Άμστερνταμ γίναμε; Γιατί η Θεσσαλονίκη έχει γεμίσει με αυτόματους πωλητές
Μια βόλτα στο κέντρο αρκεί για να το καταλάβεις - CBD, σνακ και αναψυκτικά παντού
Αν έχεις κάνει πρόσφατα μια βόλτα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, πέρα από τις στάσεις του μετρό και τα απομεινάρια της κακοκαιρίας, θα έχεις δει ότι προϋπάρχουν αυτών, πολλοί αυτόματοι πωλητές!
Αυτοί μπορεί να είναι είτε υποκατάστατα ψιλικατζίδικων και μάρκετς, παρέχοντας τρόφιμα, αναψυκτικά, φορτιστές, ακόμη και προφυλακτικά, είτε ακόμη και σημεία πώλησης κανναβιδιόλης, κοινώς CBD. Με μια γρήγορη αναζήτηση στους χάρτες της Google μπορείτε να δείτε πραγματικά πόσα από αυτά έχουν ανοίξει τόσο στο κέντρο όσο και πιο έξω.
Όπως φαίνεται στην παραπάνω φωτογραφία – στιγμιότυπο από τους Χάρτες Google, στην πόλη αυτή τη στιγμή λειτουργούν αρκετά καταστήματα που πωλούν προϊόντα φαρμακευτικής κάνναβης. Ακόμη, στον πεζόδρομο της Ναβαρίνου καθώς και λίγο πιο πάνω, επί της Εγνατίας, υπάρχουν καταστήματα που είναι επίσης ανοιχτά σε 24ωρη βάση και λειτουργούν ως μίνι μάρκετς, smart shops όπως αναφέρονται.
Σε κουβέντες με συμφοιτητές το περασμένο έτος, είδα πολλούς φοιτητές Erasmus στους οποίους η κατάσταση ήταν οικεία. Αντιθέτως, σε συζητήσεις με Έλληνες φοιτητές, η ατάκα «Άμστερνταμ γίναμε;» όταν περνούσαμε έξω από τέτοια αυτόματα καταστήματα ήταν κάτι παραπάνω από συχνή.
Βέβαια, με το πέρασμα του χρόνου φαίνεται πως και οι πολίτες της Θεσσαλονίκης έχουν εξοικειωθεί με αυτούς τους νέους, μη φυσικούς πωλητές, αφού η κίνηση σε αυτά τα καταστήματα φαίνεται να έχει «πάρει μπρος».
Πώς, όμως, μια μέρα ξαφνικά, η πόλη γέμισε με αυτούς τους πωλητές;
Η τάση με τους αυτόματους πωλητές – σύμβολο της αστικής ζωής
Σήμερα, στις μεγαλύτερες πόλεις του κόσμου, στα μεγάλα αστικά κέντρα, οι αυτόματοι πωλητές γίνονται πια “βοηθοί ζωής”. Χαρακτηρίζονται ως πωλητές με δυνατά πλεονεκτήματα και φαίνεται να έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητα των ανθρώπων στο εξωτερικό.
Αρχικά, η νέα αυτή τάση χαρακτηρίζεται από μεγάλη ευκολία. Οι σύγχρονοι ρυθμοί ζωής που έχουν γίνει ταχύτατοι και οι άνθρωποι είναι συνέχεια «στο πόδι», τρέχοντας να προλάβουν κάθε φορά και κάτι διαφορετικό, η δυνατότητα αγοράς μέσα σε δευτερόλεπτα χωρίς την αναμονή σε ουρές, φαίνεται να είναι ένας παράγοντας καταλύτης για την επιτυχία τους.
Ακόμη, αυτού του είδους οι πωλητές φαίνεται να έχουν μεγάλη ποικιλία προϊόντων καλύπτοντας ποικίλες ανάγκες. Ενώ στην αρχή περιορίζονταν σε σνακ και ροφήματα, σήμερα μπορείς να βρεις το οτιδήποτε. Συγκεκριμένα, σε τέτοια καταστήματα της Θεσσαλονίκης υπάρχουν από σεξουαλικά βοηθήματα μέχρι καπνικά προϊόντα και φορτιστές, ενώ στο εξωτερικό υπάρχουν γεύματα, γραφική ύλη, ακόμη και φρούτα και λαχανικά.
Ακόμη, στο εξωτερικό, η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης προσφέρει εξατομικευμένη εξυπηρέτηση ενώ οι πωλητές μπορούν να σου προτείνουν μέχρι και προϊόντα που θα σε ενδιέφεραν.
Ένα πολύ σημαντικό κομμάτι είναι πως υποστηρίζουν πολλούς τρόπους πληρωμής, μετρητά, κάρτα κλπ.
Τέλος, το γεγονός πως οι αυτόματοι πωλητές καταλαμβάνουν μικρό χώρο και μπορούν να τοποθετηθούν σε κάθε γωνιά της πόλης, από τοίχους μέχρι αχρησιμοποίητους χώρους δίνει αρκετούς πόντους σε αυτήν την διεύρυνσή τους. Επιπλέον, πολλές φορές ο σχεδιασμός τους εναρμονίζεται με το περιβάλλον, προσφέροντας αισθητική βελτίωση. Η κλειστή κατασκευή τους συμβάλλει επίσης στη διατήρηση της καθαριότητας και μειώνει τα προβλήματα απορριμμάτων.
Μιλώντας με άτομα που ζουν στο εξωτερικό, οι αυτόματοι πωλητές είναι κάτι πολύ σύνηθες, ειδικά στην Γερμανία. Τέτοιου είδους μηχανήματα υπάρχουν παντού στους δρόμους. Ωστόσο, όπως μας εξηγούν, δεν είναι απαραίτητα στην λογική «μαγαζιών», όπως είναι εδώ αντίστοιχα οι αυτόματοι πωλητές τροφίμων και ροφημάτων. Πρόκειται απλά για τα μηχανήματα, με καπνικά προϊόντα ή τρόφιμα. Υπάρχουν σε σχολεία, γυμναστήρια και κάθε είδους χώρο καθώς και έξω στον δρόμο.
Επίσης, όσον αφορά τους αυτόματους πωλητές – μαγαζιά, απ’ ότι φαίνεται δεν έχουν τόσο απήχηση στην Γερμανία.
Αναφορικά με το CBD, κάτοικος Αυστρίας μάς εξηγεί πως αυτό επρόκειτο για μια μόδα κατά το 2017 αλλά τώρα πια τα μαγαζιά με CBD δεν φαίνεται να έχουν την ίδια απήχηση και δεν πηγαίνει πολύς κόσμος.
Ο ρόλος του κορνονοϊού και η συμβολή στην εμπορική ανάπτυξη – Οι αντιθέσεις
Η πανδημία και οι καραντίνες που υιοθετήθηκαν σε διάφορα κράτη, η ανάγκη για ανέπαφες αγορές αυξήθηκε σημαντικά. Οι αυτόματοι πωλητές, με τη δυνατότητα ανέπαφης εξυπηρέτησης, κάλυψαν βασικές ανάγκες με ασφάλεια, μειώνοντας την επαφή μεταξύ ανθρώπων και αντικειμένων.
Οι αυτόματοι πωλητές αποτελούν επίσης κομμάτι της εμπορικής ανάπτυξης της πόλης. Με χαμηλό κόστος λειτουργίας, μπορούν να φτάσουν σε περιοχές που δεν εξυπηρετούνται από καταστήματα, ενισχύοντας την κατανάλωση και προσφέροντας ευκαιρίες επιχειρηματικότητας και απασχόλησης.
Συνοψίζοντας, οι αυτόματοι πωλητές έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της αστικής ζωής, προσφέροντας ευκολία, ποικιλία και καινοτομία. Με την εξέλιξη της τεχνολογίας, αναμένεται να αποκτήσουν ακόμα πιο σημαντικό ρόλο, προσφέροντας περισσότερες ευκολίες και εμπειρίες στην καθημερινότητα των ανθρώπων.
Παρόλα αυτά, υπάρχει μερίδα κόσμου που στο πλαίσιο του φόβου για την αυτοματοποίηση και την επικράτηση της τεχνολογίας έναντι του ανθρώπινου δυναμικού, εναντιώνονται στην ιδέα πόλεων γεμάτων με αυτόματες μηχανές που αποξενώνουν ακόμη περισσότερο τους ανθρώπους.