Ανακάλυψε τα γλυπτά της πόλης: «Τάκης Κανελλόπουλος» της Ασπασίας Παπαδοπεράκη

Ο Τάκης Κανελλόπουλος υπήρξε από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες στην Ελλάδα, με καταγωγή και κέντρο δράσης του την Μακεδονία και την Θεσσαλονίκη.

Γιώργος Τσιτιρίδης
ανακάλυψε-τα-γλυπτά-της-πόλης-τάκης-κ-386730
Γιώργος Τσιτιρίδης

Στέκουν δίπλα μας, τα προσπερνάμε, πολλές φορές μπορεί να μην παρατηρούμε καν την ύπαρξη τους. Είναι τα αγάλματα, οι προτομές και οι εικαστικές συνθέσεις της πόλης και αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της. Πολλά από αυτά είναι τόσο γνωστά που έγιναν σήμα κατατεθέν της Θεσσαλονίκης, όπως το άγαλμα του Βενιζέλου, οι Ομπρέλες του Ζογγολόπουλου, το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Κάποια είναι πιο σύγχρονα, κάποια λιγότερο γνωστά, μερικά είναι πολυφωτογραφημένα, άλλα έχουν αφεθεί και παρακμάζουν. Στέκουν δίπλα σε μεγάλους δρόμους και πλατείες, ακίνητα, και μας διηγούνται ιστορίες από την πόλη.

Ο Τάκης Κανελλόπουλος υπήρξε από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες στην Ελλάδα, με καταγωγή και κέντρο δράσης του την Μακεδονία και την Θεσσαλονίκη. Ήταν αυτός που εισήγαγε το ρομαντικό, ποιητικό σινεμά και ανέβασε τον ελληνικό κινηματογράφο ποιοτικά και αισθητικά. Έχει αφήσει σπουδαίες ταινίες, όπως τις «Εκδρομή», «Παρένθεση», «Μακεδονικός Γάμος», «Σόνια». Στο 7ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το 1966, τιμήθηκε για την ταινία του «Εκδρομή», ενώ το 1968, και με αφορμή την ταινία «Παρένθεση», βραβεύτηκε από την Ελληνική Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου ως ο καλύτερος σκηνοθέτης. Πρόσφατα, η ταινιοθήκη παρουσίασε μερικές από τις πιο εμβληματικές του ταινίες σε ένα μεγάλο αφιέρωμα.

Το 1993, ο Δήμος Θεσσαλονίκης τιμά τον Κανελλόπουλο, τοποθετώντας μια προτομή του στο πάρκο δίπλα από την Λέσχη Aξιωματικών και το κινηματοθέατρο Αλέξανδρο, απέναντι από το ΚΘΒΕ. Στην προτομή απεικονίζεται ο Κανελλόπουλος σε νεαρή ηλικία, ενώ στο κάτω μέρος του βάθρου διακρίνουμε αφαιρετικά σχήματα, τα οποία μας δίνουν μια εικόνα από τους τίτλος των ταινιών του που είναι χαραγμένοι πάνω στο μάρμαρο. Κάτω από την προτομή υπάρχει ένα μπρούτζινο τριαντάφυλλο, κύκλοι και πουλιά και ο τίτλος της ταινίας «Ουρανός». Στο πίσω μέρος, διακρίνουμε δύο ανθρώπινες φιγούρες και τον τίτλο «Μακεδονικός γάμος» και «Εκδρομή» σε άλλο σημείο. Aριστερά και δεξιά γίνεται αναφορά στην ταινία «Παρένθεση» και στην ταινία «Σόνια». Το γλυπτό είναι έργο της Ασπασίας Παπαδοπεράκη. Δυστυχώς και αυτό, όπως πολλά ακόμα γλυπτά, έργα μοντέρνας τέχνης, προτομές και ανδριάντες, έχει πέσει θύμα των συνθημάτων, κυρίως υπέρ και εναντίον ομάδων, που βρίσκουμε σε διάφορα σημεία σε όλη την πόλη.

Η Ασπασία Παπαδοπεράκη είναι Ελληνίδα γλύπτρια, συγγραφέας και σκηνογράφος με καταγωγή από την Κρήτη. Σπούδασε γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και στην Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού. Έχει συμμετάσχει με τα έργα της σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Ανάμεσα στα υπαίθρια έργα της είναι το γλυπτό της Μαρίας Κάλλας στην Αθήνα, οι προτομές του Νίκου Ξυλούρη στο Ηράκλειο της Κρήτης και του Κωνσταντίνου Καβάφη στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.

Διαβάστε επίσης τα υπόλοιπα κείμενα της στήλης «Ανακάλυψε τα γλυπτά της πόλης»

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα