Δήμος Θεσσαλονίκης: Πότε ξεκινούν οι παρεμβάσεις στα πεζοδρόμια – Η συζήτηση στο Δ.Σ. για το τεχνικό πρόγραμμα
Πώς σχολίασαν το τεχνικό πρόγραμμα Ζέρβας και Πέγκας, ο απολογισμός του δημάρχου για τον πρώτο χρόνο θητείας του
Από τον Αύγουστο του 2025 θα ξεκινήσουν παρεμβάσεις για την αποκατάσταση και τη βελτίωση της προσβασιμότητας σε πεζοδρόμια ολόκληρου του Δήμου Θεσσαλονίκης, σε όλες τις Δημοτικές Κοινότητες, ανακοίνωσε ο δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης, στο πλαίσιο της συζήτησης για τον τεχνικό πρόγραμμα του 2025.
Το πρόγραμμα έχει προϋπολογισμό 41,4 εκ. ευρώ. Περιλαμβάνει 99 έργα, εκ των οποίων 44 είναι συνεχιζόμενα και 55 καινούρια. Τα έργα εστιάζουν στο δημόσιο χώρο, περιλαμβάνοντας αναπλάσεις, σχολική στέγη, και αποκαταστάσεις οδών και πεζοδρομίων. Μεταξύ των σημαντικών παρεμβάσεων είναι η ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας, η επέκταση της παλιάς παραλίας με ξύλινο ντεκ, καθώς και αναπλάσεις σε περιοχές όπως η Αγία Σοφία, η πλατεία Αριστοτέλους, και η Άνω Πόλη.
Σχετικά με τη σχολική στέγη, ανέφερε ότι στο τεχνικό πρόγραμμα δεν περιλαμβάνεται το σχετικό κονδύλι των 8,5 εκ., ωστόσο πρόκειται για τυπικό ζήτημα, καθώς αναμένεται η έγκρισή του από τις αρμόδιες υπηρεσίες, προκειμένου να γίνει μετά η προκύρυξη του σχετικού διαγωνισμού για την κατασκευή των τριών πρώτων σχολείων. Συνολικά, αναμένεται να κατασκευαστούν εφτά-οχτώ νέα σχολικά κτίρια.
Η πλειοψηφία της χρηματοδότησης, ανέφερε ο δήμαρχος, θα προέλθει από εργαλεία του κράτους, ευρωπαϊκά προγράμματα ή ίδιους πόρους. Σχετικά με την πρωτοβουλία για την διεκδίκηση επιπλέον χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ), τόνισε ότι θα έρθει στο δημοτικό συμβούλιο, για να ψηφιστεί, οπότε όλες οι παρατάξεις θα μπορούν να τοποθετηθούν σχετικά.
Κωνσταντίνος Ζέρβας: «Η παράταξή μας άφησε μια ουσιαστική κληρονομιά στην πόλη»
Ο πρώην Δήμαρχος, Κωνσταντίνος Ζέρβας (παράταξη Ναι στη Θεσσαλονίκη), τοποθετήθηκε για το πρόγραμμα, σχολιάζοντας: «Βλεπω ότι περίπου 37 εκ. του τεχνικού προγράμματος αφορούν συνεχιζόμενα έργα. Ένα από αυτά, που είχε ξεκινήσει με γρήγορες διαδικασίες και χρηματοδότηση 20 εκ. ευρώ, είναι αυτό της ανάπλασης των 10 εμπορικών δρόμων. Θέλω να κρούσω το καμπανάκι για την καθυστέρηση σε αυτό το έργο. Η σύμβαση έχει υπογραφεί στις αρχές της χρονιάς και είναι σημαντικό να ξεκινήσει».
Συμπλήρωσε ότι η διοίκησή του παρέλαβε ένα τεχνικό πρόγραμμα 21 εκ. ευρώ όταν ανέλαβε και το έφτασε το 2023 στα 50 εκ. ευρώ. Για τα δύο εμβληματικά έργα των πλατειών Διοικητηρίου και Ελευθερίας, αναφέρθηκε στο ότι η εκπόνηση των σχετικών μελετών ανατέθηκε απευθείας στη Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης, ενώ σε παλιότερη αρθρογραφία του ο σχετικός αντιδήμαρχος, Πρόδρομος Νικηφορίδης, υποστήριζε ότι έπρεπε να γίνει ανοιχτός αρχιτεκτονικός διαγωνισμός.
«Θεωρω ότι η ανάπλαση της πλατείας Αριστοτέλους έχει καθυστερήσεις», πρόσθεσε και, σχετικά με τις βελτιώσεις που ζήτησε η παρούσα δημοτική αρχή πάνω στα αρχιτεκτονικά από την Ε, είπε ότι «Δεν έχει ξανατύχει το Κεντρικό Συμβούλιο Νεώτερων Μνημείων να δέχεται μία μελέτη και μετά να γίνεται αίτημα θεραπείας της».
Επιπλέον, για το δάνειο της ΕΤΕΠ, δήλωσε: «Θα ήθελα να έχει προηγηθεί συζήτηση για το δάνειο. Έκπληκτοι είδαμε στο τεχνικό πρόγραμμα ότι προβλέπεται χρηματοδότηση και από την ΕΤΕΠ. Τέτοια δάνεια είναι ένα εργαλείο για τους Δήμους αλλα είναι και ένα βάρος για τη συνέχεια».
Τέλος, για τον πρόσφατο διαγωνισμό παραχώρησης υπηρεσιών καθαριότητας του Δήμου σε ιδιώτη, υποστήριξε ότι υπήρξε μόνο ένας συμμετέχοντας, που στην προσφορά του έκανε έκπτωση μόνο 0.97%.
Σπύρος Πέγκας: «Το πρόγραμμα δείχνει ότι η φαντασία δεν ήρθε στην εξουσία με αυτή τη διοίκηση»
Ο Σπύρος Πέγκας (παράταξη Θεσσαλονίκη για Όλους), από την πλευρά του, υποστήριξε ότι τα έργα που δρομολογούνται στο τεχνικό πρόγραμμα είναι κυρίως συνέχεια της προηγούμενης διοίκησης, ενώ για όλα τα νέα υπάρχουν απλώς προσδοκίες για χρηματοδοτήσεις. «Λείπουν πάρα πολλά πράγματα από το πρόγραμμα, για παράδειγμα το αποτεφρωτήριο, που ήταν και ένα όραμα του Γιάννη Μπουτάρη και πρέπει να είναι προτεραιότητα».
Συμφώνησε, επίσης, ότι το δάνειο της ΕΤΕΠ δεν συζητήθηκε με τον τρόπο που θα έπρεπε, ενώ για την πλατεία διοικητηρίου πρόσθεσε ότι «Η απόδοση μελετών στη ΜΑΘ δεν είναι ο πιο διαφανής και κατάλληλος τρόπος για την υλοποίηση των έργων.
«Στη θέση σας, εμείς θα παρεμβαίναμε στα προγράμματα που συνεχίζονται από την προηγούμενη διοίκηση και δεν θα τα συνεχίζαμε απλώς. Σε εμάς τα 22 εκ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης πάνε σε πεζοδρόμια και αναπλάσεις, που δεν έχουν καν τις σύγχρονες προδιαγραφές», πρόσθεσε για το έργο των 10 εμπορικών δρόμων. «Στην Αττική πάνε σε ένα μεγάλο μητροπολιτικό πάρκο στο θαλάσσιο μέτωπο στο Φάληρο.
» Θα έπρεπε να πάρουμε το ΣΒΑΚ, που εχει ψηφιστεί, το τι προβλέπεται για τις κλιματικά ουδέτερες πόλεις, στις οποίες εντάσσεται και η Θεσσαλονίκη με την πρωτοβουλία της προηγούμενης διοίκησης, και θα προσπαθούσαμε να εντάξουμε διεθνείς πρακτικές που αλλάζουν το αστικό περιβάλλον. Θα τολμούσαμε να προσλάβουμε έναν γενικό πολεοδόμο, όπως όλες οι μεγάλες πόλεις που φροντίζουν το μέλλον τους.
Αντί για αυτά, στο τέλος της πενταετίας θα έχουν ολοκληρωθεί ουσιαστικά μόνο δύο έργα, και αυτά είχαν ξεκινήσει από το Γιάννη Μπουτάρη: η Πλατεία Ελευθερίας και ο πεζόδρομος Αγίας Σοφίας».
Ο απολογισμός Αγγελούδη για το πράσινο
Ο Στέλιος Αγγελούδης προχώρησε και σε απολογισμό των δράσεων της διοίκησής του στον τομέα του πρασίνου, με αφορμή τις ζημιές που προκάλεσε η πρόσφατη κακοκαιρία Bora. Ανέφερε ότι λόγω της κακοκαιρίας καταγράφηκαν περίπου 700 πτώσεις δέντρων, ενώ πραγματοποιήθηκαν 400 κοπές για λόγους ασφάλειας, μερικές εκ των οποίων σε 43 σχολεία.
Ο κ. Αγγελούδης επισήμανε ότι η δημοτική αρχή παρέλαβε, κατά την έναρξη της θητείας της, 43.000 δέντρα σε δενδροστοιχίες και 15.000 σε πάρκα, συνολικά 58.000 δέντρα. Αναφορικά με τις δράσεις της τρέχουσας χρονιάς, ανακοίνωσε πως από την 1η Φεβρουαρίου έως τις 16 Δεκεμβρίου φυτεύτηκαν 7.000 νέα δέντρα, ξεπερνώντας τον ετήσιο στόχο των 5.000. Συγκεκριμένα, φυτεύτηκαν 4.000 δέντρα σε δενδροστοιχίες, 1.200 σε πάρκα και άλση, και 1.800 στο περιαστικό δάσος.
Τέλος, έκανε λόγο για την επικείμενη δημιουργία 610 νέων θέσεων στάθμευσης δικύκλων στο κέντρο της πόλης, με στόχο να περιοριστεί η στάθμευση σε πεζοδρόμια. Επίσης, ανακοίνωσε την ανακαίνιση παιδικών χαρών στην οδό Τσέλιου, στην πλατεία Καούδη και στην πλατεία Καλλιθέας.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ