά και να παράγει μία έκρηξη σούπερ-νόβα.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ