Θεσσαλονίκη

Αντίδραση του ζωγράφου Γ. Κόφτη, για το σβήσιμο του γκράφιτι του Αγγελόπουλου, στο ΑΠΘ

Όπως εξήγησε, το συγκεκριμένο έργο ήταν μια εικαστική τοποθέτηση με συμβολικό χαρακτήρα, μια δωρεά προς το πανεπιστήμιο.

Parallaxi
αντίδραση-του-ζωγράφου-γ-κόφτη-για-το-1032908
Parallaxi

Αίσθηση έχει προκαλέσει τις τελευταίες ώρες η απόφαση του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης να σβήσει την προσωπογραφία του Θεόδωρου Αγγελόπουλου από τους τοίχους του πανεπιστημιακού ιδρύματος, την οποία φιλοτέχνησε ο ζωγράφος Γιώργος Κόφτης στις 3 Ιουνίου, μόλις 40 ημέρες νωρίτερα.

Ο ίδιος, μιλώντας στο NEWS 24/7 έκανε λόγο για μια βαθιά σκοταδιστική κίνηση και εξήγησε πως το συγκεκριμένο έργο ήταν μια εικαστική τοποθέτηση με συμβολικό χαρακτήρα, μια δωρεά προς το πανεπιστήμιο.

“Η επιλογή του Αγγελόπουλου δεν ήταν τυχαία, όπως τυχαία δεν ήταν και η αφαίρεσή του”

“Αυτό που αναδεικνύεται με αυτή την κίνηση είναι ότι δεν υπάρχει καμία κριτική σκέψη, πρόκειται για μια ισοπεδωτική πράξη. Το μήνυμα που περνάει είναι ένας μηδενισμός, είναι σκοτάδι” ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κόφτης.

Όπως τονίζει, εγείρονται έντονα ερωτηματικά καθώς από όλα τα γκράφιτι που υπάρχουν στο ΑΠΘ, επιλέχθηκε να σβηστεί μόνο το συγκεκριμένο.

“Στον χώρο του πανεπιστημίου υπάρχουν πάρα πολλά γκράφιτι, τα οποία είναι και υβριστικά και άσχημα και κακοφτιαγμένα και δεν τα πειράζει κανείς. Γιατί να σβήσεις τον Αγγελόπουλο; Και μάλιστα τον Αγγελόπουλο ως σύμβολο. Το πανεπιστήμιο θα έπρεπε κανονικά να το αγκαλιάσει αυτό το έργο, να το προστατεύσει, να το διαφυλάξει..”, πρόσθεσε.

Η προσωπογραφία του Θεόδωρου Αγγελόπουλου στο ΑΠΘ που φιλοτέχνησε ο Γιώργος Κόφτης
Η προσωπογραφία του Θεόδωρου Αγγελόπουλου στο ΑΠΘ που φιλοτέχνησε ο Γιώργος Κόφτης ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΦΤΗΣ

“Ο Αγγελόπουλος έγινε εκεί για συγκεκριμένο λόγο, έχει μία βαρύτητα και στη Μακεδονία και στη Βόρεια Ελλάδα ως καλλιτέχνης, ως τέρας της τέχνης. Ήταν στρατηγική η θέση που ήταν εκεί ζωγραφισμένος ο Αγγελόπουλος, δεν ήταν κάτι τυχαίο. Αποτελεί ανάμνηση μίας πιο φωτεινής Θεσσαλονίκης, μίας πιο φωτεινής Μακεδονίας, μίας πιο φωτεινής Ελλάδας.

Το βλέμμα του ήταν επίτηδες εξεταστικό στο γκράφιτι. Τύπου κοιτάει τα χάλια μας εκείνη τη στιγμή. Οπότε εμένα μου λέει κάτι αυτή η κίνηση. Ότι σβήνουμε, επειδή δεν αντέχουμε, δεν θέλουμε αυτό το βλέμμα. Δεν θέλουμε τον Αγγελόπουλο. Δεν θέλουμε να θυμόμαστε τα χάλια μας. Δηλαδή, δεν είναι ότι σβήνουν ένα γκράφιτι, που λέει πχ. ΠΑΟΚ ή ότι άλλο, αλλά ότι σβήνουν αυτό το γκράφιτι. Αναγκαστικά κάτι σημαίνει αυτή η κίνηση“, συμπλήρωσε.

Να σημειωθεί εδώ ότι το έργο κοσμούσε τον εξωτερικό τοίχο της αίθουσας τελετών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Και όχι τυχαία. “Εκεί γίνονται μουσικές συναυλίες της συμφωνικής και της ορχήστρας του Πανεπιστημίου, έχουν παιχτεί έργα της Καραΐνδρου, έχει δώσει ομιλία ο Τσόμσκι εκεί, είναι ένα μέρος που έχει από μόνο του έναν συμβολισμό”, εξήγησε ο κ. Κόφτης.

Ο ίδιος την ημέρα που φιλοτέχνησε την προσωπογραφία του Αγγελόπουλου, την 3η Ιουνίου του 2023, με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έδωσε μία πιο λεπτομερή εξήγηση του έργου του:

“Το έργο πέτυχε τον σκοπό του λοιπόν”

Σαράντα ημέρες μετά, επέστρεψε με νέα ανάρτηση για το έργο. Αυτή τη φορά για να το “αποχαιρετήσει”.

[…] Μου δίνει ιδιαίτερη χαρά που αποφάσισε το ίδιο το ίδρυμα να σβήσει τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο από την αίθουσα τελετών. Ήρθε άθελά του και ολοκλήρωσε με αυτήν του την κίνηση την ίδια την απόπειρά μου να θυμίσω το βλέμμα του μεγάλου σκηνοθέτη. Του ανθρώπου που διάβασε την ιστορία της χώρας με το βάθος και την ακρίβεια που της αξίζει. Κρίμα που δεν ήμουν εκεί της στιγμή του αφανισμού.

Ήθελα να δω τον υπάλληλο που με την νωχελια του πήρε την μπογιά και τον εξαφάνισε. Με τις βουρτσιές του να ανακουφίζει το ΑΠΘ από το επίμονο βλέμμα του μεγάλου Τεό. Το έργο πέτυχε τον σκοπό του λοιπόν […], έγραψε μεταξύ άλλων.

Όλη η ανάρτηση εδώ:

“Άσε και λίγο φως…”

Η είδηση της αφαίρεσης του γκράφιτι έχει κάνει από το πρωί της Παρασκευής (14/7) τον γύρο του διαδικτύου, με τους περισσότερους να εκφράζουν την αγανάκτησή τους για το συμβάν. Ο κ. Κόφτης επιβεβαίωσε το συγκεκριμένο κλίμα και, όπως περιέγραψε, έχει δεχτεί πάρα πολλά μηνύματα συμπαράστασης από το πρωί.

“Θύμωσε πολύ ο κόσμος. Ενοχλήθηκαν πάρα πολλοί. Γιατί εδώ στη Θεσσαλονίκη ζούμε έναν σκοταδισμό, που δεν θυμίζει τίποτα Αθήνα, και όσοι δεν το αντέχουν, τους κλώτσησε η κίνηση αυτή. Ότι κάπου έλεος, πάει ένας και κάνει μια ζωγραφιά, τι σε ενοχλεί; Είναι λίγο ακραίο, έτσι; Άσε και λίγο φως, άσε και λίγο όραμα, μην τα ισοπεδώνουμε όλα“, κατέληξε.

πηγη News 24/7

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα