Στην Τριανδρία οι σπουδαστές χορού απειλούνται με έξωση

Η Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού της πόλης κινδυνεύει να μείνει χωρίς κτίριο

Γιώργος Σταυρακίδης
στην-τριανδρία-οι-σπουδαστές-χορού-απ-912254
Γιώργος Σταυρακίδης

Η μοναδική Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού δημόσιου χαρακτήρα στη Θεσσαλονίκη, που στεγάζεται στο Κέντρο Πολιτισμού Τριανδρίας, προσπαθεί τις τελευταίες μέρες να διαχειριστεί μία ενδεχόμενη έξωση της.

Η Σχολή στεγαζόταν παλιότερα σε «έναν ενοικιαζόμενο χώρο, όχι ιδιαίτερα κατάλληλο, στην Κωνσταντινουπόλεως», όπως μας λέει η Δήμητρα Κορωναίου, Καλλιτεχνική Διευθύντρια της Σχολής.

Τον Ιανουάριο του 2018 η Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού στεγάζεται για πρώτη φορά στο Κέντρο Πολιτισμού Τριανδρίας.

«Οι εργασίες κράτησαν περίπου δύο χρόνια για να ετοιμαστεί, με αλλαγές και συντηρήσεις που στοίχησαν πάνω από 100.000 ευρώ.» αναφέρει η κ. Κορωναίου.

«Βάλαμε καινούρια δάπεδα, κάναμε αποδυτήρια, καθρέφτες, το βάψαμε όλο, επιδιορθώσαμε κάθε ηλεκτρολογικό και υδραυλικό πρόβλημα με αποτέλεσμα να γίνει πραγματικά ένα πολύ ωραίο κτίριο για την Σχολή, καθαρό και με όλες τις προϋποθέσεις που ορίζονται από το Υπουργείο Πολιτισμού. Τελικά, καταφέραμε να μπούμε μέσα τον Μάρτιο του 2020. Μετά όμως ήρθε ο covid και κλείσαμε και φέτος είναι ουσιαστικά η πρώτη χρονιά που ολοκληρώνουμε κανονικά μέσα στο κτίριο».

Η ΛΗΞΗ ΤΟΥ ΣΥΜΦΩΝΗΤΙΚΟΥ

Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, το κτίριο παραχωρήθηκε στο Κέντρο Πολιτισμού Θεσσαλονίκης (ΚΕΠΟΘΕ) για την λειτουργία της Ανώτερης Σχολής Χορού, με την συμφωνία να το χρησιμοποιεί έως τις 3 το μεσημέρι, από Δευτέρα έως Παρασκευή, και τον υπόλοιπο χρόνο θα περιέρχεται στην αρμοδιότητα του Κέντρου Πολιτισμού Τριανδρίας ο οποίος το παραχωρεί για εκδηλώσεις σε Πολιτιστικούς Συλλόγους της Τριανδρίας. Η αρχική διάρκεια παραχώρησης, σύμφωνα με το συμφωνητικό, ήταν για πέντε χρόνια, δηλαδή έως τον Ιανουάριο του 2023.

«Τότε είχα εκφράσει εγώ τις ανησυχίες μου αλλά με είχαν καθησυχάσει πως έτσι γίνεται και μετά θα υπάρξει ανανέωση» λέει η Καλλιτεχνική Διευθύντρια της Σχολής, ενώ αυτές τις μέρες ήρθε αντιμέτωπη με την αιφνιδιαστική απόφαση του συμβουλίου της Δημοτικής Ενότητας Τριανδρίας που της ανακοίνωσαν πως με τη λήξη του συμφωνητικού παραχώρησης του κτιρίου τον πρώτο μήνα του 2023, θα πρέπει να αναζητήσουν νέα στέγη για την πραγματοποίηση των μαθημάτων των σπουδαστών. Σύμφωνα με πληροφορίες, το κλίμα της συνάντησης δεν ήταν φιλικό και διαθέσιμο για συνεργασία από την αρχή, μιλώντας συχνά για έναν πολιτιστικό χώρο που ενώ σπουδάζουν παιδιά από διάφορα μέρη της χώρας, δεν υπάρχουν παιδιά από την Τριανδρία.

mpaleto-ballet.png

Αυτή τη στιγμή η Σχολή έχει 22 ενεργούς σπουδαστές στα τρία έτη, καθώς υπήρξαν αρκετοί που εγκατέλειψαν την περίοδο του covid, αλλά με ανοδική τάση από χρόνο σε χρόνο. Οι σπουδές στην Σχολή είναι τριετής και τα δίδακτρα είναι κάτω από τα μισά σε σχέση με ιδιωτικές σχολές χορού. Οι εισαγωγικές και πτυχιακές εξετάσεις πραγματοποιούνται στην Αθήνα από ειδική επιτροπή του υπουργείου Πολιτισμού. Η Σχολή προσφέρει όλα τα μαθήματα καθώς και δωρεάν σεμινάρια στους σπουδαστές της.

Σύμφωνα με την κ. Κορωναίου, η απόφαση του συμβουλίου της Δημοτικής Ενότητας Τριανδρίας ήρθε ως αντίδραση με αφορμή την ανάγκη της Σχολής για το προσεχές διάστημα να χρησιμοποιήσει αίθουσα του κτιρίου κάποια απογεύματα και Σαββατοκύριακα για πρόβες των σπουδαστών ενόψει των εξετάσεων τους, κάτι που όμως είχε γίνει σαφές από την αρχή της συμφωνίας αφού θα ήταν σε ώρες και αίθουσα που δεν θα ενοχλούσαν κάποιους.

«Δεν είχαμε ποτέ κακή πρόθεση, αντιθέτως θέλαμε και να προσφέρουμε στην περιοχή, προτείνοντας να δημιουργήσουμε ερασιτεχνικά τμήματα χορού για ενήλικες και παιδιά της Τριανδρίας ώστε να αποτελέσουν και φυτώριο για τον χορό στο μέλλον.»

Η καλλιτεχνική διευθύντρια της Σχολής δηλώνει την πρόθεση της να παλέψει για να μη χρειαστεί να αλλάξει και πάλι στέγη η Σχολή της.

«Σήμερα είναι ηρωική πράξη να θέλεις να γίνεις νέος καλλιτέχνης σε αυτή τη χώρα. Οι σπουδαστές μας όταν τελειώνουν, έχουν πτυχίο αναγνωρισμένο από το κράτος, δουλεύουν παντού στην Ευρώπη είτε σαν χορευτές, είτε ως καθηγητές και σε όλη την Ελλάδα. Επείγει να λυθεί το θέμα. Η λύση δεν είναι να ξαναψάχνουμε κτίριο. Ξοδεύτηκαν κι ένα σωρό χρήματα και δεν ενοχλούμε και κανέναν. Ισα ισα είναι το πανεπιστήμιο του χορού. Το μεγαλύτερο επίπεδο στον δικό μας τομέα, είναι αυτή η σχολή.»

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΖΕΡΒΑ

Ο Χάρης Αηδονόπουλος, Πρόεδρος του Κέντρου Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, ζητάει να υπάρξει συνεργασία μεταξύ των φορέων ώστε να παραμείνει η Σχολή στο κτίριο.

«Τα Πολιτιστικά Σωματεία της Τριανδρίας επιθυμούν να έχουν τη χρήση συνεχώς του κτιρίου, αλλά δεν γίνεται αποκλειστικά, διότι η έδρα της Ανωτέρας Σχολής είναι εκεί, είναι πιστοποιημένη από το Υπουργείο, τα πρωινά μέχρι τις 3 για όλες τις εργάσιμες μέρες κι όποτε υπάρχει ανάγκη και κάποια Σαββατοκύριακα για τις εξετάσεις των παιδιών. Πρέπει με πνεύμα συνεννόησης να τα βρούμε. Θα έρθει το θέμα του συμφωνητικού στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης, θα υπάρχει βέβαια και εισήγηση του αρμόδιου αντιδημάρχου για τη χρήση των κτιρίων του Δήμου», ενώ αναφέρει και τη συνάντηση του με τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης για το ζήτημα αυτό «Έχω έρθει και σε επαφή για το θέμα με τον κ. Ζέρβα και με επιστολή. Κάναμε μάλιστα και μία κουβέντα για να λυθεί το ζήτημα με τον καλύτερο τρόπο, όπως είπαμε και οι δύο και θα δούμε τους επόμενους μήνες τι θα γίνει. Πάντως η μεταστέγαση της Σχολής Χορού εμπεριέχει τεράστια οικονομικά προβλήματα, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι χάνει η ίδια η Τριανδρία από την ενδεχόμενη μεταστέγαση της Σχολής. Μιλάμε για Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή πιστοποιημένη στο Υπουργείο που έχει και λιγότερα δίδακτρα από τις ιδιωτικές Σχολές.»

xoros-unsplash.jpg

“ΝΑ ΣΤΗΡΙΞΟΥΝ ΤΗ ΣΧΟΛΗ”

Για το θέμα, μιλήσαμε και με την εικαστικό Έλλη Χρυσίδου, Δημοτική σύμβουλο σήμερα και αντιδήμαρχο Πολιτισμού επί δημαρχίας του Γιάννη Μποτάρη, όπου ήταν αυτή που ασχολήθηκε πρώτη με την εγκατάσταση της Σχολής στο Κέντρο Πολιτισμού Τριανδρίας το 2018. Η κ. Χρυσίδου τονίζει την ανάγκη της τοπικής κοινωνίας να δώσει χρόνο στη Σχολή και να δημιουργηθεί μία καλλιτεχνική δυναμική.

«Θα μπορούσε σε συνεργασία με τους κατοίκους να δημιουργηθεί μία άλλη δυναμική. Έχοντας στα χέρια τους μία πιο επαγγελματική δράση από ένα ερασιτεχνικό χορευτικό ή θεατρικό. Για μένα είναι λάθος των κατοίκων, πρέπει δηλαδή πάση θυσία να υποστηριχτεί η συνεργασία με τη Σχολή χορού, να παραμείνει εκεί και να δημιουργηθούν εργαστήρια, σεμινάρια, δράσεις κοινές με την τοπική κοινότητα ώστε να γίνει δυναμικός πόλος πολιτισμού με κεντρικό θέμα την κίνηση, τον χορό που δεν υπάρχει πουθενά αλλού. Τα πολιτιστικά κέντρα με την έννοια που λειτουργούσαν παλιά θα πρέπει να αλλάξουν και να γίνουν πιο σύγχρονα. Θα πρέπει να τη στηρίξουν την Σχολή, γιατί είναι όφελος και για τα παιδιά τους αν έρθουν σε επαφή με έναν χώρο που μέχρι τώρα δε γνώριζαν.», τονίζει η κ. Χρυσίδου, πετώντας το μπαλάκι και στην Καλλιτεχνική διεύθυνση της Σχολής για ένα εγχείρημα που θα πρέπει να αποκτήσει τη δυναμική που του αξίζει, λέγοντας «Η Σχολή χορού θα πρέπει να κοιτάξει να ανοίξει προς την κοινωνία, να καλέσει αυτούς τους ανθρώπους, να τους συστήσει τη Σχολή. Να δημιουργήσουν μαζί καινούρια πράγματα. Το θέμα είναι ο χώρος να έχει έναν χαρακτήρα με επαγγελματικό και καλλιτεχνικό προσανατολισμό και να δημιουργηθεί μία δυναμική για την κοινότητα. Πρέπει να αντιληφθούν ότι αυτός ο χώρος μπορεί να είναι ένας χώρος δυναμικός για την περιοχή.»

“Να μη ξεχνάμε πως είμαστε σχολή πολιτισμού”

Από την πλευρά της, η Δήμητρα Κορωναίου, μας εξηγεί και πάλι τη διάθεση της για δημιουργία τμημάτων χορού για ενήλικες και παιδιά, τονίζοντας όμως πως ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας της Τριανδρίας τους έχει αγκαλιάσει και είναι κοντά τους. «Είμαστε πάντα καλοπροαίρετοι, απλά θέλω να καταλάβω πού είναι το πρόβλημα. Και να μη ξεχνάμε πως είμαστε σχολή πολιτισμού με νέους καλλιτέχνες.», ενώ ο Χάρης Αηδονόπουλος, κλείνει την κουβέντα μας αινιγματικά, λέγοντας πως «Το Τοπικό Συμβούλιο Της Τριανδρίας είναι υπέρ της εκδίωξης της Σχολής Χορού από την περιοχή, αλλά εγώ αυτό που θέλω να πω είναι πως… “Το χωριό του Αστερίξ υπήρχε στα κόμικς του Γκοσινί”, για όποιον καταλαβαίνει…»

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα