Crash test από το 2011 στο 2024: Τελικά πόσο στολισμένη είναι φέτος η Θεσσαλονίκη;
Πλωτά δέντρα που βούλιαξαν, πολυέξοδες γιορτές των Αγγέλων, κιτς λούνα παρκ, παγοδρόμια και πολλά ακόμα... Θυμηθήκαμε με εικόνες όσα έχουμε ζήσει σ' αυτήν την πόλη
Τα τελευταία χρόνια με το άκουσμα της φράσης “χριστουγεννιάτικος στολισμός” οι Θεσσαλονικείς έχουν μια συγκεκριμένη αντίδραση και αυτή είναι του… άγχους ή της αποδοκιμασίας.
Και τι δεν έχει ζήσει αυτή η πόλη.
Στολίδια, τεράστια δέντρα που σχηματίζουν ένα μικρό δάσος στην Αριστοτέλους, πλωτά δέντρα που βούλιαξαν, πολυέξοδες γιορτές των Αγγέλων με… ιπτάμενο Ρουβά και άλλα μεγάλα ονόματα, κιτς λούνα παρκ, παγοδρόμια και πολλά ακόμα…
Ξεκινάμε λοιπόν από το σήμερα και φτάνουμε μέχρι το 2011.
2024
Ένας τεράστιος Άγιος Βασίλης, μεγάλο έλατο ύψους 20 μέτρων από τον Ταξιάρχη Χαλκιδικής, τρισδιάστατα αρκουδάκια, ξωτικά και ελαφάκια και μία άμαξα συνθέτουν το σκηνικό στην πλατεία Αριστοτέλους.
Στον άξονα της Αριστοτέλους μέσα στα μεγάλα παρτέρια έχουν τοποθετηθεί αστέρια φωτιζόμενα, ενώ στο πέταλο έχουν πάρει τη θέση τους cupcakes, μπισκότα και χριστουγεννιάτικα – μπαστούνια.
Θα επανέλθουμε τις επόμενες ημέρες με φωτογραφίες και από τις υπόλοιπες γειτονιές του Δήμου Θεσσαλονίκης όταν ολοκληρωθούν οι στολισμοί και οι φωταγωγήσεις των δέντρων.
2023
Το δέντρο έστεκε στην πλατεία Αριστοτέλους, αλλά όσο ανηφόριζες τίποτα δε θύμιζε Χριστούγεννα, μέχρι να φτάσεις να βλέπεις απέναντι σου τη χριστουγεννιάτικη αγορά πίσω από το άγαλμα Βενιζέλου.
Χωρίς πρωτοτυπίες ο κεντρικός στολισμός, που έμοιαζε… καρμπόν με τις δύο προηγούμενες χρονιές.
O στολισμός του 2022 και του 2021 είναι πανομοιότυπος
Κόκκινα κουτιά, λέξεις στον άξονα της Αριστοτέλους, έλατα και ένα περιμετρικό περίπτερο στο κύριο δέντρο. Πλέξι γκλας και ταμπέλες χορηγών σε κάθε σημείο. Καμια αλλαγή παρά μόνο στη διάταξη και πολλές απορίες τι καινούργιο πρόσθεσαν οι εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ που δαπανήθηκαν.
Ο στολισμός το 2019
Ο στολισμός του 2019 έμοιαζε πολλά υποσχόμενος ακόμα και από τις πρώτες εικόνες που είδαμε τότε. Για άλλη μια φορά, η Αριστοτέλους θα «στεφθεί» βασίλισσα των Χριστουγέννων με την φάτνη και το κλασικό δέντρο να την στολίζουν. Στο σκηνικό συμπεριλήφθηκαν και φωτιζόμενοι κύβοι, «καθρεφτένια» δέντρα, Χριστουγεννιάτικα δέντρα με λαμπάκια. Δεξιά και αριστερά θα στηθούν συνθέσεις από κύβους και τρισδιάστατα δέντρα από mirror plexi glass. Περιμετρικά όλου του σκηνικού, τοποθετήθηκαν φυσικά χριστουγεννιάτικα δέντρα με fairy lights.
Η Λεωφόρος Νίκης έως την Εγνατία στολίστηκε με τριγωνικές φωτιζόμενες αψίδες διαδρομής, φωτιζόμενα πλαίσια με γλυπτά, γυάλινα κουτιά με πούπουλα, φως και αέρα, φωτιζόμενες μεταλλικές πενταγωνικές σφαίρες, φουτουριστικό Χριστουγεννιάτικο δέντρο στην Μητροπόλεως, γυάλινο μουσικό κουτί με κουρδιστό πιάνο εσωτερικά που θα παίζει μουσική.
Η πλατεία Δικαστηρίων συμπεριλήφθηκε στο πλάνο των Χριστουγέννων με μία παραδοσιακή Χριστουγεννιάτικη αγορά της πόλης με πρότυπο τις αγορές στην υπόλοιπη Ευρώπη. Με 39 ξύλινα σπιτάκια να τοποθετούνται πίσω από το Άγαλμα του Βενιζέλου, 6 ειδικά διαμορφωμένα σπιτάκια για χριστουγεννιάτικες παιδικές δράσεις. Από τον στολισμό δεν θα μπορούσε να λείπει το παγοδρόμιο, καρουζέλ και το τρενάκι.
Τα προηγούμενα χρόνια
Ο στολισμός του 2018 ήταν ο τελευταίος του πρώην δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη και αποτελούνταν από ένα Χριστουγεννιάτικο χωριό στην Αριστοτέλους, σπιτάκια, καρουζέλ, ένα πελώριο δέντρο φωταγωγημένο με χιλιάδες λαμπιόνια, και παιδικές δραστηριότητες. Λίγο πιο πάνω θα συναντούσες τριγωνικές πυραμίδες με πολύχρωμα λαμπιόνια, και φυσικά τον γερανό του μετρό με φωτάκια.
Το 2017 επικράτησε ένα κλίμα λιτότητας συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια. Την πλατεία Αριστοτέλους στόλισαν φωτισμοί λευκού ψυχρού χρώματος και μια κόκκινη αψίδα που σχημάτιζε έναν νοητό χώρο. Το κλασσικό πολλών μέτρων δέντρο φώτιζε το κέντρο. Ο υπόλοιπος στολισμός στην πόλη ήταν ο κλασικός που έχουμε συνηθίσει, στολισμένες βιτρίνες, διακοσμητικά στις λάμπες, λαμπάκια στα δέντρα, και το αστέρι μπροστά από τον Λευκό Πύργο.
Βρισκόμαστε στο 2016 και ίσως να έχουμε επιτύχει έναν από τους καλύτερους στολισμούς στα χρονικά. Το τοπίο στολισμένο με φαντασμαγορικά φώτα, χωρίς να υπερβαίνει τα όρια. Ο χώρος ανοιχτός αφήνοντας τους πολίτες να κάνουνε την βόλτα τους ελεύθεροι χωρίς να χρειάζεται να ποδοπατηθούν.
Τον στολισμό ανέλαβε ο καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, Απόστολος Βέττας. Ένα καράβι δεμένο με λαμπάκια, πυραμίδες και γεωμετρικά φωτισμένα σχήματα, αστέρια και ζώα ήταν όλα αυτά που έδιναν μέσω στου μινιμαλισμού μια μοντέρνα νότα στην Αριστοτέλους. Πολλοί τον αγάπησαν, πολλοί τον κριτίκαραν. Το μόνο σίγουρο είναι ότι όλοι μας απολαύσαμε τον «ιδιαίτερο» στολισμό.
Το 2015 η εικόνα αλλάζει, σοκαρισμένοι οι Θεσσαλονικείς είδαν την πλατεία Αριστοτέλους αντί να στολίζεται με βάση τα προηγούμενα χρόνια, τόνοι πλαστικού να την «στολίζουν». Και όχι δεν μιλάμε για πλαστικά στολίδια αλλά για ένα επαρχιακό λούνα Παρκ με κιτς πολύχρωμη διακόσμηση.
Η είσοδος της πλατείας ντυμένη με πελώριες αφίσες από ονειρεμένα, χιονισμένα, χριστουγεννιάτικα χωριά, λειτουργούσαν σαν μέτρο σύγκρισης με τον δικό μας στολισμό.
Ο στολισμός περιείχε ένα παγοδρόμιο, μια χιονοτσουλήθρα, ένα καρουζέλ, ένα δέντρο, θεματικά σπιτάκια, μια φάτνη και ό,τι ακόμα είχε ξεμείνει από τα προηγούμενα χρόνια. Ο στολισμός χαρακτηρίστηκε -δικαίως- ό,τι πιο κιτς έχει υπάρξει στην Θεσσαλονίκη.
Ήταν 2014 και η Αριστοτέλους μετατρέπεται σε έναν μικρό Αμαζόνιο. Ο στολισμός χαρακτηρίστηκε ατυχής, σίγουρα θα ήταν ένας όμορφος στολισμός αν λειτουργούσε ως συμπληρωματικός και αν δεν είχε τόσα πολλά δέντρα. Για άλλη μια φορά ο δήμος έκανε υπερπροσπάθεια χωρίς να σκεφτεί την πρακτικότητα και το πλήθος κόσμου. Τα δέντρα μεταξύ τους σχημάτιζαν ένα μικρό λαβύρινθο που έπρεπε να διασχίσεις αν ήθελες να περάσεις απέναντι.
Το 2012 και το 2013 ο στολισμός της Θεσσαλονίκης παρέμεινε κλασικός μετά την αποτυχία του 2011. Το κλασικό δέντρο, φώτα στις λάμπες, φάτνες και παγοδρόμιο.
Το μόνο αξιοσημείωτο από εκείνες τις δύο χρονιές ήταν το γεγονός ότι στην πλατεία Αριστοτέλους στήθηκε ένα δέντρο του ΟΠΑΠ, μπροστά σε αυτό είχαμε όλοι την ευκαιρία να φωτογραφηθούμε δίνοντας ένα φιλί. Με κάθε φιλί ένα ευρώ δωριζόταν στα ορφανοτροφεία της Ελλάδας.
Ήταν 2011 επί δημαρχίας Γιάννη Μπουτάρη, ο στολισμός προβλέπει ένα πλωτό δέντρο όπως είχε ανακοινωθεί, όλοι τότε κατασκευάσαμε απίστευτες εικόνες στην φαντασία μας. Αρχοντικά δέντρα, σε εντυπωσιακές πλατφόρμες κλπ. Ωστόσο οι προσδοκίες μας ναυάγησαν -μαζί με την πλωτή πλατφόρμα- όταν είδαμε ένα μεταλλικό αντικείμενο να αιωρείται στο λιμάνι. Η πλατφόρμα- δέντρο είχε πάνω στημένα αστέρια που σχημάτιζαν ένα δέντρο. Η πλατφόρμα έμοιαζε και με κομμάτι ναυαγίου ή με κάτι ξεχασμένο μέσα στην θάλασσα. Λίγες μέρες αργότερα λόγω καιρικών συνθηκών το στολίδι του Θερμαϊκού βρέθηκε διαλυμένο…
Τα Highlight που θυμόμαστε
Η Θεσσαλονίκη έχει ζήσει εποχές λιτότητας και αίγλης όσον αφορά τον στολισμό της. Όμως πολλές φορές ο στολισμός μας πέρασε απαρατήρητος μπροστά στα Χριστουγεννιάτικα δρώμενα.
Σίγουρα ο Σάκης δεν ήταν μέρος του στολισμού όμως όλοι ακόμα σχολιάζουν την θρυλική στιγμή. Γι’ αυτό ας θυμηθούμε το μακρινό 2000 και τη γιορτή για τα Χριστούγεννα στην πλατεία Αριστοτέλους. Ο Σάκης Ρουβάς, πρωτοεμφανιζόμενος τότε είχε μετατραπεί σε έναν από τους μεγαλύτερους σταρ. Στην εμφάνισή του, αντί να ανέβει συμβατικά στην σκηνή, επέλεξε να εμφανιστεί μέσα από το μπαλκόνι γνωστού ξενοδοχείου και αιωρήθηκε πάνω από όλο το κοινό. Η συναυλία δημιούργησε αίσθηση και σχόλια έως και σήμερα.
Φάτνη και Θεσσαλονίκη δεν πάνε μαζί! Και το μάθαμε με τον άσχημο τρόπο. Κάθε φορά που ο δήμος έστηνε την φάτνη όλοι περιμέναμε να δούμε με ποιο πρωτότυπο τρόπο θα γίνει ο βανδαλισμός. Το 2011 η φάτνη κάηκε ολοσχερώς όταν άγνωστοι της έβαλαν φωτιά. Το 2012 από την φάτνη με τα ζωντανά πρόβατα, έκλεψαν το θείο βρέφος. Το 2013 το θείο βρέφος αφαιρέθηκε πάλι από την φάτνη.
Η ”περίφημη” και πολυέξοδη γιορτή των Αγγέλων αποτελούσε έναν από τους λόγους που περιμέναμε όλοι τα Χριστούγεννα. Οι γνωστές συναυλίες με τραγουδιστές και συγκροτήματα πάντα (ξε)σήκωναν τους Θεσσαλονικείς από τους καναπέδες τους, κάνοντας την Αριστοτέλους μια λαοθάλασσα. Ο θεσμός ξεκίνησε με τον τότε Δήμαρχο Βασίλη Παπαγεωργόπουλο που είχε δώσει το σύνθημα μιας ε και συνδυαζόταν με το άναμμα του δέντρου και γέμισε ζεστό χρήμα τις τσέπες πολλών παραγωγών που έφερναν σταρ στην πλατεία.