Από σήμερα η πόλη ψάχνει να βρει “Τί λείπει”
Η Μαριάνθη Ψωματάκη, χορογράφος και σκηνοθέτης μιλάει για το "Τί λείπει" που κάνει πρεμιέρα σήμερα στο Θέατρο Αυλαία.
Το Χοροθέατρο βγαίνει στους δρόμους της Θεσσαλονίκης με έναν ιδιαίτερο τρόπο, όπου εκεί τα διαφορετικά είδη χορού συναντιούνται με την πόλη, συμπλέκονται, σμιλεύονται και αποκαλύπτουν “Τι λείπει”. Η «Ομάδα Τέχνης Oberon» παρουσιάζει την ομώνυμη χοροθεατρική παράσταση από σήμερα 21 Σεπτεμβρίου μέχρι 1 Οκτωβρίου του 2017 κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21:00 στο Θέατρο Αυλαία.
Η χορογράφος και σκηνοθέτης της παράστασης, Μαριάνθη Ψωματάκη, μίλησε στην Γιώτα Κωνσταντινίδου για το έργο που εμπνέεται από το βιβλίο του Shel Silverstein «Το κομμάτι που λείπει συναντά το μεγάλο Ο», για την ιδέα και τον πυρήνα δραματουργίας της παράστασης, για το θέατρο και για αυτό που “Λείπει” τελικά από τον σύγχρονο άνθρωπο.
Η θεατρική ομάδα, Oberon, συστήνει κάθε φορά μια ιδιαίτερη πρόταση για το κοινό. Τι ιδιαίτερα χαρακτηριστικά έχει η χοροθεατρική παράσταση «Τι λείπει» και οι λόγοι που οδήγησαν στην επιλογή της;
Η συνεργασία μου με την ομάδα τέχνης Oberon τα τελευταία χρόνια ως κινησιολόγος ή χορογράφος της ομάδας, μας έδωσε την δυνατότητα να κάνουμε μια χοροθεατρική αυτή τη φορά παράσταση την οποία σκηνοθετώ εγώ. Ήταν μια ιδέα που είχα την ανάγκη να την υλοποιήσω με τον καλύτερο δυνατό τρόπο κι έτσι αποφασίσαμε να προχωρήσουμε στην δημιουργία της. Η πορεία της είχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον διότι η δημιουργική διαδικασία στην οποία εμπλέκονται όλοι οι ερμηνευτές κάνει την δουλειά αυτή ομαδική και ουσιαστική για τον καθένα από εμάς.
Στην παράσταση, ο χορός, οι κινήσεις, η μουσική αντικαθιστούν τις λέξεις. Μιλάμε για το θέατρο στην πιο σύγχρονη μορφή του;
Θεωρώ ότι ο χορός μιλάει και εκφράζει την αλήθεια μας με τον καλύτερο τρόπο. Η μουσική είναι εκεί, άλλοτε υποστηρικτής άλλοτε συνοδοιπόρος. Η σιωπή είναι κι αυτή εκεί ως ένα είδος μουσικής! Το χοροθέατρο είναι μια μορφή παραστατικής τέχνης που εκφράζεται κυρίως με τον σύγχρονο χορό με το physical theatre και με τον λόγο. Είναι μια σύγχρονη οπτική σε σχέση με τον τρόπο έκφρασης της ιστορίας που θέλουμε να επικοινωνήσουμε στον κόσμο, το αν είναι η πιο σύγχρονη μορφή θεάτρου θα το κρίνει ο θεατής.
Η παράσταση είναι εμπνευσμένη από το βιβλίο του Σελ Σιλβερστάϊν, «Το κομμάτι που λείπει συναντά το μεγάλο Ο». Το αέναο ταξίδι της αναζήτησης, η ανάγκη για αποδοχή και επιβεβαίωση από τους άλλους, η αυτοπραγμάτωση μέσα από την ευαίσθητη γραφή του συγγραφέα, όλα αυτά τα στοιχεία με τι τρόπους δραματοποιούνται;
Θα πρέπει να διευκρινήσουμε ότι το έργο μας δεν είναι η δραματοποίηση του βιβλίου. Έχουμε δημιουργήσει την δική μας ιστορία η οποία προέκυψε μέσα από όλη την δημιουργική διαδικασία που είχαμε τους τελευταίους πέντε μήνες προβών. Η παράσταση μας είναι η ιστορία ενός ανθρώπου που συμπυκνώνει τις συναντήσεις της ζωής του οι οποίες των οδηγούν μέσα από καταστάσεις μοναξιάς, ουδετερότητας, έντασης, απόρριψης, θαυμασμού, βίας και ενδοσκόπησης να βρει μέσα του τη φωνή, την δύναμη και την σιγουριά να σταθεί απέναντι στους άλλους. Η παρακολούθηση της παράστασης θα λύσει όλες τις υπόλοιπες απορίες!
Ως χορογράφος και σκηνοθέτης της παράστασης ποιο ήταν το πιο δύσκολο εμπόδιο που έπρεπε να ξεπεράσετε;
Να συντονίσω εννέα ερμηνευτές οι οποίοι είχαν παράλληλες πρόβες σε άλλα έργα, κάποιοι ζουν στο εξωτερικό και όλοι δουλεύουν με διδασκαλίες και έχουν αρκετές υποχρεώσεις! Προσπάθησα αρχικά να στήσω την συνάντηση του καθενός με τον κεντρικό ήρωα. Παράλληλα προσπάθησα να δουλεύουν σε κάποιες πρόβες όλοι μαζί γιατί η έννοια της ομάδας τόσο για την συνολική ενέργεια αλλά και για να μπορέσουμε να ψάξουμε την έννοια της ένταξης ή της απόρριψης από μία ομάδα ήταν συστατικό στοιχείο του έργου μας. Έπρεπε να μπορούμε να επικοινωνούμε και να φέρουμε αυτά που συνέβαιναν στις ατομικές συναντήσεις στην ατμόσφαιρα των ομαδικών. Και αυτό δεν ήταν πάντα εύκολο ή αυτονόητο.
Η λιτότητα κυριαρχεί τόσο στο βιβλίο του συγγραφέα όσο και σε μια χοροθεατρική παράσταση που το κοινό καλείται να αποκρυπτογραφήσει κινήσεις του σώματος. Είναι η λιτότητα των εκφραστικών μέσων μότο της εποχής μας, προσπαθούμε να αποκωδικοποιήσουμε βαθύτερα νοήματα μέσα από παύσεις, σιωπές, βαθειά σκέψη;
Η λιτότητα και η αφαιρετικότητα του βιβλίου ήταν για μένα η μεγαλύτερη έμπνευση. Ταυτίστηκα με τον τρόπο απόδοσης των συναισθηματικών καταστάσεων του ήρωα! Για μένα το χοροθέατρο είναι η μορφή της σωματικής τέχνης που αποδίδει με τον καλύτερο τρόπο τις σχέσεις ανάμεσα στους ανθρώπους, τα συναισθήματα που προκύπτουν, την δημιουργία μιας ιστορίας αφηρημένης ή συγκεκριμένης ανάλογα πώς ο θεατής την λαμβάνει. Η προσωπική μου οπτική αλλά και της ομάδας μας είναι βασισμένη στην λιτότητα, τον συμβολισμό και της αλήθεια, πιστεύοντας πως έτσι μπορείς να επικοινωνήσεις καλύτερα με το κοινό.
Στο σύγχρονο άνθρωπο λείπει πάντα κάτι. Μια δουλειά, μια καλύτερη δουλειά, ένας άλλος άνθρωπος, μια πατρίδα, ένα σπίτι. Στη ουσία τι του λείπει;
Η αλήθεια είναι ότι ψάχνουμε συνεχώς για κάτι που μας λείπει. Συμβαίνει να περνάει κάποιος μια ολόκληρη ζωή με αυτή την αναζήτηση! Η άποψη μου είναι ότι τα πράγματα είναι πιο απλά και δεν μας λείπει κάτι, αλλά ο τρόπος σκέψης μας χρειάζεται αλλαγή ρότας! Τίποτα δεν λείπει παρά μόνο ο διαφορετικός τρόπος σκέψης!
Πως αναμένετε να έρθει ο θεατής και πώς να αποχωρήσει από την παράσταση;
Να έρθει με περιέργεια, ενδιαφέρον και ανοιχτός για αυτό που θα δει. Τώρα πώς να αποχωρήσει, δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να το προδιαγράψει, αλλά θα έλεγα με μια ελπίδα ότι τα πράγματα είναι απλά και μπορούν ν´αλλάξουν ανα πάσα στιγμή αν πάρουμε μέσα μας αποφάσεις!
*ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ: 21 Σεπτεμβρίου – 01 Οκτωβρίου 2017. ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ: Κάθε Πέμπτη – Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή στις 21:00. ΘΕΑΤΡΟ ΑΥΛΑΙΑ: Πλατεία ΧΑΝΘ (Πλευρά Τσιμισκή) Τ: 2310 237700.