H AMANDA γεννήθηκε στο ΑΠΘ και πάει κόντρα στο bullying

Με την δύναμη της εικονικής πραγματικότητας οι φοιτητές του ΑΠΘ καινοτομούν ξανά ενάντια στο bulling.

Parallaxi
h-amanda-γεννήθηκε-στο-απθ-και-πάει-κόντρα-στ-186251
Parallaxi

bullying

Ομάδα φοιτητών από το ΑΠΘ βρήκε ένα τρόπο για να συμβάλλει ενεργά στην αντιμετώπιση του γνώριμου πλέον και στην ελληνική κοινωνία φαινομένου, του bullying. Οι φοιτητές δούλεψαν και ανέπτυξαν μια εφαρμογή εικονικής πραγματικότητας η οποία με έξυπνα τρικ στοχεύει να βάλει όλους τους εμπλεκόμενους, μαθητές εκπαιδευτικούς και ψυχολόγους, στην διαδικασία τόσο της ευαισθητοποίησης όσο και της δραστικής αντιμετώπισης του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού.

Η Αmanda Todd ήταν 15 χρονών όταν αποφάσισε να δώσει τέλος στην ζωή της. Υπέστη bullying, σωματική, ψυχολογική και σεξουαλική κακοποίηση. Μία ημέρα πριν τον θάνατό της δημοσίευσε ένα βίντεο στο οποίο τα εξιστορούσε όλα.

Το όνομά της “επιστρέφει” αυτή τη φορά μέσω μιας ομάδας τεσσάρων φοιτητών από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Πιο συγκεκριμένα η ομάδα αποτελείται από τον Βασίλη Μπαλτατζή, την Μαργαρίτα Μπίντση, τον Γιώργο Σχινά και τον Ηλία Χρυσοβέργη από το τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΑΠΘ.

Οι φοιτητές υπό την καθοδήγηση του καθηγητή του τμήματος και μέντορά τους, Λεόντιου Χατζηλεοντιάδη, δημιούργησαν μία εφαρμογή εικονικής πραγματικότητας μέσω της οποίας ο κάθε χρήστης έχει την δυνατότητα να ενημερώνεται για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού (bullying) αλλά και να μαθαίνει τρόπους για την αντιμετώπισή του.

Η συγκεκριμένη εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα απευθύνεται τόσο σε μαθητές της προεφηβικής και εφηβικής ηλικίας όσο όμως και σε εκπαιδευτικούς καθώς τους βοηθά να αναπτύξουν τρόπους διαχείρισης ανάλογων περιστατικών.

Οι φοιτητές της ομάδας AMANDA αξιοποίησαν τα πιο σύγχρονα αποτελέσματα της νευροεπιστήμης και της τεχνολογίας χρησιμοποιώντας τα mirror neurons (νευρώνες καθρέπτες) και την εικονική πραγματικότητα αντίστοιχα αναπτύσσοντας την εφαρμογή σε συνεργασία με ψυχολόγους και εκπαιδευτικούς, οι οποίοι και έρχονται σε επαφή με το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού συχνά.

bulling

Ο τρόπος λειτουργίας και ο στόχος 

Οι χρήστες περιηγούνται σε έναν εικονικό κόσμο ακολουθώντας την λογική ενός παιχνιδιού. Έχουν έτσι την δυνατότητα να ταυτιστούν με ένα ρόλο και όχι απλά να παίξουν ένα ακόμα π-αιχνίδι. Αλληλεπιδρούν κατά την διάρκεια με φωτογραφίες, βίντεο και άλλο διαδραστικό υλικό σχετικό με τον σχολικό εκφοβισμό, υπάρχουν πίστες και δοκιμασίες, συλλογή πόντων και διάφορα άλλα κίνητρα τα οποία θα κάνουν τον χρήστη να μην τα παρατήσει.

Μέσω του μοντέλου που έχουν δημιουργήσει οι φοιτητές, η ΑΜΑΝDA είναι σε θέση να καταγράψει και να κατανοήσει αποκωδικοποιώντας τις κινήσεις του παιδιού κατά την διάρκεια του παιχνιδιού, αν είναι θύτης ή θύμα, αν έχει δεχτεί ήδη κάποια επίθεση ή αν είναι απλός παρατηρητής. Αφού η εφαρμογή αποκωδικοποιεί την συμπεριφορά του χρήστη τον “οδηγεί” ώστε να μπορέσει να ακολουθήσει τα βήματα μιας κατάλληλης αντιμετώπισης.

Η εφαρμογή εκτός από την χρήση έξυπνων κινητών τηλεφώνων, λειτουργεί με την χρήση ειδικών γυαλιών (για την εικονική πραγματικότητα) και με την ιδιαιτερότητα ενός smart watch το οποίο συλλέγει βαροδυναμικά στοιχεία όπως είναι οι καρδιακοί χτύποι, η αντίσταση του δέρματος κλπ. Βάση όλων αυτών η εφαρμογή μπορεί να συλλέξει τις απαραίτητες πληροφορίες για να καταλάβει πώς νιώθει το παιδί.

Πρωταρχικός σκοπός του παιχνιδιού είναι η ευαισθητοποίηση για το φαινόμενο του bullying αλλά και η αύξηση της αυτοπεποίθησής των θυμάτων αλλά και των παρατηρητών του προκειμένου αυτά να διαχειρίζονται δραστικά τέτοια φαινόμενα στο σχολείο τους και γενικότερα στον κοινωνικό τους περίγυρο.

Η ομάδα των φοιτητών δίνει μεγάλη σημασία στην ενσυναίσθηση. Αυτό ουσιαστικά που προσπάθησαν να δημιουργήσουν και να καταφέρουν τελικά μέσω της εφαρμογής τους είναι να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση. Δηλαδή να φτάσουν στο σημείο τον κάθε χρήστη-μαθητή να νιώθει ακριβώς τα συναισθήματα του άλλου καθώς σύμφωνα με τους ψυχολόγους η έλλειψη ενσυναίσθησης είναι ίσως η βασικότερη αιτία εκδήλωσης και ανάπτυξης bullying συμπεριφοράς.

Σε συνδυασμό με κάποιες άλλες συμπληρωματικές εφαρμογές, τόσο εκπαιδευτικοί όσο και ψυχολόγοι έχουν την δυνατότητα να κατανοήσουν, να μελετήσουν και τελικά να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο αποτελεσματικότερα.

Τα διεθνή βραβεία και το ταξίδι της AMANDA 

H AMANDA ταξίδεψε από το Σιάτλ της Αμερικής μέχρι την Ατλάντα και το Τορόντο αποσπώντας βραβεία και καταφέρνοντας να καταταχθεί στις πρώτες θέσεις μεγάλων διαγωνισμών.

Στο Σιάτλ συμμετείχε στους παγκόσμιους τελικούς του διαγωνισμού “Microsoft Imagine Cup 2016” παρουσιάζοντας τη δική της προσέγγιση για τον σχολικό εκφοβισμό και κατακτώντας την 1η θέση στον κόσμο για την κατηγορία “World Citizenship” και την 2η θέση σε όλες τις κατηγορίες.

Η εφαρμογή είναι ήδη στα χέρια επιστημόνων, ψυχολόγων κλπ και επόμενος στόχος της ομάδας, ιδανικά θα ήταν η εφαρμογή να αρχίσει να μπαίνει στο εκπαιδευτικό σύστημα με την χρήση της σε σχολεία και άλλες δομές.

Η parallaxi γνωρίζει τη Θεσσαλονίκη καλύτερα. Αν θέλεις να ενημερώνεσαι για όλα τα θέματα που αφορούν την πόλη απλά κάνε like εδώ.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα