Ενοικίαση αυτοκίνητου στις διακοπές: Μύθοι, αλήθειες και παγίδες που πρέπει να αποφύγεις
Χρήσιμα tips, πώς να γλιτώσεις κακοτοπιές και έξτρα χρεώσεις, αλλά και άτομα που μοιράζονται την εμπειρία που είχαν από τη διαδικασία
Το καλοκαίρι είναι εδώ. Μιας και είμαστε λαός της τελευταίας στιγμής οι περισσότεροι από εμάς σχεδιάζουμε δειλά δειλά τις διακοπές μας.
Η διάρκεια τους έχει μειωθεί αισθητά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια καθώς το πορτοφόλι δεν «σηκώνει» για περισσότερα, ωστόσο ακόμη και οι λίγες ημέρες που έχεις στη διάθεσή σου για να επισκεφτείς ένα νησί, να αφεθείς στο γαλάζιο της θάλασσας και να ξεχάσεις για λίγο τις σκοτούρες της καθημερινότητας στην πόλη, είναι υπερπολύτιμες.
Οι διακοπές των τελευταίων χρόνων έχουν γίνει για πολλούς από εμάς μια δύσκολη οικονομική εξίσωση.
Μεταφορικά, διαμονή, φαγητό, ποτά, σουβενίρ. Υπολογίζεις και το κάθε ευρώ που θα ξοδέψεις.
Ειδικότερα τα μεταφορικά αποτελούν -μαζί με τη διαμονή- ένα από τα βασικότερα έξοδα των καλοκαιρινών διακοπών.
Και εδώ έρχεται το μεγάλο δίλημμα. Παίρνεις μαζί σου το αμάξι στις διακοπές, το αφήνεις πίσω ή επιλέγεις να νοικιάσεις ένα από το νησί στο οποίο θα επισκεφτείς.
Ειδικότερα εάν είσαι από Θεσσαλονίκη και θες να επισκεφτείς κάποιο νησί των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων, ακόμα και του Ιονίου, θα κληθείς να απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα.
Ακόμη και αν επιλέξεις να ταξιδέψεις αεροπορικώς σε κάποιο νησιωτικό προορισμό, θα πρέπει να έχεις ήδη σκεφτεί το πώς θα μετακινηθείς εκεί.
Και εδώ λοιπόν πέφτει στο τραπέζι το ζήτημα της ενοικίασης αυτοκίνητου, ένα θέμα για το οποίο υπάρχουν μύθοι, αλλά και αλήθειες.
Σίγουρα θα έχεις ακούσει από κάποιον γνωστό σου ότι το μετάνιωσε το περασμένο καλοκαίρι που μπήκε στη διαδικασία να νοικιάσει αμάξι στο νησί που επισκέφτηκε γιατί του το χρέωσαν περισσότερο από ότι υπολόγιζε.
Όπως επίσης θα έχεις και κάποιον γνωστό που θα σου πει το τελείως αντίθετο, ότι του έλυσε τα χέρια η απόφασή του να μην πάρει μαζί του στις διακοπές το αμάξι, αλλά να πάει στο νησί και να επιλέξει κάποιο αυτοκίνητο μικρού κυβισμού ή ένα μηχανάκι για να κάνει τις καλοκαιρινές του εξορμήσεις εκεί, χωρίς να… καεί η τσέπη του.
Και φυσικά πάντα θα βρεθεί και εκείνος που θα σου πει ότι πού να μπλέκεις με αυτά και είχα εγώ κάποτε έναν γνωστό που έδωσε τα στοιχεία της πιστωτικής του κάρτας και του δέσμευσαν χρήματα που καθυστέρησαν να του τα γυρίσουν πίσω, και, και, και…
«Πέρσι το καλοκαίρι ο κλήρος για τις καλοκαιρινές μας διακοπές έπεσε στην Κέρκυρα. Ένα αρκετά μεγάλο νησί, στο οποίο, θέλοντας και μη, δεν μπορούσαμε να αποφύγουμε την ενοικίαση αυτοκινήτου.
Η όλη διαδικασία είναι η αλήθεια ότι μας παραξένεψε και χρειάστηκε να το ψάξουμε αρκετά, έτσι ώστε να μην μας ξεφύγει τίποτα αλλά και να μην πέσουμε σε κάποια “παγίδα”. Η φίλη μου, που θα οδηγούσε, ήταν 21 χρονών, με δίπλωμα από τα 18 της. Ένα σημείο το οποίο τελικά μας δυσκόλεψε, καθώς πολλές εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, ζητούν από τον οδηγό να είναι οπωσδήποτε πάνω από 22 – άλλα ακόμα και πάνω από 25 – ετών και να έχουν φυσικά δίπλωμα οδήγησης για τουλάχιστον δύο χρόνια.
Αυτό που επίσης μας έκανε μεγάλη εντύπωση ήταν ότι οι περισσότερες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, δέσμευαν ένα τεράστιο ποσό εγγύησης, το οποίο για άτομα που είναι φοιτητές (όπως η φίλη μου) ή ακόμα και νέοι εργαζόμενοι, όπως εγώ, είναι άπιαστο. Είδαμε τιμές εγγύησης από 200 μέχρι και 800 (!) ευρώ, ένα ποσό το οποίο οι περισσότεροι από εμάς δεν έχουν συνολικά στον λογαριασμό τους!
Όταν τελικά καταλήξαμε σε πασίγνωστη εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων, κάτι που μας έκανε να νιώθουμε και αρκετή ασφάλεια, καθώς θεωρούσαμε ότι είναι δυσκολότερο να “την πατήσεις” και είσαι “καλυμμένος”, πριν κάνουμε την κράτηση online, διαβάσαμε αναλυτικά το driver’s guide, ένα pdf που υπάρχει στο site τους, με όλες τις πληροφορίες που ήταν απαραίτητο να γνωρίζουμε. Η εγγύηση, παραδόξως, ήταν η φθηνότερη συγκριτικά με άλλες εταιρείες, γύρω στα 200 ευρώ, ωστόσο τα ποσά αποζημίωσης στην εταιρεία σε περίπτωση της οποιαδήποτε ζημιάς ήταν εξωφρενικά, γεγονός που εννοείται μας τρόμαξε.
Όταν τελικά φτάσαμε στο νησί και στον χώρο ενοικίασης της εταιρείας, η διαδικασία κύλησε ομαλά, με το μόνο πράγμα που μας φάνηκε περίεργο αλλά… λογικό, είναι το γεγονός ότι μας έβαλαν να τραβήξουμε βίντεο το εσωτερικό και το εξωτερικό του αυτοκινήτου πριν το παραλάβουμε, έτσι ώστε όταν το επιστρέψουμε να βεβαιωθούμε ότι δεν έχει υποστεί κάποια ζημιά. Παρά τους δύσκολους δρόμους, τους επικίνδυνους οδηγούς και τον φόβο της φίλης μου στο τιμόνι, επιστρέψαμε το αυτοκίνητο χωρίς γρατζουνιά και όλα κύλησαν ομαλά!» λέει στην parallaxi η Παναγιώτα, μοιράζοντας τις εμπειρίες της από το περασμένο καλοκαίρι.
Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας προσφέρει μια σειρά διευκρινίσεων για όσους επιθυμούν να νοικιάσουν όχημα στις διακοπές τους, είτε ο προορισμός είναι ένα νησί της Ελλάδας, είτε κάποια χώρα της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων της Νορβηγίας και της Ισλανδίας.
Πώς θα αποφύγουμε τα «μικρά γράμματα» κατά την κράτηση
Ιδανικά, θέλουμε η κράτηση να γίνεται εκ των προτέρων έτσι ώστε να έχουμε μελετήσει εγκαίρως τους όρους της σύμβασης, ζητώντας όπου θεωρούμε πως χρειάζεται διευκρινήσεις. Να αναφέρουμε, πως σε περιπτώσεις δημιουργίας της σύμβασης εκτός εμπορικού καταστήματος ή εξ αποστάσεως (κυρίως Online), δεν ισχύει το δικαίωμα του καταναλωτή για αναιτιολόγητη υπαναχώρηση εντός 14 ημερολογιακών ημερών με επιστροφή χρημάτων. Οι όροι και οι προϋποθέσεις ακύρωσης ορίζονται από τη σύμβαση, επομένως προσέχουμε τις ειδικές προβλέψεις και ενδεχόμενες οικονομικές επιβαρύνσεις που επιφέρει.
Στην συνέχεια, διευκρινίζουμε το συνολικό ποσό οφειλής μας και τα αποδεκτά μέσα πληρωμής (πιστωτική, χρεωστική, μετρητά). Ο λόγος που θέλουμε να γίνει αυτό είναι διότι έχει τύχει η διενέργεια της κράτησης με χρεωστική και μέσω διαμεσολαβητή να δημιουργεί δυσάρεστες εκπλήξεις. Όταν κάποιοι καταναλωτές εμφανίστηκαν δια ζώσης στην εταιρεία ενοικίασης για την παραλαβή του οχήματος, αυτή αρνήθηκε να δεχθεί για τη δέσμευση του ποσού της εγγύησης χρεωστική και απαιτούσε πιστωτική κάρτα ή απέρριπτε κάρτες.
Επίσης πρέπει να είναι ξεκάθαρο το ποσό της εγγύησης που πρέπει να καταβληθεί για την παραλαβή του οχήματος και τι ζημιές καλύπτει, ενώ ελέγχουμε την ασφαλιστική κάλυψη ώστε να γνωρίζουμε τι περιλαμβάνει (π.χ. κάλυψη για σωματικές, βλάβες, θάνατο, φθορά οχήματος, ζημιές τρίτων) και αν υπάρχουν περιπτώσεις εξαίρεσης από αυτή (π.χ. λόγω οδήγησης σε ειδικές καιρικές συνθήκες).
Πώς δεν θα αποφύγουμε τον κίνδυνο επιπλέον εξόδων;
Πολλές φορές οι τιμές που «διαφημίζουν» κάποιες εταιρείες είναι χαμηλότερες, επειδή δεν περιλαμβάνουν το σύνολο των χρεώσεων που αντιστοιχούν σε αυτό που έχει επιλέξει ο καταναλωτής. Επομένως, προσέχουμε, ώστε η τιμή στην οποία θα συμφωνήσουμε να είναι και η τελική έχοντας ελέγξει πως περιλαμβάνει τα πάντα.
Σε αυτό θα μας βοηθήσει η Οδηγία 2005/29/ΕΚ για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, η Οδηγία 2011/83/ΕΕ σχετικά με τα δικαιώματα των καταναλωτών και τέλος η Οδηγία 93/13/ΕΚ σχετικά με τις καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων που συνάπτονται με καταναλωτές, όπως ενσωματώθηκαν στο Ελληνικό δίκαιο (ν. 2251/199. Όλα τα παραπάνω, ευτυχώς για εμάς, αναγκάζουν τις εταιρείες να παρέχουν σαφείς και εύληπτες πληροφορίες για τα βασικά χαρακτηριστικά και τους όρους της σύμβασης, τη συνολική χρέωση και τους φόρους.
Επίσης, να πούμε πως πρέπει να τσεκάρουμε εάν ισχύουν για εμάς τυχόν απαγορεύσεις ή περιορισμοί. Αυτό γιατί υπάρχουν εταιρείες που για οδηγούς με ηλικία μικρότερη των 25 ετών είτε επιβάλλουν πρόσθετη χρέωση είτε απαιτούν πληρωμή με μετρητά.
Εδώ, αξίζει να θυμίσουμε πως, για να ενοικιάσει κάποιος αυτοκίνητο στην Ελλάδα, πρέπει να έχει συμπληρώσει τουλάχιστον το 21 έτος της ηλικίας του και να έχει στην κατοχή του δίπλωμα οδήγησης για τουλάχιστον ένα έτος.
Ποια είναι η διαδικασία παραλαβής του οχήματος;
Πριν την υπογραφή της σύμβασης ενοικίασης καλό θα ήταν να ελέγξουμε προσεκτικά τους όρους κράτησης μαζί με εκείνους της σύβασης. Αν δεν κατανοούμε τη γλώσσα, ζητάμε τη σύμβαση στα αγγλικά. «Τσεκάρουμε» τους ειδικούς όρους, όπως το αν επιτρέπεται η διασυνοριακή χρήση ή τυχόν χιλιομετρικά όρια, και κρατάμε αντίγραφα από τα έγγραφα που υπογράψαμε.
Πριν ξεκινήσουμε το όχημα ελέγχουμε τον δείκτη καυσίμου, το επιθεωρούμε για τυχόν φθορές ή ζημιές που μπορεί ήδη να έχει και φροντίζουμε να το φωτογραφίσουμε. Επίσης ενημερωνόμαστε για τη διαθεσιμότητα εργαλείων αλλαγής ελαστικών, ρεζέρβας και εγχειρίδιο λειτουργίας του οχήματος.
Σε περίπτωση που δεν είναι διαθέσιμο το αυτοκίνητο για το οποίο κάναμε κράτηση, δεν υποχρεούμαστε να πληρώσουμε παραπάνω για καλύτερο αυτοκίνητο. Αντιθέτως, αν η εταιρεία διαθέτει μόνο μικρότερης αξίας αυτοκίνητο, θα πρέπει να μειωθεί αναλόγως το οφειλόμενο ποσό.
Tips κατά τη μίσθωση του οχήματος
Εάν ταξιδεύουμε σε χώρα της ΕΕ, ρωτάμε για τυχόν ειδικές ρυθμίσεις οδικής κυκλοφορίας που ισχύουν και είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί διότι τα πρόστιμα από παραβάσεις βαραίνουν τον οδηγό και είναι τσουχτερά.
Θα πρέπει να μάθουμε τι προβλέπεται σε περίπτωση μηχανικής βλάβης και ατυχήματος. Σε περίπτωση ενός απρόοπτου, ενημερώνουμε εγκαίρως την εταιρεία ενοικίασης. Ειδικά σε περίπτωση ατυχήματος, κρατάμε τα στοιχεία των εμπλεκόμενων μερών και ειδοποιούμε την αστυνομία. Επιπροσθέτως, καλό θα ήταν να μιλήσουμε με ένα συνεργείο, ώστε να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης για το ποσό που θα ζητήσει η εταιρεία.
Tips για την επιστροφή του οχήματος
Σε κάθε περίπτωση, φροντίζουμε να τηρούμε το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του οχήματος, διαφορετικά επιβάλλονται πρόσθετες κυρώσεις, ενώ για να είμαστε καλυμμένοι, ελέγχουμε το ωράριο λειτουργίας της εταιρείας.
Κατά την παράδοση, ζητάμε από εκπρόσωπο της εταιρείας επιθεώρηση του οχήματος, έτσι ώστε να λάβουμε έγγραφη βεβαίωση πως το παραδώσαμε στην κατάσταση που το παραλάβαμε. Φυσικά, φροντίζουμε το όχημα να είναι εφοδιασμένο με την ποσότητα καυσίμου που προβλέπει η σύμβαση.
Τέλος, πρέπει να γνωρίζουμε πως είναι καταχρηστικοί οι όροι των συμβάσεων που επιτρέπουν στην εταιρεία να κρατήσει το σύνολο της εγγυοδοσίας για πολύ μικρές ζημίες και, άρα, για ασήμαντες δαπάνες.
«Ο λόγος που επιλέξαμε να νοικιάσουμε ένα μηχανάκι στις περσινές καλοκαιρινές μας διακοπές ήταν γιατί θέλαμε να γυρίσουμε τον προορισμό όσο περισσότερο γίνεται να αποφύγουμε την κίνηση και να πάμε σε δυσπρόσιτα μέρη που δεν πηγαίνει αυτοκίνητο ή να πρέπει να ψάχνουμε πάρκινγκ.
Αναλογικά το κόστος για ενοικίαση από το να ξεκινήσεις να πας κάπου συν την βενζίνη είναι λιγότερο.
Η διαδικασία ήταν πολύ εύκολη. Απλά δείχνεις το δίπλωμα σου δίνουν κράνος και επιλέγεις μηχανή που ταιριάζει με το δίπλωμα σου και ανάλογα γιατί μετακίνηση το θέλεις.
Έχουμε νοικιάσει μηχανάκι ακόμα και όταν στον προορισμό είχαμε πάει με αυτοκίνητο για το λόγο ότι θέλαμε να εξερευνήσουμε το μέρος όσο περισσότερο μπορούσαμε.
Δεν μας φόβισε κάτι στη διαδικασία ή στο θέμα της ασφάλειας.
Προπληρώνεις τις ημέρες που θα το νοικιάσεις και δεν μας ζητήθηκε το οτιδήποτε για πιστωτική κάρτα και δέσμευση χρημάτων.
Ήταν μια διαδικασία την οποία θα επαναλαμβάναμε άνετα» λέει από την πλευρά της στην parallaxi η Βάσω, 29 ετών.
*με πληροφορίες από gocar.gr