Θεσσαλονίκη

Δεν πέρασε η κανονιστική διάταξη για την Πλατεία Ελευθερίας

Κατέπεσε με 24 θετικές ψήφους ενώ απαιτούνταν 25

Parallaxi
δεν-πέρασε-η-κανονιστική-διάταξη-για-τ-310485
Parallaxi

Με 24 ψήφους υπέρ και 13 κατά δεν πέρασε τελικά χθες βράδυ μετά από μια θυελλώδη συνεδρίαση η κανονιστική διάταξη του δήμου Θεσσαλονίκης για τις ρυθμίσεις στους γύρω δρόμους σε σχέση με την ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας που πρόκειται να ξεκινήσει εκεί. Συγκεκριμένα στις περιπτώσεις των κανονιστικών απαιτούνται 25 ψήφοι και θετικά ψήφισαν τελικά μόλις 24.

Ολόκληρη η εισήγηση και το τι προέβλεπε. Άγνωστο παραμένει το πως προχωρά το έργο από δω και μπρος.

Στο πλαίσιο του εγκεκριμένου Τεχνικού Προγράμματος, δημοπρατήθηκε το έργο «Βιοκλιματική αναβάθμιση της Πλατείας Ελευθερίας», προϋπολογισμού 5.020.000€.

Με την υπ’αριθμ.1750/30.11.2016 Απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής κατόπιν εισήγησης της Δ/νσης Αστικού Σχεδιασμού και Αρχιτεκτονικών Μελετών, εγκρίθηκε η μελέτη ανάπλασης της Πλατείας Ελευθερίας, η οποία ανατέθηκε στο Α΄βραβείο κατόπιν διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού. Η περιοχή μελέτης περικλείεται από τις οδούς Ι.Δραγούμη – Λεωφ.Νίκης – Βενιζέλου και Μητροπόλεως.

Η Λεωφ.Νίκης δεν επηρεάζεται καθόλου από την ανωτέρω μελέτη. Η προτεινόμενη λύση , όπως αυτή περιγράφεται στην Τεχνική Έκθεση, έλαβε υπόψη την υφιστάμενη κατάσταση και φρόντισε να διευθετήσει τα θέματα που προκύπτουν από τις εμπλεκόμενες κινήσεις πεζών, ΙΧ και λεωφορείων.

Ταυτόχρονα προτείνεται η απομάκρυνση της στάθμευσης γύρω από την πλατεία με σκοπό την ανάδειξη της Πλατείας και τη δημιουργία ασφαλών συνθηκών κυκλοφορίας πεζών, ποδηλάτων και ΙΧ. Με την απομάκρυνση της στάθμευσης βελτιώνεται σημαντικά η κυκλοφοριακή ικανότητα των γύρω οδών και κατ’ επέκταση της Λεωφ.Νίκης που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο.

Η συγκεκριμένη πρόταση εξετάστηκε από την Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας,η οποία έχει την αρμοδιότητα των συστημάτων φωτεινής σηματοδότησης στους γύρω κόμβους, προκειμένου και λόγω αρμοδιότητας να εγκρίνει τις αλλαγές που προκύπτουν στον κόμβο Βενιζέλου – Μητροπόλεως από την μεταφορά των σηματοδοτούμενων διαβάσεων στη συμβολή των οδών Μητροπόλεως και Βενιζέλου. Με το β’ σχετικό έγγραφο της συμφώνησε με τις προτεινόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και εκτιμά ότι θα απαιτηθούν μόνον αλλαγές χρόνων ασφαλείας. Επιπλέον με το α) σχετικό έγγραφο ο ΟΑΣΘ συμφώνησε για την τροποποίηση της χάραξης που αφορά κυρίως τη συμβολή των οδών Μητροπόλεως και Βενιζέλου με την ενοποίηση του κατακερματισμένου χώρου και τη μεταφορά της σηματοδοτούμενης διάβασης με σκοπό την ασφαλή κινηση πεζών, Ι.Χ. και ποδηλάτων

Θέμα: Έγκριση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στα πλαίσια του έργου: Βιοκλιματική Αναβάθμιση της Πλατείας Ελευθερίας. Σχετ: α)Το υπ’αριθμ. 5059/ 11.06.2018 έγγραφο του ΟΑΣΘ β)To υπ’αριθμ.5466/21.06.2018 έγγραφο της Δ/νσης Τεχνικών Έργων της ΠΚΜ. γ)Το υπ’αριθμ. 5733/29.06.2018 Υπηρεσιακό μας προς την Δ/νση Πολιτικών Οργάνων (Α’ΔΚ). Ο Γεν. Δ/ντης Τεχνικών Υπηρεσιών Μπελιμπασάκης Κωνσταντίνος Ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος & Καθαριότητας Θανάσης Παππάς διέλευση οχημάτων και πεζών, τη μείωση των διασταυρούμενων κινήσεων και των σημείων εμπλοκής και κατ’επέκταση την αύξηση της οδικής ασφάλειας.

Η έξοδος των λεωφορείων από τον τερματικό σταθμό προς την οδό Μητροπόλεως διαμορφώνεται με κλωθοειδή καμπύλη διαμέτρου ακτίνας 5,00μ. Η διαχωριστική νησίδα επί της οδού Μητροπόλεως διαπλατύνεται ελάχιστα από 2,40μ. σε 2,50μ. προκειμένου να είναι προσβάσιμη σύμφωνα με τις Οδηγίες Μελετών Οδικών Έργων (τεύχος 4: Κύριες Αστικές Οδοί). Οι διαβάσεις πεζών επί της οδού Μητροπόλεως γίνονται μία από δύο που είναι σήμερα και χωροθετείται μια διάβαση με μετατόπιση κατά 7,50μ. περίπου πιο κοντά προς την πλευρά του πεζοδρομίου των περιττών οικοδομικών αριθμών της οδού Βενιζέλου, ενώ οι ιστοί του σηματοδότη παραμένουν στη σημερινή τους θέση.

Η διάβαση πεζών και οι ιστοί του σηματοδότη επί της οδού Βενιζέλου μεταφέρονται αντίστοιχα κατά 10,00μ. περίπου πιο κοντά στη συμβολή των οδών Βενιζέλου-Μητροπόλεως και της Πλ.Ελευθερίας, στην πλευρά του πεζοδρομίου των άρτιων οικοδομικών αριθμών της οδού Μητροπόλεως. Με το υπ’αριθμ. 62920/4941/07.06.2018 έγγραφο της Υπηρεσίας μας προς τον ΟΣΕΘ ΑΕ (ο οποίος έχει σήμερα την αρμοδιότητα) και την Δ/νση Μεταφορών και Επικοινωνιών της ΠΚΜ (η οποία είχε τότε την αρμοδιότητα) έχει ήδη προταθεί η κατάργηση της πιάτσας ΤΑΞΙ στην οδό Βενιζέλου, από την Λ.Νίκης έως την οδό Μητροπόλεως έναντι των άρτιων οικοδομικών αριθμών, για δέκα οχήματα. Έχοντας υπόψη τα παραπάνω κ. Αντιδήμαρχε, παρακαλούμε να διαβιβάσετε την παρούσα εισήγηση στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, για να εισηγηθεί προς το Δημοτικό Συμβούλιο την παρακάτω πρόταση απόφασης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 73 παρ. 1.Β.v του Ν. 3852/2010, περί αρμοδιοτήτων της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, για τη λήψη της παρακάτω απόφασης: ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Για την υλοποίηση του έργου «Βιοκλιματική αναβάθμιση της Πλατείας Ελευθερίας» με σκοπό τον ανασχηματισμό της Πλατείας Ελευθερίας από δημοτικό χώρο στάθμευσης σε χώρο περιπάτου και αναψυχής και την ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και της ιστορίας της πλατείας, εγκρίνονται οι κάτωθι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις:

Στην οδό Ίωνος Δραγούμη: α) H αλλαγή διατομής του τμήματος της οδού Ίωνος Δραγούμη από την οδό Μητροπόλεως έως την οδό Λεωφ.Νίκης από 9,20μ. σε 6,60μ. β) Η διαπλάτυνση του πεζοδρομίου στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών κατά 2,20μ. και η διαπλάτυνση της πλατείας κατά 40εκ. γ) Η απαγόρευση στάσης και στάθμευσης όλων των οχημάτων και στις δύο πλευρές της οδού, με εξαίρεση της θέσης φορτοεκφόρτωσης μήκους 10,00μ. σε εσοχή στον οικ.αριθμό Ι.Δραγούμη 5. δ) Η διατήρηση δύο λωρίδων κυκλοφορίας με φορά κίνησης προς την οδό Λ.Νίκης, πλάτους 3,30μ. ε)Η δημιουργία νέας διάβασης πεζών στο ύψος της οδού Ι.Δραγούμη 7 (βόρειοδυτικό άκρο της Πλατείας Ελευθερίας).

Στην οδό Βενιζέλου προτείνονται: α) H αλλαγή διατομής του τμήματος της οδού Βενιζέλου από την οδό Λεωφ.Νίκης έως την οδό Μητροπόλεως από 10,80μ. σε 9,45μ. β) Η διαπλάτυνση του πεζοδρομίου στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών κατά 30εκ. και η διαπλάτυνση της πλατείας κατά 1,05μ. γ) Η απαγόρευση στάσης και στάθμευσης όλων των οχημάτων και στις δύο πλευρές της οδού, με εξαίρεση της θέσης φορτοεκφόρτωσης μήκους 10,00 σε εσοχή στον οικ.αριθμό Βενιζέλου 8-10. ε) Η αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας της οδού με την δημιουργία τριών λωρίδων κυκλοφορίας (από δύο που είναι σήμερα) με φορά κίνησης προς την οδό Μητροπόλεως, πλάτους 3,15μ. στ) Η δημιουργία νέας διάβασης πεζών στο ύψος της οδού Βενιζέλου 2 (νοτιοδυτικό άκρο της Πλατείας Ελευθερίας)

Στην οδό Μητροπόλεως προτείνονται: α)Η τροποποίηση της χάραξης στη συμβολή των οδών Μητροπόλεως και Βενιζέλου με την ενοποίηση του κατακερματισμένου χώρου και τη μεταφορά της σηματοδοτούμενης διάβασης με σκοπό την ασφαλή διέλευση οχημάτων και πεζών, τη μείωση των διασταυρούμενων κινήσεων και των σημείων εμπλοκής και κατεπέκταση την αύξηση της οδικής ασφάλειας. β)Η έξοδος των λεωφορείων από τον τερματικό σταθμό προς την οδό Μητροπόλεως με κλωθοειδή καμπύλη διαμέτρου ακτίνας 5,00μ. γ)Η διαπλάτυνση της διαχωριστικής νησίδας επί της οδού Μητροπόλεως από τα 2,40μ. στα 2,50μ., όπως και η κατά μήκος μείωσή της λόγω της νέας διαμόρφωσης. δ)Οι διαβάσεις πεζών επί της οδού Μητροπόλεως γίνονται μία από δύο που είναι σήμερα και χωροθετείται μία διάβαση κατά 7,50μ. περίπου πιο κοντά προς την πλευρά του πεζοδρομίου των περιττών οικοδομικών αριθμών της οδού Βενιζέλου, ενώ οι ιστοί του σηματοδότη παραμένουν στη σημερινή τους θέση. ε)Η διάβαση πεζών και οι ιστοί του σηματοδότη επί της οδού Βενιζέλου μεταφέρονται κατά 10,00μ. περίπου πιο κοντά στη συμβολή των οδών Βενιζέλου- Μητροπόλεως και της Πλ.Ελευθερίας στην πλευρά του πεζοδρομίου των άρτιων οικοδομικών αριθμών της οδού Μητροπόλεως. Mε την έγκριση των ανωτέρω κυκλοφοριακών ρυθμίσεων δεν προκαλείται επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό. Η πρόταση η οποία είναι σύμφωνη με τους όρους της διακήρυξης επιδιώκει τον ανασχηματισμό της Πλατείας Ελευθερίας από δημοτικό χώρο στάθμευσης σε χώρο περιπάτου και αναψυχής και ταυτόχρονα φροντίζει για τον εμπλουτισμό του πρασίνου και την ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και της ιστορίας της πλατείας.

Στους στόχους του έργου περιλαμβάνονται η αναβάθμιση της εικόνας της πόλης και της ποιότητας ζωής των κατοίκων, η απόδοση της πλατείας στους πεζούς, η μετατροπή της πλατείας σε πύλη εισόδου και η περιβαλλοντική αναβάθμιση, η εξοικονόμηση ενέργειας και άλλα. Η περιοχή μελέτης περικλείεται από τις οδούς Ι.Δραγούμη, Μητροπόλεως, Βενιζέλου και Λεωφ.Νίκης. Στα πλαίσια της μελέτης ανασχεδιάστηκε το τμήμα της οδού Ίωνος Δραγούμη από την οδό Μητροπόλεως έως την Λεωφ.Νίκης και το τμήμα της οδού Βενιζέλου από την Λεωφ.Νίκης έως την οδό Μητροπόλεως κυρίως λόγω του επανασχεδιασμού των ορίων της πλατείας. 2.Υφιστάμενη Κατάσταση 2.1.Πολεοδομικά δεδομένα Η περιοχή μελέτης σύμφωνα με τη Μελέτη Αναθεώρησης του ΓΠΣ ανήκει στην 1η Δημοτική Ενότητα και συγκεκριμένα στην συνοικία Σ1- Αριστοτέλους. 2 Εικόνα 1: Συνοικία Σ1 στο Δήμο Θεσσαλονίκης 2.1.α Χωροθέτηση Η Πλατεία Ελευθερίας βρίσκεται στην καρδιά του ιστορικού και εμπορικού κέντρου. Γειτνιάζει με το λιμάνι, την παλιά παραλία, την Πλ.Αριστοτέλους, την παραδοσιακή συνοικία των Λαδάδικων, την περιοχή Χρηματιστηρίου και άλλα σημαντικά τοπόσημα. Στην πλατεία διατηρούνται κτίσματα προγενέστερα της πυρκαγιάς του 1917 (Μέγαρο Stein). Οι χρήσεις γης της ευρύτερης περιοχής είναι τουριστικά γραφεία, γραφεία παροχής υπηρεσιών, καταστήματα, τράπεζες, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και μνημειακά σύνολα όπως η Τράπεζα της Ελλάδος, της Ιωνικής Τράπεζας κ.α. 2.1.β Δημογραφικά στοιχεία Ο πραγματικός πληθυσμός της απογραφής του 2001, για έκταση 498στρ. ήταν 1.723 κάτοικοι, με πυκνότητα Bruto 35 άτομα/Ha (πολύ χαμηλής πυκνότητας). 2.2.Γεωμετρικά χαρακτηριστικά των οδών που επηρεάζονται από τη μελέτη. 1.Τμήμα της οδού Ίωνος Δραγούμη (από την οδό Μητροπόλεως έως την οδό Λεωφ.Νίκης). Πλάτος οδού (από κράσπεδο σε κράσπεδο) : 9,20m. Δύο λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους 3,60m έκαστη και μια λωρίδα στάθμευσης πλάτους 2,00m στην πλευρά έναντι των περιττών οικοδομικών αριθμών (παραχωρημένες θέσεις). Συναντάται παράνομη στάθμευση στην πλευρά των περιττών οικοδομικών.

Στο ανωτέρω τμήμα της οδού Ίωνος Δραγούμη συμβάλλουν οι πεζόδρομοι Οπλοποιού και Μητροπόλεως (τμήμα από Κατούνη έως Ι.Δραγούμη). Σ1- Αριστοτέλους 3 Εικόνα 2: Οδός Ι.Δραγούμη – υφιστάμενη κατάσταση (πηγή: google.maps.gr) 2.Τμήμα της Λεωφ. Νίκης (από την οδό Ί. Δραγούμη έως την οδό Βενιζέλου). Πλάτος οδού (από κράσπεδο σε κράσπεδο) : 8,80-9,00m. Τρείς λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους περίπου 2,90-3,00m έκαστη. Εικόνα 3: Λεωφόρος Νίκης – υφιστάμενη κατάσταση (πηγή: google.maps.gr) 3.Τμήμα της οδού Βενιζέλου (από την οδό Λεωφ.Νίκης έως την οδό Μητροπόλεως). Πλάτος οδού (από κράσπεδο σε κράσπεδο) : 10,80m. Δύο λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους 4,40m έκαστη και μια λωρίδα στάθμευσης πλάτους 2,00m στην πλευρά έναντι των άρτιων οικοδομικών αριθμών (πιάτσα ταξί). Στο ανωτέρω τμήμα της οδού Βενιζέλου συμβάλλει ο πεζόδρομος Καλαποθάκη. Εικόνα 4: Οδός Βενιζέλου – υφιστάμενη κατάσταση (πηγή: google.maps.gr) 4 4.Τμήμα της οδού Μητροπόλεως (από την οδό Ίωνος Δραγούμη έως την οδό Βενιζέλου). Πλάτος οδού (από κράσπεδο σε κράσπεδο) : 17,30m. Νησίδα διαχωριστική επιβίβασης – αποβίβασης τερματικού σταθμού ΟΑΣΘ πλάτους 2,40m. Δύο λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους 3,00m έκαστη και μια λωρίδα στάθμευσης πλάτους 2,00m στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών (πιάτσα ταξί). Λωρίδα πλάτους 7,00m. που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τον τερματικό σταθμό ΟΑΣΘ. Στο ανωτέρω τμήμα της οδού Μητροπόλεως συμβάλλει ο πεζόδρομος Ρογκότη. Εικόνα 5: Οδός Μητροπόλεως – υφιστάμενη κατάσταση(πηγή: google.maps.gr) 2.3. Λειτουργικά και κυκλοφοριακά χαρακτηριστικά 2.3.α Ιεράρχηση Οδικού Δικτύου Σύμφωνα με το υπ’αριθμ. 7783/19.09.2017 έγγραφο της Υπηρεσίας μας, με το οποίο μας ζητήθηκε η λειτουργική κατάταξη των οδών που επηρεάζονται από την μελέτη, βάσει ΟΜΟΕ-ΛΚΟΔ, αλλά και τα έως τώρα παραδοτέα της Μελέτης Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που εκπονείται στο Δήμο Θεσσαλονίκης: -Η οδός Βενιζέλου κατατάχτηκε στην κατηγορία ΔΙV (Συλλεκτήρια οδός), διότι πρόκειται για οδό που διατρέχει αστική περιοχή με βασική λειτουργία την πρόσβαση, όπως και η Λ.Νίκης, στην υφιστάμενη κυκλοφοριακή χρήση της. -Οι οδοί Ίωνος Δραγούμη και Μητροπόλεως κατατάχτηκαν στην κατηγορία ΓΙΙΙ (Αστική αρτηρία), διότι πρόκειται για οδούς που διατρέχουν αστική περιοχή, με βασική λειτουργία τη σύνδεση και με δυνατότητα εξυπηρέτησης των παρόδιων ιδιοκτησιών. 2.3.β Ταχύτητα οδών H αναπτυσσόμενη ταχύτητα στην περιοχή μελέτης δεν ξεπερνά τα 50km/h. Συγκεκριμένα σύμφωνα με τα αποτελέσματα μετρήσεων της Μελέτης Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας: H μέγιστη και η μέση ωριαία ταχύτητα είναι: Βενιζέλου : Umax=41Κm/h (ώρα 04.00-05.00 π.μ) και Uμ= 30Κm/h Ι.Δραγούμη : Umax =38Κm/h (ώρα 03.00-04.00 π.μ) και Uμ= 28Κm/h Μητροπόλεως: Umax =40Κm/h (ώρα 02.00-03.00 π.μ) και Uμ= 28Κm/h Λ.Νίκης: Umax =45Κm/h (ώρα 06.00-07.00 π.μ) και Uμ= 33Κm/h 5 2.3.γ Κυκλοφοριακοί φόρτοι Η πηγή αφορά στην Μελέτη Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που εκπονείται το τρέχον χρονικό διάστημα από το Δήμο Θεσσαλονίκης (έτος 2017-2018) . Οι μέσοι και οι μέγιστοι ωριαίοι φόρτοι, στο σύνολο της διατομής, είναι οι εξής: Βενιζέλου : Μέσος ωριαίος: 401 MEA/ώρα, Μέγιστος ωριαίος:626 MEA/ώρα Ι.Δραγούμη : 496 MEA/ώρα, Μέγιστος ωριαίος:766 MEA/ώρα Μητροπόλεως: 478 MEA/ώρα, Μέγιστος ωριαίος:830 MEA/ώρα Λ.Νίκης: 1.331ΜΕΑ/ώρα, Μέγιστος ωριαίος:2.231 MEA/ώρα Η μελέτη δεν επηρεάζει επί της ουσίας καθόλου τη χωρητικότητα των οδών (καθώς δεν μειώνει πουθενά τον αριθμό λωρίδων κυκλοφορίας) επομένως δεν επηρεάζεται η κυκλοφοριακή ικανότητα των οδών καθώς και το επίπεδο εξυπηρέτησης τους. Αντιθέτως στην οδό Βενιζέλου έχουμε αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας της οδού. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι θα απαλειφθεί ο φόρτος των οχημάτων που προκαλείται από την είσοδο- έξοδο των οχημάτων, που βρίσκεται σήμερα επί της οδού Ίωνος Δραγούμη, στον έως σήμερα υπαίθριο χώρο στάθμευσης, που ιδίως σε ώρες αιχμής φόρτιζε αρνητικά το τμήμα της Ι. Δραγούμη από την οδό Τσιμισκή έως την οδό Λ.Νίκης αλλά και τις γύρω οδούς. Ως εκ τούτου αναμένεται ότι το επίπεδο εξυπηρέτησης των οδών αυτών αλλά και των σηματοδοτούμενων κόμβων θα βελτιωθεί σημαντικά. 2.4 Λεωφορειακές γραμμές Από το ανωτέρω τμήμα της οδού Βενιζέλου διέρχονται οι λεωφορειακές γραμμές 23 (Ν.Σ.Σταθμός – Συκιές) και 24 (Πλ.Ελευθερίας- Χίλια Δέντρα) και μάλιστα η γραμμή 24 έχει ως τερματικό σταθμό την στάση στην οδό Βενιζέλου 6. Επίσης διέρχονται οι λεωφορειακές γραμμές 3 (ΙΚΕΑ- Ν.Σ.Σταθμός) και 39 (Κηφισιά – Δικαστήρια). Από το τμήμα της οδού Ι.Δραγούμη διέρχεται η λεωφ.γραμμή 24 (Πλ.Ελευθερίας- Χίλια Δέντρα) . Συγκεκριμένα στο τμήμα της οδού Μητροπόλεως μεταξύ των οδών Ι.Δραγούμη και Βενιζέλου λειτουργεί τερματικός σταθμός των λεωφορειακών γραμμών Νο 5 (Ν.Κρήνη – Βενιζέλου), 6 (Καλαμαριά- Βενιζέλου) , 33 (Αγ.Παντελεήμονας – Βενιζέλου) και 35 (Μετέωρα- Βενιζέλου), ενώ ταυτόχρονα διέρχονται οι γραμμές 12 (Κτελ – Κάτω Τούμπα), 25 (Νεάπολη- Βενιζέλου), 26 (Καλλιθέα – Πλ.Ελευθερίας) και 78 (Κτελ- Αεροδρόμιο). Από το τμήμα της οδού Λεωφ.Νίκης διέρχονται οι λεωφορειακές γραμμές 23 (Ν.Σ.Σταθμός – Συκιές) και 24 (Πλ.Ελευθερίας- Χίλια Δέντρα), 3 (ΙΚΕΑ- Ν.Σ.Σταθμός) και 39 (Κηφισιά – Δικαστήρια) . Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΘ που αφορούν στον προγραμματισμό τους, στον τερματικό σταθμό της οδού Μητροπόλεως οι λεωφορειακές γραμμές Νο 5,6,33 και 35 έχουν ωριαίο κυκλοφοριακό φόρτο περίπου 16 λεωφορεία /ώρα. Με το υπ’αριθμ. 78718/4839/11.09.2012 έγγραφο της Δ/νσης Μελετών Αρχιτεκτονικών Έργων ζητήθηκε από τον πρώην ΣΑΣΘ να εξετάσει λόγω αρμοδιότητας την δυνατότητα απομάκρυνσης των τερματικών σταθμών αστικών λεωφορείων που καταλαμβάνουν ένα μεγάλο μέρος της υπό ανάπλασης περιοχής της Πλατείας Ελευθερίας προκειμένου η Πλατεία να αποδοθεί κατά το μέγιστο δυνατό τρόπο στους πεζούς.

6 Με το υπ’αριθμ.1765/27.11.2012 έγγραφο του ο πρώην ΣΑΣΘ προχώρησε σε αίτημα προς τον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης Α.Ε. για τη διάθεση χώρου ιδιοκτησίας του λιμένα Θεσσαλονίκης με σκοπό την μεταφορά του τερματικού σταθμού λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ, από την υπό ανάπλαση περιοχή της Πλατείας Ελευθερίας και με το υπ’αριθμ. 947/07.06.2013 έγγραφο του επανήλθε με το ίδιο αίτημα. Με το υπ’αριθμ.5083/13.06.1013 έγγραφο του ο ΟΛΘ Α.Ε. απάντησε ότι η μεταφορά του τερματικού σταθμού λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ, σε χώρο ιδιοκτησίας του Λιμένα δεν είναι εφικτή. Ως εκ τούτου η μελέτη ανάπλασης της Πλατείας Ελευθερίας έλαβε ως δεδομένο την ύπαρξη του τερματικού σταθμού στο τμήμα της οδού Μητροπόλεως μεταξύ των οδών Ι.Δραγούμη και Βενιζέλου και με την παρούσα μελέτη σχεδιάστηκε η βέλτιστη λύση παραμονής μεν του τερματικού σταθμού αλλά πρωτίστως εξασφάλισης των αναμενόμενων αυξημένων ροών πεζών. 2.5 Στάθμευση

2.5.α Στάθμευση παρά την οδό Οδός Βενιζέλου Με την υπ’αριθμ.45325/192480/06.06.2012 Απόφαση Αντιπεριφερειάρχη χωροθετήθηκε πιάτσα ΤΑΞΙ στην οδό Βενιζέλου, από την Λ.Νίκης έως την οδό Μητροπόλεως στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών, για δέκα οχήματα. Η πιάτσα αυτή όμως παρότι σημάνθηκε από την Υπηρεσία μας, δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ από τους επαγγελματίες και έτσι κατόπιν εισήγησης της Υπηρεσίας μας αποφασίστηκε με την υπ’αριθμ. 1337/2016 Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου η κατάργηση της ως ανενεργή, με την σύμφωνη γνώμη του σωματείου ιδιοκτητών Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων «ΕΡΜΗΣ». Όμως με την υπ’αριθμ.8284/2017 Απόφαση της Γενικής Δ/νσης Μεταφορών & Επικοινωνιών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας , η τροποποίηση αυτή δεν εγκρίθηκε λόγω αντίθετης γνώμης της Δ/νσης Τροχαίας. Η παρούσα μελέτη επαναφέρει την πρόταση του Δήμου μας και πλέον την καθιστά αναγκαία καθώς στο τμήμα αυτό της οδού Βενιζέλου, δεν θα επιτρέπεται καθόλου η στάση και η στάθμευση. Οδός Ίωνος Δραγούμη Με την υπ’αριθμ.1117/1999 ΑΔΣ εγκρίθηκε ο καθορισμός χώρων στάθμευσης δικύκλων , από Λ.Νίκης έως Οπλοποιού , στην πλευρά των άρτιων οικ.αριθμών. Επιπλέον υπάρχουν παραχωρημένες θέσεις σε ειδικές χρήσεις οι οποίες θα καταργηθούν και σε περίπτωση που κριθεί σκόπιμο, θα αναζητηθούν νέοι χώροι σε παρακείμενες οδούς για να μεταφερθούν. Οδός Μητροπόλεως Με την ίδια (υπ’αριθμ.45325/192480/06.06.2012) Απόφαση Αντιπεριφερειάρχη χωροθετήθηκε πιάτσα ΤΑΞΙ στο τμήμα της οδού Μητροπόλεως από την οδό Ίωνος Δραγούμη έως την οδό Βενιζέλου στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών για δέκα (10) οχήματα. Η πιάτσα ταξί διατηρείται και στην παρούσα μελέτη για την εξυπηρέτηση των δημοτών. 7 2.5.β Στάθμευση εκτός οδού. Σύμφωνα με την «Μελέτη Ελεγχόμενης στάθμευσης στο Δήμο Θεσσαλονίκης» που εκπόνησε το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας Θεσσαλονίκης ΕΚΕΤΑ/ ΙΜΕΤ το 2013 , η ζήτηση και η προσφορά θέσεων στάθμευσης στο Δήμο Θεσσαλονίκης είναι η εξής: Εικόνα 6: Προσφορά και ζήτηση στάθμευσης οχημάτων Στην 1η Δημοτική Ενότητα υπάρχει ζήτηση για 110.000 περίπου θέσεις οχημάτων όταν η συνολική προσφορά στάθμευσης είναι περίπου 17.800 θέσεις στάθμευσης. Από τις 8.580 θέσεις που υπάρχουν εκτός οδού, καταργούνται οι 250 θέσεις οι οποίες λειτουργούσαν στο χώρο της πλατείας. Κατά την προκήρυξη του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού επιλέχθηκε να μην συμπεριληφθεί η κατασκευή υπογείου σταθμού αυτοκινήτων για δύο λόγους: α) ύπαρξη αρχαίου θαλάσσιου τείχους στο ύψος της οδού Καλαποθάκη β) υψηλό κόστος κατασκευής λόγω υδροφόρου ορίζοντα. Από τα στοιχεία αυτά που διατηρεί η Υπηρεσία μας, οι χώροι στάθμευσης εκτός οδού στην γύρω περιοχή ανέρχονται σε 8.060 (ιδιωτικοί) και 695 (δημοτικοί) =8.755 θέσεις. Ιδιωτικοί Χώροι Στάθμευσης α/α Σταθμοί Αυτοκινήτων Αρ. Θέσεων 1 PORTO – 26ης Οκτωβρίου 520 2 26ης Οκτωβρίου – Ανδρέου Γεωργίου 110 3 26ης Οκτωβρίου – Σαπφούς 140 4 Πηνειού 4 (πλ. Δημοκρατίας) 50 5 Πηνειού 5 (πλ. Δημοκρατίας) 25 6 Προμηθέως 6 (έναντι Δικαστηρίων) 270 7 Σαλαμίνας 1 150 8 Σαλαμίνας – Κουντουριώτου 80 9 Κουντουριώτου – Ναυμαχ. Λήμνου 850 10 ΟΛΘ Πύλη 11 250 11 Ολυμπίου Διαμάντη 4 (περιοχή Δωδεκανήσου) 50 12 Ολυμπίου Διαμάντη 6 (περιοχή Δωδεκανήσου) 100 13 Φράγκων 6-8 (περιοχή Δωδεκανήσου) 25 14 Λέοντος Σοφού 3 (περιοχή Δωδεκανήσου) 200 15 Βαλαωρίτου – Τανταλίδη Ηλία 40 16 Πτολεμαίων 14 (περιοχή Διοικητηρίου) 150 17 Αμβροσίου 6 (περιοχή Διοικητηρίου) 250 18 Δημοσθένους 3 25 8 19 Δημοσθένους 4 45 20 Δημοσθένους 6 60 21 Λ. Νίκης 11 (πλ. Αριστοτέλους) 35 22 Πλουτάρχου 1 (πλ. Αριστοτέλους) 60 23 Πλουτάρχου 3 (πλ. Αριστοτέλους) 50 24 Πλουτάρχου 7 (πλ. Αριστοτέλους) 45 25 Μητροπόλεως – Κομνηνών 35 26 Εμπορικό κέντρο στην οδό Τσιμισκή (KINISSI) 475 27 Βασιλέως Ηρακλείου 51 180 28 Ερμού 73 80 29 Βενιζέλου 45 50 30 Πρ. Κορομηλά 36 60 31 Πρ. Κορομηλά 37 60 32 Λασσάνη 6 40 33 Πρ. Κορομηλά 49 110 34 Μορκεντάου – Μητροπόλεως 15 35 Στρ. Καλλάρη (Λεωφ. Νίκης) 20 36 Γούναρη 4 (λεωφ. Νίκης) 50 37 Μητροπόλεως – Νικ. Φωκά 35 38 Π. Π. Γερμανού 36 (Ι. Μιχαήλ) 30 39 Π. Π. Γερμανού 39 (Ι. Μιχαήλ) 60 40 Πλ. Αγ. Γεωργίου 3 (Ροτόντα) 50 41 Αγαπηνού 6-8 (Ι. Μιχαήλ) 65 42 Ιπποδρομίου 17 40 43 Εθνικής Αμύνης 42 60 44 Εθνικής Αμύνης 10 – Τσιμισκή 50 45 ΧΑΝΘ (Τσιμισκή 134 – Νικ. Γερμανού) 1100 46 Αγγελάκη – Σβώλου 25 47 ΔΕΘ (Αγγελάκη) 350 48 Βελλίδειο (Λεωφ. Γ΄ Σεπτεμβρίου) 450 49 Δημαρχιακό Μέγαρο (Βασ. Γεωργίου – Γ’ Σεπτεμβρίου) 870 50 Notos (Τσιμισκη) 120 ΣΥΝΟΛΟ 8060 Εικόνα 7: Ιδιωτικοί χώροι στάθμευσης στην γύρω περιοχή Δημοτικοί Χώροι Στάθμευσης α/α Θέση Οικοπέδου Χρήσεις Γης (σύμφωνα με το GIS) Θέσεις οχημάτων 1 Λαγκαδά – Αγ. Πάντων Αστικό Πράσινο – Ελεύθεροι Χώροι 50 2 Κολωνιάρη Γρ. – Δραγουμάνου Στ. Αμιγής Κατοικία 100 3 Μοναστηρίου 51 (Σανταρόζα) Γενική Κατοικία 35 4 Λιβανόβου – Καζαντζάκη – Σαπφούς Αμιγής Κατοικία 105 5 Καζαντζάκη – Ταντάλου Κεντρικές Λειτουργίες Πόλης 250 6 Σαπφούς – Ταντάλου Κεντρικές Λειτουργίες Πόλης 95 7 26ης Οκτωβρίου – Οδυσσέως (έναντι ΟΤΕ) Κεντρικές Λειτουργίες Πόλης * Ρ 60 ΣΥΝΟΛΟ 695 Εικόνα 8: Δημοτικοί χώροι στάθμευσης στην γύρω περιοχή 9 Τέλος συνεκτιμάται ότι με την «Μελέτη βελτιστοποίησης του υφιστάμενου δικτύου ποδηλατόδρομου και επέκτασης αυτού» που εκπονείται από το Δήμο μας, κατόπιν ανάθεσης μελέτης την τρέχουσα χρονική περίοδο, προτείνεται να αυξηθεί η προσφορά της στάθμευσης στις οδούς Κουντουριώτη, Σαλαμίνος και Πολυτεχνείου κατά 100 νόμιμες θέσεις, οι οποίες γειτνιάζουν σημαντικά με την περιοχή μελέτης της Πλατείας Ελευθερίας. 2.6 Ροες πεζών στην περιοχή μελέτης Στην Μελέτη Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας στο ευρύτερο κέντρο του Δήμου Θεσσαλονίκης, η οποία εκπονείται την τρέχουσα χρονική περίοδο, έγιναν μετρήσεις ροών πεζών και ποδηλατιστών στον κόμβο των οδών Μητροπόλεως και Βενιζέλου. Εικόνα 9: Κινήσεις πεζών στη συμβολή των οδών Μητροπόλεως-Βενιζέλου Για την ώρα αιχμής 11.30-12.30 μετρήθηκαν 903 πεζοί/ώρα που διασχίζουν συνολικά τον κόμβο με μεγαλύτερες τις κινήσεις Π6,Π5 και Π3 με 264, 213 και 205 πεζούς την ώρα αντίστοιχα . Η αλλαγή χρήσης της πλατείας αναμένεται να προσελκύσει περισσότερους πεζούς. 3.Προτεινόμενες ρυθμίσεις. Η προτεινόμενη λύση , όπως αυτή αποτυπώνεται στο σχέδιο χάραξης της πλατείας, έλαβε υπόψη την υφιστάμενη κατάσταση και φρόντισε να διευθετήσει τα θέματα που προκύπτουν από τις εμπλεκόμενες κινήσεις πεζών, ΙΧ και λεωφορείων. Ταυτόχρονα έχει σκοπό την απομάκρυνση της στάθμευσης γύρω από την πλατεία με σκοπό την ανάδειξη της Πλατείας και τη δημιουργία ασφαλών συνθηκών κυκλοφορίας πεζών, ποδηλάτων και ΙΧ. Με την απομάκρυνση της στάθμευσης βελτιώνεται σημαντικά η κυκλοφοριακή ικανότητα των γύρω οδών και κατά επέκταση της Λεωφ.Νίκης που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο. Η συγκεκριμένη πρόταση εξετάστηκε από την Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας προκειμένου και λόγω αρμοδιότητας να εγκρίνει τις αλλαγές που προκύπτουν από την μεταφορά των σηματοδοτούμενων διαβάσεων στη συμβολή των οδών Μητροπόλεως και Βενιζέλου. 10 Η τροποποίηση της χάραξης αφορά κυρίως τη συμβολή των οδών Μητροπόλεως και Βενιζέλου με την ενοποίηση του κατακερματισμένου χώρου και τη μεταφορά της σηματοδοτούμενης διάβασης με σκοπό την ασφαλή διέλευση οχημάτων και πεζών, τη μείωση των διασταυρούμενων κινήσεων και των σημείων εμπλοκής και κατ’επέκταση την αύξηση της οδικής ασφάλειας.

Η έξοδος των λεωφορείων από τον τερματικό σταθμό προς την οδό Μητροπόλεως διαμορφώνεται με κλωθοειδή καμπύλη διαμέτρου ακτίνας 5,00μ. Η νησίδα διαπλατύνεται ελάχιστα από 2,40μ. σε 2,50μ. προκειμένου να είναι προσβάσιμη σύμφωνα με τις Οδηγίες Μελετών Οδικών Έργων (τεύχος 4: Κύριες Αστικές Οδοί). Οι διαβάσεις πεζών επί της οδού Μητροπόλεως γίνονται μία από δύο που είναι σήμερα και χωροθετείται μια διάβαση με μετατόπιση κατά 7,50μ. περίπου πιο κοντά προς την πλευρά του πεζοδρομίου των περιττών οικοδομικών αριθμών της οδού Βενιζέλου, ενώ οι ιστοί του σηματοδότη παραμένουν στη σημερινή τους θέση. Η διάβαση πεζών και οι ιστοί του σηματοδότη επί της οδού Βενιζέλου μεταφέρονται αντίστοιχα κατά 10,00μ. περίπου πιο κοντά στη συμβολή των οδών Βενιζέλου- Μητροπόλεως και της Πλ.Ελευθερίας, στην πλευρά του πεζοδρομίου των άρτιων οικοδομικών αριθμών της οδού Μητροπόλεως. Γύρω από τη πλατεία υπάρχουν σημαντικοί πόλοι έλξης πεζών , όπως το Λιμάνι (πρώτη προβλήτα) και η Παλιά Παραλία. Επίσης λειτουργεί πλέγμα πεζοδρόμων (Λαδάδικα:Μητροπόλεως και Οπλοποιού, Καλαποθάκη, Ρογκότη) το οποίο θα χρησιμοποιείται για την διάχυση και τη συλλογή πεζών από και προς την πλατεία. 11 Εικόνα 10: Σχέδιο χάραξης της πλατείας Ελευθερίας Στην οδό Ίωνος Δραγούμη προτείνονται: α) H αλλαγή διατομής του τμήματος της οδού Ίωνος Δραγούμη από την οδό Μητροπόλεως έως την οδό Λεωφ.Νίκης από 9,20μ. σε 6,60μ. β) Η διαπλάτυνση του πεζοδρομίου στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών κατά 2,20μ. και η διαπλάτυνση της πλατείας κατά 40εκ. γ) Η απαγόρευση στάσης και στάθμευσης όλων των οχημάτων και στις δύο πλευρές της οδού, με εξαίρεση της θέσης φορτοεκφόρτωσης μήκους 10,00μ. σε εσοχή στον οικ.αριθμό Ι.Δραγούμη 5. δ) Η διατήρηση δύο λωρίδων κυκλοφορίας με φορά κίνησης προς την οδό Λ.Νίκης, πλάτους 3,30μ. 12 ε)Η δημιουργία νέας διάβασης πεζών στο ύψος της οδού Ι.Δραγούμη 7 (βόρειοδυτικό άκρο της Πλατείας Ελευθερίας). Στην οδό Βενιζέλου προτείνονται: α) H αλλαγή διατομής του τμήματος της οδού Βενιζέλου από την οδό Λεωφ.Νίκης έως την οδό Μητροπόλεως από 10,80μ. σε 9,45μ. β) Η διαπλάτυνση του πεζοδρομίου στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών κατά 30εκ. και η διαπλάτυνση της πλατείας κατά 1,05μ. γ) Η απαγόρευση στάσης και στάθμευσης όλων των οχημάτων και στις δύο πλευρές της οδού, με εξαίρεση της θέσης φορτοεκφόρτωσης μήκους 10,00 σε εσοχή στον οικ.αριθμό Βενιζέλου 8-10. ε) Η αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας της οδού με την δημιουργία τριών λωρίδων κυκλοφορίας (από δύο που είναι σήμερα) με φορά κίνησης προς την οδό Μητροπόλεως, πλάτους 3,15μ. στ) Η δημιουργία νέας διάβασης πεζών στο ύψος της οδού Βενιζέλου 2 (νοτιοδυτικό άκρο της Πλατείας Ελευθερίας) Στην οδό Μητροπόλεως προτείνονται: -Η τροποποίηση της χάραξης στη συμβολή των οδών Μητροπόλεως και Βενιζέλου με την ενοποίηση του κατακερματισμένου χώρου και τη μεταφορά της σηματοδοτούμενης διάβασης με σκοπό την ασφαλή διέλευση οχημάτων και πεζών, τη μείωση των διασταυρούμενων κινήσεων και των σημείων εμπλοκής και κατεπέκταση την αύξηση της οδικής ασφάλειας. -Η έξοδος των λεωφορείων από τον τερματικό σταθμό προς την οδό Μητροπόλεως με κλωθοειδή καμπύλη διαμέτρου ακτίνας 5,00μ. -Η διαπλάτυνση της διαχωριστικής νησίδας επί της οδού Μητροπόλεως από τα 2,40μ. στα 2,50μ., όπως και η κατά μήκος μείωσή της λόγω της νέας διαμόρφωσης. -Οι διαβάσεις πεζών επί της οδού Μητροπόλεως γίνονται μία από δύο που είναι σήμερα και χωροθετείται μία διάβαση κατά 7,50μ. περίπου πιο κοντά προς την πλευρά του πεζοδρομίου των περιττών οικοδομικών αριθμών της οδού Βενιζέλου, ενώ οι ιστοί του σηματοδότη παραμένουν στη σημερινή τους θέση. -Η διάβαση πεζών και οι ιστοί του σηματοδότη επί της οδού Βενιζέλου μεταφέρονται κατά 10,00μ. περίπου πιο κοντά στη συμβολή των οδών Βενιζέλου- Μητροπόλεως και της Πλ.Ελευθερίας στην πλευρά του πεζοδρομίου των άρτιων οικοδομικών αριθμών της οδού Μητροπόλεως. Με τα νέα κυκλοφοριακά δεδομένα μετά την αλλαγή χρήσης της Πλατείας Ελευθερίας απαιτείται η επανεξέταση του προγράμματος του φωτεινού σηματοδότη. Η κατάργηση της πιάτσας ΤΑΞΙ στην οδό Βενιζέλου, από την Λ.Νίκης έως την οδό Μητροπόλεως έναντι των άρτιων οικοδομικών αριθμών, για δέκα οχήματα, ως ανενεργή και διότι εμπίπτει σε τμήμα όπου θα απαγορεύεται η στάθμευση.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα