ΟΑΣΘ: σχεδιάζοντας το τέλος εποχής του!

Τέλος εποχής για το μονοπώλιο του ΟΑΣΘ βάζουν όσα συζητήθηκαν στην 1η θεσμική σύσκεψη υπουργού και τοπικών φορέων.

Parallaxi
οασθ-σχεδιάζοντας-το-τέλος-εποχής-του-161800
Parallaxi

Με ένα μεγαλεπήβολο πλάνο νέας νομοθετικής πρότασης που αφήνει εκτός πεδίου τους ιδιώτες και βάζει στο παιχνίδι την τοπική αυτοδιοίκηση, όπως και κομβικές, σε πρώτη φάση, υποσχέσεις για το μέλλον της πολύπαθης αστικής συγκοινωνίας της πόλης, ολοκληρώθηκε η πρώτη θεσμική σύσκεψη μεταξύ του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών με τους τοπικούς φορείς του νομού. Το τέλος εποχής του μονοπωλίου του ΟΑΣΘ δείχνει πιο κοντά από ποτέ, αν βέβαια γίνουν βιώσιμη πραγματικότητα όλα όσα προτάθηκαν χθες από τον Χρήστο Σπίρτζη.

4image1_zoom

Σύσκεψη με την Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΕΔΚΜ (Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας) και τους δημάρχους του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης για τις αστικές συγκοινωνίες του νομού πραγματοποιήθηκε το Σάββατο (14/1) στην Θεσσαλονίκη, παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη. Στα βασικά της σημεία η συζήτηση κατέληξε στην εξαγγελία προθέσεων δημιουργίας δύο νέων φορέων δημοσίου χαρακτήρα δια στόματος υπουργού, στην διασφάλιση των θέσεων εργασίας των εργαζομένων όπως και την διατήρηση της τιμής του εισιτηρίου. Έμφαση επίσης δόθηκε στο πλάνο για την χρηματοδότηση του εγχειρήματος αλλά και στο σχέδιο ουσιαστικής συμμετοχής των τοπικών φορέων.

Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε ύστερα από σχετικό αίτημα της ΠΕΔΚΜ στο χώρο του Δημαρχείου Ευόσμου-Κορδελιού. Ο Υπουργός εξερχόμενος της σύσκεψης έκανε δηλώσεις σύμφωνα με τις οποίες εξαναγγέλθηκαν μεγάλες αλλαγές για το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών στην Θεσσαλονίκη που αφορούν στην “βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών και ποσοτικά και ποιοτικά σε όλο τον νομό”.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο κος Σπίρτζης θα δημιουργηθούν δύο φορείς δημόσιου χαρακτήρα όπου ο ένας θα αφορά στον σχεδιασμό και τον έλεγχο και ο δεύτερος φορέας θα αποτελεί φορέα λειτουργίας.

ΟΑΣΘ

Ο υπουργός αναφέρει πως το σχετικό σχέδιο νόμου θα κατατεθεί σύντομα και διευκρίνησε πως στόχος είναι στον πρώτο φορέα η μη συμμετοχή ιδιωτών ενώ στον φορέα λειτουργίας που το δημόσιο θα συμμετέχει κατά 51% ζητήθηκε η συμβολή τόσο της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης όσο και της Περιφέρειας.

Πρόθεσή μας είναι η συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης πιο ενεργά στον φορέα λειτουργίας στον σχεδιασμό και στον υπερκείμενο φορέα...”

Συγκεκριμένα για τον φορέα λειτουργίας ο υπουργός συμπεριέλαβε και το Μετρό αναλύοντας πως:

«Επειδή το Μετρό είναι άλλης τεχνολογίας από αυτό της Αθήνας, ο φορέας θα αναλάβει και τη λειτουργία του Μετρό άρα πρέπει να ξεκινήσουμε από τώρα, ώστε με την παράδοση του έργου στο τέλος του 2019 αυτό να μπορεί να το λειτουργήσει. Παράλληλα θα αναλάβει και τις οδικές αστικές μεταφορές της Θεσσαλονίκης, με δικό του στόλο λεωφορείων. Αυτό μπορεί να γίνει και νωρίτερα από το 2019 αλλά αυτό είναι ένα τυπικό θέμα το οποίο θα κανονιστεί και από το πόσο θα “τρέξει” η διοίκηση του νέου φορέα και του υπερκείμενου φορέα τις διαδικασίες να στελεχωθεί και να προχωρήσει το έργο»

Ο κος Σπίρτζης επισήμανε πως “δεν θα χαθεί καμία θέση εργασίας” σε ό,τι αφορά τους εργαζομένους του ΟΑΣΘ ενώ σε ερώτηση των δημοσιογράφων για το αν θα προσβληθεί η σύμβαση με τον ΟΑΣΘ ο υπουργός απάντησε κάνοντας λόγο για την ευρωπαϊκή οδηγία η οποία όπως είπε είναι σαφής:

Μας δίνει πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο να λειτουργήσουμε. Επομένως ή θα πάμε σε διαγωνισμούς ιδιωτών για το μεταφορικό έργο, που δεν θα έχουμε δηλαδή μονοπώλιο όπως είναι σήμερα, ή θα έχουμε δημόσιο φορέα που θα αναλάβει τις αστικές μεταφορές της Θεσσαλονίκης και επιλέγουμε το δεύτερο. Αυτό θα γίνει όταν ορίζει η οδηγία, την ημερομηνία που ορίζει η οδηγία.

Όσον αφορά την χρηματοδότηση του εγχειρήματος ο κος Σπίρτζης αναφέρθηκε στην εμπειρία που υπάρχει από τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας λέγοντας χαρακτηριστικά πως:

…από την εμπειρία που έχουμε από τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανάπτυξης και η Παγκόσμια Τράπεζα είναι πολύ θετικές στο να χρηματοδοτήσουν και να στηρίξουν δράσεις αστικών μεταφορών. Είναι κάτι που είναι απολύτως βιώσιμο.

Από πλευράς του ο Λάζαρος Κυρίζογλου, πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ ανέφερε σε δηλώσεις του τα όσα ζητήθηκαν και συζητήθηκαν με τον υπουργό λέγοντας πως στα δύο πρώτα βασικά αιτήματά τους ως προς την τιμή του εισιτηρίου αλλά και την διασφάλιση των εργαζομένων η απάντηση ήταν θετική.

Βάλαμε ως κόκκινη γραμμή να μην αυξηθεί η τιμή του εισιτηρίου και να μην απολυθεί κανένας εργαζόμενος και η απάντηση που μας έδωσε ο υπουργός ήταν ότι δεν θα απολυθεί κανένας εργαζόμενος και δεν θα αυξηθεί το εισιτήριο.

Επίσης ο πρόεδρος μίλησε και για τις ανησυχίες που εξέφρασαν οι Δήμαρχοι που παρευρέθησαν σχετικά με την χρηματοδότηση αλλά και την βιωσιμότητα του πλάνου της κυβέρνησης λέγοντας πως:

“Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή μας με χρήματα όλοι οι συνάδελφοι εξεδήλωσαν την αδυναμία που έχουν οι δήμαρχοι και οι δήμοι να μετέχουν σε ένα τέτοιο σχήμα λόγω της τεράστιας περικοπής πόρων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και μπαίνει ο προβληματισμός για τη συμμετοχή με ακίνητα. Μετέχουμε στο διάλογο ο οποίος ανοίγει. Θα μετέχουμε και στον όποιο διάλογο θα ανοίξει επίσημα και θεσμικά για να θεσμοθετηθούν κάποια ζητήματα…”

Ο κος Κυρίζογλου μάλιστα θέλησε να τονίσει πως είναι απαραίτητη η ουσιαστική συμμετοχή στη σχεδίαση του μεταφορικού έργου της τοπικής αυτοδιοίκησης αναφέροντας χαρακτηριστικά πως “...γλάστρες δεν θέλουμε να είμαστε“.

Αξίζει να σημειωθεί πως στην σύσκεψη με τον υπουργό εκτός του κου Κυρίζογλου παρευρέθηκαν μεταξύ άλλων ο υφυπουργός Εξωτερικών, Γιάννης Αμανατίδης, ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού ΑΕ, Απόστολος Αντωνούδης και η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου και μια σειρά δημάρχων Αμπελοκήπων, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Νεάπολης -Συκεών, Λαγκαδά, Κορδελιού-Ευόσμου, Πυλαίας Χορτιάτη, Θερμαϊκού, Χαλκηδόνας Ωραιοκάστρου.

Από την πλευρά του δήμου Θεσσαλονίκης είχαμε την αντίδραση του εντεταλμένου σε θέματα συγκοινωνιών συμβούλου του δημάρχου Γιώργου Δημαρέλου που έγραψε:

Ο Σπίρτζης άνοιξε τα χαρτιά της κυβέρνησης στο θέμα των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.

Εν ολίγοις, προτείνει τη δημιουργία δημόσιου φορέα παροχής λεωφορειακών συγκοινωνιών με ποσοστό ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 51% στο Δημόσιο και το υπόλοιπο 49% με συμμετοχή Δήμων και Περιφέρειας, εφόσον το επιθυμούν, με εισφορά είτε σε χρήμα είτε σε περιουσία.

Επίσης προτείνει τη δημιουργία ενός ελεγκτικού φορέα, που θα έχει υπό την εποπτεία του το σύνολο των δημόσιων μέσων μεταφορών. Δηλαδή την εποπτεία λεωφορείων, ΚΤΕΛ, ταξί σήμερα και το Μετρό και ό,τι άλλο όταν με το καλό αυτά λειτουργήσουν, κατά τα πρότυπα του ΟΑΣΑ. Σε αυτή την εταιρία αποκλειστικός μέτοχος θα είναι το Ελληνικό Δημόσιο με εκπροσώπηση των τοπικών αυτοδιοικητικών φορέων.

Είπε επίσης, ότι όσοι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ το επιθυμούν, θα μπορούν να μεταπηδήσουν σε κάποιον από τους δύο νέους φορείς.

Οι Δήμαρχοι επιφυλάχθηκαν να απαντήσουν αν δεν πάρουν γραπτώς την πρόταση του Υπουργού και αν δεν δουν κοστολογημένη πρόταση, ενώ μεταξύ άλλων επεσήμαναν τη δυσκολία της εύρεσης πόρων για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του κρατικού φορέα λειτουργίας των λεωφορείων.

Εγώ από τη μεριά μου τον ρώτησα τι είναι αυτό που τον κάνει να πιστεύει ότι ο δημόσιος φορέας λειτουργίας θα είναι καλύτερος και οικονομικότερος από έναν ιδιωτικό πάροχο, αν έχει υπολογίσει το κόστος λύσης της σύμβασης με τον ΟΑΣΘ και αναρωτήθηκα αν μπορεί να τύχει της έγκρισης της Τρόικας.

Απαντήσεις θα δοθούν στο άμεσο μέλλον. Η συζήτηση άνοιξε.

Ενδιαφέρον έχει και η ανάρτηση του συγκοινωνιολόγου Σπύρου Βούγια: 

Αν παρακολουθήσουμε τη συζήτηση τουκ. Σπίρτζη με τους δημοσιογράφους και τις δηλώσεις των δημάρχων, βλέπουμε ότι: α) ο υπουργός λέει πράγματα ακατανόητα, σιβυλλικά, χωρίς ειρμό και συγκρότηση σκέψης. Είναι αμφίβολο αν έχει καταλάβει τη διαφορά μεταξύ του δημόσιου φορέα σχεδιασμού και ελέγχου και του παρόχου της συγκοινωνίας (που μπορεί να είναι και ιδιωτικός). β) οι πιο έμπειροι δημοσιογράφοι της πόλης τον έχουν καταλάβει και τον οδηγούν σε συνεχείς αντιφάσεις και ασάφειες. Από ένστικτο προσπαθεί να αποφύγει το λάθος που θα τον αποκαλύψει, αναφέροντας διάφορα ασαφή περί Ευρωπαικής οδηγίας, αποφάσεων αρμοδίων οργάνων κ.λ.π. γ) οι δήμαρχοι είναι επιφυλακτικοί και κρατούν μικρό καλάθι. Αντιλαμβάνονται οτι τους κοροιδεύει με γενικότητες και αρλούμπες αλλά δεν αντιδρούν περισσότερο, μήπως τελικά προκύψει κάτι και γι αυτούς. Καταλαβαίνουν, τουλάχιστον, ότι δεν μπορούν να φορτωθούν άλλα χρέη. Ο Μπουτάρης καταλαβαίνει και την ουσία (δημόσιος έλεγχος, ιδιωτικός πάροχος μετά από διαγωνισμό) αλλά σέρνεται κι αυτός αναγκαστικά πίσω από την εξουσία. Τελικό συμπέρασμα: το θέατρο του παραλόγου παίζεται από έναν άσχετο και αδιάφορο υπουργό, σε βάρος μιας πόλης άτυχης, υποψιασμένης μεν αλλά παθητικής από την ταλαιπωρία χρόνων και ανίκανης να αντιδράσει. Κι όμως, πιστεύω ακόμη ότι όλα αυτά θα περάσουν, όπως ξυπνάει κανείς από ένα κακό όνειρο. Και πως η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει και πάλι την αυτοπεποίθηση και τον ιστορικό κοσμοπολιτισμό της. Που, σε κάθε σημαντική πόλη, φαίνεται και από την αξιοπρεπή καθημερινή μετακίνηση με μέσα μαζικής μεταφοράς.

Διαβάστε Επίσης:

1957-2014: Το φαινόμενο ΟΑΣΘ

Ένα μέλλον χωρίς τον ΟΑΣΘ μετά από 60 μονοπωλιακά χρόνια

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα