Διακοπές σε τέσσερις ρόδες – Τα υπέρ και τα κατά των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων
Μια εναλλακτική ταξιδιωτική εμπειρία που κερδίζει ξανά έδαφος τα τελευταία χρόνια - Οι τιμές, τα θετικά και αρνητικά και όσα τυχόν δε γνωρίζεις
Στις διακοπές θα συναντήσεις διάφορα είδη ταξιδιωτών. Υπάρχουν εκείνοι που θέλουν ένα ολοκληρωμένο πακέτο διαμονής και επιλέγουν ένα ακριβό ξενοδοχείο. Υπάρχουν εκείνοι που δεν τους ενδιαφέρει και πολύ η διαμονή, αφού αυτό το καλοκαίρι θα τους βρει όλη τη μέρα στην παραλία και τα βράδια στα μπαρ, επομένως στρέφονται στην επιλογή ενός ενοικιαζόμενου σπιτιού. Και φυσικά όσοι θέλουν να γίνουν ένα με τη φύση και απολαμβάνουν το κάμπινγκ και το να μένουν στη σκηνή.
Σε όποια από την παραπάνω κατηγορία και αν ανήκεις, πάντοτε στη διάρκεια του ταξιδιού σου προς τον προορισμό που επέλεξες το φετινό καλοκαίρι για τις διακοπές σου, θα συναντήσεις έναν ακόμα τύπο ταξιδιωτών.
Εκείνους που επιλέγουν να κάνουν διακοπές πάνω σε τέσσερις ρόδες.
Τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα προσφέρουν αν μη τι άλλο μια εναλλακτική εμπειρία ταξιδιού.
Στη χώρα μας, έως το 2010 υπήρχε μία «έκρηξη» όσον αφορά τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα που κυκλοφορούσαν στους δρόμους, ωστόσο από τα χρόνια της κρίσης και έως το 2020 η αγορά «έκατσε» και σε αυτό διαδραμάτισε ρόλο και η φορολογία, καθώς οι αγοραστές θα έπρεπε να δίνουν έως και 20.000 ευρώ στα τελωνεία.
Από τη στιγμή που μειώθηκε η φορολογία και μέχρι σήμερα, η αγορά των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων ανθίζει ξανά.
Ιδιαίτερα κατά την περίοδο της πανδημίας, η αυτονομία που πρόσφερε και το γεγονός ότι δε θα χρειαζόταν να βρίσκεσαι στον ίδιο χώρο με άτομο που δεν γνωρίζεις, οδήγησε αρκετούς στο να επιλέξουν ένα αυτοκινούμενο τροχόσπιτο για τις διακοπές τους, από το να πάνε σε κάποιο ξενοδοχείο.
«Το τροχόσπιτο είναι τρόπος ζωής. Δεν υπάρχει καμία ταλαιπωρία. Είναι πλήρως εξοπλισμένο, έχεις μέσα τα ντουλάπια να βάλεις τα ρούχα σου, το μπάνιο σου, την κουζίνα σου, το νιπτήρα σου, το ψυγείο σου, τον κλιματισμό για το καλοκαίρι, τη θέρμανση για το χειμώνα, το μπόιλερ για το νερό, την τουαλέτα, τη ντουζιέρα σου.
Σαν ένα δωμάτιο ξενοδοχείου που το κουβαλάς μαζί σου. Εγώ προσωπικά έχω κάνει μια επιλογή αυτοκινούμενου τροχόσπιτου στο οποίο χωράνε έως και 6 άτομα. Υπάρχει διπλό κρεβάτι που κατεβαίνει με μηχανισμό, όπως και τραπεζαρία που ανοίγει και κλείνει με τον ίδιο τρόπο.
Και το κυριότερο όλων, δεν δεσμεύεσαι με κάτι. Χαλάει ο καιρός, δεν σου αρέσει το μέρος που είσαι; Φεύγεις οποιαδήποτε στιγμή θέλεις» μας λέει ο κ. Ιάκωβος ιδιοκτήτης αυτοκινούμενου τροχόσπιτου.
Με ΚΥΑ του 2009 που προσαρμόστηκε σε οδηγίες της ΕΕ, τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα κατατάσσονται στην κατηγορία ΙΧ.
Αυτό σημαίνει ότι όπου μπορεί να παρκάρει ένα αυτοκίνητο, μπορεί να παρκάρει και το αυτοκινούμενο τροχόσπιτο και να διανυκτερεύσει κάποιος μέσα.
Ωστόσο, αυτό που απαγορεύεται να κάνει κάποιος είναι το κάμπινγκ. Δεν μπορείς δηλαδή να σταματήσεις κάπου, να βγάλεις έξω τραπεζοκαθίσματα, να ανοίξεις τέντα.
Ασχέτως βέβαια τι βλέπουμε να συμβαίνει πολλές φορές σε δρόμους κοντά σε παραλίες…
«Γυρίζεις πολλά μέρη, δεν χρειάζεται να ψάχνεις για δωμάτιο σε ξενοδοχείο ή ενοικιαζόμενο, να μην ξέρεις αν θα είναι όπως αυτό που είδες στις φωτογραφίες. Ακόμα και να κουραστείς την ώρα που είσαι στο τιμόνι, κάνεις στην άκρη και ξεκουράζεσαι» αναφέρει ο κ. Παντελής, επίσης ιδιοκτήτης αυτοκινούμενου τροχόσπιτου τα τελευταία έξι χρόνια.
Οι τιμές
Τα καινούρια, απλά και πλήρως εξοπλισμένα αυτοκινούμενα ξεκινάνε από 80.000 ευρώ, ενώ όσον αφορά τα μεταχειρισμένα μπορείς ένας ενδιαφερόμενος να τα βρει στην αγορά από 35.000 – 40.000 ευρώ ανάλογα και με το μέγεθος.
Έδαφος κερδίζει τα τελευταία χρόνια και η ενοικίαση ενός αυτοκινούμενου τροχόσπιτου. Αυτό άλλωστε συνιστούν και οι επαγγελματίες του κλάδου.
Όπως μας λένε, καλό θα ήταν κάποιος που θέλει να αγοράσει ένα αυτοκινούμενο τροχόσπιτου, πρώτα να νοικιάσει ένα, να δει αν τον βολεύει ο συγκεκριμένος τρόπος μετάβασης και διαμονής και εν συνεχεία να κάνει την τελική του επένδυση.
Όσον αφορά την ενοικίαση οι τιμές κυμαίνονται περίπου στα 120 ευρώ τη μέρα εκτός σεζόν και στα 170 ευρώ είναι η μέση τιμή στη high season, δηλαδή Ιούλιο και Αύγουστο. Δεν συμπεριλαμβάνεται φυσικά το κόστος των καυσίμων.
Για να οδηγήσεις ένα αυτοκινούμενο τροχόσπιτο χρειάζεται απλώς να διαθέτεις ένα δίπλωμα οδήγησης. Ενώ αντίθετα για τα ρυμουλκούμενα η διαδικασία αγοράς, ενοικίασης και έκδοσης διπλώματος είναι περίπλοκη και χρονοβόρα, ενώ και και η οδήγηση είναι δυσκολότερη.
Πριν περάσουμε στα υπέρ και τα κατά των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων, ας σταθούμε σε δύο σημαντικά προβλήματα που μας επεσήμαναν και οι ιδιοκτήτες των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων, αλλά και οι επαγγελματίες του κλάδου.
Το πρώτο έχει να κάνει με το ύψος των διοδίων, καθώς τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα εξισώνονται με τα φορτηγά.
Το μείζον όμως πρόβλημα είναι αυτό των ανύπαρκτων υποδομών στη χώρα για να στηρίξει αυτό το είδος διακοπών.
Στην Ελλάδα ο όρος campers stop είναι άγνωστος, την ώρα που στην Ευρώπη υπάρχουν σχεδόν 30.000 επίσημα καταγεγραμμένα!
Άνθρωποι που επισκέπτονται από το εξωτερικό τη χώρα μας με τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτά τους δεν ξέρουν πού να αδειάσουν τη χημική τους τουαλέτα, ή να ανεφοδιαστούν με νερό και ρεύμα.
Είναι χαρακτηριστικό όπως μας λένε οι άνθρωποι του κλάδου, ότι εξαιτίας αυτής της τεράστιας παράλειψης, η Ελλάδα χάνει χιλιάδες τουρίστες από την αγορά της Γερμανίας οι οποίοι επιλέγουν να ταξιδέψουν προς την Ισπανία διότι γνωρίζουν ότι θα βρουν όλα όσα χρειάζονται εκεί στο ταξίδι τους με ένα αυτοκινούμενο τροχόσπιτο.
Η… ζυγαριά
Κάθε επιλογή έχει τα υπέρ της και τα κατά της και ζητήσαμε από τα άτομα που κάνουν τις διακοπές τους με αυτοκινούμενα τροχόσπιτα να μας τα απαριθμήσουν.
Ας ξεκινήσουμε με τα υπέρ:
- Ταξιδεύεις όποτε θέλεις και για όποιον προορισμό εσύ επιθυμείς
- Βλέποντας τις τιμές σε ακτοπλοϊκά, διαμονή να ανεβαίνουν, σε βάθος χρόνου η επένδυση που θα κάνεις στο σήμερα μπορεί να είναι άκρως συμφέρουσα και οικονομικότερη
- Είναι σαν σπίτι
- Οι διακοπές δεν γίνονται απρόσωπες. Σε ένα ξενοδοχείο δύσκολα θα γνωριστείς με αυτόν που μένει στο δίπλα δωμάτιο. Ενώ στο κάμπινγκ που θα πας με το τροχόσπιτό σου γίνεσαι μέλος μιας μικρής κοινωνίας
- Υπάρχουν πλέον πολλές λύσεις που σου εξασφαλίζουν επάρκεια στο ρεύμα και στο νερό σε σχέση με παλιότερα. Μπαταρίες, γεννήτριες, φωτοβολταϊκά, δεξαμενές φρέσκου νερού
Και πάμε στην… άλλη πλευρά του νομίσματος:
- Το κόστος. Εάν δεν έχεις στην άκρη ένα ποσό για να το διαθέσεις, σίγουρα οι τιμές που ακούς μπορεί να σου ακούγονται υψηλές. Αλλά ακόμα και σε περίπτωση αγοράς, μη ξεχνάς ότι υπάρχει κόστος και μακροπρόθεσμα ως προς τη συντήρηση, τα καύσιμα, τα τέλη κυκλοφορίας, την ασφάλεια
- Δεν υπάρχουν υποδομές για να σταθμεύσεις και να ανεφοδιαστείς. Αναγκάζεσαι να ψάχνεις χώρους σε κάμπινγκ, που δεν είναι σίγουρο ότι θα βρεις πάντα σε δημοφιλείς προορισμούς και σε high season
- Υπάρχει πάντοτε ο φόβος να μη σε κλέψουν. Όπως ακριβώς όταν φεύγεις από το σπίτι σου για διακοπές και έχεις στο πίσω μέρος του μυαλού σου μη γυρίσεις και βρεθείς προ δυσάρεστων εκπλήξεων, το ίδιο συμβαίνει όταν το… σπίτι σου είναι πάνω σε τέσσερις τροχούς
- Οδήγηση. Χρειάζεται φυσικά μεγαλύτερη προσοχή, δεν μπορείς να αναπτύξεις την ίδια ταχύτητα με ένα ΙΧ, κάποια μέρη μπορεί να μην είναι εύκολα προσβάσιμα με το αυτοκινούμενο τροχόσπιτο λόγω μεγέθους
- Πρέπει διαρκώς να ελέγχεις τα αποθέματα σου στο ρεύμα και στο νερό
- Χημικές τουαλέτες. Το άδειασμα των δεξαμενών από τη στιγμή που δεν υπάρχουν οργανωμένες υποδομές μπορεί να είναι πολλές φορές ένας «πονοκέφαλος». Πρέπει και σε αυτήν την περίπτωση να φροντίζεις εσύ για τη σωστή χρήση τους, την ομαλή λειτουργία τους, τη συντήρησή τους, την συχνή αντικατάστασή τους, τον καθαρισμό τους.