Χωρίς λεωφορεία την Πέμπτη, λόγω 24ωρης απεργίας των εργαζομένων
Ζητούν την υπογραφή ΣΣΕ ενώ η διοίκηση προσφεύγει δικαστικά και ζητά επιστροφή χρημάτων από επιδόματα, μετά το 2016, λόγω κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ
Σε μετωπική σύγκρουση εξελίσσεται στον ΟΑΣΘ, η αντιπαράθεση μεταξύ των εργαζομένων και της διοίκησης του Οργανισμού, με επίδικο τις εργασιακές σχέσεις και την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, την ώρα μάλιστα που τα προβλήματα στις αστικές συγκοινωνίες της πόλης οξύνονται και στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, κυκλοφορούν, μόλις 280 από τα 400 που οφείλει ο ΟΑΣΘ να διατηρεί στα δρομολόγια εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Οι εργαζόμενοι, μετά την 5ωρη στάση εργασίας της περασμένης Παρασκευής, έχουν αποφασίσει να κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους με 24ωρη απεργία την Πέμπτη 14 Απριλίου, κατηγορώντας τη διοίκηση του Οργανισμού και την κυβέρνηση, για αυθαίρετες μειώσεις μισθών και κωλυσιεργία στην υπογραφή της νέας Συλλογικής Σύμβασης.
Οι αντιδράσεις και κινητοποιήσεις των εργαζομένων αποφασίστηκαν στη γενική συνέλευση του σωματείου που πραγματοποιήθηκε προ ημερών στο Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Κεντρικό αίτημα των εργαζομένων παραμένει το θέμα της ΣΣΕ. Όμως η «σπίθα που άναψε τη φωτιά» των κινητοποιήσεων, ήταν η απόφαση της διοίκησης του Οργανισμού να αφαιρέσει από τις αποδοχές των εργαζομένων, τα επιδόματα ανθυγιεινής εργασίας και ευθύνης.
Πρόκειται για περίπου 100 – 150 ευρώ το μήνα ανά εργαζόμενο και αφορά κυρίως όσους απασχολούνται στην κίνηση, δηλαδή τους οδηγούς, τους σταθμάρχες, τους ελεγκτές αλλά και το τεχνικό προσωπικό. Συνολικά η περικοπή αφορά περίπου τα 1400 άτομα. Η διοίκηση του Οργανισμού, προφανώς σε συνεννόηση με το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών, προχώρησε στην αφαίρεση των επιδομάτων, επικαλούμενη την έλλειψη της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης, που κατοχυρώνει την καταβολή τους.
Επίσης η διοίκηση του ΟΑΣΘ, έχει ανοίξει ένα ακόμη μέτωπο με τους εργαζόμενους και αφορά διάφορα επιδόματα από το 2016, όπως τα δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και το επίδομα αδείας, τα οποία οι εργαζόμενοι εισέπρατταν «αντικανονικά», καθώς έπρεπε να αμείβονται βάσει του ενιαίου μισθολογίου του δημοσίου, διότι ο Οργανισμός κρατικοποιήθηκε.
Ζητά πίσω χρήματα απο τους εργαζόμενους
Παρότι οι εργαζόμενοι δεν έφεραν την ευθύνη για την καταβολή των δώρων και των επιδομάτων, η διοίκηση Σκόδρα αποφάσισε να διεκδικήσει πίσω αυτά τα χρήματα και ζητά από τους εργαζόμενους να τα επιστρέψουν. Πρόκειται για ποσά αρκετών χιλιάδων ευρώ ανά εργαζόμενο, που κυμαίνονται από 5000 έως και 10000 ευρώ.
Επίσης ένα ακόμα θέμα που φέρνει αντιμέτωπους εργαζόμενους και διοίκηση είναιο το θέμα των ρεπό. Ο ΟΑΣΘ βάσει της νέας ΣΣΕ, η οποία παρότι έχει συμφωνηθεί, ακόμα δεν έχει υπογραφεί και αναζητείται μεταξύ υπουργείου Μεταφορών και Οικονομικών, θα πρέπει να καταβάλει στους εργαζόμενους αποζημιώσεις για 19.000 περίπου ρεπό που μένουν σε εκκρεμότητα. Αυτή η εκκρεμότητα θεωρείται η βασική αιτία που η ΣΣΕ παραμένει στις καλλένδες και δεν υπογράφεται, διότι το ποσό των αποζημιώσεων είναι μεγάλο.
Ωστόσο πέρα από τα οικονομικά ζητήματα, εντός του Οργανισμού το τελευταίο διάστημα, επικρατεί κλίμα έντασης και πίεσης λόγω της έλλειψης οδηγών. Μόνο το τελευταίο δίμηνο μέσω των μετατάξεων σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου ή των ΟΤΑ, έχουν αποχωρήσει από τον ΟΑΣΘ 200 εργαζόμενοι, κυρίως οδηγοί. Το αποτέλεσμα είναι ότι περίπου το 30% των δρομολογίων να μη εκτελείται.
Η αναμονή πλέον στις ώρες αιχμής, σε πολλές γραμμές, είναι εξαντλητική για το επιβατικό κοινό. Υπάρχουν γραμμές οι οποίες τα Σαββατοκύριακα εξυπηρετούνται, για πολλές ώρες την ημέρα, με ένα μόνο λεωφορείο ή άλλες στις οποίες δεν γίνονται καθόλου δρομολόγια, είτε γιατί τα λεωφορεία έχουν υποστεί βλάβη, είτε γιατί δεν υπάρχουν οδηγοί.
Σύμφωνα με τους ίδιους τους εργαζόμενους, σήμερα στους δρόμους του πολεοδομικού συγκροτήματος, κυκλοφορούν περίπου 280 λεωφορεία ενώ κανονικά θα έπρεπε να κυκλοφορούν 400. Οσο για τα περίφημα λεωφορεία της Λειψίας, αυτά που αγοράστηκαν από το δήμο Θεσσαλονίκης και παραχωρήθηκαν στον Οργανισμό, στους δρόμους της πόλης κυκλοφορούν 1 ή 2 οχήματα. Σχεδόν όλα παραμένουν σε ακινησία καθώς αποδείχθηκαν ακατάλληλα και ανέτοιμα να ανταποκριθούν στις ανάγκες της πόλης.
Προσφυγή στα δικαστήρια
Η διοίκηση από την πλευρά της, για να ανακόψει το κύμα των αντιδράσεων, έχει προσφύγει δικαστικά, ζητώντας να κηρυχθούν οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων παράνομες και καταχρηστικές. Χθες το πρωί εκδικάστηκε η προσφυγή για τη στάση εργασίας της Παρασκευής ενώ σήμερα το πρωί θα εκδικαστούν τα ασφαλιστικά μέτρα για την 24ωρη απεργία της ερχόμενης Πέμπτης.
Το σωματείο των εργαζομένων απαντά με νέα συγκέντρωση σήμερα στις 9 το πρωί έξω από το δικαστικό μέγαρο και διαμηνύει προς την διοίκηση ότι δεν υποχωρεί, αν ο ΟΑΣΘ και η κυβέρνηση δεν αποδείξουν έμπρακτα ότι προτίθενται να δώσουν λύσεις στα προβλήματα. «Δεν πρόκειται να υποχωρήσουμε, η διοίκηση του Οργανισμού πρέπει να ακούσει τους εργαζόμενους και να ικανοποιήσει τα αιτήματα μας», τονίζει ο Παναγιώτης Χρίστογλου μέλος του προεδρείου του σωματείου εργαζομένων του ΟΑΣΘ.
«Δυστυχώς με τους αιφνιδιασμούς των περικοπών δεν λύνονται τα προβλήματα, μετά τη στάση εργασίας προχωράμε σε 24ωρη απεργία για το θέμα της ΣΣΕ το οποίο εκκρεμεί από το τέλος του 2021», επισημαίνει και ο Κώστας Αγγελούδης μέλος της διοίκησης του σωματείου.