Αιρετοί των ΟΤΑ: Όχι στην αφωνία των επικεφαλής των παρατάξεων

Η συντριπτική πλειοψηφία απορρίπτει την ρύθμιση του ΥΠΕΣ που καταργεί το δικαίωμα των επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων να εισάγουν θέματα προ ημερησίας διάταξης

Φίλιππος Δεργιαδές
αιρετοί-των-οτα-όχι-στην-αφωνία-των-επι-923960
Φίλιππος Δεργιαδές

Αχρείαστη και αδικαιολόγητη αλλά και αντιδημοκρατική, χαρακτηρίζουν οι αιρετοί της δημοτικής αυτοδιοίκησης τη ρύθμιση που προωθεί το υπουργείο Εσωτερικών.

Μια ρύθμιση που διαγράφει το δικαίωμα των επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων, να εισάγουν θέματα προ ημερησίας διάταξης, με επίκληση μάλιστα λόγων «διατάραξης της εύρυθμης λειτουργίας των δημοτικών συμβουλίων».

Δήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι, επικεφαλής παρατάξεων και διοικήσεων, θεωρούν ότι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο ήταν αρκετό και παρείχε, με δημοκρατικό τρόπο, την δυνατότητα επίλυσης διαδικαστικών θεμάτων.

Εκτιμάται πως το υπουργείο Εσωτερικών και ο υπουργός Μ. Βορίδης, έχουν γίνει αποδέκτες αιτημάτων από δημάρχους που δεν διαθέτουν, λόγω απλής αναλογικής, την πλειοψηφία στα δημοτικά συμβούλια, να περιοριστεί αυτό το δημοκρατικό δικαίωμα, ώστε να γίνει πιο εύρυθμη και αποτελεσματική η διαδικασία στις συνεδριάσεις των δημοτικών συμβουλίων.

boridhs.png

Να σημειωθεί ότι από τους 332 δήμους, στους 231 έχουν εκλεγεί δήμαρχοι από τον δεύτερο γύρο των δημοτικών εκλογών και δεν διαθέτουν πλειοψηφία στα δημοτικά συμβούλια. Ωστόσο πέρα από το υπό κατάργηση δικαίωμα των επικεφαλής των παρατάξεων, υπάρχει διαδικασία σύμφωνα με την οποία, το 1/3 των δημοτικών συμβούλων, αν συμφωνήσει, μπορεί να ζητήσει την εισαγωγή θεμάτων προς συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο.

Πάντως πολλοί δήμαρχοι θεωρούν ότι αυτό το δικαίωμα των επικεφαλής των παρατάξεων προσφέρει, πολλές φορές, σε μερίδα της αντιπολίτευσης τη δυνατότητα να λειτουργεί καταχρηστικά και μέσω ψηφισμάτων ή θεμάτων προς συζήτηση, που προωθεί εκτός ημερήσιας διάταξης, να προσπαθεί να εμποδίσει και να καθυστερήσει τη λήψη των αποφάσεων.

Όμως ακόμα και δήμαρχοι, που πρόσκεινται στο κυβερνών κόμμα, θεωρούν ότι δεν υπήρχε κανένας λόγος να επιβληθεί αυτός ο περιορισμός, καθώς τα ίδια τα δημοτικά συμβούλια μπορούν να αυτορυθμιστούν και να λύσουν δημοκρατικά θέματα λειτουργίας.

Επίσης εκτιμούν ότι η κυβέρνηση θα έπρεπε να διαβουλευτεί με μεγαλύτερη ευρύτητα πάνω στο συγκεκριμένο θέμα, το οποίο θεωρούν ήσσονος σημασίας μπροστά στα μεγάλα ζητήματα, πόρων και αρμοδιοτήτων, που αντιμετωπίζουν οι ΟΤΑ.

Από την πλευρά τους οι επικεφαλής παρατάξεων ή και δήμαρχοι που πρόσκεινται σε πολιτικούς χώρους της αντιπολίτευσης, ή εκφράζουν αντιπολιτευόμενες δημοτικές παρατάξεις, συμφωνούν ότι αυτή η ρύθμιση ήταν αχρείαστη αλλά και αντιδημοκρατική, και κάνουν λόγο για προσπάθεια ελέγχου και περιορισμού της παρέμβασης των αιρετών στα δημοτικά συμβούλια.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ακόμα και δήμαρχοι που έχουν εκλεγεί με μεγάλες και άνετες πλειοψηφίες, από τον πρώτο γύρο, θεωρούν υπερβολική αυτή τη ρύθμιση και θεωρούν ότι το υπουργείο Εσωτερικών, δημιουργεί, χωρίς λόγο και αιτία, μία ένταση στο χώρο της αυτοδιοίκησης και δίνει το δικαίωμα στην αντιπολίτευση να εγείρει θέματα δημοκρατίας, την ώρα που το ισχύον πλαίσιο δεν χρειαζόταν να γίνει πιο αυστηρό.

Τι αναφέρει η ρύθμιση

Η ρύθμιση που βρίσκεται στο στάδιο της διαβούλευσης αναφέρει χαρακτηριστικά στην αιτιολογική έκθεση της:

“Καταργείται η δυνατότητα πρότασης – εισήγησης του συμβούλου επικεφαλής δημοτικής παράταξης για την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου επί συζήτησης κατεπείγοντος θέματος, το οποίο δεν εντάσσεται στην ημερήσια διάταξη και λήψης απόφασης επί αυτού πριν από την έναρξη της συζήτησης των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης, προκειμένου να διευκολυνθεί η διαδικασία λήψης αποφάσεων. Η καταχρηστική εφαρμογή της εν λόγω δυνατότητας, καταστρατηγούσε τη πρόβλεψη λόγω της υποβολής παρελκυστικών αιτημάτων και της διατάραξης της εύρυθμης λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου.”

Ιγνάτιος Καϊτεζίδης: Αχρείαστη η ρύθμιση διότι υπάρχει και η αυτορρύθμιση

Ενδεικτικές και κυρίως χαρακτηριστικές είναι και οι προσεγγίσεις των αιρετών των ΟΤΑ, οι οποίοι επιμένουν ότι πρόκειται για έναν περιορισμό, που δεν θα προσθέσει θετικά στοιχεία στην λειτουργία των δημοτικών συμβουλίων.

gkaitezidhs.jpg

«Εμείς θεωρούμε ότι οι ρυθμίσεις που ίσχυαν μέχρι τώρα ήταν επαρκείς. Δεν χρειάζονται καινούργιοι κανόνες που να περιορίζουν τον διάλογο στα δημοτικά συμβούλια», τονίζει ο Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, δήμαρχος του δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη και πρόεδρος Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας.

«Δεν υπήρχε λόγος, άλλωστε οι ισορροπίες υπάρχουν μεταξύ των παρατάξεων και υπάρχει και η αυτορρύθμιση των δημοτικών συμβουλίων οπότε δεν υπήρχε λόγος για αυτή τη ρύθμιση. Ξέρω τι λένε οι συνάδελφοι μου και τι λέει η ΚΕΔΕ» τονίζει.

Σίμος Δανιηλίδης: Απαράδεκτη και αντιδημοκρατική ρύθμιση

Ανάλογη, σχετικά, είναι και η προσέγγιση του δημάρχου Νεάπολης – Συκεών, Σίμου Δανιηλίδη, ο οποίος μιλά για μία αντιδημοκρατική ρύθμιση και επισημαίνει, παράλληλα, την κατάχρηση του δικαιώματος από την αντιπολίτευση.

«Καταδικάσαμε από την αρχή αυτή την προωθούμενη ρύθμιση και πήραμε απόφαση ως δημοτικό συμβούλιο. Πρόκειται για μία απαράδεκτη και αντιδημοκρατική πρόταση, η οποία μπορεί να βολεύει κάποιους εν ενεργεία δημάρχους, αλλά είναι έξω από κάθε δημοκρατική και λογική προσέγγιση» τονίζει.

daniilidis.jpg

Ωστόσο επισημαίνει, ότι «από την άλλη πλευρά θα πρέπει να υπάρχει εγκράτεια, καθώς λόγω αυτής της δυνατότητας, υπάρχουν δημοτικά συμβούλια που περνάνε τρείς ώρες και δεν έχουν ξεκινήσει, και το λέω εγώ που μόλις το έμαθα βγήκα και το κατήγγειλα δημοσίως», τονίζει και προσθέτει πως πρέπει να μην υπάρχει κατάχρηση από τις αντιπολιτευόμενες παρατάξεις, οι οποίες πολλές φορές για λόγους πολιτικοκομματικούς, φέρνουν συνεχώς τα ίδια ψηφίσματα, κωλυσιεργώντας τις διαδικασίες.

Λάζαρος Κυρίζογλου: Ρύθμιση εκτός συλλογικών οργάνων, άλλα είναι τα προβλήματα των ΟΤΑ

Ο δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης, κι αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, Λάζαρος Κυρίζογλου, σημειώνει πως το υπουργείο θα έπρεπε να ακούσει πρώτα τα συλλογικών όργανα των ΟΤΑ και να μη κωφεύει στα σοβαρά προβλήματα των δήμων της χώρας.

kyrizoglu.png

Όπως τονίζει, «ερήμην των συλλογικών οργάνων της αυτοδιοίκησης (ΚΕΔΕ) περιλήφθηκε στο σχετικό νομοσχέδιο η ρύθμιση αυτή, που βρίσκεται προς διαβούλευση, χωρίς κατά την ταπεινή μου γνώμη, να υπάρχει ιδιαίτερα σημαντικός λόγος».

Υπογραμμίζει δε πως «δεν είναι αυτό το πρόβλημα της τοπικής αυτοδιοίκησης άλλα είναι τα σημαντικά προβλήματα της, που δυστυχώς διαχρονικά η κεντρική εξουσία, και όλες οι κυβερνήσεις, κωφεύουν και δεν θέλουν να επιλύσουν».

Βασίλης Γάκης: Υπάρχει η λύση του δημοκρατικού διαλόγου

Αντίθετος στη ρύθμιση είναι και ο Βασίλης Γάκης, δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης, και επικεφαλής της παράταξης, «Θεσσαλονίκη Υπεύθυνα», αλλά και γενικός γραμματέας της ΠΕΔ-ΚΜ, που τονίζει πως στο πλαίσιο των δημοτικών συμβουλίων υπάρχουν οι διαδικασίες επίλυσης των διαδικαστικών θεμάτων.

screenshot-2022-06-16-at-22-13-26-gakhs-basilhsjpg-eikona-jpeg-960-635-eikonostoikhia.png

«Δεν υπάρχει λόγος για αυτή τη ρύθμιση, διότι και οι δημοτικοί σύμβουλοι μπορούν να εισαγάγουν θέματα προς συζήτηση αλλά και τα δημοτικά συμβούλια, ως δημοκρατικά όργανα έχουν τη δυνατότητα στο πλαίσιο του δημοκρατικού διαλόγου, να αποφασίσουν και να ρυθμίσουν τις διαδικασίες» τονίζει.

Σπύρος Βούγιας: Αγνοούν τις αποφάσεις του ΣτΕ και περιορίζουν ένα ακόμα δημοκρατικό δικαίωμα

Για πολιτική επιλογή της κυβέρνηση που επιθυμεί να καταργήσει ένα δημοκρατικό δικαίωμα των εκλεγμένων επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων, κάνει λόγο ο Σπύρος Βούγιας, δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης και επικεφαλής της παράταξης «Πολήχρωμη Θεσσαλονίκη».

Όπως τονίζει, «την ώρα που το Συμβούλιο της Επικρατείας έρχεται και κρίνει ως αντισυνταγματικό το νόμο Θεοδωρικάκου, το υπουργείο Εσωτερικών επιμένει σε επιλογές και ρυθμίσεις που περιορίζουν το δημοκρατικό δικαίωμα έκφρασης και παρέμβασης των εκλεγμένων της αυτοδιοίκησης».

screenshot-2022-06-16-at-22-19-16-ekprosopos-toy-dimoy-sto-festival-kinimatoghrafoy-thessalonikis-o-spyros-boughias.png

Σημειώνει δε πως στα δημοτικά συμβούλια υπάρχει η δυνατότητα των αποφάσεων και πως στην ευχέρεια της πλειοψηφίας ήταν, και είναι, να συζητηθεί η όχι ένα θέμα προ ημερήσιας διάταξης. «Είναι σχεδόν τρελό διότι η εμπειρία και η ίδια η διαδικασία είχε επιλύσει το όποιο πρόβλημα. Επί παραδείγματι στο δήμο Θεσσαλονίκης, ελάχιστες φορές υπήρξε παρέμβαση προ ημερήσιας διάταξης, αλλά και όταν υπήρξε είχαμε τον τρόπο να το λύσουμε το πρόβλημα» τονίζει χαρακτηριστικά.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα