Ο πληθωρισμός της απληστίας στα αεροπορικά εισιτήρια

Οι τιμές θα... πετάνε τουλάχιστον για την επόμενη δεκαετία - Το κόστος ταξιδιού από Θεσσαλονίκη για τα ελληνικά νησιά

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
ο-πληθωρισμός-της-απληστίας-στα-αεροπ-821172
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Το φαινόμενο του πληθωρισμού της απληστίας έχει συμπαρασύρει και τα αεροπορικά εισιτήρια με τις τιμές να έχουν… απογειωθεί το τελευταίο διάστημα και παράγοντες της αγοράς να θεωρούν ότι αυτό γίνεται και σε μία προσπάθεια να καλυφθούν τα «σπασμένα» της πανδημίας.

Και ενώ η ζήτηση παραμένει μεγάλη από πλευράς επιβατών, οι αεροπορικές εταιρείες δε φαίνεται διατεθειμένες να… προσγειώσουν τις τιμές, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για συνεχόμενες αυξήσεις την επόμενη δεκαετία.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Cirium, η μέση τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων τον Φεβρουάριο παρουσίασαν αύξηση κατά 27,4%. Μία άνοδος υπερδιπλάσια σε σχέση με τα επίπεδα πληθωρισμού σε μεγάλες οικονομίες του πλανήτη.

Οι εταιρείες μπορεί να ισχυρίζονται ότι οι τιμές ανεβαίνουν λόγω της αύξησης στις τιμές του καυσίμου και των λειτουργικών τους δαπανών όσον αφορά το προσωπικό τους, αλλά δε φαίνεται να πείθουν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΙΑΤΑ, ο κλάδος ήταν από τους μεγάλους χαμένους της πανδημίας με συσσωρευμένες ζημιές που κυμάνθηκαν στα 200 δισ. δολάρια.

Γίνονται πλουσιότερες

Ήδη μέσα στο 2022 υπολογίζεται ότι τα κέρδη των δέκα κυριότερων αεροπορικών εταιρειών διεθνώς εκτινάχθηκαν στα 6,3 δισ. δολάρια, μετά τις ζημιές ύψους 40 δισ. δολαρίων τα δύο προηγούμενα χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία της FactSet.

Σε άρθρο της ιστοσελίδας newmoney.gr διαβάζουμε σχετικά:

Η American Airlines ανακοίνωσε αυξημένα έσοδα κατά 37%, σε επίπεδα ρεκόρ, με κέρδη 10 εκατ. δολαρίων όταν το πρώτο τρίμηνο του 2022 είχε ζημιές ύψους 1,64 δισ. δολαρίων.

H γερμανική Lufthansa ανακοίνωσε το πρώτο κερδοφόρο πρώτο τρίμηνο εδώ και τρία χρόνια στα 791 εκατ. ευρώ, οδηγώντας τον περιχαρή CEO της, Κάρστεν Σπορ, να δηλώσει χαρακτηριστικά πως «η Lufthansa επέστρεψε!». Μάλιστα, η εταιρεία αναθεώρησε προς τα πάνω τις εκτιμήσεις της για το σύνολο της χρονιάς και δη, την καλοκαιρινή περίοδο, παρά το γεγονός ότι παραδέχτηκε ότι θα… δυσκολευτεί να ανταποκριθεί στην ισχυρή ζήτηση!

H IAG, μητρική της British Airways, ανακοίνωσε κέρδη ύψους 7,9 εκατ. στερλίνων, τα υψηλότερα από το 2019, ενώ αναθεώρησε προς τα πάνω τις προβλέψεις της για το σύνολο της χρονιάς. Το ίδιο και η Air France-KLM που δήλωσε πως αποπλήρωσε στο γαλλικό κράτος όλη τη χρηματική βοήθεια που είχε λάβει κατά την πανδημία και δήλωσε αισιόδοξη για ένα… εκρηκτικό εμπορικά καλοκαίρι με πληρότητες άνω του 95%.

40% πάνω

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΙΑΤΑ η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια από το Μάιο έως τον Σεπτέμβριο «τρέχει» στην Ευρώπη με ρυθμούς αύξησης κατά 40% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Βαθιά το χέρι στην τσέπη

Αναζητήσαμε πτήσεις από τη Θεσσαλονίκη για δημοφιλή νησιά, στα τέλη Ιουλίου αρχές Αυγούστου.

Για τη Ζάκυνθο το εισιτήριο της μετάβασης αγγίζει τα 115 ευρώ, ενώ της επιστροφής τα 145.

Για Θεσσαλονίκη – Ικαρία η αναχώρηση από το «Μακεδονία» μπορεί να μας κοστίσει ακόμα και 222 ευρώ, ενώ υπάρχουν και χαμηλότερες τιμές στα 115. Όσον αφορά την επιστροφή, οι τιμές κυμαίνονται από 93 ευρώ και φτάνουν έως και τα 215 ευρώ.

Το ίδιο διάστημα για το ταξίδι Θεσσαλονίκη – Κεφαλλονιά, η μετάβαση κοστολογείται από 95 έως 128 ευρώ και η επιστροφή από 76 έως 111 ευρώ.

Για το Θεσσαλονίκη – Κύθηρα η αναχώρηση στα 217 ευρώ και η άφιξη στην πόλη στα 210 εύρω.

Από 99 έως 145 ευρώ η αναχώρηση από Θεσσαλονίκη για Σκιάθο και από 99 έως 115 ευρώ η επιστροφή.

Οι τιμές θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν, λέει η IATA

Οι διεθνείς αεροπορικοί ναύλοι δεν θα σταματήσουν να ανεβαίνουν για τα επόμενα δέκα με δεκαπέντε χρόνια, καθώς το κόστος των βιώσιμων καυσίμων αναμένεται να εκτοξεύσει στα ύψη τις τιμές των εισιτηρίων, σύμφωνα με τον παγκόσμιο οργανισμό αεροπορικών εταιρειών Iata.

Η απότομη αύξηση του ενδιαφέροντος για αεροπορικά ταξίδια μετά την πανδημία της Covid-19, οδήγησε σε απότομες αυξήσεις των ναύλων σε δεκάδες δρομολόγια, σε μια εποχή που οι αεροπορικές επενδύουν στη χρήση πιο σπάνιων «πράσινων» καυσίμων, ως απάντηση στις κυβερνητικές εντολές για μείωση των εκπομπών άνθρακα.

Ο Γουίλι Γουόλς, γενικός διευθυντής της Iata, προβλέπει ότι όσο κερδίζει έδαφος η χρήση καυσίμων πιο φιλικών προς το περιβάλλον, τόσο θα αυξάνεται το κόστος για το επιβατικό κοινό. Κι αυτό γιατί τα βιώσιμα καύσιμα για τα αεροσκάφη είναι πιο ακριβά από την κηροζίνη.

Το κόστος των αεροπορικών εταιρειών έχει αυξηθεί σημαντικά, καθώς μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι τιμές του πετρελαίου εκτινάχθηκαν στα ύψη.

Ωστόσο, παρά τις μη ευκαταφρόνητες αυξήσεις που σημειώθηκαν στο κόμιστρο των επιβατών, οι κρατήσεις αεροπορικών εισιτηρίων κινούνται στα ίδια επίπεδα με το 2019, παρά το σαρωτικό πέρασμα της πανδημίας και τα πολλαπλά οικονομικά πλήγματα που επέφερε, σε συνδυασμό με τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Πάντως, τουλάχιστον την περίοδο αυτή, οι αυξήσεις στις τιμές δεν έχουν περιορίσει τη ζήτηση, καθώς το κοινό εμφανίζεται αποφασισμένο να ταξιδέψει μετά την περίοδο της πανδημίας. Αυτό αναφέρουν και όλες οι αεροπορικές εταιρείες στις εκτιμήσεις τους, προβλέποντας σημαντική αύξηση των εσόδων και της κερδοφορίας τους, τη φετινή χρονιά.

Η ίδια η ΙΑΤΑ, στις νέες εκτιμήσεις της για τον κλάδο, αναθεώρησε προς τα πάνω τα εκτιμώμενα κέρδη των αεροπορικών εταιρειών για φέτος, προβλέποντας υπερδιπλασιασμό τους στα 9,8 δισ. δολάρια, αντί των 4,7 δισ. που είχε προβλέψει το Δεκέμβριο.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα