Αναζητώντας λύσεις για το κυκλοφοριακό πρόβλημα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης

Mια σειρά ερευνών που προγραμματίζεται να ξεκινήσουν άμεσα προκειμένου να αλλάξει προς το καλύτερο η καθημερινότητα των πολιτών.

Κύα Τζήμου
αναζητώντας-λύσεις-για-το-κυκλοφορια-195506
Κύα Τζήμου

Γνωστά τα προβλήματα του κέντρου με τον πολίτη να ταλαιπωρείται καθημερινά αλλά και να παρανομεί εξίσου. Με στόχο λοιπόν την επίλυση κυκλοφοριακών ζητημάτων, ο δήμος Θεσσαλονίκης προχωρά στην υλοποίηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), μέσω δύο μεγάλων μελετών που έχει ήδη ξεκινήσει και οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν στο τέλος του 2018. Η αλήθεια είναι ότι κυκλοφοριακή μελέτη έχει να μπαραχθεί στην πόλη εσώ και μια εικοσαετία περίπου, ενώ οι τελευταίες αναπλάσεις και πεζοδομήσεις έγινα με αποσπασματικές μελέτες κατά τόπο. Κι αυτός είναι κι ένας απ΄τους λόγους που καθυστερεί να ολοκληρωθεί η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας μέχρι τη Λεωφόρο Νίκης (η πεζοδρόμηση αφορά στο κομμάτι μεταξύ Μητροπόλεως και Νίκης, αφού το τμήμα Τσιμισκή με Μητροπόλεως θα συνεχίσει ως έχει αφού η πεζοδρόμηση του αφορά μια μεγαλύτερης έκτασης μελέτη).

Δεν ξέρουμε αν είνια η κατάλληλη στιγμή βέβαια αφού οι μεγάλες αλλαγές στην πόλη θα έρθουν με την έναρξη της λειτουργίας του Μετρό μετά το 2019. Ελπίζουμε να μην μείνουν στο συρτάρι και χρειαστουν καινούργιες.

Σε συνέντευξη Τύπου στο πλαίσιο της οποίας παρουσιάστηκε η μελέτη και το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), παραχώρησε σήμερα, Πέμπτη 11 Μαΐου 2017, ο Δήμαρχος, Γιάννης Μπουτάρης, παρουσία του Αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος, Θανάση Παππά.

prss cnfrnc Std & Plan Sstnbl Urbn Mblit-6

Στη συνέντευξη έγινε ειδική αναφορά σε μια σειρά ερευνών που προγραμματίζεται να ξεκινήσουν άμεσα με στόχο τη συγκέντρωση στοιχείων για την αρτιότερη καταγραφή των συνθηκών μετακίνησης στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου της πόλης, καθώς και των κυκλοφοριακών προβλημάτων, προκειμένου να αλλάξει προς το καλύτερο η καθημερινότητα των πολιτών.

Την αναγκαιότητα για ευαισθητοποίηση των πολιτών επισήμανε ο Δήμαρχος, Γιάννης Μπουτάρης. «Οι δημόσιες μεταφορές, οι τρόποι και οι χώροι που κινούνται τα οχήματα, η στάθμευση, οι πεζοδρομήσεις, οι ποδηλατόδρομοι, οι λεωφορειόδρομοι, δημιουργούν ένα σύνθετο ζήτημα, για το οποίο δεν υπάρχει εύκολη λύση, αν οι πολίτες δεν συμβάλλουν σε αυτό. Σε όλο και περισσότερες χώρες του κόσμου γίνονται προσπάθειες για να εγκαταλειφθεί το ΙΧ ως μέσο μεταφοράς στα κέντρα των πόλεων, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις περιορίζεται εντελώς η χρήση του στις πυκνοκατοικημένες αστικές περιοχές. Κάτι τέτοιο, βέβαια, προϋποθέτει ανάπτυξη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και πιο ήπιων μέσων, όπως είναι το ποδήλατο».

»Αυτή είναι η λογική, αλλά όσες μελέτες και αν κάνουμε και όση αστυνόμευση κι αν επιβάλουμε, εάν δεν έχουμε τη συμμετοχή των πολιτών, δεν πρόκειται να δούμε βελτίωση. Βάζουμε μπροστά ένα πρόγραμμα ενημέρωσης και πρόσκλησης των συμπολιτών μας να συμμετάσχουν στη μελέτη για το Σχέδιο της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Δεν είναι, ωστόσο, μια προσπάθεια που θα έχει άμεσα αποτελέσματα, αλλά χρειάζεται τουλάχιστον μια πενταετία για να πούμε ότι θα δούμε βελτίωση στην κατάσταση».

Ο Γιάννης Μπουτάρης τόνισε ακόμη ότι το πρώτο μέλημα για την επίλυση του κυκλοφοριακού είναι η αναβάθμιση του μοναδικού ουσιαστικά Μέσου Μαζικής Μεταφοράς της πόλης, του λεωφορείου. «Με την ήδη υπάρχουσα κατάσταση των λεωφορειόδρομων και τη χρήση τους ενίοτε, ως χώρων στάθμευσης, δημιουργούνται τεράστια ζητήματα στην ταχύτητα της μετακίνησης. Μια ιδέα είναι να δημιουργηθούν μεγάλοι περιφερειακοί χώροι στάθμευσης, λ.χ. στο λιμάνι ή ανατολικά αλλά και στο Θέατρο Γης, και ένα παράλληλο δίκτυο για μικρά λεωφορεία, που να συνδέουν αυτούς τους χώρους με τις κατοικίες. Το σίγουρο είναι ότι βαδίζουμε σε μία κατάσταση όπου το αυτοκίνητο θα βρίσκεται όλο και λιγότερο στο κέντρο της πόλης» κατέληξε ο Δήμαρχος.

ταξι

Ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος, Θανάσης Παππάς, αναφέρθηκε στη συνεργασία του Δήμου με το ΙΜΕΤ-ΕΚΕΤΑ, στο ρόλο του ΣΒΑΚ και της κυκλοφοριακής μελέτης και σε ζητήματα υποδομών μεταφορών, όπως το σύστημα τροφοδοσίας της αγοράς και τα συστήματα βραχυχρόνιας και μακροχρόνιας στάθμευσης.

«Το ζητούμενο για μας ως Διοίκηση είναι ένα συντακτικό κυκλοφορίας και στάθμευσης με μια στρατηγική χωρίς μεγάλα λόγια, αλλά με μέτρα και πολιτικές προς υλοποίηση. Αυτό σημαίνει ότι, όπως είναι σήμερα τα πράγματα και με την ισχύουσα νομοθεσία, τα επάλληλα βήματα που σχετίζονται με εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις, η αυστηροποίηση διαδικασιών από διάφορους φορείς, από τη Διεύθυνση Τροχαίας μέχρι την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, είτε για τα κυκλοφοριακά μέτρα είτε για κανονιστικές πράξεις, αποτελούν εμπόδια στην καθημερινότητα».

»Επομένως, θέματα που έχουν να κάνουν με μια πολιτική που αποβλέπει στο να αποκτήσει το εμπορικό ιστορικό κέντρο έναν άλλο χαρακτήρα, προβλήματα που σχετίζονται με τη βιώσιμη αστική κινητικότητα, όπως η αναβάθμιση των ποδηλατοδρόμων και των λεωφορειολωρίδων, οι αναπλάσεις, η δημιουργία δρόμων ήπιας κυκλοφορίας, οι πεζοδρομήσεις, όλα αυτά βρίσκουν πρόσχωμα στις κυκλοφοριακές εγκρίσεις. Πρέπει με περίσκεψη να δούμε τα θέματα και να πορευτούμε με μια στρατηγική, την οποία αναπτύσσουμε τώρα» κατέληξε ο Θανάσης Παππάς.

Όπως τονίστηκε από αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες, με την εκπόνηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας επιχειρείται η συνολική αντιμετώπιση των αναγκών, μέσω ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού, σύμφωνα με τις πρόσφατες και σύγχρονες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε όλη αυτή τη διαδικασία θα συμμετάσχουν ενεργά σε μια σειρά ερευνών, που θα  ολοκληρωθούν μέχρι το Σεπτέμβριο του 2017, περί τα 10.000 νοικοκυριά από τη Μητροπολιτική περιοχή της Θεσσαλονίκης.

Η Αν. Διευθύντρια του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών και Διευθύντρια του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, Δρ. Γεωργία Αϋφαντοπούλου, τόνισε ότι πρώτος ο Δήμος Θεσσαλονίκης, σε πανελλαδική βάση, επιχειρεί να εφαρμόσει το συγκεκριμένο Σχέδιο. «Αυτό που θέλουμε από τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης είναι η θετική ανταπόκριση στις σχετικές έρευνες. Η ομάδα του αναδόχου της μελέτης έχει ξεκινήσει ήδη να κλείνει τηλεφωνικά ραντεβού με τα νοικοκυριά, ώστε να καταγραφούν τα χαρακτηριστικά των τυπικών μετακινήσεων όλης της οικογένειας, τα μέσα μεταφοράς και οι λόγοι της χρήσης τους, ο βαθμός ικανοποίησης των δημοτών από τις κυκλοφοριακές υποδομές, τη μετακίνηση πεζών και ποδηλατών, καθώς και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα με κινητικά προβλήματα.

«Όλα αυτά σε συνδυασμό με συγκεκριμένες ερωτήσεις υπό μορφή παιχνιδιού, θα αξιοποιηθούν για να αποτυπωθεί η υφιστάμενη κατάσταση, τα προβλήματα, οι ελλείψεις και οι ανάγκες των πολιτών για καλύτερη μετακίνηση. Θέλουμε, λοιπόν, από όλους τους κατοίκους του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης να ανταποκριθούν στο κάλεσμα και να μας δώσουν τις πληροφορίες που ζητάμε, ενώ θα είμαστε στη διάθεση τους να ακούσουμε τις προτάσεις τους και το όνειρό τους για την πόλη τους» κατέληξε η κ. Αϋφαντοπούλου.

Το ΙΜΕΤ-ΕΚΕΤΑ θα οργανώσει, θα διεξάγει και θα αξιολογήσει, σε τρία στάδια δημόσιας διαβούλευσης, τις προτάσεις του Δήμου Θεσσαλονίκης για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών. Με την ολοκλήρωση των μελετών, έως τα τέλη του 2018, το ΣΒΑΚ θα αποτελεί το βασικό εργαλείο λήψης αποφάσεων και τεκμηρίωσης των προγραμματιζόμενων έργων και δράσεων.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα