Πώς θα ταξιδεύουμε το 2026: 7 σημαντικές τάσεις για το νέο έτος
Αυτές είναι οι κορυφαίες ταξιδιωτικές τάσεις για την νέα χρονιά που θα σε βοηθήσουν να απολαύσεις τις εκδρομές σου!
Δεδομένα από τα κορυφαίες ταξιδιωτικές εταιρίες, ξενοδοχειακούς ομίλους και φορείς πρόβλεψης τάσεων υποστηρίζουν πως το 2026 θα είναι η χρονιά των ήσυχων αποδράσεων.
Σκοπός είναι να αξιολογήσουν και να προβλέψουν την πορεία της ταξιδιωτικής βιομηχανίας.
Από το “coolcations” (ψύξεις) – μια τάση που εμφανίστηκε πριν από λίγα χρόνια για να γίνει μια από τις λέξεις της χρονιάς στο Λεξικό Collins – μέχρι το “flashpacking”, έναν όρο που χρησιμοποιείται για να δηλώσει την πολυτελή πεζοπορία με σακίδιο πλάτης, οι ετήσιες τάσεις στα ταξίδια τείνουν να συνοδεύονται από μια αδέξια λέξη σε στυλ portmanteau και σχεδόν πάντα αντικατοπτρίζουν τον τρόπο που ζούμε – ή πώς θα θέλαμε να ζούμε.
Έχοντας εξετάσει τις καλύτερες ταξιδιωτικές προβλέψεις της χρονιάς, με νέες επινοημένες λέξεις, καταλήξαμε στις ακόλουθες κορυφαίες ταξιδιωτικές τάσεις για το 2026.
1.Ησυχία πάνω από όλα
Η τάση που αναμένεται να κυριαρχήσει το επόμενο έτος είναι οι «quietcations» (ήσυχες διακοπές). Στο επίκεντρό της βρίσκεται η άνεση, η σιωπή και η αναζήτηση ενός τρόπου διαφυγής από το συσσωρευμένο άγχος της σύγχρονης ζωής. Με την ψηφιακή κουλτούρα μας να είναι πάντα ενεργή και να έρχεται σε σύγκρουση με μια ατελείωτη σειρά παγκόσμιων γεγονότων που μας φτάνουν σε πραγματικό χρόνο, δεν είναι έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί από εμάς αναζητούν την αποσύνδεση από την ψηφιακή κοινωνική πραγματικότητα. Ο Hector Hughes, συνιδρυτής της Unplugged, μιας σειράς καμπινών ψηφιακής αποτοξίνωσης στο Ηνωμένο Βασίλειο, παρακολουθεί την εξέλιξη αυτής της τάσης.
«Όταν ξεκινήσαμε την Unplugged το 2020, η ψηφιακή αποτοξίνωση και η αναλογική ζωή ήταν σχεδόν άγνωστες έννοιες», λέει. «Τώρα, πάνω από τους μισούς επισκέπτες μας αναφέρουν την εξάντληση και την κόπωση από την οθόνη ως κύριο κίνητρο για την κράτησή τους».
Η τάση αυτή είναι είναι ευδιάκριτη παντού. Για παράδειγμα, Το Visit Skåne’s Map of Quietude είναι ένα δίκτυο τοποθεσιών που κατατάσσονται με βάση τα ντεσιμπέλ στη νότια Σουηδία, ώστε να μπορείτε να αναζητήσετε ηρεμία και γαλήνη. Στο Skycave Retreats του Όρεγκον, οι επισκέπτες διαμένουν για τρεις ημέρες σε καμπίνες σε απόλυτο σκοτάδι.
2.Τεχνητή νοημοσύνη αντί για διοικητικές εργασίες
Αδιαμφησβήτητα, το 2026 θα ενσωματωθεί ακόμη περισσότερη στην ταξιδιωτική διαδικασία. Σύμφωνα με έρευνα της Amadeus, όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες χρησιμοποιούν ήδη γενική τεχνητή νοημοσύνη για τον προγραμματισμό και την κράτηση των ταξιδιών τους. Με τους μεγάλους ταξιδιωτικούς ομίλους, όπως η Expedia και η Booking.com να ενσωματώνουν εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης σαν το ChatGPT, γίνεται πιο εύκολο από ποτέ για τα ρομπότ να προγραμματίσουν τις διακοπές σας. Προσθέτοντας σε αυτά τη μετάφραση σε πραγματικό χρόνο και τα ψηφιακά check-in από τα κινητά, η τεχνολογία αφαιρεί σιωπηλά μεγάλο μέρος της διαχείρισης που συνήθως χαρακτήριζε ένα ταξίδι.
Ωστόσο, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης συνοδεύεται από επιπλοκές. Οι ειδικοί σε θέματα βιωσιμότητας προειδοποιούν πως οι αλγοριθμικές προτάσεις μπορούν να τροφοδοτήσουν τον υπερτουρισμό, κατευθύνοντας τους ταξιδιώτες προς τους ίδιους λίγους προορισμούς. Επίσης, έχει μεγάλο μερίδιο ευθύνης για τον αυξανόμενο αριθμό ταξιδιωτικών απατών, οπότε η χρήση αυτών των εργαλείων απαιτεί προσοχή και εγρήγορση.
Η ειδική σε θέματα πολιτιστικών τάσεων Jasmine Bina, διευθύνουσα σύμβουλος της Concept Bureau, λέει ότι η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο εκφράζουμε τις επιθυμίες μας, αλλά όχι τον λόγο για τον οποίο ταξιδεύουμε. «Μπορεί να θέλετε να ταξιδέψετε σε ένα θέρετρο για να αναρρώσετε από την εξάντληση, αλλά τώρα, αντί να αναζητήσετε απλά θέρετρα στο TikTok, θα χρησιμοποιήσετε το ChatGPT για να καταλάβετε πρώτα τι είδους εξάντληση έχετε, σε ποιες συνήθειες ή αισθητηριακές εισροές ανταποκρίνεστε και ποιος προορισμός αντανακλά καλύτερα την εσωτερική σας κατάσταση», λέει.
3. Εμπιστοσύνη αντί για επιλογή
Είτε κάποιος το ονομάσει κόπωση από τη λήψη αποφάσεων, είτε τεμπελιά είτε επιθυμία να αφήνουμε κάποιον άλλο να αποφασίζει ένα είναι σίγουρο: Οι εμπειρίες όπου ο επισκέπτης δεν χρειάζεται να πάρει καμία απόφαση είναι όλο και περισσότερες.
Στα νησιά Φερόε, η επιλογή καταργείται στο όνομα της βιωσιμότητας μέσω της νέας πρωτοβουλίας για αυτοκίνητα αυτόματης πλοήγησης, ενώ σε άλλα μέρη του κόσμου η χρήση γίνεται με σκοπό να δημιουργήσουν πραγματικά ξεκούραστες και χαλαρωτικές διακοπές. Στο Μεντόζα της Αργεντινής, το Winemaker’s House & Spa Suites της Susana Balboa έχει λανσάρει μια επιλογή μυστικού ταξιδιού που έχει σχεδιαστεί για να εξαλείψει το άγχος της κράτησης και να δημιουργήσει επιμελημένες εκπλήξεις για τους επισκέπτες, ενώ στον κλάδο των κρουαζιέρων, οι μυστικές κρουαζιέρες – όπου οι επιβάτες επιβιβάζονται χωρίς να γνωρίζουν το δρομολόγιο – γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς.
Μια έκθεση τάσεων της εταιρείας δημοσίων σχέσεων ταξιδιών Lemongrass σημειώνει ότι οι συγκεκριμένοι τύποι διακοπών αντανακλούν την αυξανόμενη κόπωση από τη λήψη αποφάσεων και τη γνωστική υπερφόρτωση από τη συνεχή λήψη μικροαποφάσεων, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.
4. Οι δρόμοι πάνω από διαδρόμους απογείωσης
Σύμφωνα με έρευνα του Hilton, το 2026 θα διασκεδάσουμε με εκδρομές με το αυτοκίνητο. Σημειώνει ότι το hastag #RoadTrips σκόραρε περισσότερα από 5,9 εκατομμύρια tags παγκοσμίως ως ταξιδιώτες που ανακαλύπτουν ξανά την γοητεία του ανοιχτού δρόμου.
Αλλά ενώ οδηγούσε στις διακοπές ο ειδικός Hunter Moss φαντάζεται ξανά τις κλασσικές εκδρομές με το αυτοκίνητο σαν μια εμπειρία πολυτελείας -συνδυάζοντας την γαστρονομία με αστέρι Michelin με επιλεγμένες τάσεις τρόπου ζωής- πολλοί ταξιδιώτες επιλέγουν να οδηγήσουν για έναν πολύ διαφορετικό λόγο: το κόστος. Σύμφωνα με την έρευνα του Hilton, το 60% των Βρετανών λένε ότι θα οδηγήσουν σε έναν προορισμό για να εξοικονομήσουν χρήματα.
Η Milena Nikolova, υπεύθυνη συμπεριφοράς στο BehaviorSMART, το οποίο ειδικεύεται στο να καταλαβαίνει πως και γιατί ταξιδεύουμε, βλέπει ότι η έκρηξη των εκδρομών με το αυτοκίνητο έχει σαφώς μια αμερικάνικη γεύση. “Η φύση της σχέσης του ανθρώπου με το αυτοκίνητο στην βόρεια Αμερική και στην Ευρώπη είναι πολύ διαφορετική” λέει “δίνοντας σε αυτούς μια διαφορετική στάση απέναντι στην οδήγηση για αναψυχή.”
5. Υπερ-προσωποποιημένο αντί για ένα μέγεθος που ταιριάζει σε όλους
Πέρασαν οι μέρες που μπορούσες να κλείσεις την ίδια εκδρομή για τον καθένα: η ταξιδιωτική βιομηχανία προχωράει προς την υπερ-ατομικότητα σε μία μεγάλη κλίμακα. Εξιδεικευμένες περιηγήσεις έχουν εμφανιστεί για να εξυπηρετήσουν συγκεκριμένα στάδια και καταστάσεις της ζωής, ειδικά τα τελευταία χρόνια από διαζύγια και θλίψη μέχρι κατασκηνώσεις για την εμμηνόπαυση, γαμήλιες κατασκηνώσεις, ακόμη και εκδρομές για ειδικά ενδιαφέροντα, όπως διακοπές για να παίζεις ρακέτες και εκδρομές για τους λάτρεις των εντόμων.
Για την Bina, αυτή η αλλαγή αντικατοπτρίζει το πώς βιώνουμε τον χρόνο τώρα. “Η ζωή έχει γίνει ένα ατέλειωτο σκρολάρισμα, με λιγότερες τελετουργίες και έθιμα μετάβασης” είπε “τα πράγματα όπως οι εκδρομές διαζυγίου και θλίψης και οι κατασκηνώσεις εμμηνόπαυσης είναι για την δημιουργία μιας ιερής τσέπης του χρόνου που επικεντρώνεται σε μερικά έντονα συναισθήματα. Αυτά είναι τα καινούρια μας κατώφλια. Οι άνθρωποι θέλουν να περνάνε μέσα απ’ αυτήν και αναδύονται αλλαγμένοι απ’ την άλλη πλευρά. Αυτή είναι μια τεράστια ευκαιρία για την βιομηχανία ταξιδιών για να παράξει το νόημα και την εμπειρία σε ένα εντελώς διαφορετικό επίπεδο.”
6. Αυτόνομος αντί για δοκιμασμένος
“Όλο και περισσότεροι απ’ τους ταξιδιώτες μας, ειδικά αυτοί που είναι κατά του Instagram, απομακρύνονται απ’ τα πολυπληθή στέκια, τα οποία σπάνια αντιστοιχούν στην υπερβολικά φιλτραρισμένη, απλοϊκή, διαδικτυακή τους εικόνα.” λέει ο Nick Pulley, ιδρυτής του τουριστικού πρακτορείου Selective Asia. To αποτέλεσμα είναι ότι οι αυτόνομοι προορισμοί είναι σε αύξηση ενώ το ενδιαφέρον μεγαλώνει για μέρη όπως το Τολέδο στην Ισπανία, το Βρανδεμβούργο στην Γερμανία και για τους πιο περιπετειώδεις το Ιράκ. Στο Ηνωμένο Βασίλειο η τάση είναι να αποτρέπουν τους ανθρώπους απ’ τις κορυφαίες τουριστικές περιοχές, όπως το Cotswolds και η Κορνουάλη, προς τις λιγότερο επισκέψιμες περιοχές, όπως το Northumberland, η Ουαλία και το Somerset, σύμφωνα με μια έρευνα του Lemongrass.
Η τάση της έρευνας του Hilton ενισχύει επίσης το κύρος -οδηγώντας σε ταξίδια, σημειώνοντας ότι οι Βρετανοί ιδιαίτερα αναζητούν προσωπική ανάπτυξη και εξερεύνηση ακόμη και στην έκταση της δουλειάς. Υπάρχει μία αναπτυσσόμενη όρεξη για περιπέτεια, είτε πρόκειται για αναζήτηση αυθεντικών διαμονών σε σπίτια στο Νεπάλ, επισκέπτοντας τα λιγότερο γνωστά μέρη της Ιταλίας, είτε απλά για οποιαδήποτε υποβαθμισμένη τουριστικά περιοχή με μία δυνατή αίσθηση του μέρους.
Για την Nikolova, η αλλαγή αντανακλάται στο πως οι εμπειρίες τώρα λειτουργούν ως μορφή κοινωνικού νομίσματος. “Σήμερα, με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι εμπειρίες είναι πολύ πιο απτές και μπορούν να εξυπηρετήσουν ως αποδεικτικό στοιχείο για την κατάσταση μακροχρόνια και με μεγαλύτερα ακροατήρια” είπε “μέρος της κατάστασης έρχεται επίσης μαζί με το γεγονός ότι τα ταξίδια περιπέτειας θεωρούνται τυπικά για ανθρώπους με πλουσιότερες ταξιδιωτικές καριέρες και ανθρώπους που έχουν κινηθεί πέρα από τυπικές και μαζικές εμπειρίες.”
7. Πολιτισμός αντί για ηδονισμό
Επηρεασμένα εν μέρη απ’ το “BookTok” τα ταξίδια λογοτεχνίας ορίστηκαν να συνεχίσουν να αναπτύσσονται το 2026, ανάμεσα στην αδερφική τάση: “set-jetting” (ταξίδια εμπνευσμένα από την τηλεόραση και τις ταινίες). Τα ξενοδοχεία σε όλον τον κόσμο, ακόμη και σε προορισμούς περισσότερο γνωστούς για την νυχτερινή τους ζωή, μπαίνουν στην δράση. Απ’ την Ίμπιζα μέχρι την Μαδρίτη, οι φιλοξενούμενοι των ξενοδοχείων μπορούν να περιμένουν οτιδήποτε από σπάνια βιβλία και κατασκηνώσεις για διάβασμα σε βιβλιοθήκες γύρω από πισίνες και μέρη διαμονής με θεματική.
Πολλοί προορισμοί είναι στραμμένοι στο να χτυπήσουν την λίστα best-seller τον επόμενο χρόνο: στην Κορνουάλη, όπου τώρα γυρίζεται η νέα τηλεοπτική σειρά Harry Potter: το Yorkshire Moors, το φόντο της επικείμενης ταινίας του Emerald Fennel, Wuthering Heights: και η Ελλάδα ευχαριστεί την προσαρμογή της Οδύσσειας του Christopher Nollan.
Η Bina βλέπει αυτή την τάση ως μία μορφή απόδρασης. “Σε περιόδους ταχέων μεταβολών ή κρίσεων, καταφεύγουμε στην μυθοπλασία για να εξερευνήσουμε τους φόβους και τις επιθυμίες μας” είπε “αυτό γιατί η λογοτεχνία φαντασίας εκτοξεύθηκε στις δεκαετίες του 1930 και 1940, όταν ο κόσμος ήταν σε κατάσταση πολέμου. Η επιστημονική φαντασία έγινε δημοφιλής την δεκαετία του 1960, στην διάρκεια του διαστημικού αγώνα και την εποχή της αντικουλτούρας: και η μυθική και υποθετική λογοτεχνία αυξάνεται τώρα και προσπαθούμε να δώσουμε την αίσθηση της κατάρρευσης και της αναγέννησης των παλιών συστημάτων. Τα ταξίδια λογοτεχνίας είναι σαν μία κάθαρση -σε βοηθάει να βυθιστείς ακόμη περισσότερο στην φαντασία, τόσο πνευματικά όσο και σωματικά.”
Μετάφραση από άρθρο του BCC
