Ανακάλυψε τα γλυπτά της πόλης: «Πολίτες που διαβάζουν εφημερίδα και συζητούν» του Μανώλη Τζομπανάκη
Στην πλατεία της Αγίας Σοφίας, στον κυκλικό κόμβο, βρίσκεται ένα από τα ομορφότερα υπαίθρια γλυπτά της πόλης.
Στέκουν δίπλα μας, τα προσπερνάμε, πολλές φορές μπορεί να μην παρατηρούμε καν την ύπαρξη τους. Είναι τα αγάλματα, οι προτομές και οι εικαστικές συνθέσεις της πόλης και αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της. Πολλά από αυτά είναι τόσο γνωστά που έγιναν σήμα κατατεθέν της Θεσσαλονίκης, όπως το άγαλμα του Βενιζέλου, οι Ομπρέλες του Ζογγολόπουλου, το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Κάποια είναι πιο σύγχρονα, κάποια λιγότερο γνωστά, μερικά είναι πολυφωτογραφημένα, άλλα έχουν αφεθεί και παρακμάζουν. Στέκουν δίπλα σε μεγάλους δρόμους και πλατείες, ακίνητα, και μας διηγούνται ιστορίες από την πόλη.
Στην πλατεία της Αγίας Σοφίας, στον κυκλικό κόμβο, βρίσκεται ένα από τα ομορφότερα υπαίθρια γλυπτά της πόλης που φέρει τον τίτλο «Πολίτες» ή «Πολίτες διαβάζουν εφημερίδα και συζητούν» του γλύπτη Μανώλη Τζομπανάκη, κατασκευασμένο το 1987 από μέταλλο και κονίαμα. Το ορειχάλκινο γλυπτό τοποθετήθηκε στην πλατεία το 1989. Ο Τζομπανάκης αποτυπώνει με καταπληκτική μαεστρία μια εικόνα της καθημερινότητας. Μπορεί σήμερα με την εξέλιξη της τεχνολογίας και του ίντερνετ να σπανίζουν εικόνες σαν και αυτήν, πριν από 40 χρόνια όμως μπορούσε κανείς να δει πολύ συχνά παρέες να κοιτούν με προσήλωση μια εφημερίδα, είτε γιατί τους εντυπωσίαζε κάποια εικόνα είτε μια σημαντική είδηση.
Όπως διακρίνουμε, η κεντρική φιγούρα είναι ένας άντρας, ίσως ο πατέρας, ο αρχηγός της οικογένειας που κρατά και την εφημερίδα, και δίπλα του σκύβουν δυο γυναίκες, ίσως η μάνα και η κόρη. Ακριβώς δίπλα τους ορθώνεται μια σύνθεση από κάγκελα που μπλέκονται μεταξύ τους. Είναι τα κάγκελα που προεξέχουν από το μπαλκόνι του σπιτιού τους, είναι άραγε η αφαιρετική εικόνα της λογοκρισίας, είναι η μορφή που ο γλύπτης δίνει στην κατασκευή της είδησης; Ιδιαίτερα εντυπωσιακά αποτυπώνονται οι διαφορετικές εκφράσεις στα πρόσωπα.
Ένα γλυπτό όχι ιδιαίτερα δημοφιλές, όσο κάποια άλλα, που δεσπόζει όμως σε ένα από τα κεντρικότερα σημεία της πόλης και δένει αρμονικά με το γύρω περιβάλλον των νεοκλασικών κτιρίων που έχουν διασωθεί, καθώς και της εκκλησίας.
Ο Μανώλης Τζομπανάκης γεννήθηκε στην Κρήτη το 1943. Το 1961-69 σπούδασε στην Ανώτατη Ακαδημία Καλών Τεχνών Φλωρεντίας και Ρώμης, όπου και πήρε το δίπλωμα Γλυπτικής και Διακοσμητικής. Το 1971 παρουσίασε την πρώτη ατομική του έκθεση στη γκαλερί Schneider στη Ρώμη, την οποία ακολούθησαν ατομικές στην Ιταλία, στην Ελλάδα και άλλες χώρες. Έλαβε επίσης μέρος σε Πανελλήνιες και σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Υπαίθρια γλυπτά του υπάρχουν σε πολλές περιοχές κυρίως της γενέτειράς του, της Κρήτης. Δικό του είναι και το αφαιρετικό γλυπτό «Ζευγάρι με περιστέρι» στην συμβολή των οδών Μαρία Κάλλας (παραλιακή) και Γεωργίου Παπανδρέου, γνωστή και ως Ανθέων.