Γευση

Στα χρόνια του foodstagramming

Για ποιο λόγο τόση «φασαρία» για μια λήψη ενός πιάτου φαγητού;

Σόνια Ταλαντινού
στα-χρόνια-του-foodstagramming-926971
Σόνια Ταλαντινού

Από ένα φωτογενές πιάτο με την υπογραφή ενός βραβευμένου σεφ και τη λαχταριστή συνταγή μιας μαγείρισσας στην Ιταλία ως το high end εστιατόριο στη Φινλανδία κι ένα ονειρεμένο γεύμα στην Ταϊλάνδη, είναι σχεδόν απίθανο να περιηγηθεί κανείς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης -κυρίως στο Instagram- χωρίς να συναντήσει μία τουλάχιστον ανάρτηση σχετική με φαγητό.

 Τι σημαίνουν όλες αυτές οι εικόνες, πώς διαμορφώνουν στην πραγματικότητα τις διατροφικές μας επιλογές και για ποιο λόγο τόση «φασαρία» για μια λήψη;

Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε την πολυτέλεια να επιλέγουμε τι θα φάμε. Είναι, όμως, οι επιλογές αυτές τόσο ελεύθερες όσο πιστεύουμε; Και μήπως, εκτός από τις συνήθειες και την όρεξη μας, δεχόμαστε κι άλλου είδους επιρροές; Μια περιήγηση στο Instagram, το Twitter ή το Facebook μας φέρνει αντιμέτωπους καθημερινά με εικόνες από τέλεια στιλιζαρισμένα και νόστιμα πιάτα. Ενώ η μυρωδιά και η γεύση του φαγητού μπορεί να έχει ισχυρή επίδραση στη λαχτάρα μας, οι ατελείωτες γαστρονομικές δημοσιεύσεις μήπως είναι κάτι περισσότερο από ένα ωραίο θέαμα; 

Η αλήθεια είναι ότι επηρεαζόμαστε σε μεγάλο βαθμό στο τι τρώμε από άλλους ανθρώπους -ειδικά από τους πιο κοντινούς μας. Έρευνα έχει δείξει ότι όσο πιο στενή και ισχυρή είναι η σχέση δύο ανθρώπων, τόσο μεγαλύτερη επιρροή έχει ο ένας στις διατροφικές συνήθειες του άλλου. Το τι τρώμε επηρεάζεται, επίσης, και από αυτό που βλέπουμε.

 Οι επιστήμονες ισχυρίζονται ότι είμαστε πολύ πιο ευάλωτοι οπτικά σ’ έναν κρόκο αβγού που στάζει ή μια μοτσαρέλα που λιώνει. Κι αν πάμε και ακόμα παραπέρα, «Υπάρχουν ενδείξεις ότι όταν βλέπει κάποιος φωτογραφίες φαγητού, η οπτική διέγερση μπορεί να τον παρακινήσει να φάει», υποστηρίζει η Suzanne Higgs, καθηγήτρια στην ψυχοβιολογία της όρεξης στο Πανεπιστήμιο του Birmingham. Αν και συμπληρώνει πως αυτή η επιθυμία επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως το τι φαγητό είναι διαθέσιμο τη συγκεκριμένη στιγμή.

Social food

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα μέρος όπου συναντιούνται ποικίλες συνθήκες. Aν οι φίλοι σας δημοσιεύουν συχνά συγκεκριμένα είδη φαγητού, αυτό θα μπορούσε να σας οδηγήσει να τα αντιγράψετε, καλώς ή κακώς. Η ίδια έρευνα δείχνει ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να αλλάξουν τη σχέση μας με το φαγητό. «Αν όλοι οι φίλοι σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δημοσιεύουν φωτογραφίες που καταναλώνουν fast food, αυτό θα θέσει αυτομάτως έναν νέο κώδικα διατροφής και για εσάς», ισχυρίζεται η Higgs.

Οι επιστήμονες έχουν ξεκινήσει ολόκληρη συζήτηση για το περιεχόμενο που δημοσιεύεται και σχετίζεται με τα τρόφιμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και που μας προκαλεί να σκεφτόμαστε διαφορετικά πλέον το φαγητό. Μια μελέτη υπολόγισε ότι παιδιά κι έφηβοι βλέπουν από 30 έως 200 φορές την εβδομάδα διαφημίσεις για φαγητό σε εφαρμογές, με το γρήγορο φαγητό και τα ροφήματα με ζάχαρη να είναι τα πιο κοινά.

Γιατί φωτογραφίζουμε την τροφή μας;

Η σύγχρονη πλέον πραγματικότητα, ιδιαίτερα μετά τις συνεχόμενες καραντίνες, καταγράφει εκατομμύρια αναρτήσεις από ειδικούς κάθε κατηγορίας -και όχι μόνο- που σχετίζονται με το φαγητό, καθιστώντας πλέον τα social media -και κυρίως το Instagram- τον πιο ισχυρό παράγοντα επίδρασης στη διατροφή μας. Η αλήθεια είναι ότι δύσκολα μπορούμε να θυμηθούμε την εποχή, όταν δε βγάζαμε φωτογραφίες το φαγητό μας πριν το φάμε και δεν κρατούσαμε την οθόνη πάνω από το τραπέζι για να πάρουμε την τέλεια λήψη για ένα post ή για τη συνταγή κέικ καρότου για ένα story!

Το φαγητό μπορεί να αποτέλεσε ένα δημοφιλές πεδίο την τελευταία 10ετία, και κυρίως οι αισθητικές φωτογραφίες, σήμερα, όμως, αυτό που κεντρίζει περισσότερο το ενδιαφέρον είναι οι ιστορίες και οι άνθρωποι πίσω από τις εικόνες. Με αυτόν τον τρόπο οι influencers δίνουν στους ακόλουθούς τους την ευκαιρία να τους γνωρίσουν και να συνδεθούν μαζί τους, αλλά και να διαφοροποιήσουν το εμπορικό τους σήμα από τους αντίστοιχους λογαριασμούς.

Το φαγητό, όμως, πάνω απ’ όλα είναι μοίρασμα με αγαπημένα πρόσωπα. Πλέον, όμως, και με αγνώστους, αφού 1 στους 2 σε μια παρέα θα ανεβάσει μια φωτογραφία σχετική με το φαγητό του, αλληλεπιδρώντας με τους followers, αλλά και με το ίδιο το φαγητό. Αν σκεφτούμε πως το #food βρέθηκε ανάμεσα στα 30 δημοφιλέστερα του 2021 (χωρίς να υπολογίζουμε και άλλα hashtags που χρησιμοποιήθηκαν για αναρτήσεις πιάτων, συνταγών κι εστιατορίων), η φωτογραφία ενός πιάτου θεωρείται ως μια μορφή τελετουργικού. Μελέτες μάλιστα έχουν δείξει ότι όσοι εκτελούν μικρές τελετουργίες πριν το φαγητό, το απολαμβάνουν περισσότερο σε σχέση με εκείνους που το καταναλώνουν αμέσως, αφού η χρονική αναμονή αυξάνει την επιθυμία για απόλαυση.

Επιπλέον, οι φωτογραφίες φαγητού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι άπειρες, καθώς είναι εύκολες στην υλοποίησή τους και οικίες σε όλους. Αποτελούν έναν γρήγορο τρόπο να δείξουμε στους άλλους τι κάνουμε -το 25% των λήψεων προκύπτουν από την ανάγκη να καταγράψουμε την ημέρα μας και να τη μοιραστούμε -οι πιο gourmet προτάσεις επιτείνουν τη θετική εικόνα μας. Κι επειδή όλοι αναζητάμε την επιβεβαίωση, το 22% των φωτογραφιών που ανεβάζουμε αφορούν σε φαγητά που μαγειρεύουμε μόνοι μας και για τα οποία είμαστε περήφανοι όσο αυξάνονται τα likes.

Τα νέα δεδομένα

Έτσι, λοιπόν, ερασιτέχνες κι επαγγελματίες δημιουργούν trends, δηλαδή, instagram-ικά πιάτα που γίνονται viral κι επιδρούν στο τι και το που τρώμε, με το επίκεντρο στραμμένο πάντα στην αισθητική παρουσίαση. Υπήρξαν περιπτώσεις όπου πιάτα τα οποία δημοσιεύθηκαν στο Instagram είχαν τέτοια απήχηση, ώστε σχηματίστηκαν ουρές ανθρώπων που περίμεναν να τα γευτούν, σε κάθε είδους επιχειρήσεις εστίασης (εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, καφέ κ.λπ.) ανά τον κόσμο. Αυτό αποδεικνύει ότι το φαγητό μπορεί να δείχνει νόστιμο, ακόμα και πριν το δοκιμάσουμε, αναφέρει χαρακτηριστικά το New York Magazine. Απόδειξη αποτελούν οι φωτογραφίες με «υγιεινές» προτάσεις, που λόγω έξυπνου styling, αποπνέουν εξίσου την αξία της νοστιμιάς.

Έρευνες δείχνουν ότι οι χρήστες έως 25 ετών είναι πέντε φορές πιο πιθανό να δημοσιεύσουν φωτογραφίες με φαγητό σε σχέση με τους ανθρώπους άνω των 55. Αυτό και μόνο αρκεί για να έχει αντίκτυπο στο περιεχόμενο του Instagram. Το πρωινό από δημητριακά με γάλα, ψωμί και μαρμελάδα παρέδωσε τη σκυτάλη στα φωτογενή αβγά με μπέικον, τοστ με αβοκάντο και smoothies, αλλά και τα δημοφιλή burgers, pancakes, healthy foods κ.λπ. πρωταγωνιστούν, διαμορφώνοντας ανάλογα τις διατροφικές μας συνήθειες.

Όλη αυτή η υπερέκθεση μπορεί να προκαλέσει εξίσου διατροφικές διαταραχές ή ανθυγιεινές συνήθειες, αφού πολλοί υποστηρίζουν ότι δημιουργείται εμμονή με το φαγητό. Το αρνητικό είναι ότι σπάνια θα συναντήσουμε φωτογραφίες από απλά, καθημερινά φαγητά, καθώς τα χοτ ντογκ, τα ντόνατς, τα μπιφτέκια και τα τάκος συγκαταλέγονται παγκοσμίως μεταξύ των 10 πιο δημοφιλών προτάσεων στο Instagram- με την πίτσα να βρίσκεται στην κορυφή. Και κάπου εδώ έρχεται η ισορροπία χάρη στο κίνημα #cleaneating με τις #cleanse φωτογραφίες -διατροφή χωρίς επεξεργασμένα τρόφιμα- στο Instagram να έχουν δημιουργήσει μια τάση προς την ακραία υγιεινή διατροφή, που δε στερείται απόλαυσης. Από την άλλη, πολλοί ισχυρίζονται ότι η «διαδικασία αυτή μπορεί να βοηθήσει κάποιους σε διατροφικές διαταραχές, όπως η ανορεξία, καθώς οι λογαριασμοί αυτοί γίνονται δημοφιλείς ανάμεσα σε νεαρά κορίτσια, σε διάφορες φάσεις της διαταραχής τους», αναφέρει το The Atlantic, «λειτουργώντας ως ένα ανώνυμο σύστημα υποστήριξης».

Περισσότερες από 300 εκατομμύρια φωτογραφίες φαγητού είναι ανεβασμένες στο Instagram αυτήν τη στιγμή. Κι εδώ έρχεται το επιστέγασμα όλων των παραπάνω θεωριών και απόψεων, από την ψυχολόγο Nathalie Nahai, διεθνή ομιλήτρια, σύμβουλο και συγγραφέα βιβλίων για τη διασταύρωση της τεχνολογίας, της ηθικής και της ψυχολογίας της διαδικτυακής συμπεριφοράς, που σε μια φράση περικλείει την ουσία αυτής της συνήθειας: «Όταν δημοσιεύουμε φωτογραφίες φαγητού στο διαδίκτυο, δημιουργούμε μια ατμόσφαιρα οικειότητας. Το φαγητό είναι μια παγκόσμια γλώσσα και όταν το μοιραζόμαστε -έστω και εικονικά- μας βοηθά να δεθούμε μεταξύ μας».

The experts

Οι foodies -και όχι μόνο- αναδεικνύουν εμπράκτως και παραδέχονται τη δύναμη του Instagram στο τι τρώμε καθημερινά, εκφράζοντας την άποψή τους σχετικά με τον τρόπο που αυτό συμβαίνει, αλλά και μέσα από τα προσωπικά τους βιώματα.

Βασίλης Καλλίδης: Αναζητάμε τους διαδικτυακούς μας όμοιους

Δηλώνει μάγειρας

Μου αρέσει το Ιnstagram. Όσο δεν μπορούσα να ταξιδεύω, έκανα daydreaming. Μπορούσα να δω το αγαπημένο μου Le Coche στο Παρίσι με το πάτημα ενός κουμπιού. Το Insta επηρέασε τη ζωή των foodies. Το ότι φτιάχνει κάποιος ένα υβριδικό γλυκό στη Ν. Υόρκη και το μαθαίνουμε αμέσως, είναι μαγικό! Η πληροφορία ταξιδεύει γρήγορα. Για παράδειγμα, τα chia seeds, η πουτίγκα μήλου, τα ροφήματα που αδυνατίζουν. Βλέπω bloggers στην Γκουανταλαχάρα να φτιάχνουν έναν χυμό. Ή μια νέα κοπέλα μαθαίνει πώς να φτιάξει ένα avocado toast! Έχω φάει σούσι από καβούρι στην Ιαπωνία κι όταν ήθελα να το ξαναφτιάξω το αναζήτησα σε διεθνείς food bloggers. Ποτέ δεν αντιγράφω. Καταγράφω πληροφορίες και τις ανασύρω. Παρακολουθώ το vibe.

Κάποιοι έχουν την τάση να μοιράζονται με τους διαδικτυακούς τους φίλους τις απολαύσεις τους, όπως άλλοι κάνουν unboxing την ακριβή τους τσάντα. Είναι ένα είδος status, επιβεβαίωσης. Αναζητάμε με αυτόν τον τρόπο τους διαδικτυακούς μας όμοιους. Εγώ δε θα μοστράρω μόνο τα ακριβά καβουροπόδαρα στο hot restau. Εμένα με ενδιαφέρει η ιδέα της ανακάλυψης, όπως σ’ ένα άγνωστο υπόγειο της Αθήνας. Και με ηδονίζει που θα λάβω 38 μηνύματα και θα ζητάνε πληροφορίες.

Αν θες να είσαι επιτυχημένος στο Ιnsta, πουλάει η συνταγή. Οι ωραίες φωτογραφίες, η αισθητική. Δεν ακολουθώ σούπερ σταρ, αλλά μια απλή blogger, που ανεβάζει συνταγές ή στιγμιότυπα από τη γειτονιά της. Mε ενδιαφέρει να δημιουργήσω την ιδεολογία της χαράς, της απόλαυσης, της απελευθέρωσης του κόσμου. Κάπως ρομαντικά. Το να δείξω το τυροπιτάδικο με τη σχισμένη τέντα και τον παππού στον χωριό που πουλάει τυριά.

Πλέον είναι τόσο γρήγορη η πληροφορία, που υπάρχουν πολλά ντεμοντέ, όπως το foodporn. Από τις τελευταίες μόδες είναι τα υβριδικά πιάτα και ακόμα πιο φρέσκια, το fermedation ή οτιδήποτε έχει να κάνει με ζύμη. Επίσης, η τάση πηγαίνει στο sustainable, ενώ οτιδήποτε έχει να κάνει με την Ασία είναι hot κι έρχεται γρήγορα στην Ελλάδα.

Έχω καταφέρει να έχω έναν δημοκρατικό λογαριασμό, που θα αναδείξει από μια τυρόπιτα χειροποίητη μέχρι ένα super εστιατόριο στη Ν. Υόρκη ή μια ταβέρνα στα βάθη της Ταϋλάνδης. Μου αρέσει η πολυπολιτισμικότητα και η πολυμορφία. Κάποιοι μπορεί να έχουν μια δεύτερη σκέψη να ανεβάσουν έναν αστακό. Εγώ μπορώ, γιατί την επόμενη μέρα θα ανεβάσω αβγά με πατάτες. Ταξιδεύω και ανεβάζω εστιατόρια, που πολλοί χρησιμοπoιούν ως μίνι ντοκιμαντέρ. Είναι μεγάλη χαρά να μοιράζομαι ανάλογες εμπειρίες.

Top insta accounts: Gastro Obsura, The Pasta queen, Cocos Camacho Dgo, Dan Barber, Motokichi Yukimura

Δημήτρης Κοπαράνης: Το φαγητό αξιολογείται στο τραπέζι, όχι στην οθόνη

Δημοσιογράφος γαστρονομίας, πρώην σεφ

Το Instagram άλλαξε δραματικά τη διατροφή μας, δημιούργησε on line κοινότητες ανθρώπων με κοινά ενδιαφέροντα. Τα hashtags σχετικά με το φαγητό είναι εξαιρετικά δημοφιλή. Ανεβάζοντας μια φωτογραφία είναι σαν να καθόμαστε στο τραπέζι με παρέα, ακόμη κι αν είμαστε μόνοι. Αυτή ακριβώς είναι για μένα η σημαντικότερη, νέα διατροφική συνήθεια, ότι, δηλαδή, το φαγητό είναι νοστιμότερο όταν το φωτογραφίζουμε.

Αν μιλάμε για εστιατόρια, τα social media είναι μονόδρομος: δεν υπάρχεις ως σοβαρή επιλογή αν δεν είσαι δραστήριος on line. Όταν ακούμε για κάποιο εστιατόριο, το πρώτο που κάνουμε είναι να τσεκάρουμε το Ιnstagram.

Οι άνθρωποι νιώθουμε την ανάγκη να ανεβάσουμε ένα πιάτο που φτιάξαμε ή το που και τι φάγαμε κυρίως γιατί είναι στοιχείο της ταυτότητάς μας ή της ταυτότητας που θέλουμε να δείξουμε. Επιλέγουμε το φαγητό, όπως τα ρούχα, το αυτοκίνητο, τις διακοπές.

Η έρευνα που έκανα για το βιβλίο έδειξε πως ενώ ο κόσμος ακολουθεί τους influencers, όταν έρθει η στιγμή να διαλέξουν εστιατόριο δεν επηρεάζονται. Αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι ο λόγος των ανθρώπων που γνωρίζουν. Στην Ελλάδα υπάρχουν 4 εκ. χρήστες του Ιnstagran, ενώ ο κορυφαίος food influencer έχει 1,7 εκ. ακόλουθους. Πιστεύετε πως τόσος κόσμος ενδιαφέρεται τι μαγειρεύει και τρώει ο συγκεκριμένος; Σε καμία περίπτωση, οι followers είναι ψεύτικοι! Οι λογαριασμοί αυτοί μπορεί να έχουν followers, αλλά καμία ουσιαστική επιρροή.

Ξεπερασμένο είναι να θεωρείς πως τα like γεμίζουν εστιατόρια. Η πραγματική τους δύναμη είναι αλλού. Το Instagram έχει χάσει την αξιοπιστία του, έχει γεμίσει με διαφημίσεις, ψεύτικους followers κι αισθητική πέρα απ’ το όριο του soft porn. Φοβάμαι ότι οι επαγγελματίες του φαγητού δεν έχουν καταλάβει την πραγματική ευκαιρία των social media κι αυτό είναι να πούνε την αλήθεια τους και να χτίσουν μια ουσιαστική σχέση με το κοινό.

Ακολουθώ λίγα εστιατόρια -όσα έχουν ωραίο περιεχόμενο και δεν παλεύουν να κάνουν πωλήσεις-, αλλά και πολλούς food writers και δημοσιογράφους γαστρονομίας. Μπορώ να επιλέξω μόνος μου που θα φάω.

Top insta accounts: Nolan, Kora Bakery, Kattie, Cafe Tyo, www.instagram.com/dr._benefits

Info: Το 2014 έφτιαξε το πρώτο, ελληνικό food viral. Αυτή η ιστορία στάθηκε αφορμή για το βιβλίο του, “#foodporn, το φαγητό στα χρόνια του Instagram”.

Αλέξανδρος Παπανδρέου: Πρώτο ρόλο παίζει η εικόνα

Chef

Το Instagram είναι ένα μέσο που τον πρώτο ρόλο παίζει η εικόνα και μετά το κείμενο. Αν σκεφτούμε ότι όταν βλέπουμε κάποιον γνωστό δεν του ζητάμε το τηλέφωνο, αλλά το Instagram, καταλαβαίνουμε τη δύναμη του μέσου. Μέσα από τις εικόνες επηρεαζόμαστε αρκετά για το πιάτο ενός εστιατορίου, που θα μας ανοίξει την όρεξη να το δοκιμάσουμε. Όσον αφορά νέες συνήθειες, ήρθαμε πιο κοντά σε υλικά που δε γνωρίζαμε και σε τάσεις, όπως το vegan και οι ξένες κουζίνες.

Είναι η ανάγκη επικοινωνίας που έχει ο κόσμος και το φαγητό μας φέρνει πιο κοντά. Μέσα από ένα πιάτο μπορεί να αρχίσει συζήτηση κι, επίσης, όταν δε μαγείρευε κάποιος και ξαφνικά αρχίζει να μαγειρεύει, γι’ αυτόν είναι ένα επίτευγμα που μπορεί να θέλει να επικοινωνήσει.

Επιρροή μπορεί να έχουν όλοι αρκεί ο λογαριασμός του Instagram να είναι σταθερός, με ωραίες φωτογραφίες, αλλά και link που να οδηγεί στη συνταγή. Οι σεφ έχουν σίγουρα μεγάλη επιρροή, αλλά και οι food bloggers, αντίστοιχα, το κοινό τους.

Η αισθητική για μένα είναι το Νο1, αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει το πιάτο που φωτογραφίζουμε να είναι κάτι εύκολο και υλοποιήσιμο.

Υπάρχει πολύ αναπαραγωγή και αντιγραφή στο Instagram. Πρέπει αυτός που ασχολείται να είναι αυθεντικός και να το κάνει από την αρχή μέχρι το τέλος. Επίσης, πρέπει να είναι κάτι φρέσκο, της στιγμής, με απλά λόγια, να είναι insta!

Μέσα από τον λογαριασμό μου αυτό που θα βρει κάποιος είναι συνταγές, που μπορεί να τις ακολουθήσει στο site. Ανεβάζω κάποιες προσωπικές στιγμές στην εργασία μου, νέα γύρω από τη δουλειά, αλλά και φωτογραφίες εκτός φαγητού, καθώς είμαι ερασιτέχνης φωτογράφος.

Top insta accounts: @natgeotravel, @hautescuisines, @angeloszymaras, @nowness, @thekitchn

Info: Έχει εκδώσει 16 βιβλία, έχει δική του εταιρία μαγειρικής και τους λογαριασμούς @mygreekmoments και @mygreekbestfood με φωτογραφίες. Ετοιμάζει εκπομπή για τον ΣΚΑΙ και ξεκινάει δικό του e-shop.

Κώστας Φειδάντσης: Το Instagram δεν αποτελεί μέσο για τη διατροφή ως επιστημονικό πεδίο

Βιολόγος (MSc, PhD), Διαιτολόγος-Διατροφολόγος με εξειδίκευση στην Κλινική Διατροφή

Το Instagram ως μέσο κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζει κι επηρεάζεται σε έναν φαύλο κύκλο. Είναι λογικό να επηρεαζόμαστε, αλλά και να επηρεάζουμε. Το ζήτημα είναι τι θέλουμε εμείς από τη διατροφή μας και άρα τι επιλέγουμε εμείς να ακολουθήσουμε.

Το φαγητό είναι μια πράξη που αφορά στον καθένα. Είναι μια καθημερινή συνήθεια, που τόσο η παρασκευή της όσο και η κατανάλωσή της μας προκαλούν ευχάριστα συναισθήματα. Αυτά ανεβάζουμε συνήθως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Το Instagram είναι ένα πολυσύνθετο μέσο. Τις πιο αξιόλογες δουλειές τις έχω παρατηρήσει σε συνεργασία μεταξύ κάποιου μεγάλου γαστρονομικού περιοδικού κι επαγγελματιών του χώρου (chefs, food bloggers κ.λπ.).

Έχουμε δει κάτι που θεωρούμε παλιό να επανέρχεται ακόμα πιο δυνατό και μοντέρνο. Το ίδιο ισχύει και για το φαγητό. Η διατροφή, από την άλλη, αποτελεί ένα επιστημονικό πεδίο και το Instagram δεν αποτελεί γι’ αυτήν μέσο.

Επιλέγω ν’ ανεβάζω φαγητά που μαγειρεύω εγώ ή οι δικοί μου άνθρωποι, και σε δεύτερη φάση από εστιατόρια ή ταβέρνες στα οποία έχω φάει εξαιρετικά.

Top insta accounts: uncovermag, Katherine Whittaker, food52, donnahaymagazine, Roh Contou

Έλενα Ντούνα: Οι άψογα αισθητικά εικόνες γευμάτων μειώνουν το στρες

Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια-Υπνοθεραπεύτρια

Στη σύγχρονη εποχή, κατακλυζόμαστε από βίντεο και εικόνες που καθημερινά παρουσιάζουν μικρά μαγειρικά έργα τέχνης. Το Instagram πρωτοστατεί, δίνοντας την ευκαιρία στους χρήστες να «γευτούν με τα μάτια» λαχταριστές δημιουργίες.

Η επιθυμία κάποιων ανθρώπων για αυτοέκφραση, συναισθηματική υποστήριξη στο έργο τους κι ενίσχυση του δημιουργικού τους εαυτού αποτελούν παράγοντες που οι έρευνες υποστηρίζουν πως συχνά κινούν τα νήματα της μαγειρικής τους παρουσίασης. Τα παρουσιάζουν στο Instagram επειδή η αλληλεπίδραση των δημιουργών και του κοινού είναι άμεση, προσομοιάζει με την εκ του σύνεγγυς επαφή. Εκείνη τη στιγμή που στο ίδιο δωμάτιο παίζουμε με τις υφές των τροφών, γελάμε με τις μαγειρικές αστοχίες μας, μοιραζόμαστε το αποτέλεσμα της μαγειρικής μας συνεργασίας.

Όλο και περισσότεροι χρήστες εμφανίζονται στις δαιδαλώδεις αναρτήσεις του Instagram, προκειμένου να ενημερωθούν από την ησυχία του χώρου τους για συνταγές, τάσεις φαγητού, νέα υλικά, ενώ ταυτόχρονα αναζητούν να εμπλουτίσουν τις μαγειρικές τους δυνατότητες.

Μία ροδοψημενη πίτα ή μια λαχταριστή τούρτα μπορούν να επηρεάσουν θετικά ή αρνητικά στην ψυχολογία και στη διαμόρφωση της εικόνας του σώματός μας; Από μόνες τους αυτές οι αισθητικά άψογα δουλεμένες ψηφιακά παρουσιάσεις δεν μπορούν να μας βλάψουν ή να μας ενθουσιάσουν σε παθολογικό βαθμό. Εμείς, ως κοινό, οφείλουμε να γνωρίζουμε πόσο ταυτίζουμε το φαγητό με τη σωματική μας εικόνα, πόσο συχνά ή όχι το χρησιμοποιούμε ως ανακούφιση στις ψυχικές μας δυσκολίες και τελικά, να θυμηθούμε με ποιον τρόπο εκπαιδευτήκαμε στην έννοια της κατανάλωσης τροφής.

Οι άψογα αισθητικά εικόνες γευμάτων βοηθούν στη μείωση του στρες και μας γυρίζουν πίσω σε μνήμες ασφάλειας και ψυχικής ζεστασιάς, τότε που κάποιοι πιθανόν φροντιστές μας να χρησιμοποιούσαν την τροφή ως ένδειξη ενδιαφέροντος και αγάπης προς εμάς.

Η εικόνα που τελικά φτάνει σε εμάς, λίγη σχέση έχει με την καθημερινή, άτσαλη και αυθόρμητη σχέση μας με το φαγητό. Γι’ αυτό και η υπερβολική ενασχόληση με τις ψηφιακές μαγειρικές παρουσιάσεις ας έχει ένα όριο και μια αυτοκριτική ματιά, που ελπίζουμε να ωφελήσει την ψυχική και σωματική μας υγεία.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα